Taxík pro New York: soutěž spěje do napínavého finiše

Žluté newyorské taxíky jsou jedním z nejznámějších a nejstarších symbolů New Yorku. Ovšem už i jim zvoní hrana, brzy budou nahrazeny novými vozy, které vzejdou z ostře sledované soutěže. Ta vstoupila v těchto dnech do závěrečné fáze. V jejím finále jsou nyní tři automobily, ty mají největší šanci nahradit klasický newyorský „yellow cab“.

V New Yorku jezdí v současnosti šestnáct rozdílných typů taxíků. Od roku 2013 už to bude pouze jeden. Ve finále jsou nyní Ford Transit Connect, Nissan NV200 a Karsan V1. Zatím nebyl vybrán žádný z nich, členové výběrové komise jsou zdrženliví, nic neprozrazují.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 
První finalista: turecký Karsan V1

Soutěž, která hledá „newyorský taxík pro 21. století“ byla vypsána v roce 2009. Vítězný návrh bude mít šanci prosadit se i v jiných městech USA. Starosta města Michael Bloomberg vše okomentoval těmito slovy: „Město nikdy dříve žádnou podobnou soutěž nepořádalo. Nikdy předtím se neklonilo k výběru jednoho typu, až nyní. Z návrhů, které jsem viděl, jsou některé velmi zajímavé, ale žádný není podle mého názoru perfektní.“

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Druhý finalista: americký Ford Transit Connect

I přes nerozhodná starostova slova se ale zdá, že se favorit rýsuje. Při představení vozu Karsan V1 se na Manhattanu srotily davy nadšených Newyorčanů. A nijak jim nevadilo, že před nimi stál vůz tureckého původu. Karsan V1 kromě svého originálního vzhledu zaujal hlavně svojí praktičností. Oproti svým konkurentům třeba nabízí lidem upoutaným na vozík možnost vjet přímo do kabiny. Ze třinácti tisíc taxíků, které dnes křižují město, pouze 300 z nich může převážet vozíčkáře.

„Tenhle taxík nabízí komfort, snadný přístup, velmi dobrou odolnost. Karsan V1 byl navržen speciálně pro New York,“ řekl William Wachtel, prezident společnosti Karsan USA. „Chceme, aby i v New Yorku vznikla podobná tradice jakou mají v Londýně. Aby všechny vozy taxi měly stejný vzhled.“ Dále už byl ale při prezentaci vozu pro New York méně sdílný. Odmítl sdělit, od kterého amerického výrobce bude čtyřválcový motor 2,4 l pro Karsan V1, stejně tak nehovořil o ceně.  

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Třetí finalista: japonský Nissan NV200
Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků