Tatra 8x8 s českou houfnicí DITA je nová zbraň ničivé síly. Má dostřel až 39 km

Obliba techniky kopřivnické automobilky v armádním prostřední nepolevuje.

Podvozky kopřivnické Tatry jsou celosvětově používány pro vozidla nejrůznějších kategorií, přičemž na českou techniku se přirozeně rády spoléhají i domácí firmy. Například u výrobce hasičské techniky Kobit – THZ se nedávno předvedl speciál pro boj s požáry v těžkém terénu na základě Tatry Phoenix 6x6. Od šternberské firmy Excalibur Army však nyní přijíždí trochu jiný kalibr.

Tatra dělá geniální podvozky. Důkazem je nové video z uzounkých ulic Štramberka

Tatra dělá geniální podvozky. Důkazem je nové video z uzounkých ulic Štramberka

Technika Tatry je rozsáhle využívána i pro vojenská vozidla a pro Excalibur Army jde o osvědčenou cestu. Nová kolová samohybná houfnice se zbraní ráže 155 mm jménem DITA tedy stojí na čtyřnápravovém podvozku Tatry s pohonem všech kol. V tuto chvíli se jedná o prototyp, respektive technologický demonstrátor, který teprve čekají testy.

Unikátní hasičská Tatra vznikla pro boj s požáry v těžkém terénu. Váží 26.000 kg

Unikátní hasičská Tatra vznikla pro boj s požáry v těžkém terénu. Váží 26.000 kg

Přesněji je možné novou houfnici posadit na modernizovaný podvozek Tatry 815 VP31 nebo Tatry Force. Pohonnou jednotkou je tatrovácký vzduchem chlazený osmiválec o výkonu 300 kW (408 koní) spojený s automatickou převodovkou. Excalibur Army ale dodává, že nástavbu bude možné instalovat i na další příhodně upravené podvozky.

T-Kat je jediné české auto, kterým můžete bez obav na D1. A také do války

T-Kat je jediné české auto, kterým můžete bez obav na D1. A také do války

Předběžné hodnoty uvádí, že tento kolos o maximální přípustné hmotnosti 29 tun a délce 13,02 metru, může na zpevněné silnici uhánět rychlostí až 90 km/h. Těžký terén zvládne rychlostí 25 km/h. A do akce může vyrazit pouze s dvoučlennou posádkou vpředu v kabině, což je pro tento typ vozidel novinkou.

Tatra T26/30 by strčila do kapsy i dnešní SUV. Přes 90 let staré záběry to dokazují

Tatra T26/30 by strčila do kapsy i dnešní SUV. Přes 90 let staré záběry to dokazují

Díky posledním řídícím systémům může totiž probíhat ovládání houfnice i v plně autonomním režimu. Manuální ovládání však v možnostech houfnice zůstává, například v případě selhání elektroniky. Posádka se tak spolehne na zaměřování pomocí optiky z nouzového pracoviště v kabině samotné nástavby. Při použití standardní munice NATO zmiňuje česká firma dostřel až 39 kilometrů.

Tatru 613 proslavil i šílený moment v F1. V závodě srazila pilota a praskaly kosti

Tatru 613 proslavil i šílený moment v F1. V závodě srazila pilota a praskaly kosti

Jak byste u vojenské techniky této třídy čekali, kabina je pro posádku hermeticky utěsněná, přetlakovaná, má balistickou a protiminovou ochranou, je vybavena topením i klimatizací, a nakonec zde nechybí ani systém ochrany proti účinkům zbraní hromadného ničení.

TEST Mercedes-Benz EQV 300: Tichá plavba elektrickou hvězdnou lodí

Mercedes-Benz EQV 300

Elektrifikace proniká do všemožných sfér – auta, motorky, koloběžky, kola... I civilní dodávky. Pokud víte, k čemu budete tento elektrický minibus používat, odvede skvělou práci.

5.  5.  2021 | Richard Herbich | 10 příspěvků
TEST Audi S3 Sportback TFSI (228 kW): Tak mi to teda nandej, bejby!

Audi S3 Sportback TFSI

Nové Audi S3 Sportback si toho nechá opravdu hodně líbit. Při pořádné náloži se ale vůbec netrápí, vlastně si to užívá.

2.  5.  2021 | Vladimír Kadera
První jízda s Renaultem Arkana TCe 140: Základ Clia nevadí. SUV-kupé stojí za to!

Renault Arkana TCe 140 EDC

Má stejný základ jako Renault Captur, nabídku tvoří pouze hybridní motory a je to nové SUV-kupé v kompaktním segmentu. Renault Arkana konečně dorazil do Česka a něco nám říká, že o něm ještě dost uslyšíme.

29.  4.  2021 | Jan Mička | 10 příspěvků