Téma týdne: Škola smyku

xxl  |  23. 12. 2002 11:24

Moje riesenia pre predny pohon.

Nedotacivy smyk - ubtat plyn, pripadne vyslapnut spojku a nachvylku zrovnat kolesa. Skusenejsi mozu pozit rucnu brzdu, ale ziada to cvik.

Pretacavy smyk - kontra volnat, pridat mierne plyn. Mam skusenost ze tento druh smyku najme neskuseny vodici nezvladnu

Vyhybaci manever - pokial mate stvorkanalove ABS tak odporucam pocas celeho manevru tvrdo brzdit. Dobre naladene ABS, auto pri brzdeni stabilizuje s miernou nedotacavostou

Su to cisto moje skusenosti, odporucam skusat, skusat, skusat ... Na zvladnutie smyku je dvolezitejsia prax ako teoria  

Odpovědět  |   | 
X12345678  |  23. 12. 2002 15:09

S tím co tu píšeš bezvýhradně souhlasím. Ano, tak to je.

Nesouhlasím ale s tím co je v článku. Nesmyslů je tam celá řada, vyberu jeden, brzdnou dráhu na suchu.

75mna suchu z rychlosti 100km/h............podívejte se do kteréhokoli seriózního testu, není ani poloviční. Porsche dosahují zbrždění 100km/h-0 kolem 26m, dobrá auta střední a vyšší střední třídy okolo 31-34m, mizerný výsledek je 40m. Takže 75 m ani když k tomu přičtu reakční dobu o níž tam není řeč. Stejně důvěryhodné budou ostatní údaje a o statistice dopravních nehod ze zdrojů policie si také žádné  iluze nedělám. Její věrohodnost je dána jak institucí která ji tvoří tak účelem pro jaký ji potřebuje. Dál no comment.

Odpovědět  |   | 
toby  |  27. 12. 2002 12:33

26 metrů to je nesmysl, asi spatne vidis. Koukni se priste poradne at nepises kraviny.

Odpovědět  |   | 
X12345678  |  27. 12. 2002 13:21

Vidím naprosto OK a čtu pozorně. Díky za názor.

Odpovědět  |   | 
Lubos  |  02. 01. 2003 16:11

Tie udaje su ale s ABS, pokial viem. Ja osobne mam odskusane, ze 1.3 tonove auto z rychlosti 70km/h na normalnom suchom asfalte , a tusim zimenymi gumami mi zabrzdilo na cca 16metroch. Pri prepocte na 100km/h to vychdzalo na tych nieco cez 30m, co priblizne zodpoveda testom, ktore sa daju bezne citat. Ale bez ABS so smykom, by to bolo o dost viac.

Odpovědět  |   | 
Jan Pewner  |  23. 12. 2002 15:03

Smyk není neotáčivý, jak píšete, nýbrž NEDOTÁČIVÝ

Eliminace smyku přetačivého není ve Vašem podání zrovna nejbezpečnější. Zkoušel jste někdy v praxi to, co jste napsal? Pokud se Vám to stane někde v provozu okamžitě opustíte silnici a když budete mít štěstí, tak skončíte v příkopě. V případě, že štěstí mít nebudete, můžete dát polibek lásky třeba stromu. Nejlepším řešením je velmi jemná a citlivá práce s volantem a plynem, kdy vůz dveřmi napřed vytáhnete např. ze zatáčky. Stačí opatrně dát kontra a vše korigovat plynem. Toto řešení vyžaduje opravdu mnoho cviku, ale není to tak těžké. Horší variantou, ale stále bezpečnou, je vyšlápnutí spojky, kontra volantu, srovnání vozu a následný bezpečný průjezd zatáčkou. Toto většinou vyjde, a pokud ne, tak máte alespoň šanci to poslat někam, kde to bude bezpečné.

Také by nebylo od věci zmínit v článku to, že přetáčivý smyk není jen doménou vozů s pohonem zadních kol, stejně tak jako nedotáčivý smyk u vozů s pohonem zadních kol, jak si mnoho lidí myslí.

Odpovědět  |   | 
xxl  |  23. 12. 2002 15:37

Mnohorat... Ja viem treba to trenovat, lepsie je raz skusit ako 100krat citat... Kedysi som mal faforita a tam som odpojil obnedzovac brzdneho tlaku na zadnej naprave a brzdil lavou nohov a tak ho daval do pretacaveho smyku. Problem tohto smyku je naozaj v prenom davkovani plynu a kontra volantom musi byt mensie ako zadnom pohone. Ale ako hovorim skusat, skusat,skusat... Vsetky tieto akcie by mali byt podvedome, preto neznasam ludi ktory tvrdia ze jazdia pomaly a preto smyk dostat nemozu, poznam tragicke smyky aj v 40km/h.  

Odpovědět  |   | 
Libor Zezulka  |  23. 12. 2002 18:55

Vazeni ctenari,

clanek, jak jste si jiste vsimli, pojednava o skole smyku. Reseni danych situaci nevychazi z me hlavy, nybrz z hlav instruktoru jednotlivych skol. Je jiste mozne, ze kazdy z  vas ma najety tisice kilometru, musi to vsak nutne znamenat, ze mate patent na pravdu? Muj znamy sedi za volantem jiz petadvacet let, nicmene po navratu z podobneho kursu hovoril, jako by dostal prave ridicak.

Mym cilem bylo obsahnout tema skoly smyku - komplexne. Jeste jednou tedy opakuji. Nenutim vam vyplody sve fantazie, predkladam vam nazor odborniku.

Posledni poznamku pro pana X1-8 - tabulka brzdnych drah byla prevzata ze zdroju ABA CR.

 

 

 

, . Sam bydlim v mistech, kde na vozovce lezi snih od listopadu do dubna a jakakoliv cesta rovna se zdolavani nekolika prudkych kopcu

Odpovědět  |   | 
X12345678  |  23. 12. 2002 21:50

Neobviňuji vás z toho že si vymýšlíte hausnumera, spíš mě zajímá proč ABA uvádí totální nesmysly....dá se to vyjádřit i tak, že hodnověrnost jejich údajů rovná hodnověrnosti policejních statistik.

Odpovědět  |   | 
cowbow  |  03. 01. 2003 15:59

No - ja vam verim, ze reseni danych situaci neni z vasi hlavy - nedavno jsem - tusim na Impulzu, poslouchal podobne rady a oci mi lezly z hlavy usima... Jedine skutecnosti v clanku uvedene, s nimiz mohu souhlasit, jsou mala zkusenost ridicu v extremnich situacich a to, ze zvladani i tech nejobtiznejsich situaci lze natrenovat.
Nechci psat clanek, takze se zminim jen o jednom ze smyku - pretacivem.
Eliminovat pretacivy smyk prudkym brzdenim nepomuze ani kdyz mate ABS, takze brzdeni je az to posledni. Zabrzdenim kol v pretacivem smyku dostanete vozidlo do rychlych hodin a kde skoncite neni mozne odhadnout - je jen velmi pravdepodobne, ze budete pokracovat smerem, ktery auto melo v okamziku "utrzeni" kol.
Co by mel v dane sitaci ridic delat? Podstatne je "kontrovat" prednimi koly a ustat tak prujezd zatackou - byt i "na storc". Dalsi reseni je zavisle na mnoha okolnostech, nelze popsat obecne.
Pokud mate predni nahon, je mozne pridani plynu a pokud se neutrhnou i predni kola, vytahne hnana predni naprava vuz ze smyku.
Mate-li naopak pohanenou zadni napravu, pomuze vyslapnuti spojky.

Netvrdim, ze mam patent na rozum, ale vami popsane rady nedelaji cest ani vam, ani vami zminovanym odbornikum.
Koneckoncu, pisete, ze zijete v kraji snehem a ledem oplyvajicim - jiste nekde v okoli najdete kluzke prazdne parkoviste, na nemz si relativne bez nebezpeci budete moci popisovane situace vyzkouset a sam onem odbornikum urcite "podekujete"...

A jeste pro info, mam najeto pres 600.000 km, z pomale jizdy mne nikdo znamy nepodezira a smyky a jejich zvladani trenuju kazdou zimu.

Odpovědět  |   | 
RedBaron  |  17. 01. 2003 00:21

Samé nesmysly, nesmysly a nesmysly. Nesmysly od ABA, nesmysly od autora článku, nesmysly od diskutujících. Jejich rady mi připadají polovičaté a někdo naprosto nebezpečné!

Sám poměrně intenzivně protahuji sněhy své BMW 635CSi (motor vpředu, hnaný zadek, 25% samosvorný diferenciál), naše zimní auto Škoda 120 (vše vzadu, asi zbytečné vysvětlovat) a dříve více, dnes už méně i otcův Dodge Caravan 3.3 V6 automat (motor vpředu, hnaný předek) i jeho bývalý Passat 1.8 CL. Se čtyřkolou mám jen zprostředkované zážitky, nikdy jsem ji neřídil. Samozřejmě jsem měl k dispozici i spoustu jiných aut, tohle jsou ale stroje, které jsem řídil nebo řídím delší dobu a mám je tzv. "v klepeti".

Teorie o tom, že hnaná přední kola mě ze zatáčky "vytáhnou", jsou jen bohapustým pocitem a smělou teorií. Naopak, při přidání na kluzkém nebo zasněženém povrchu, jde auto s předním pohonem nekompromisně rovně ze zatáčky. Pouhým povolením plynu se kola většinou chytí (umí i dobře ustřelit zadek), pomůže narovnání kol do většího poloměru a po návratu adheze znovu přitočit tolik, kolik je třeba.

Kdybych své auto při prvním náznaku přetáčivého smyku zahamstnul na brzdách, už bych tu dneska asi tento příspěvek ani nepsal a počítal bych někde zlomeniny. Ubrání plynu taktéž vede k návratu adheze a přední kola je samozřejmě (jak jinak) záhodno natočit proti směru ustřelující zádě. Sám se do takových situací dostávám pouze úmyslně a většinou se v opuštěném, přehledném a tisíckrát projetém úseku oddávám radovánkám s kontrolovaně rozevlátou zádí.

Kdo nelení, nechť sobě najde prázdné, uklouzané parkoviště k tréningu svých zimních schopností. Pokud se budete držet několika zásadních kroků, odjedete z tohoto parkoviště šťastně domů a Vaše řidičské schopnosti budou zase o chlup lepší, na smyk nebudete valit oči a v některých případech si ho budete dokonce i užívat

1. Při tréningu dejte pozor na místa se suchým asfaltem (leckdy při dosmýknutí se na takový flíček není problém to hodit i na boudu)

2. Parkoviště nejdřív pečlivě projděte a zkontrolujte, zda ta nevinně vypadající hrudka není vyčnívající tyč určená k účelům Vám neznámým, zato o ní velmi snadno očešete celý spodek stodvacítky (řadící tyč, ovládání spojky, hadice chlazení, poloosa) jako já

3. Vždy si nechávejte dostatečný prostor na vyrovnání divokého manévru.

4. Nepřeceňujte se, vše začněte v nejmenším a postupně po získávání jistoty se začněte pouštět do větších akcí.

5. Snažte se vše dělat plynule a ne křečovitě.

6. Nezapomeňte při divokých manévrech a v případě, že ztratíte ovládání předku nadobro, v jaké poloze máte volant, potažmo pak kola. To je obzvláště důležité!

7. Nesnažte se to předvádět slečnám, pokud o to vyloženě nejeví zájem, ani byste nevěřili, že se leckdy dokážete spíše shodit než pozdvihnout v očích našich něžných poloviček

8. Berte ohledy na procházející lidi nebo ostatní auta. Ne každému jsou Vaše radovánky po chuti a může Vám to předejít konfliktům s lidmi, přivolanou policií či dokonce úrazům.

---

Doufám, že jsem nikoho neurazil a přeji příjemné zimní radovánky. Ať je Vaše jízda radostí na asfaltu, sněhu a třeba i ledu!

Odpovědět  |   | 
PetrL  |  23. 12. 2002 19:21

Vážení kolegové. Jezdím 20 let. Nejsem skvělý řidič, nedělám si iluze. Se smykem jsem se setkal, ale asi pouze 2 - 3 krát, vyřešli jsem ho nějak instinktivně. Takže nebudu rozdávat rozum. Na to nemám. Ale musím hrubě nesouhlasit s článekm. Policejní statistiky jsou účelové a jsou paskvil (poslední události nám to dokazují). Především důvod - nepřízpůsobení rychlosti stavu a povaze vozovky, very sorrym, to není důvod, to je obligátní fárze made in policie ČR. A táhne se z dob bolševika. Dnes v kraji Severomoravském (Moravskosklezském) sněžilo. V noci. Nejrekventovanější križovatky, stejně jako cesty nebyly prohrnuty ani v 16 hodin odpoledne. Pouze rozjetá břečka asi 15 cm. V tom se jezdí velmi obtížně. Jak chcete přizpůsobit rychlost vozidla povaze vozovky. Pokud chcete jet bezpečně, tak ani pěšky ne, v tom marasu to prostě nejde. Proč nemůže být v policejní statistice třeba to, že cestáři opět nedělají svou práci, a proto byla příčinou nehody jejich špatná práce. A co obecně stav našich vozovek. Samá díra, špatně značené překážky a pod. Kolik % pozornosti musí řidič věnovat kvalitě cesty a ne vlastnímu řízení. Aha, to by se asi nehodilo do krámu. Nedělám si iluze o nás, českých řidíčích, spíše naopak. Ale srovnávejme srovnatelné. Až budeme mít kvalitu vozovek jako ve Švédku, pak se porovnávejme. Až bude stáří vozidel a jejich technický stav srovnatelné, pak se porovnávejme. Takto to na mne působí, že za vše může řidič a ostatní účstníci (silničáři, policisté, dopravní značení, kvalita vozovek atd.) ti jako by tu nebyli, ti stojí mimo. To není fér.

Odpovědět  |   | 
ACE  |  23. 12. 2002 20:01

Pokud ne z 99 tak určitě z 98% za to opravdu může řidič. Pokud znám naše silnice nemůžu jezdit jako ve Švédsku.

Odpovědět  |   | 
Spirit  |  23. 12. 2002 21:08

Souhlas. Urcite se da najit dost prikladu, kdy opravdu clovek nemusi ocekavat nahlou zmenu adheze (nejaky vymrzly mostek, nebo voda tekouci z lesa a zmrzla zrovna v zatacce), ale svadet tohle, nebo vlastni chybu na silnicare je alibismus.

