Tatrovky a LIAZky bojovaly na Dakaru už v osmdesátých letech

Tehdy se závodilo ještě klasicky z Francie přes Alžír do senegalského Dakaru, který dal slavnému off-road maratonu jméno.

Mezi nejúspěšnější závodníky v historii vytrvalostní soutěže Paříž-Dakar patří i český jezdec Karel Loprais, který ji vyhrál celkem šestkrát s vozem Tatra 815. Právem se mu přezdívá Monsieur Dakar. První vítězství v kategorii kamionů získal v roce 1988 při své třetí účasti.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tatra má na kontě celkem šest vítězství v kategorii kamionů, všechna získal Karel Loprais. LIAZ si připsal jedno druhé (1988) a jedno třetí (1987) místo

Tehdy se závodilo ještě klasicky z Francie přes Alžír do senegalského Dakaru. Trasa se několikrát měnila a možná víte, že kvůli protestům a napjaté politické situaci byla rallye nejprve v roce 2008 zrušena úplně a v roce 2009 se kvůli bezpečnosti závodníků a doprovodu přesunula do Jižní Ameriky, kde se jezdí dodnes.

Galerie: Kolos, Fňukna, Vejtřaska aneb nákladní legendy z dob ČSSR

Galerie: Kolos, Fňukna, Vejtřaska aneb nákladní legendy z dob ČSSR

Historie si pamatuje hlavně vítěze. Loprais vyhrál s Tatrou v letech 1988, 1994, 1995, 1998, 1999 a 2001. V letech 1987, 1996, 2000 a 2002 ale vybojoval druhé místo a v roce 1992 (kdy se jelo až do Kapského Města) dojel třetí. V roce 1991 sebrala Lopraisovi vítězství smůla, když ho v polovině poslední etapy zastavil na průběžném prvním místě rozbitý motor.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Naposledy vyhrála Tatra s Karlem Lopraisem v roce 2001, i když ji můžeme na Dakaru vídat dodnes

Málo se pamatuje na LIAZ, který to zkoušel už v roce 1985 jako první československý vůz a například v roce 1987 vybojoval aspoň třetí místo mezi kamiony a první místo mezi sériovými kamiony. Jeden vůz LIAZu dokonce odstoupil z průběžného druhého místa kvůli nehodě. Druhé místo vybojoval LIAZ v roce 1988, kdy skončil jen několik minut za Lopraisovou Tatrou. LIAZky pak už ale nadějná umístění nezopakovaly.

Dakar 2016 startuje s hojnou účastí českých závodníků

Dakar 2016 startuje s hojnou účastí českých závodníků

V jiných kategoriích se čeští závodníci neprosadili. Teprve až Josef Macháček dokázal v roce 2009 zvítězit s náskokem přes dvě a půl hodiny v nově vypsané kategorii čtyřkolek. To už se jelo v Jižní Americe.

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

dnes | Jan Mička | 4 příspěvky
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků