Tatrovky a LIAZky bojovaly na Dakaru už v osmdesátých letech

Tehdy se závodilo ještě klasicky z Francie přes Alžír do senegalského Dakaru, který dal slavnému off-road maratonu jméno.

Mezi nejúspěšnější závodníky v historii vytrvalostní soutěže Paříž-Dakar patří i český jezdec Karel Loprais, který ji vyhrál celkem šestkrát s vozem Tatra 815. Právem se mu přezdívá Monsieur Dakar. První vítězství v kategorii kamionů získal v roce 1988 při své třetí účasti.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tatra má na kontě celkem šest vítězství v kategorii kamionů, všechna získal Karel Loprais. LIAZ si připsal jedno druhé (1988) a jedno třetí (1987) místo

Tehdy se závodilo ještě klasicky z Francie přes Alžír do senegalského Dakaru. Trasa se několikrát měnila a možná víte, že kvůli protestům a napjaté politické situaci byla rallye nejprve v roce 2008 zrušena úplně a v roce 2009 se kvůli bezpečnosti závodníků a doprovodu přesunula do Jižní Ameriky, kde se jezdí dodnes.

Galerie: Kolos, Fňukna, Vejtřaska aneb nákladní legendy z dob ČSSR

Galerie: Kolos, Fňukna, Vejtřaska aneb nákladní legendy z dob ČSSR

Historie si pamatuje hlavně vítěze. Loprais vyhrál s Tatrou v letech 1988, 1994, 1995, 1998, 1999 a 2001. V letech 1987, 1996, 2000 a 2002 ale vybojoval druhé místo a v roce 1992 (kdy se jelo až do Kapského Města) dojel třetí. V roce 1991 sebrala Lopraisovi vítězství smůla, když ho v polovině poslední etapy zastavil na průběžném prvním místě rozbitý motor.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Naposledy vyhrála Tatra s Karlem Lopraisem v roce 2001, i když ji můžeme na Dakaru vídat dodnes

Málo se pamatuje na LIAZ, který to zkoušel už v roce 1985 jako první československý vůz a například v roce 1987 vybojoval aspoň třetí místo mezi kamiony a první místo mezi sériovými kamiony. Jeden vůz LIAZu dokonce odstoupil z průběžného druhého místa kvůli nehodě. Druhé místo vybojoval LIAZ v roce 1988, kdy skončil jen několik minut za Lopraisovou Tatrou. LIAZky pak už ale nadějná umístění nezopakovaly.

Dakar 2016 startuje s hojnou účastí českých závodníků

Dakar 2016 startuje s hojnou účastí českých závodníků

V jiných kategoriích se čeští závodníci neprosadili. Teprve až Josef Macháček dokázal v roce 2009 zvítězit s náskokem přes dvě a půl hodiny v nově vypsané kategorii čtyřkolek. To už se jelo v Jižní Americe.

bazar

Tatra 613 3,5
Rok výroby: 1978
Stav: 359 860 km
Cena: 360 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků