Tenerifé: postřehy z ostrova věčného jara (dovolená)

Období letních dovolených máme dávno za sebou, na dveře klepe zima. I v zimě se můžete opalovat. Stačí zavítat na jeden z největších kanárských ostrovů - Tenerife. Jak se na Tenerifé jezdí, co navštívit a na co si dát určitě pozor vám prozradíme v článku.
Tenerifé: postřehy z ostrova věčného jara (dovolená)
Seznam kapitol
  1. Doprava, odlišnosti, předpisy, vozový park, jak se jezdí
  2. Pohonné hmoty, pojištění, půjčovny aut, taxi, zajímavosti

Tenerife je největší ze 7 Kanárských ostrovů (další: Gran Canaria, Lanzarote, La Gomera, La Palma, Fuerteventura, Sierro). Má 2 letiště a je kompletně soběstačný. Tepelná elektrárna společně s větrnými obstarávají energii, nejvyšší bod Španělska (sopka El Teide) skrývá jezero s pitnou vodou. Ostrov je poměrně nový, řádově 4 tisíce let. Sopka je stále činná (k poslednímu výbuchu došlo před tisícem let). Výjimečností je 7 klimatických pásem, a to že na ostrově není nic jedovatého.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Nevyskytují se tu žádná zvířata (nepočítám-li dovezená). Tenerife nabízí po celý rok stálou teplotu (27-30°C), koupat se lze i na Silvestra. Banány jsou hlavním pěstitelským artiklem, dále se pěstují perly. Pláží zde naleznete několik druhů, od bílého písku až po černý (sopečný). Letadlem se z Prahy dostanete na ostrov za 4,5 hodiny. Čas je posunutý o hodinu zpět.

Doprava, odlišnosti, předpisy

Na Tenerife platí téměř stejné předpisy jako v ČR (nejvyšší povolená rychlost na silnici 90 km/h, v obci 50 km/h a na dálnici 120 km/h. Pár odlišností naleznete pouze v dopravním značení. Možná vás překvapí, že většina značek je namalována na vozovce. Asfalt ječistě černý, tudíž např. bílé přednostky na vozovce nepřehlédnete. S klasickou křižovatkou se nesetkáte, spíše s kruhovými objezdy a míšeninou mezi výše uvedenou křižovatkou a „kruhákem“. Nikdy neodbočujte z hlavní silnice na vedlejší přímo doleva. K tomuto účelu slouží kruhové objezdy nebo speciální objezd pro odbočování. Při dopravní nehodě volejte „Policía“ = 091, Bomberos (hasiči) = 220080 a sanita 281800.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Dálnice

I na malém ostrově (200x50km) naleznete pořádný kus dálnic, resp. dálnice. Je vybudována skoro kolem celého ostrova, klimatické podmínky určují její kvalitní povrh. Dálniční síť není placená, je výborně značená, nesetkáte se s vyjetými kolejemi i přes vysoké teploty vzduchu. Provoz je plynulý i v pátek odpoledne, kdy celá města jezdí na pobřeží.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Jak se jezdí?

Jízda po ostrově je příjemná, řidiči jsou ohleduplní a dodržují na dálnici 120 Km/h. Policii skoro nikde neuvidíte, jen večer před kluby, kde se zaměřují spíše na drogy, než na alkohol v krvi. Pravidlo zipu se zde dodržuje a nedochází k dopravním zácpám. Místo směrovek se někdy používají ruce vystrčené z okének. Na kruhovém objezdu nemáte vždy přednost, tak pozor! Na horských serpentinách se jezdí svižně, dokonce i autobusy překračují povolené rychlosti.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Vozový park

Celý ostrov dokážete objet pomocí dálnice za několik hodin, tudíž není potřeba mít luxusní „rychlé“ limuzíny. Nejčastěji je zastoupen Renault Megané, Clio, Citroen Saxo,  Peugeot 206 a 307, Ford Ka a Fiesta, Smart, Nissan Micra, Fiat Punto, Mercedes A, z větších vozů můžete vidět především diesely Škody Octavie, Peugoty 406, zřídka VW Passat, Mazdu 6 či nějaké jeté BMW.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Doprava, odlišnosti, předpisy, vozový park, jak se jezdí
  2. Pohonné hmoty, pojištění, půjčovny aut, taxi, zajímavosti
Minitest Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4: Jediné svého druhu?

Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4 (minitest)

Na kombinaci litrového tříválce a pohonu všech kol jenom tak nenarazíte. Suzuki Vitara se takto nabízí výhradně ve výbavě Premium za 490.900 Kč a jde o vůz, který byste rozhodně neměli přehlížet.

dnes | Vladimír Kadera | 7 příspěvků
TEST BMW X4 M40d/240 kW: Začnu mít konečně rád crossovery?

BMW X4 M40d

Projet se v nejvýkonnější naftové X4 někde na riviéře, prskali bychom nad jejím podivným designem. Když ale máte na silnicích kalamitu a objevíte její zábavně naladěnou čtyřkolku, máte Vánoce i v únoru.

17.  2.  2019 | Miro Mihálik | 21 příspěvků
Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Škoda Superb 1.5 TSI ACT (minitest)

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda Superb s jednotkou 1.5 TSI?

15.  2.  2019 | Vladimír Kadera | 92 příspěvků