Odpovědět  |   | 
PX-50  |  24. 12. 2002 12:38

Já si myslím, že kolega PetrL netvrdí, že za vše mohou silničáři. Já mám dojem, že chtěl jenom jaksi upozornit na fakt, že stav vozovek u nás je žalostný. Kvalita řidič x cesta, to je přímá úměra. Naši řidiči nejsou nic moc, to ostatně kolega ve svém příspěvku zdůraznil a takto zhodnotil i sebe. Myslím, že hlvní smysl je, trochu se zamyslet. Za většinu nehodu může řidič ano, ale kolik je to procent? to neví nikdo. Policejním statistikám nevěřím a kvalitu našich cest znám moc dobře. Ani tady v Praze to nemáme lepší. Takže já, pokud jsem kolegu správně pochopil, bych s ním plně souhlasil. Ale souhlasím i s Váma.

Odpovědět  |   | 
Fidel Castrol  |  24. 12. 2002 13:19

No docela by mě zajímalo kdo je viníkem nehody pokud na začátku klesání na ujetém sněhu jedu rychlostí 10 km/h, v polovině svahu se sníh změní v led a za usilovného brzdění ani za pomoci ABS a ESP a kvalitních zimních pneumatik nemám šanci ani udržet rychlost 10, protože to prostě při klouzání zrychluje a dole při cca 30km/h trefím v zatáčce svodidla. Popisuji reálnou situaci a šlo o silnici první třídy. Podle policie jsem byl viníkem já, protože jsem nepřizpůsobil rychlost stavu vozovky a byla mi uložena bloková pokuta 1000,-Kč. Nevíte náhodou někdo za co vlastně a proč? Ale zato figuruji ve statistice nepřiměřená rychlost na základě které vnitro zdůvodňuje používání radarů na zcela bezpečných místech a na dálnicích.

Odpovědět  |   | 
xxl  |  25. 12. 2002 10:50

Jedine riesenie je nezaplatit pokutu a dat zalobu na sud. Viem vela ludi sa toho obava, ale zo skusenosti viem ze v tychto pripadoch su uspesny. Len prosim nechcite inteligentne riesenie po policii...

Odpovědět  |   | 
ACE  |  25. 12. 2002 17:15

V tomto případě za nehodu dle mého názoru řidič nemůže. Pokutu bych neplatil na místě, ani bych nesouhlasil s vlastní vinou. Případně bych si podal stížnost, jo a každopádně sehnal maximum svědků na stav vozovky, případně vlastní dokumentaci. Bohužel ne vše je vždy možné.

Odpovědět  |   | 
PX-50  |  25. 12. 2002 18:35

A to je problém o kterém hovoří příspěvek PetrL. Nebojme se a tvrdě na policii. Všezahrnující alibistická fráze - nepřizpůsobil rychlost jízdy stavu vozovky, to je nesmysl. Zejména Váš případ jasně dokazuje, že to byla čistě účelová fráze. Dáme pokutu, vy ji vlastně dostanete 2 x , protože jednou ji dátel policajtům porudhé si zaplatíte škodu (minimálně spoluúčast) a silničáři nic. Ti jsou z obliga.

Odpovědět  |   | 
Spirit  |  25. 12. 2002 19:01

Uprimnou soustrast (ale hodnotit to nebudu, protoze jsem tam nebyl). Posuzovani takovych pripadu zalezi na konkretnim cloveku, pokud se spatne vyspi, zena mu nenachysta spravnou svacinu, nebo ho dokonce boli zuby, mate smulu - a pokud mate nejake drazsi auto, tak dvojnasobnou .  Je fakt, ze z kopce na ledu s ABS je dost problem zastavit (ale zase je to auto relativne riditelne), jedina sance je dostat se nekam na krajnici mino led - pokud to jde (u nas to resi ceduli "Silnice se v zime neudrzuje").  Nejlepsi je, kdyz se tam privolana policie vyseka taky . Je otazka, jestli v dane situaci stoji za to se s nimi hadat, protoze oni maji jako svedci automaticky pravdu a vy budete tezko dokazovat, jak to tam v dobe nehody vypadalo a ze jste nehode proste zabranit nemohl (a stejne vzdycky zustane nejake "kdyby"). Ale s timto rizikem vsichni za ten volant sedame a myslim, ze takovych nehod z "vyssi moci" je hodne male procento a mozna ani ne cele. Co se tyka silnicaru, nechci je hajit, ale taky bych tu jejich praci za podminek, jake maji, nikdy nedelal - a pritom nekdo to delat musi.

Odpovědět  |   | 
xxl  |  25. 12. 2002 19:26

Suhlasim s tym tvrdenim ze cestari su zle vybaveni. Ale nech mi statni uradnici vysvetlia co sa robi s cestnou danou, danou z paliv a maziv a poplatkov z dialnicnych znamok. Do toho sudneho sporu sa oplati ist, mam skusenost ze sudcovia nenadrziavaju policii. Vyhrat sa to da, otazka ci je nieto je ochotny cakat 3roky na rozsudok a platit zatial pravnika

Odpovědět  |   | 
Polda  |  27. 12. 2002 12:02

Nesouhlasím s tím že policie má vždy pravdu jako svědek, mě osobně připadá že v posledních letech je to spíš naopak. Mám pocit že soudci věří radši komukoli jinému, kupodivu hlavně majetnějším spoluobčanům či přistěhovalcům, ale to je pouze můj subjektivní názor. Pravdou je, že v případě nehody to kolegové nejspíš vyřeší pro ně nejpohodlnější cestou.

Odpovědět  |   | 
PX-50  |  27. 12. 2002 13:01

Jsem rád, že jste se k tomu vyjádřil. Souhlasím, že policie hledá vždy jednodušší řešení (jako my všichni). To, že soudci dávají přednost majetnějším (a nejen soudic), to už je u nás zakořeněno dostatečně. A nic se s tím neudělá, není zájem. Ryba prostě smrdí od hlavy a v hlavách našich politiků to smrdí dost a dosti. Korupce je fenomén této země. Vše je založeno na úplatcích. A to třeba i nákup techniky pro silničáře. Provede se výběrové řízení a jak to dopadne? ... to vidíme dnes a denně. Pokud jde o kvalitu vozovek - to je děs a hrůza. Ale co můžeme čekat, když se dovíme, že třeba D47 je (jak to tak vypadá) největší tunel v dějinách výstavby dálnic na zeměkouli.

Pravda je asi někde uprostřed (jako obvykle). Stav našich cest je žalostný. Práce silničářů je ubohá. Ale kvalita a ohleduplnost nás řidičů je také k pláči. Ale jak z toho marasu ven? Výška pokut o nezmění o tom jsem přesvědčen.

Odpovědět  |   | 
Honza  |  26. 12. 2002 22:47

Silničáři a žalostný stav našich cest mě fakt vytáčej. Ale někdy je ta oblíbená fráze"Nepřizpůsobení rychlosti stavu a povaze... blablab" docela na místě. Třeba dneska. Vracim se z hor (jsem z Plzně, byl jsem na Špičáku). Jsou 3 pod nulou vozovka je sice posolená ale je jasný, že to bude klouzat. Samozřejmě cesta byla zablokovaná dost strašnou bouračkou. Nejspíš tam Š. Rapid letěl jak blázen narazil do dalších dvou aut a sám pak skončil ve stromě (je to muj dohad, ale vypadalo to tak, že tak se to nejspíš stalo. Kdyby za těchto podmínek jel rozumě určitě by tam nevyletěl. Jakoby toho nebylo dost začalo pršet. Všichni jeli tak 60 (pořád lepší se vysekat v 60 než ve 100). Ale ne, nerváci se v těchto podmínkách doslova lepili na prdel a pořád vykukovali z kolony (ten za mnou mi visel na prdeli od tý bouračky, viditelně ho nesrala představa, že skončí jako ten v tej škodovce)

Na druhou stranu musim říc že po půlhodině jízdy v tomhle "ledovým pekle" jsem neviděl ani jednoho sypače. Přestože na to předpovědi upozorňovali. Silničáři jsou banda zmrdů(nechci všechny házet do jednoho pytle, ale těch pár poctivců to nespasí). Když začne kalamita, tak oni dopijí poslední flašku, když se zabije první člověk, začnou střízlivět a kalamitní situaci začnou řešit až po několika hodinách, když už kolikrát je téměř nezvládnutelná. Pořád si na něco ztěžujou. Začne sněžit v lednu a oni se diví!!! Kolikrát chtěj asi jenom rychle odjet kilometry, tak zvednou radlice a do kyprého sněhu tak maximálně nasypou sůl - udělá se z toho hnusná břečka, která po pár hodinách zmrzne. A uklidit už to nejde.

Pak tu máme stav vozovek. Patníky jsou u nác vcelku k ničemu, protože jsou z našich čisťoučkých cest pěkně zasraný. Mimochodem ta špína pouze nešpiní auto, ale taky při namoknutí docela prodlužuje brcdnou dráhu. To těm trubkám taky asi nedošlo. Nedávno v TV zmiňované mosty a jejich značení. To že lidi neví k čemu jsou modrý odrazky je jejich chyba, to je v každej učebnici AŠ a řidič by se měl seznámit se změnami v zákoně. Ale nechápu proč nejsou mosty značeny takhle všude a proč nejsou značeny svislou značkou. A nejen mosty. Takovej mostek na nějakej potůček je sice dlouhej pár metrů, ale vidíš ho sotva za dne a namrzlej může bejt stejně tak. Když pak člověk jede 100 po suchej cestě a vletí na 5m přemrzlýho asfaltu, je to docela vo kejhák.

Když už tu je ten článek o smyku, je dobrý zmínit se o českých krajnicích. Všude jinde ve světě když dostaneš smyk, tak vyletíš do pole a stane se ti hovno. U nás buď rovnou políbíš urostlej dub za jízdy nebo vlítneš do 1,5m hlubokýho příkopu. Tam přinejmenším pěkně rozmardáš auto. V horším připadě se svezeš tim pagejtem přímo do oblíbených betonových mostků pro traktory a seš jasnej taky.

My, český řidiči nejsme nic moc, ale silnice po kterých jezdíme jsou velmi často v takovým stavu, že silnicí se dají nazvat jen s velkou nadsázkou.

Odpovědět  |   | 
termin  |  02. 01. 2004 14:35

Člověče, při pročítání diskuse jsem chtěl napsat článek podobnýho ražení jako ty. Předešel si mne...

Jen jsem chtěl ještě dodat - při ježdění v mimo čr (kromě francie )jsem se naučil věřit dopravnímu značení - kde je 80, můžu jet 80, kde je 30, tam můžu jet max. 30, víc ne. V noci je přerušovaná čára, vím, že můžu předjíždět (po návratu do ČR jsem se málem zabil -přerušovaná čára v pravoúhlé pravotočivé zatáčce ). Když to srovnám se značením v ČR - poměrně dost sil řidiče spotřebuje rozpor mezi značením a stavem vozovky. Např. na dálnici u MB (směrem na Prahu) - byl tam propadlý jakýsi kanál v pravém jízdním pruhu. V asfaltu vznikl hup (takže to vůbec nebylo vidět) - samozřejmě, že to 14 dní vůbec nebylo označené - když do toho silnice neznalý řidič vletí v povolené 130km/h, tak to s tím autem opravdu provede velmi zajímavé věci.

Na spoustě míst nejen po Praze - 70km/h, za zatáčkou je přechod - taky parádička..

Minulý týden jedu městem, takřka pod kola mi skočila ženská - tak tak jsem to ubrzdil (bohudík jsem jel jen 20), otevřu okýnko a ptám se
- "Chcete se zabít?"
- "Vždyť je tu přechod."
Přechod tam prý je, neoznačený, pod centimetrovou vrstvou uježděnýho sněhu. Kdybych ji byl býval srazil, taky bych asi nepřizpůsobil jizdu stavu a povaze vozovky..

Odpovědět  |   | 
xxl  |  23. 12. 2002 20:17

Este k upresneniu vsetky tieto metody su schopne vyrovnat smyk len v tom pripade ak rychlost najazdu do zatacky je vyzsia tak o 10-20%. Ked niekto vleti do pravouhlej zladovatelej zakruty 100km rychlostou tak mu nepomoze ziadna metoda. Ja sam jazdim skoro denne po slovensku a smyk dokonca vyhladavam, samozrejme len ked mam dokonaly prehlad a nikoho s tym neohrozujem.Teoria je sice zaujimava ale prax lepsia. Este taka drobnost vzdy ked zacne zimna sezona tak si tie skusenosti idem zopakovat.

Odpovědět  |   | 
JirkaK  |  23. 12. 2002 22:55

To, co je v článku napsáno o přetáčivém smyku je přímá cesta do rakve, zvlášť v zalesněných úsecích. Zajímalo by mne, který instruktor tohle učí. O podobném kursu přemýšlím, tak abych věděl kam se nemám hlásit. Na to, abych se opřel o volant a hamtnul na brzdu, nepotřebuju kurs za tři tisíce.

Odpovědět  |   | 
Libor Zezulka  |  24. 12. 2002 09:31

Ke vsem situacim jsem mel k dispozici vyjadreni tri instruktoru ze trech ruznych skol smyku.

 

P.S. : Ackoliv je to od tematu, chtel bych vsem ucastnikum diskuse - potazmo ctenarum, poprat krasne Vanoce a mnoho  kilometru bez nehod v roce 2003.

Odpovědět  |   | 
Com  |  26. 12. 2002 14:12

Jediné co mi článek dal je přehled cen ve školách smyku - bohužel mi jsou na prd, protože chybí kontaktní údaje. Vaše řešení zmiňovaných situací je tragické (i když uznávám, že není jednoduché takovéto situace popsat).

Odpovědět  |   | 
Petr Zelinka  |  27. 12. 2002 20:02

Panove,

nevim jak vy, ale ja jsem skolu smyku pred tremi lety uspesne absolvoval.
Cim jsem v kurzu prosel, se vice mene shoduje s tim, co je uvedeno v
clanku(vcetne reseni jednotlivych nebezpecnych situaci). Behem tri let od absolvovani kurzu jsem zazil na cestach mnoho nebezpecnych situaci, které jsem se snazil resit v kontextu se ziskanymi poznatky. To, ze jsem stale zde, budiz tedy nejlepsim dukazem toho, ze rada profesionala neznamena nutne primou cestu do rakve, jak tady kdosi „vtipne“ prohlasil, nybrz vychodisko z nebezpecne situace.

