Téma týdne: Škola smyku

Myslíte si, že jste skvělí řidiči? Odpovídáte-li ano, nastal ten pravý čas pro kurs bezpečné jízdy. Zkuste si na vlastní kůži jízdu na ledu, sněhu či vodě, zažijte desítky smyků, naučte se řešit krizové situace. Možná zjistíte, že se máte ještě hodně co učit.
Téma týdne: Škola smyku
Seznam kapitol
  1. Češi mají nedostatky v bezpečnosti jízdy
  2. Konkrétní nebezpečné situace a jejich řešení
  3. Přehled cen kursů bezpečné jízdy

Nahlédneme-li krátce do statistik nehodovosti v ČR, spatříme rostoucí křivku. Pří bližším pohledu odhalíme smutným fakt ukazující, že se počet nehod na českých silnicích od roku 1990 více jak zdvojnásobil. Je ale s podivem, že mnohé evropské země s přibližně stejným počtem obyvatel jako Česká republika (Švédsko, Velká Británie, Nizozemsko) evidují ročně výrazně nižší počet dopravních nehod. Nabízí se zde tedy otázka. V čem tkví problém? Co dělají čeští řidiči špatně?

Pro odpověď musíme nahlédnout do statistických údajů ještě jednou. Tentokráte objevíme nepříjemnou skutečnost konstatující, že nehody na českých silnicích jsou z 90 % způsobeny selháním lidského faktoru - tedy řidiče, přičemž nejčastější příčinou bývá nepřizpůsobení jízdy stavu a povaze vozovky.

Hlavní příčiny dopravních nehod v ČR (leden - říjen 2002)
Příčiny
Počet nehod
%
Počet usmrcených
%
nepřiměřená rychlost
19 385
13,7
427
46,4
nesprávné předjíždění
3 675
2,6
54
5,9
nedání přednosti
25 299
17,9
146
15,9
způsob jízdy
93 113
65,8
293
31,8

Pakliže bychom se rozhodli ještě hlouběji prozkoumat zmíněných 90 % nehodovosti, zjistili bychom, že třetina z tohoto čísla skrývá nehody, které jsou způsobeny nedostatečnými schopnostmi řidiče zvládnout krizovou situaci či ovládat vozidlo ve ztížených klimatických podmínkách jako např. v mlze, na zasněžených, mokrých či zmrzlých vozovkách.

Kde je problém?

Závěry odborníků hovoří jasnou řečí. Čeští řidiči mají slabé znalosti v oblasti bezpečnosti jízdy. Automobil prý navíc ovládají pouze do doby, než přijde problém. Ten totiž znamená pro mnohé z nich neřešitelnou, případně špatně řešenou situaci, na jejímž konci může stát dopravní nehoda s vážnými následky.

Klíčovou roli tak sehrává adekvátní reakce na vzniklou situaci, která jediná vede ke zdárnému zvládnutí krizové situace. Ideální varianta nastává v případě, že řidič řeší danou situaci zvykově, tedy způsobem, kterým již podobnou situaci úspěšně v minulosti zvládl. Tím se dostáváme k meritu věci, hlavnímu problému, který trápí mnohé české řidiče - nedostatečný cvik. Jako většina problémů i tento má své řešení. Jmenuje se kurs bezpečné jízdy (příp. škola smyku atd.).

Trénink je základ

Základní filosofií kursů bezpečné jízdy je naučit řidiče zvládat řízení v horších klimatických podmínkách, řešit vzniklé krizové situace a také je úspěšně předvídat.  Kursy se tak snaží eliminovat stav, kdy řidič zaskočený určitým problémem zpanikaří a následně řeší situaci pouhým sešlápnutím brzdového pedálu či točením volantu.

Tím, že si řidič v kursu projde určitou situací několikrát za sebou, zvyšuje pravděpodobnost, že dokáže tutéž konkrétní situaci v běžném provozu bez problému zvládnout. Každého účastníka kursu čekají dvě etapy, z nichž jedna je věnována teorii a druhá jejímu ověření - tedy praktickým zkouškám.

Teoretická část v závislosti na pořadateli kursu trvá v rozmezí jedné až dvou hodin. „Studentům“ se dostane odborného výkladu na téma: zásady techniky jízdy s ohledem na určitý typ vozidla (přední, zadní náhon, automatická převodovka), druh pneumatik (zimní, letní), zkušenosti a schopností řidiče, druhu a stavu vozovky (rovina, zatáčka, svah) atd.

Praktická část trvá od čtyř do pěti hodin. Jejím cílem je naučit řidiče adekvátně reagovat na vzniklé krizové situace a zautomatizovat jejich řešení. Řidiči si v teoretické části pod vedení zkušených instruktorů zkusí jízdu (nejlépe ve vlastních automobilech) na různých typech kluzných povrchů s minimální adhezí kol a místech se clonami z trysek, která uvedou vozidlo do smyku. Řidiči absolvují jízdu na rovince, v zatáčce, ve svahu končícím zatáčkou atd.

V podstatě existuje několik základních modelových situací, se kterými se na silnici často setkáváme. Podívejme se nyní společně na tyto situace a jejich vhodné řešení.

Délka brzdné dráhy při různých rychlostech
Rychlost
Na suchém betonu
Na mokrém asfaltu
Při náledí
50 km/h
15 m
25 m
98 m
70 km/h
31 m
48 m
192 m
90 km/h
57 m
79 m
318 m
100 km/h
75 m
98 m
392 m
130 km/h
127 m
166 m
663 m
160 km/h
192 m
251 m
1 004 m
200 km/h
300 m
392 m
1 568 m

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Češi mají nedostatky v bezpečnosti jízdy
  2. Konkrétní nebezpečné situace a jejich řešení
  3. Přehled cen kursů bezpečné jízdy
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků