Tenerifé: postřehy z ostrova věčného jara (dovolená)

Období letních dovolených máme dávno za sebou, na dveře klepe zima. I v zimě se můžete opalovat. Stačí zavítat na jeden z největších kanárských ostrovů - Tenerife. Jak se na Tenerifé jezdí, co navštívit a na co si dát určitě pozor vám prozradíme v článku.
Tenerifé: postřehy z ostrova věčného jara (dovolená)
Seznam kapitol
  1. Doprava, odlišnosti, předpisy, vozový park, jak se jezdí
  2. Pohonné hmoty, pojištění, půjčovny aut, taxi, zajímavosti

Tenerife je největší ze 7 Kanárských ostrovů (další: Gran Canaria, Lanzarote, La Gomera, La Palma, Fuerteventura, Sierro). Má 2 letiště a je kompletně soběstačný. Tepelná elektrárna společně s větrnými obstarávají energii, nejvyšší bod Španělska (sopka El Teide) skrývá jezero s pitnou vodou. Ostrov je poměrně nový, řádově 4 tisíce let. Sopka je stále činná (k poslednímu výbuchu došlo před tisícem let). Výjimečností je 7 klimatických pásem, a to že na ostrově není nic jedovatého.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Nevyskytují se tu žádná zvířata (nepočítám-li dovezená). Tenerife nabízí po celý rok stálou teplotu (27-30°C), koupat se lze i na Silvestra. Banány jsou hlavním pěstitelským artiklem, dále se pěstují perly. Pláží zde naleznete několik druhů, od bílého písku až po černý (sopečný). Letadlem se z Prahy dostanete na ostrov za 4,5 hodiny. Čas je posunutý o hodinu zpět.

Doprava, odlišnosti, předpisy

Na Tenerife platí téměř stejné předpisy jako v ČR (nejvyšší povolená rychlost na silnici 90 km/h, v obci 50 km/h a na dálnici 120 km/h. Pár odlišností naleznete pouze v dopravním značení. Možná vás překvapí, že většina značek je namalována na vozovce. Asfalt ječistě černý, tudíž např. bílé přednostky na vozovce nepřehlédnete. S klasickou křižovatkou se nesetkáte, spíše s kruhovými objezdy a míšeninou mezi výše uvedenou křižovatkou a „kruhákem“. Nikdy neodbočujte z hlavní silnice na vedlejší přímo doleva. K tomuto účelu slouží kruhové objezdy nebo speciální objezd pro odbočování. Při dopravní nehodě volejte „Policía“ = 091, Bomberos (hasiči) = 220080 a sanita 281800.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Dálnice

I na malém ostrově (200x50km) naleznete pořádný kus dálnic, resp. dálnice. Je vybudována skoro kolem celého ostrova, klimatické podmínky určují její kvalitní povrh. Dálniční síť není placená, je výborně značená, nesetkáte se s vyjetými kolejemi i přes vysoké teploty vzduchu. Provoz je plynulý i v pátek odpoledne, kdy celá města jezdí na pobřeží.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Jak se jezdí?

Jízda po ostrově je příjemná, řidiči jsou ohleduplní a dodržují na dálnici 120 Km/h. Policii skoro nikde neuvidíte, jen večer před kluby, kde se zaměřují spíše na drogy, než na alkohol v krvi. Pravidlo zipu se zde dodržuje a nedochází k dopravním zácpám. Místo směrovek se někdy používají ruce vystrčené z okének. Na kruhovém objezdu nemáte vždy přednost, tak pozor! Na horských serpentinách se jezdí svižně, dokonce i autobusy překračují povolené rychlosti.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Vozový park

Celý ostrov dokážete objet pomocí dálnice za několik hodin, tudíž není potřeba mít luxusní „rychlé“ limuzíny. Nejčastěji je zastoupen Renault Megané, Clio, Citroen Saxo,  Peugeot 206 a 307, Ford Ka a Fiesta, Smart, Nissan Micra, Fiat Punto, Mercedes A, z větších vozů můžete vidět především diesely Škody Octavie, Peugoty 406, zřídka VW Passat, Mazdu 6 či nějaké jeté BMW.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Doprava, odlišnosti, předpisy, vozový park, jak se jezdí
  2. Pohonné hmoty, pojištění, půjčovny aut, taxi, zajímavosti
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků