Téma: jak dovézt a přihlásit ojetinu ze SRN

Po vstupu ČR do EU zmizely některé překážky při dovozu ojetin. Nyní už nemusíte čekat hodiny na hranicích či platit clo. Zejména přihlášení vozidla do provozu v ČR však není úplně jednoduché a něco stojí. Zkušenosti s dovozem ojetiny ze SRN shrnul náš čtenář.
Téma: jak dovézt a přihlásit ojetinu ze SRN
Seznam kapitol
  1. Výběr vozu, sběr informací, příprava na dovoz
  2. Cesta a výměna peněz, kroky pro získání dokladů,
  3. Uvedení do provozu v ČR, postup, potřebné doklady
  4. Orientační přehled možných výdajů spojených s dovozem

Výběr vozu

Základní úkol je jasný: najít pravé auto. Když jsem listoval bohatou nabídkou vozů všech možných značek, výbav  i technických stavů na serverech www.autoscout24.de nebo www.mobile.de, blahořečil jsem moderní technice. Představa, kolik dní, času a peněz by zabralo objíždění desítek či stovek bazarů, jež bych musel absolvovat v předinternetové době, mě děsí. Kromě SRN je řada dalších zemí EU, pro které platí v případě dovozu stejná pravidla, v Německu bývá ale nabídka  největší a také je (spolu s Rakouskem) nejblíž pro případnou cestu.

Poznámka: autorem článku je čtenář s přezdívkou LK

Zásadní problém při výběru auta přes internet je však ten, že auto fyzicky nevidíte. Takže se v horším případě může stát, že si vezmete den dovolené, ujedete 700km, abyste nakonec zjistili, že auto inzerované jako naprosto perfektní je vlastně vrak, u kterého je vůbec zázrak, že drží pohromadě. Zásadně se vyhýbejte vozům „jen pro export“, prodejce moc dobře ví, proč nechce, aby auto bylo přihlášeno v Německu. Také si dejte velký pozor na stáří vozu. Přestože uvedené servery mají kolonku „BauJahr“ - rok výroby,  ve skutečnosti tam prodejci píší datum prvního přihlášení.

Mohli byste dopadnout jako známý, který si dovezl auto z roku 1995 v domnění, že přiváží ročník 97. Starší modely mají většinou slabší výbavu, jsou méně bezpečné apod. Většinou lze podle VIN vozidla zjistit přesné datum výroby konkrétního kousku, takže máte-li známé v servisu, zeptejte se tam. Často také pro rozpoznání pomůže podrobná znalost konkrétního modelového roku (rozdílné prvky interiéru/exteriéru).

Sběr informací

Doporučuji získat o vozidle co nejvíce informací předem. Je-li prodejce férový, nebude mu činit problém zaslat více fotek (vč. detailů míst, která vás zajímají), nascanovaný technický průkaz apod. Digitální fotoaparát má dnes téměř každý, takže jakékoliv zdůvodňování, proč to nejde, bych viděl jako výmluvu. Věnujte pozornost detailům (u exteriéru rozdílné lícování plechů, jinak lakované díly, u interiéru praskliny a jiná poškození) které mohou o historii vozu prozradit více (třeba bouchlý airbag, havárii apod.), než vyšperkovaný popis v inzerátu. Nechte si i zaslat kupní smlouvu . Zkrátka cokoliv můžete vyřídit e-mailem nebo telefonem, udělejte to. Ušetříte si případné pozdější rozčarování.

Příprava na dovoz

Důležité je ujasnit si, jakým způsobem budete chtít vůz do ČR dostat. Ideální je, pokud má vozidlo platnou technickou kontrolu (TÜV). Potom nebude problém získat převozní registrační značky, se kterými pojedete ve vašem novém voze už jako řidič. V mém případě jsem při zjišťování informací zaslechl, že TÜV musí být platná ještě aspoň 6 měsíců, ale nemohu to potvrdit. Pozor, např. v Dánsku lze získat jednodenní převozní značky za 15 EUR (cena obsahuje povinné ručení), ale ty platí pouze na území Dánska, takže se s nimi do ČR nedostanete.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Certificate of Conformity --- Převozní technický průkaz

Druhou možností je odvézt vybrané auto na podvalníku. Ušetříte sice za německé povinné ručení i za cestu tam (hodláte-li si auto odvézt na převozních značkách, musíte se na místo nějak dopravit), ale počítejte s cenou za valní cca 15Kč/km (samozřejmě v obou směrech) plus cena za složení a naložení. Pokud je váš vysněný krasavec takových 500km daleko, může odvoz vyjít na 16 tisíc. Teoreticky se může stát, že auto prodejce prodá někomu jinému, který k němu přišel dříve než vy. Mně se to naštěstí nestalo, naopak prodejce inzerát stáhnul z nabídky ve chvíli, kdy jsme se domluvili, že přijedu.

Protože je nutné vždy počítat s případem, že až auto uvidíte na místě, naleznete důvod, proč ho nekoupit, je vždy lepší obětovat pár tisíc za benzín, než 16 tisíc za odtahovku, která pojede i zpět s prázdnou. Nechci ale nijak strašit, já jsem narazil na velmi seriózního prodejce a i zkušenosti ostatních z diskusí jsou obdobné. Nemusíte se snad obávat toho, co se mi stalo v českém autobazaru, nad jehož profesionalitou se naše celebrity rozplývají v reklamách.

Až na místě však zjistíte, že „vůz ve skvělém technickém stavu“ má problémy s řídicí jednotkou (které dokonce hlásí kontrolka), elektronické odpružení je nefunkční, auto má o polovinu větší nájezd, než je uvedeno na stránkách a celkový stav je spíše dezolátní. Velmi vhodné je prodávajícího upozornit, že auto budete chtít odhlásit a odvézt za hranice. „Můj“ prodejce mi sdělil, že během jednoho dne všechno stihneme (a taky jsme stihli).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Protokol odhlášení z evidence v SRN --- Původní německý TP

Slyšel jsem ale o případu, kdy auto nebylo na odhlášení připraveno a kupec odjel s prázdnou. Zkuste také zajistit, aby prodejce k vozu sehnat céócéčko (COC – Certificate Of Conformity). Hodně to usnadní život při přihlašování exotických (a možná i normálních) vozidel.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Výběr vozu, sběr informací, příprava na dovoz
  2. Cesta a výměna peněz, kroky pro získání dokladů,
  3. Uvedení do provozu v ČR, postup, potřebné doklady
  4. Orientační přehled možných výdajů spojených s dovozem

bazar

Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků