Nizozemský architekt Mart Stam se narodil v roce 1899 a za svou kariéru toho stihl opravdu hodně. Byl jedním z architektů dělnické kolonie Weissenhof ve Stuttgartu, spolupracoval na výrobně tabáku Van Nelle v Nizozemsku a neposlední řadě spolupracoval s Janem Paličkou na jeho rodinné vile v Dejvicích.
Tatra 700 Miloše Zemana pořád jezdí. Je nádherná, dochovala se i unikátní výbava
Tento průkopník moderní architektury byl známý i díky svým návrhům nábytku. Jeho největším dílem v tomto odvětví je poněkud překvapivě židle. Jednoduchá funkcionalistická židle s trubkovou konstrukcí vznikla v roce 1926 a její design dodnes žije. Stále si ji můžete koupit jako nový kousek, nicméně nepatří k nejlevnějším a zaplatíte za ni klidně i přes deset tisíc korun.
Tahle Tatra je vážně z papíru! Nádherná díla českého modeláře nemají obdoby
Trubková konstrukce byla ve 30. letech velmi oblíbená. Byla lehká, jednoduchá na výrobu a dostatečně pevná. Objevovala se tak napříč všemi možnými odvětvími průmyslu. Ani Stam nebyl v navrhování trubkových židlí sám, podobnou židli například navrhl i architekt Marcel Breuer a další.
Krásná Tatra T87 putovala ze Slovenska až do Austrálie. Dnes má ohromnou cenu
S trubkovou konstrukcí se tak obloukem dostáváme až k Tatře, chvíli před Stamovým návrhem. Vedle třeba samotných částí podvozku byla trubková konstrukce postupně používána i v interiéru. To nás přivádí k dvoudveřové Tatře T12 (až na pár detailů shodná s předchozím modelem T11), která měla nová přední sedadla z niklovaných trubek o průměru 30 mm se sklopnými opěrkami, aby se zákazníci mohli bez problému dostat pro věci na zadní sedadla.
Škoda Decatop z Holandska je extrémně vzácná. Slavný první kus jezdí v Česku
Britská organizace Friends of the Czech Heritage, jedna z nejaktivnějších zahraničních organizací, která ve spolupráci s Národním památkovým ústavem podporuje české kulturní bohatství, zveřejnila ve svém pravidelném newsletteru, že židle navrhnutá Martem Stamem se nechala přímo inspirovat právě sedadlem v Tatře T12.
I Škoda uměla prodávat auta skrze fotky. Dobové snímky mají ohromné kouzlo!
Stam se prý k Tatře dostal během jízd do Stuttgartu, konkrétně k výstavbě dělnické kolonie Weissenhof, o které se zmiňujeme výše. Pohodlné sedadlo ho prý natolik inspirovalo, že krátce poté nakreslil první návrh své nové židle na zadní stranu pozvánky na svou svatbu. A aby se kruh uzavřel, tak ten samý zdroj uvádí, že sedadlo Tatry si vzalo přímou inspiraci z židle Marcela Breuera, který přišel s prototypem B3 o rok dříve.