Uprimne receno jiz delsi dobu pozoruji tristni pocinani nekterych pravidelnych ucastniku diskusi, kteri vedeni svym nezkrotnym egocentrismem rozdavaji rady jak na bezicim pasu. Nezalezi na tematu – mají odpoved na kazdou otazku, presnejsi informace, spolehlivejsi statisticke udaje – „NADLIDE“ ve všech smerech. Bohuzel se mnohdy jejich genialita projevuje tam, kde je nejmene zadana. Je smutne, ze musi kazda diskuse zacinat casto neopravnenou kritikou autora clanku a hojenim nalomeneho ega nektereho z NADLIDI. Netvrdim, ze se v clancich obcas neobjevi chyba, ale kde ne, prosim vas. Rad bych timto apeloval na aktivni ucastniky diskusi, aby si sve rady obcas nechali pro sebe a neotravovali jimi zivot ostatnim, mene genialnim ctenarum. Skromnost je prece krasna vlastnost. 

 

Odpovědět  |   | 
Saloun  |  26. 12. 2002 14:25


Na 90 procent souhlasím s tímto článkem. 90 procent řidičů není schopno zvládnout smyk, ale 10 procent řidičů zejména s té mladé generace toto umí. Není to ani tak z důvodu talentu, ale spíše ze skušeností přebraných od rodičů. Když se zeptáte 15 letého kluka, který jezdí od malička s rodiči ve výkonném autě, jak bi řešil problémovou situaci, tak vám řekne mnohokrát daleko lepší řešení, než který vám řekne člověk, který absolvoval kurz. Je to asi to samé, jako když Kresta jezdí rally. Má tátu který ho určitě mnohokrát svezl v závodním voze a kluk k tomu samozřejmě přišel na chuť. A tak doumal dál a dál, jak bi, co bi, kde bi. Párkrát se poptá a udělá si obrázek. Takový řidič je pak připravený milionkrát víc než 40-letá žena, která ani neví kde má auto baterii a nebo co to je hever.. Není pak divu, že se stává tolik nehod.. Jedete s autem třeba 140 po dálnici a vjede vám tam nějakej mrzák s rychlostí sotva překračující nejnižší povolnený limit. Sotva to ubrzdíte předjedete toho pacienta a on se tam oběví děda kterej se kření jak nevim co, v tu chvíly kdybych ho někde potkal tak bych nejspíš roz..  Nebo projíždíte křižovatku a nějakej tipan z vedlejší se rozhodne projet křižovatkou, vy  ho napálíte a po hodinové debatě zjišťuje a nerad přiznává, že byl na vedlejší.. Třešničkou na dortu je pak to co se stalo mě.. Jede přede mnou ford siera a v něm sedí blondýnka.. Bratr mi říká bacha blondýnka a já se jen tak směju a říkám neboj.. Jen co sem to dořek tak toto auto zastavilo. Tak jsem taky zastavil a čekal co se bude dít.. Na jednou zahlédnu bílé světla a než stačím cokoliv udělat tak je auto ve mě.. Co si pak o tom člověk má myslet.. Jedu za ní 300 metrů a ona se jedinkrát nekoukla do zrcádka, couvá někam kam nevidí.. Když takový řidiči dostanou řidičák tak je to velmi špatné.. Beru to, že se stane nehoda, když se z někím zakecáte, nebo jsou nějaké problémy, ale tohle nejde vymluvit na nic. Je vám pak houby platný, když jede vozidlo 2 metry od jeho krajnice, vy jste skoro ve škarpě a ještě na vás troubí. Určitě jste se s těmito situacemi mnohokrát setkali..

Také bych chtěl říct ridičům.. Je lepší snažit se zdárně vyřešit situaci než zmáčknout klakson.. Ten vás totiž nezachrání, spíše vyleká toho druhého. Proto se raději soustřeďte na řízení.. Samozřejmě se to netýká těch lehkých případů, kdy chcete někoho upozornit.. Třeba dědu, který se chystá předjíždět. I když znova zdůrazňuju, že bi se mohl vylekat a udělat uplně něco jiného než čekáte, což je mnohem nebezpečnější..

Omlouvám se těm co to dočetly až sem, trochu sem se zakecal.. A také se omlouvám za mojí spisovnost, čeština mi bohužel nikdy nešla. I když sem chtěl být básníkem..

Spozdravem Pepa

Odpovědět  |   | 
Martas  |  30. 12. 2002 16:14

A sakra, Kresta je bi-?!
No lepsi, nez cisty homo- .

Odpovědět  |   | 
JirkaK  |  28. 12. 2002 13:10

Nechci se za každou cenu hádat nebo tady trousit moudra.  Když dostanu přetáčivý smyk ve sto deseti v ostré zatáčce na asfaltu, tak auto vyletí ze silnice dřív než si stačím uvědomit která bije.  Takovou situaci zvládne jen zkušený řidič s perfektními a bleskovými reakcemi.

Když  uklouzne zadek auta na sněhu a náledí, tak je nesmysl brzdit, protože nejen že brzdný účinek bude minimální, ale navíc neovladatelné auto vyletí ze silnice.  Proto je potřeba pokusit se smyk srovnat. Projet zatáčku ve smyku pod plynem je pro zkušené, ale vyšlápnout spojku a dát kontra volantem se naučí skoro každý a taky to skoro vždycky pomůže..  Od toho by měly být právě školy smyku. Jestli se tam ale dozvím, že mám na přetáčivý smyk reagovat podle popisu v článku, protože ho stejně nezvládnu, tak si radši najdu teď o svátcích opuštěné a zasněžené parkoviště před fabrikou.   Howgh!

 

  

Odpovědět  |   | 
L159  |  28. 12. 2002 21:15

Vážení, dovoluji si vstoupit do diskuse. Souhlasím s panem Zezulkou, autorem článku. Všude jsou chyby, a to i pravopisné. Omlouvám se, pokud nějakou udělám, dlouho jsem žil mimo tuto republiku. Z příspěvků lze vypozorovat to, zda prispivatel píše pravdu nebo sní. Od toho se pak odvíjí i kvalita a míra kritiky. Nekritizujte autory za to, že mají odvahu něco napsat. Snažte se k věci přistupovat s citem a rozumem. Všechny články a příspěvky mají něco , čím se my druzí umíme poučit. Diskutujte, ale nevybíjejte si zde své mindráky.

Odpovědět  |   | 
Ajvn  |  29. 12. 2002 11:41

Vazeni, cele jsem si to precetl a neda mi to nereagovat. Predne bych poopravil autora clanku, viz. pretacivy smyk. Jeho tvrzeni je spravne, ovsem z casti, kdyz zapomina dodavat, ze jim popisovany postup treneri Skol smyku doporucuji v situaci, kdy je mira smyku jiz za uvrati kol a kdy NEJDE resit via kontra. Osobne jsem absolvoval skoleni ve Vysokem Myte a mohu Vas pritomni ubezpecit, ze v pripade smyku zadni napravy, na ktery je reagovano vcas, nez zadek prekmytne onu kritickou mez, je oficialne doporucovany postup vyslapla spojka a kontra a nasledne srovnani vozu. Variantu s davkovanim plynu do kontra zminuji a nechavaji ji zkouset i v praxi na polygonu, ovsem v prubehu teoreticke prupravy JASNE UPOZORNUJI, ze tento zpusob reseni, ac je pri kvalitnim provedeni efektivnejsi, je velmi tezko proveditelny v praxi, v situaci, kdy Vas smyk prekvapi, kdy s nim sami nepocitate a kdy jej vedome nevyvolavate!! Jako ilustraci udavaji Vami zmineneho Krestu, ktery danou vec trenuje "350dni v roce" a stale ji nema spolehlive zmaknutou, ikdyz smyk vyvolava on sam vedome! Udajne on sam tvrdi, ze kdyz ho takovy smyk prekvapi v beznem provozu, jedna uplne jinak pod tlakem udalosti, ve stresu a je, cituju, "posrany strachy". Tim nechci snizovat kvality zmineneho zavodaka (a samozrejme ani Vas) a nechci soudit, je-li to skutecne jeho vyrok, ovsem o mnohem to muze vypovidat. Minimalne o tom, ze zvladani smyku timto zpusobem neni pro beznou cast ridicske populace a chce to velmi intenzivni a soustavny trenink a i tak se jedna o riziko. Z vlastni praxe (predohrab) mohu rict, ze smyk zadni napravy se neobjevi pouze jako primarni udalost, ale muze vzniknout jako dusledek reseni uz jine kriticke situace! Osobne se mi dana vec stala prave na polygonu, pri testovani vyhybaciho manevru (cca 19m do prekazky) na kluzkem povrchu pri mnou chybne! prepisknute najezdove rychlosti (78km/h .. coz muze ovsem byt bezna rychlost mimo mesto), kdy jsem sice dokazal provest uspesne prvni cast manevru a vyhnul se vyslaplou spojkou a plnou brzdou (ABS) prekazce v celem mem jizdnim pruhu (provedl jsem prvni "S"), ovsem pote jsem CHYBNE zacal povolovat brzdovy pedal, NEDOKONCIL jsem celou situaci do stabilniho temer stojiciho stavu a pri najezdu do druheho "S", abych se vratil do sveho puvodniho pruhu (v protismeru byla simulovana V3S :), kdy vuz mel jeste stale znacne vysokou rychlost (diky kluzkemu povrchu), dostal odbrzdenim zadek setrvacne silu a bez sance na reakci doslova uletel doleva. V tu chvili jsem se sice pokousel serii nekolika levych a pravych kontra vuz uklidnit, ovsem vysledkem stejne byly hodiny 900stupnu (na Valentu ale porad nemam:), vylet z trati smerem na blizici se kluzkou pro zmenu travu a k plotu. Trener me pres vysilacku DOST HLASITE vybizel k maximalnimu brzdeni (cili prave to, co tu zminil autor) a jelikoz nemam na voze brzdovy asistent (a vyvinout MAXIMALNI tlak na takovem voze trva podle mereni udajne vic jak 2 sec!!), potom v pudu sebezachovy opravdu pomohlo nakrev se zaprit do sedacky a stejne nakrev tlacit do pedalu. A hle, on ten pedal se v zaveru dokazal jeste o neco vic propadnout a brzdy se na poslednich decimetrech suche asfaltove plochy dokonale pevne zakously a ja jsem zastavil cca metr a pul od drateneho plotu, pulkou vozu na trave. :) Touhle historkou chci jen dokumentovat, ze pres veskery trenink jsou opravdu situace, kterym se jen tezko, ne-li vubec neda celit tim nejefektivnejsim zpusobem a pak prichazi, jak treneri radi rikaji, krizovy management, coz je ono usilovne brzdeni (ktere ma jediny cil .. snizit narazovou rychlost, kdyz uz je vuz neovladatelny!)
Rada je jednoducha .. jezdit tak, aby se temhle situacim predchazelo. Tim navazuju na Vase debaty o nasich silnicich a silnicarich. At se na me nektere z Vas nezlobi, ale VSICHNI tady to vime, v jakem neutesenem stavu ty silnice jsou!! Pro nikoho to neni prekvapujici zjisteni! Takze co Vam brani jezdit tak, abyste jste at uz namrazu, vodni hlubsi kaluze, nerovnosti a jine v Cechach typicke ukazy nepredvidali s az paranoidni pravidelnosti? Nedela to pro nikoho jineho, nez sami pro sebe, Vase vozy a Vase spolujezdce. Paklize tu ovsem nekdo jezdi stylem 160 na tachometru a DOUFAM, ze je silnice v poradku, tak takovy naivka/hazarder si, ac to nechci privolavat, jednou muze namlatit nos (v lepsim pripade).
Problem silnicaru je vic problem penez, nez problem lidi. Tezko bude delat nekdo za dobre slovo, bez vydelku, tezko nejaky podnik pujde do vetsich nakladu, nez jaky ma prideleny zisk .. takze nez budeme lamentovat nad vykonnosti nasich silnicaru, zkusme si sebekriticky rict, jestli se sami na te vozovce chovame adekvatne jejimu stavu.
Nekdo tu zminoval situaci, kdy ve 140 musi brzdit, protoze mu tam nekdo na hranici povolene rychlosti vjel. Nic ve zlem, ale ta nejvyssi povolena rychlost ma sve opodstatneni a i v Nemecku je 130 doporucena, a tedy paklize se Ti stane nehoda pri rychlosti vyssi (ac povolene), priklani se role vinika spise k Tobe.
Suma sumarum je dobre, ze zde takove clanky jsou .. ukazuji jadro pudla .. ne to, ze policiste mozna manipuluji se statistikami, .. ale ze ta pricina nehod je casto v naprosto zalostne neznalosti ridicstva u nas.
Pouze si na zaver rypnu do rad nasich pojistoven. Bylo by na case, aby do sveho bonusoveho programu svych klientu zahrnuly i absolvovani techto kurzu (jako tomu byva v civilizovanejsi zapadni Evrope).
Vse nejlepsi do noveho roku a hodne stastnych kilomentru bez nehod Vam vsem.

Odpovědět  |   | 
Tomáš Langer  |  24. 11. 2003 12:36

Tenhle příspěvek autora Ajvn by měl Libor Zezulka vložit přímo do článku.

Popisuje přesně a na příkladě, o čem jeho článek mluví jen obecně a lze jej bohužel pochopit i špatně (jak diskuze sama ukazuje). Tento příklad zmatené lidi uvede na pravou míru.

 

Sám jsem absolvoval tutéž školu ve Vysokém Mýtě s podobným zážitkem, kdy kolega řídil a uvolnil brzdu příliš brzo - auto prudce vybočilo a zastavilo se metr před svodidlem a instruktor na nás řval BRZDI ještě 5 vteřin poté, co jsme zastavili...

Přestože řidič na kuzru dostává před jízdou i vysílačkou při jízdě naprosto přesné instrukce, ve smyku (na který není zvyklý) panicky zareaguje úplně jinak.

 

Jak to pak asi vypadá na silnici u řidiče zcela bez tréninku???

 

Tomáš

Odpovědět  |   | 
miluna  |  29. 12. 2002 13:10

Tak jsem si přečetl ten článek no nic moc, ale pro všechny koho to zajímá najděte si někde uklouzanou rovinu a zkuste si intenzivní brzdění a rychlejší průjezd zatáčkou( s dostatečnou rezervou). Doporučuji parkoviště různých supermarketů pro jejich velikost a samozřejmně pouze pokud jseu prázdná. Mám s tím opravdu dobrou zkušenost, manželka udělala autoškolu těsně před prvním sněhem a samozřejmně v první zatáčce s ledem jela rovně se zašláplou brzdou. No nic se nestalo ale večer jsme spolu (i přes její odpor) zajeli k našem Penny marketu a tady si mohla vše vyzkoušet v klidu no musím říct že po třech hodinách jezdí na sněhu líp než lecjakej chlap ! (kloboučníky nepočítám)

Odpovědět  |   | 
xxl  |  29. 12. 2002 13:34

Tak sa zamyslam nad prebiehajucou diskusiou a prisiel som na to, ze rozdielne riesenia smyku spocivaju v praxi vodica. Ja jazdim denne a jazdim rychlejsie ako vecsina vodicov, preto podvedome smyk ocakavam neustale. Dokonca ho aj zamerne vyvolavam, aby som nevysiel z cviku. Lebo smyk treba riesit podvedome a nie premyslat na rieseni. Vsetky skoly smyku su na nic ked clovek neustale nenacvicuje riesenia. Zo skusenosti viem povedat ze najvecsie prekvapenie smykom clovek zazije nie v rychlo prejdenej zakrute, ale ked zadna cast auta odskoci na nerovnosti, to byva velmi rychle a ziada to velmi energicke riesenie.

P.S: aj tak nepoznam nic lepsie ako zasnezena dost siroka cesta o 3:00 rano, tymto pozdravujem vsetkych ktori miluju jazdu na snehu ako ja    

Odpovědět  |   | 
Pavel_KR5  |  03. 01. 2003 17:06

Procetl jsem skoro celou diskuzi (mimo zalozpevu na tema silnicari) a dekuji autorum prispevku (xxl, ajvn a dalsi) za zajimave a poucne cteni. Holt clovek se musi furt ucit nebo si to naucene opakovat. Trochu mi unika zpusob mysleni mravokarce Petra Zelinky, ktery by zrejme nejradeji vyjadrovani vlastnich nazoru nebo nedejboze kritiky zakazal. Myslim, ze vetsina diskutujicich tu nevystupuje ani stylem nadlidi ani egocentricky. Proste maji vlastni nazor. Kvalita clanku v novinach, casopisech a na webu leckdy pokulhava a zdrava mira neduvery a kritiky je namiste.


Co se tyce clanku Libora Zezulky, tak si taky myslim, ze je v nem peknych par nepresnych (pripadne schazejicich) informaci. Nektere uz byly prodiskutovane, tak se k nim nebudu vracet.

Zkusil bych neco doplnit k technice jizdy pri "Prejizdeni mezi pruhy" v zimnich podminkach.  Jde mi o situaci, kdy pruhy jsou pomerne dobre projete  (napr. ujezdeny snih nebo morky asfalt) a mezi pruhy je vrstva snehu nebo snehove brecky a clovek jede autem s pohonem prednich kol (predohrab). Zatim se mi pri predjizdeni v teto situaci vzdy vyplatilo prejizdet onu vrstvu s mirnym pridanim plynu, tedy ne se seslaplou spojkou, jak se pise v clanku. Hlavni duvod, proc jsem k teto technice dospel, byla obava z ulitnuti zadku po najeti prednich kol do one vrstvy. Jinak receno, kdyz auto napr. v rychlosti 60 km/h najede (se seslaplou spojkou) do vrstvy snehove brecky, tak dojde k jeho zpomaleni a dle meho by mohlo dojit k tomu, ze vas "zadek predjede". Zbrzdene jsou v prvni fazi jen predni kola a zadni jsou na nijak valnem zimnim povrchu (napr. ujety snih v pruhu). Proto pri najizdeni do one vrstvy ve stredu silnice mirne pridam plyn, aby se tim predek lepe prohrabal.

Zatim to aplikuji cca 7 let (po prechodu ze Skody 120 na predohraby) a nemel jsem problemy. Fakt, ze ted jsem ze sedanu presel na kombi a zatim jsem nemel moznost to se "zadkovitejsim" kombikem prozkouset. Muj drivejsi sedan s tezkym motorem vepredu, relativne uzkymi pneu a nevyraznym zadkem byl na na jizdu ve snehove brecce apod. primo ideani (1.9TD, pneu 175/65).

Odpovědět  |   | 
JirkaK  |  10. 01. 2003 23:01

Myslím, že při přejíždění z pruhu do pruhu jde o stabilitu auta v trochu jiném smyslu.   Může se objevit záludnost spočívající v konstrukci přední nápravy - poloměr rejdu .  Jde o vzdálenost osy, okolo které se kolo při rejdu otáčí od středu pneumatiky v místě, kde se dotýká silnice.  Když je veliká, tah kola při akceleraci nebo brždění má snahu kolem otočit okolo rejdových čepů.  Normálně se síly na pravém a levém kole vynulují, ale když je jedno kolo na asfaltu a druhé na sněhu, auto "tahá za volant" a při prudké akceleraci nebo brždění může nepřipravenému řidiči  vytrhnout volant z ruky.  U moderních aut je většinou geometrie přední nápravy dokonalá, s výjimkou případů amatérského tuningu pomocí podložek pod kola. Taková auta jsou ve spojení se silným motorem nebezpečná.

Odpovědět  |   | 
RedBaron  |  17. 01. 2003 00:24

Při přejíždění z pruhu do pruhu je třeba nepřidávat ani neubírat, prostě jen udržovat rychlost, nic z toho potom nemusím řešit. Kdo takovou práci s plynem nezvládne, ten podle mě vůbec nepatří na silnici! Rada v článku, tedy vyšlápnutí spojky ve chvíli, kdy předjíždím 110 km/h z pruhu do pruhu zákonitě vede k tomu, že zbrzdím nejen sebe, ale i okolní provoz a místo abych auto před sebou předjel, spíše na něho ztratím.

Odpovědět  |   | 
JirkaK  |  18. 01. 2003 18:40

Otázka je, jestli ten kdo jede po napůl zasněžené silnici 110 a přitom má ještě nutkavou touhu předjíždět, nepatří spíš na uzavřené oddělení psychiatrické léčebny jako šílenec nebezpečný svému okolí.

Odpovědět  |   | 
Tomáš Langer  |  24. 11. 2003 12:47

Pavle,

 

můžu potvrdit že máš pravdu. Zažil jsem to před 10 lety s Favoritem na dálnici D1 brzo ráno na čerstvém sněhu, předtím rozhrnutém pluhy.

Při velmi volném přejetí z pruhu do pruhu (pro jistotu se spojkou - já blbec se mi Favorit zabořil levým předním do nahrnutého sněhu a už se mi točil zadkem doleva. Protože patřím k těm, kteří od 18 let v zimě trénují smyky do omrzení, podvědomě jsem dal kontra (spojku jsem nemusel, ta už byla vyšlápnutá). Kontra zabralo, jenže záď překmitla na druhou stranu. Jak bylo brzo ráno, já rozespalý, reagoval jsem pomalu a rozkmit se s každým dalším překývnutím zádě zvětšoval. V tu chvíli jsem si uvědomil, že další překývnutí už nezvládnu a točil jsem volantem nejrychleji jak to šlo - a smyk se začal srovnávat a po další dvou překmitnuích jsem jel zase rovně, s bušícím srdcem, asi 20 km/h rychlostí )

 

Takže hrůzostrašněj smyk nemusíte dostat jenom ve velké rychlosti (původně jsem jel 60 km/h) ani v zatáčce, stačí nahrnutý sníh od pluhu na zcela rovném úseku dálnice a vyšlápnutá spojka...

 

Abych však někoho nemátl - první (a podvědomou) reakcí na nenadálý smyk musí vždy být vyšlápnutí spojky - o tom není třeba diskutovat.

 

Tomáš

Odpovědět  |   | 
LK  |  25. 11. 2003 11:59

A jak s automatem, kde spojka neni?

