Téma: šílené koncepty 20. století

Představování konceptů je pro automobilky prestižní záležitostí. Mnohé z moderních studií vykouzlí úsměv na tváři. Pokud se vám zdají některé dnešní koncepty šílené, pak budete těžko hledat slova pro ty z 60. a 70. let. Nevěříte? Přesvědčte se sami.
Téma: šílené koncepty 20. století
Seznam kapitol
  1. Vítejte v obludáriu, Buick Le Sabre, GM Firebird, komický Ford FX Amos
  2. Ghia Selene - obluda století, Ghia Gilda, Buick Centrurion, Bugatti 101-C

Od roku 1930, kdy se veřejnosti představil první automobil označený jako koncept, plnily pravidelně vozy s tímto dovětkem různá autoshow napříč celým světem. Některé koncepty jsou dnes dávno zapomenuty, jiné zapříčinily revoluci v automobilovém průmyslu, stály na počátku velkých změn. Čas od času se však veřejnosti představil koncept  - paskvil (v drtivé většině americký), u něhož museli lidé pochybovat a duševním zdraví stvořitele.

Obludy na čtyřech kolech ovládly automobilové akce šedesátých a sedmdesátých let, když šokovaly návštěvníky tvarem, barvou i výčtem technických specifik. Následující koncepty jsou tak škaredé, bizarní či odtržené od reality, že budete možná žasnout, jak mohly vůbec vzniknout. Všechny mají ale jedno společné. Kdysi, ve své době, na několik dnů zazářily jako hvězdy na nějaké motoristické show. Poté upadly v zapomnění. Dnes se hřejí většinou v muzeích, nebo rukou movitých sběratelů, kteří rádi utrácí za originály - třebaže škaredé jako noc... 

Buick Le Sabre (1951)

Klepněte pro větší obrázekPíše se rok 1951. Trend počátku šedesátých let je jasný: Osvobodit automobily od uniformity a předvést novinek chtivým Američanům vůz, na který dlouho nezapomenou. Tak přišel na svět Buick Le Sabre - napůl tryskáč, napůl automobil (Buick Le Sabre se inspiroval jedním nejmenovaným bojovým letounem). Inteligentní elektronika hrála důležitou roli: Na rozdíl od tryskáče nekosila nepřátelské tanky, ale stahovala a vytahovala střechu.

Pokud senzor zaregistroval kapky, střecha se automaticky vytáhla. Dělo se tak nezávisle na chodu motoru, přítomnosti či nepřítomnosti majitele vozu. Příjemná byla také možnost použití dvou druhů paliv – klasického benzínu a alkoholu. Záleželo pouze na tom, co bylo k dispozici. Zajímavý byl také v podvozku zabudovaný hydraulický zvedák, který zvednul automobil v případě defektu.

GM Firebird (1953 – 1964)

Klepněte pro větší obrázekV polovině šedesátých začaly koncepty americké automobilky GM nápadně připomínat rakety. Otázka zněla, zda se vozy na Měsíc chystají, či z něho právě přistály. První plechovou vlaštovkou  byla studie Firebird (neboli XP - 21), jež se veřejnosti představila v roce 1953. Zatímco Sovětský svaz oplakával Stalina, Američané vzhlíželi ke hvězdám. Jejich touhy Firebird I dokonale vystihoval. Vždyť nudný motor nahradila turbína s výkonem 277 kW/378 k. To by byla jízda...

Klepněte pro větší obrázekO tři roky později představil GM volné pokračování prvního konceptu s prozaickým názvem Firebird II. Jeho tvary se příliš nelišily od svérázného předka, přesto dostal několik „vylepšení“. Těm vévodila karoserie z titanu (těžko říci, proč padla volba právě na titan - snad se to zdála být v té době ideální volba). Do pohybu uváděl Firebird II tryskový pohon s výkonem 147 kW/200 k. Oproti prvnímu Firebirdu se jednalo o výrazný úbytek výkonu (jedničce asi shořely pneumatiky), přesto by bylo svezení s tímto vozítkem jistě vražedné.

Klepněte pro větší obrázekDalší tři roky posečkal GM, než vypustil třetí díl tetralogie jménem Firebird. Ani ten nezklamal, když nabídl neotřelý design, výkonný, světe div se, benzínový motor a joystick místo volantu. Poslední z rodiny Firebirdů, Firebird IV byl odhalen v roce 1964 v New Yorku. Přetrval futuristický design, přibyl silně aerodynamický tvar. Rychlost ale nebyla jeho silnou stránkou. Americká automobilka mu jaksi zapomněla věnovat motor – stane se.

Ford FX Atmos (1954)

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekTaké Ford podlehl v šedesátých letech raketovému trendu, v jehož duchu stvořil ojedinělý koncept. Něco mezi autíčkem z kresleného filmu a maso mlýnkem dostalo jméno Ford FX Atmos. Obligátní skleněná kopule nad hlavami posádky a žraločí ploutve na zádi patřily k tehdejším studiím stejně jako zámek a klíč. Dva špičaté hroty předcházející dlouhé kapotě by zcela jistě nechutnaly nepozorným chodcům (proto maso mlýnek). Unikátnost studie, jak jistě tušíte, neměla na svědomí vražedná karoserie, ale to, co bylo pod ní. Pohled do interiéru odhalil řídítka místo volantu (radost pro cyklisty), ale hlavně pradědečka dnešního navigačního systému – radarový systém s autopilotem, jenž umožnil řidiči během jízdy sladce spát. Zajímavé…

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Vítejte v obludáriu, Buick Le Sabre, GM Firebird, komický Ford FX Amos
  2. Ghia Selene - obluda století, Ghia Gilda, Buick Centrurion, Bugatti 101-C
Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Škoda Superb 1.5 TSI ACT (minitest)

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda Superb s jednotkou 1.5 TSI?

včera | Vladimír Kadera | 67 příspěvků
TEST Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI/176 kW: Dává smysl, jen trochu jiný

Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI/176 kW

Při hodnocení Škody Kodiaq RS velice záleží na přístupu „pozorovatele“. Pokud vůz budete brát jako sportovní SUV, zřejmě vám brzy dojdou argumenty. V nabídce však rozhodně není nadbytečný.

12.  2.  2019 | Jan Mička | 82 příspěvků
TEST Hyundai i20 1.0 T-GDI DCT: Když chcete prostě jen auto

Hyundai i20 1.0 T-GDI

Hyundai se v segmentu B rozhodně nemá za co stydět. Nabízí dobře vybavený model se spoustou zajímavých funkcí. Má ale něco navíc?

7.  2.  2019 | David Rusol | 97 příspěvků