Telematika: spojení se světem

Neomezený přístup k informacím je součástí života stále většího počtu lidí, kteří se bez něj nechtějí obejít ani na cestách. Na tento trend reaguje i vývoj systémů pro nové automobily.

Telematika (telekomunikace + informatika) bude hrát v automobilových systémech stále větší roli. Mnohé automobilky již dnes umožňují připojení posádky k internetu i za jízdy a nabízejí vyspělé navigační systémy využívající například internetové služby portálu Google (mimo jiné Google Street View) nebo zohledňující informace o hustotě dopravy na zvolené trase získávané v reálném čase sledováním polohy mobilních elektronických zařízení.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Internet vnáší do automobilů celou řadu nový informací a funkcí.

Intuitivní ovládání je nezbytným předpokladem

Řidič musí za jízdy především řídit a soustředit se na okolní provoz, chce-li dojet ve zdraví do cíle a neohrozit ostatní účastníky silničního provozu. Proto je zavádění nových funkcí do vozidel limitováno možnostmi disponibilních rozhraní mezi člověkem a strojem. Minimální rozptylování řidiče i při rostoucím počtu funkcí má v budoucnosti zajistit dalekosáhlý přechod na ovládání především hlasovými povely, ale doplňkově také gesty a dotykem.

Klepněte pro větší obrázek
Středová konzola se v budoucích automobilech změní v obdobu počítače s displejem a touchpadem.

Brzy se má změnit i podoba přístrojů a displejů uvnitř vozidla. Koncept Mercedes-Benz F 125! je například vybaven autostereoskopickým 3D displejem, který nahrazuje klasické sdružené přístroje a příslušné informace zobrazuje prostorově v několika rovinách v závislosti na jejich důležitosti.

Studie postrádá vnější zpětná zrcátka, protože veškeré dění po stranách vozidla a za ním může řidič pohodlně sledovat na širokoúhlém displeji.

Komunikace bez hranic

Propojení vozidel s okolním světem umožní uživatelům naprogramovat si systémy vozidla z tepla domova ještě před zahájením jízdy. Prostřednictvím PC nebo smartphonu bude možné na dálku například vložit novou trasu do navigačního systému, připravit si zábavní systém, změnit nastavení sedadel nebo navodit požadovanou teplotu vzduchu v interiéru.

Prostřednictvím internetu bude možné také sledovat a kontrolovat stav paliva v nádrži, zbývající dobu a počet kilometrů do další servisní prohlídky nebo vyhodnocovat spotřebu paliva.

Klepněte pro větší obrázek
Bezdotykové ovládání usnadní například nastupování do automobilu.

V blízké budoucnosti bude zavedeno otevřené rozhraní pro kompletní propojení smartphonu libovolného výrobce s automobilem. Uživatel pak bude mít snadný přístup ke všem aplikacím a službám mobilního přístroje prostřednictvím ovládacích prvků palubního systému, velkého barevného displeje, reproduktorů a mikrofonu.

Ve vývoji se nachází také nepřeberné množství individuálních aplikací na podporu mobility. Nový standard NFC (Near Field Communication) navíc výrazně zjednoduší proces propojování mobilních přístrojů s automobilem a zajistí bezpečnější výměnu dat než u současného systému Bluetooth.


 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků