Připomeňte si Tatru 805: Kačena proslula hlukem, sloužila i expedičním velikánům

Vznikla počátkem padesátých let, v rukou nadšenců jezdí dodnes. Víte, jak přišla ke svým vtipným přezdívkám?

Základní požadavky na nový lehký nákladní automobil definovala československá armáda už v roce 1947. Souběžně s vývojem náklaďáku běžely i práce na osobním terénním vozu, který vyvíjela jak Tatra, tak Škoda. V Kopřivnici vznikly prototypy T 803 a T 804, ty se ale do sériové výroby nedostaly, posloužily však jako základ při stavbě T 805.

Tatra T26/30 by strčila do kapsy i dnešní SUV. Přes 90 let staré záběry to dokazují

Tatra T26/30 by strčila do kapsy i dnešní SUV. Přes 90 let staré záběry to dokazují

Ta byla úhledným náklaďáčkem s trambusovou kabinou. Na délku měla 4720 mm, rozvor měřil 2700 mm. Stála na tradičním páteřovém rámu s výkyvnými polonápravami, které byly opatřeny koncovými redukcemi pro lepší průchodnost terénem a nižší namáhání motoru. Tím byl dvouapůllitrový vidlicový osmiválec typu 603 A, osazený jedním karburátorem Solex 30 UAAIP. Pro armádní použití dostal nižší kompresi 6,5:1 a výkon omezený na 55 kW (75 k), pro zajištění správného chodu i v těžkém terénu měl suchou klikovou skříň a zdvojené olejové čerpadlo. Standardně byla poháněna zadní kola, přední se dala připojit pákou. Čtyřstupňová manuální převodovka měla redukci a diferenciály se daly uzamykat.

Tatra 700 Miloše Zemana pořád jezdí. Je nádherná, dochovala se i unikátní výbava

Tatra 700 Miloše Zemana pořád jezdí. Je nádherná, dochovala se i unikátní výbava

Díky redukcím v kolech měla T 805 vynikající průchodnost terénem, světlá výška činila 400 milimetrů. A s odpružením torzními tyčemi se chovala dobře i ve vyšších rychlostech, maximem bylo až 80 km/h. Ale trpěla také několika problémy. Kolébavé chování v zatáčkách jí vyneslo přezdívku „kačena,“ kvůli hluku od tlačných chladících ventilátorů se jí zase říkalo „kvíčala“ nebo „píšťala.“ Pamětníci také vzpomínají na malou, nepohodlnou a netěsnící kabinu. Bolístkou byly také málo účinné jednookruhové bubnové brzdy. I spotřeba byla nezanedbatelné, na silnici se pohybovala okolo 30 l/100 km a v terénu si osmiválec pochopitelně bral ještě více.

Tatra dělá geniální podvozky. Důkazem je nové video z uzounkých ulic Štramberka

Tatra dělá geniální podvozky. Důkazem je nové video z uzounkých ulic Štramberka

Nejrozšířenější verzí byl valník, mnoho T 805 ale jezdilo i se skříňovými nástavbami, existovaly také cisterny, hasičské či rozvážkové vozy a sloužily i u filmových atelierů Barrandov. Nejslavnějším provedením byla dvojice expedičních speciálů cestovatelů Zikmunda a Hanzelky. Tyto vozy dostaly světlý lak, odrážející teplo, tepelnou izolaci, vyztužené volanty, vyšší čelní skla a také přívěsné vozíky.

Tahle Tatra je vážně z papíru! Nádherná díla českého modeláře nemají obdoby

Tahle Tatra je vážně z papíru! Nádherná díla českého modeláře nemají obdoby

Dvojice Z+H s nimi najela mnoho tisíc kilometrů a provedla v nich svou poslední velkou výpravu předtím, než je kvůli politickým názorům a tzv. tajné zprávě číslo 4 (realistickému popisu stavu v Sovětském svazu, který se měl dostat pouze k rukám Brežněva, ale nakonec byl označen za protisovětský pamflet) režim vyřadil z veškerého života. Jeden vůz patří muzeu v Kopřivnici, druhý nechal zrekonstruovat Karel Loprais.

Připomeňte si slavné závodní Tatry. První závodila už v roce 1900, vznikla za měsíc

Připomeňte si slavné závodní Tatry. První závodila už v roce 1900, vznikla za měsíc

Řadu kusů udržují nadšenci v chodu dodnes, můžete je vídat na vojenských či historických akcích nebo na truck trialových závodech. T 805 se vyráběla v letech 1952 až 1960, vznikala nejen v Kopřivnici, ale také v Mladé Boleslavi, Plzni nebo v Praze – u těchto vozů prý byla poněkud kolísavá kvalita. Vzniklo přes třináct tisíc exemplářů.

TEST Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG: Kam se ještě základní GTI nevydalo

Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG

Základní Volkswagen Golf GTI byl vždy střídmou cestou ke každodennímu cestování se sklony k mírnému sportování. Teď už to tak úplně neplatí.

dnes | Vladimír Kadera | 17 příspěvků
TEST Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4: Nové pořádky bez prokletí

Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4

Konzervativní crossover se nám proměnil ve výrazný designový povoz, který neumí nebudit emoce. Vyplatila se mu sázka na odvahu?

28.  2.  2021 | Richard Herbich | 34 příspěvků
Nová Škoda Fabia je luxusnější. Už jsme ji řídili, bude to největší malé auto na trhu

Škoda Fabia IV 1.0 TSI DSG

Čtvrtá generace Škody Fabia je za rohem, představí se už v květnu, od léta si ji budete moci objednat v rámci předprodeje a s podzimem dorazí na showroomy a k prvním zákazníkům.

25.  2.  2021 | Jiří Baborský | 72 příspěvků