Odpovědět  |   | 
Pavel_KR5  |  07. 01. 2003 15:40

Je to tady ponekud mrtve (a to to tady dle autorevue diskuzne takrka nejvice "vre"), ale co asi cekat od diskuze k jednomu clanku.

Takze, kdo ma chut si pokecat na tema jezdeni v zime, tak se podivejte na www.auto.cz do "MotorCafe - diskuze", kde se v tematu "Jizda na snehu a ledu" nashromazdilo za poslednich par zim pres 1000 prispevku s nazory a zkusenostmi.

Pavel

Odpovědět  |   | 
Tomik  |  20. 01. 2003 15:34

Mám pocit, že článek celou problematiku cviku řidičů trošku překroutil. Kdyby totiž každej jel tak, aby neohrožoval ostatní, nemusí umět různé kličky a operace s ruční brzdou. Ono totiž většinou je něco trochu jiného hrát si s ručkou na opuštěném parkovišti, než v provozu. Jestli někdo zaviňuje dopravní nehody tak ne ten, co nemá tolik cviku a jede ohleduplně, ale ten, co si myslí že když na parkovišti lítá jak závodník F1, je mu dovoleno vše bez ohledu na ostatní.

   Jezdím často a hodně a to co na silnicích vidim, z toho mi naskakuje husí kůže. Takže základ není trénink, jak se v článku píše, ale sbírání řidičáků na fleku a bez odvolání.

Jak se říká, nikdy nevíte, s kým máte tu čest. Pak je vám škola smyku na prd, když v zatáčce na sněhu proti vám letí auto přes plnou čáru  jenom proto, že prostě někdo pospíchá.

 

Odpovědět  |   | 
Lubos  |  25. 11. 2003 07:38

Naprosto presne vystihnuta podstata problemu.

Odpovědět  |   | 
Martn  |  09. 06. 2018 13:03

Přesně tak já dostal školu smyku k narozkám a musím uznat, že se mi to i ted po letech fakt hodí. Byl jsem teda ve Vysokém Mýtě(https://topskolasmyku.cz/bez-odpoctu/skola-smyku-v... ... a naprostá spokojenost. Nejednou mi škola smyku zachránila zadek :D

Odpovědět  |   | 
Jarka  |  01. 12. 2018 11:58

Zdravím, prosím chtěla bych koupit manželovi na vánoce poukaz na školu smyku, nejlépe přímo v Jihlavě, poradíte mi prosím, kde to koupit, aby to stálo za to?

Odpovědět  |   | 
Jana  |  02. 12. 2018 13:59

Pokud mu chcete dát opravdovou školu smyku, tak doporučuji koupit poukaz na https://www.adrop.cz/skola-bezpecne-jizdy... já jsem na ní byla s manželem a ten byl fakt nadšen a říkal, že mu to hodně dalo.

Odpovědět  |   | 
Jarka  |  03. 12. 2018 13:29

Jak to přesně funguje? to objednám a zaplatím? a tam je nějak závazný termín? nebo se tam pak objedná?

Odpovědět  |   | 
Jana  |  05. 12. 2018 11:51

Zaplatíte to klidně online kartou, nebo na dobírku, můžete si vygenerovat poukaz do emailu, který máte ihned, nebo si můžete vybrat jedno z dárkových balení co nabízí a to většinou do druhého dne přijde domů. Termín si dohodnete dle vašich možností, a platnost poukazu je 12 měsíců.

Odpovědět  |   | 
LussyB  |  29. 06. 2019 20:37

Já dostala od přítele poukaz na školu smyku a bylo to skvělý. Dostala jsem ho k narozkám a účastnila se asi o měsíc později a hodně jsem si z toho vzala.

Odpovědět  |   | 


Přihlásit k odběru
Posílat příspěvky na adresu:

TEST Suzuki Ignis 1.2 DualJet Hybrid 4x4: Jak roztomilý Japonec vyzrál na EU

Suzuki Ignis 1.2 DualJet Hybrid 4x4

Zatímco řada evropských automobilek šíří názor, že malá SUV a crossovery pohon 4x4 nepotřebují, Suzuki se s tím nepáře a v modelu Ignis jej nabízí. Po nedávné modernizaci dokonce s hybridním pohonem, který je pro daný model jedinou možností.

dnes | Jan Mička | 25 příspěvků
Chevrolet Corvette C1 vzbudil rozruch v centru Prahy. Tento rudý skvost řídí žena

Chevrolet Corvette C1

Kdy jste naposledy spatřili na silnici Chevrolet Corvette? Možná docela nedávno. Jenže se s vámi vsadíme o cokoliv, že původní typ C1 z poloviny 50. let to rozhodně nebyl. Přesto i v Česku jeden takový vzácný zámořský klenot jezdí!

včera | Lukáš Prejzek | 10 příspěvků
Minitest BMW M850i xDrive Gran Coupé: Osm válců a čtyři věčně vysmáté hlavy

BMW M850i xDrive GC

Třetí karosářská varianta uzavírá náš obrázek o tom, jaká vlastně nová osmička je. Zároveň nám ale nedá si nevzpomenout na jedno z nejlepších aut na trhu. To je totiž také z Mnichova.

6.  8.  2020 | Vladimír Kadera | 30 příspěvků

Nejčtenější články

Supersport blokoval nabíječku pro elektromobily. Policista na elektrokole si s tím poradil

Supersport blokoval nabíječku pro elektromo…

Takzvaný ICEing je oblíbená kratochvíle vidláků v Americe. Toto ale určitě nebyl ten případ.

10.  7.  2020 | | 51 N/A
Rusol David
Elektromobily
Český cestovatel má zřejmě nejvtipnější značku na přání. Pobaví ale i další úlovky

Český cestovatel má zřejmě nejvtipnější zna…

Registrační značky na přání mohou kdekomu připadat jako rozmařilost. Některé nápady ale upřímně pobaví!

3.  8.  2020 | | 19 N/A
Mička Jan
ZábavaZajímavosti
Škoda Enyaq iV poprvé ukázala interiér. Nic takového jste u Škody ještě neviděli

Škoda Enyaq iV poprvé ukázala interiér. Nic…

Premiéra prvního elektrického modelu Škodovky s platformou MEB proběhne už 1. září v Praze. Poprvé si můžete udělat bližší představu o tom, jak bude vypadat interiér vozu.

29.  7.  2020 | | 53 N/A
Mička Jan
Škoda Enyaq iVInteriér
Nová Octavia RS je prý výhodnější než ta stará. Podívejte se, jak na to Škoda přišla

Nová Octavia RS je prý výhodnější než ta st…

Tu a tam se k nám dostane materiál, který slouží hlavně k potřebám dealerů. Dnes si řekneme něco o tom, jak to udělat, aby na první pohled výrazně dražší nová Octavia RS vyšla v podstatě výhodněji než levnější minulá generace.

21.  7.  2020 | | 98 N/A
Mička Jan
České cenyŠkoda OctaviaSportovní auta
Felicia Fun byl zřejmě největší úlet Škody po roce 1989. Dnes je ohromnou raritou

Felicia Fun byl zřejmě největší úlet Škody …

Píše se rok 1996, léto je v plném proudu a nejlepším autem Škody, které vás odveze k vodě, je bezpochyby žlutá Felicia Fun. Good times…

1.  8.  2020 | | 18 N/A
Fuglevič Daniel
Škoda FeliciaRaritaRetro