Návrh soutěžního vozidla existoval pouze v plánech a maketách, nyní jej zaměstnanci Tatry budou stavět ve svém volném čase.
Výjimečný způsob, jak se poklonit šestinásobnému vítězi Dakaru Karlu Lopraisovi zvolila Tatra – postaví závodní speciál T 162 EX za pomoci pracovníků z úseků techniky, výzkumu i vývoje. Jde o nerealizovaný soutěžní vůz, iniciátorem projektu je člen představenstva společnosti Tatra Trucks Radomír Smolka, mimo jiné autor knih a článků o historii značky.
Inspirací pro znovuzrození vozu, který doposud zůstal jen v plánech, byla vysokoškolská formulová série, v níž si i žáci technických univerzit musí poradit s nesériovou výrobou. „Sám jsem za více jak dvacet let konstruování dakarských speciálů poznal, že konstrukce nesvázaná výrobními a sériovými standardy přináší nové myšlenky a zároveň si při ní i člověk jaksi mentálně „odpočine“, byť stále pracuje. Inspirací pro mne byla studentská Formule Student a já chtěl tuhle formu volnočasové aktivity nabídnout našim klukům,“ uvedl.
V Tatře samozřejmě vzniklo mnoho nadčasových a zajímavých projektů, které nespatřily světlo dne, T 162 EX „Karel“ byl vybrán ze dvou důvodů, vysvětluje Smolka: „Za prvé považuji projekt celé řady T 162 za velmi nadčasový a je velká škoda, že se nedostal do sériové výroby. V zásadě dnešní moderní Tatry se vzduchovým pérováním na všech nápravách nebo i postupné modernizace našich vlastních motorů či digitalizovaná přístrojová deska vycházejí z věcí, které naši předchůdci zkoušeli již na T 162. A za druhé – soutěžní kamion s motorem vzadu více než jasně ukazuje, že Tatra se nikdy nebála nových a neotřelých řešení.“
O původu názvu pak nemůže být pochyb: Vyjadřuje úctu a obdiv k šestinásobnému vítězi Dakaru, panu Karlu Lopraisovi, člověku, který bez přehánění „Tatru naučil vítězit.“
Vůz je od počátku zamýšlen pro marketingové účely značky Tatra. Sloužit má při promo akcích typu předváděcích jízd na polygonech, v rámci teambuildingů a měl by se stát součástí expozic Tatry na vybraných výstavách. Jeho stavitelé prý sní i o účasti na Dakar Classic - ale to je předčasné a závisí primárně na jednáních s pořadateli, uvedl Radomír Smolka.
Konstrukční návrh vzniká v interním týmu Tatry, kompletace proběhne na prototypové dílně. Jelikož jde o volnočasovou aktivitu zaměstnanců, bude hotov dle časových možností a vytížení členů týmu.