Tatra 80 – dvanáctiválec T. G. Masaryka: sváteční vzpomínka

Legendární kopřivnický dvanáctiválec byl poslední oficiálním automobilem prvního československého prezidenta T. G. Masaryka.

V den oslav výročí vzniku Československé republiky a na pozadí citelně aktuálnějších politických změn si krátce připomeňme poslední automobil prvního československého prezidenta. Luxusní landaulet Tatra 80 převzala v červnu roku 1935 tehdejší Správa domu presidenta republiky, takže v oficiálních záznamech v archivech Hradu se toho o něm mnoho nedozvíme.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tatra 80, kterou používal T. G. Masaryk, v roce 2007 ve vídeňském technickém muzeu v rámci výstavy Králové chromu

Zatímco do té doby TGM používaná limuzína Škoda – Hispano Suiza byla majetkem Kanceláře presidenta republiky, Tatra byla evidována jako soukromý vůz s poznávací značkou P 24 284. Značka P 1 se na něm objevila až později a po válce tento unikát přešel do sbírek dnešního NTM. Model Tatra 80 byl spolu s typem Walter Royale jediným osobním dvanáctiválcem, kterým se mohl pochlubit meziválečný československý automobilový průmysl. 

TGM a první luxusní Škodovka

TGM a první luxusní Škodovka

Dominantním prvkem tohoto velkého cestovního vozu byl právě jeho pohonný agregát v podobě zážehového vidlicového dvanáctiválce s řadami svírajícími úhel 65 stupňů a spodovými rozvody (SV). Z objemu 5 990 ccm dosahoval výkonu 120 koní (88 kW), oproti ve třicátých letech v Kopřivnici dominující doktríně měl kapalinové chlazení a robustnímu vozu s konvenčním řešením podvozku umožňoval dosáhnout rychlosti až 140 km/h při průměrné spotřebě přes 50 l/100 km.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tatra 80 a její impozantní dvanáctiválcové srdce

Oproti soudobému konkurenčnímu modelu Walter Royale, jenž vzniknul zřejmě jen ve třech exemplářích, se odhaduje počet vyrobených vozů řady Tatra 80 na 22. Na motor navazovala čtyřstupňová, manuálně řazená převodovka přenášející točivý moment motoru na kola zadní nápravy a vozy byly dodávány v celé škále různých, vesměs zakázkových karoseriích.

Walter Royal 12 V (1931): dvanáctiválcový aristokrat z Jinonic

Walter Royal 12 V (1931): dvanáctiválcový aristokrat z Jinonic

Masarykův vůz, který TGM používal až do své smrti, tedy jen dva roky, čekal spletitý osud. Během druhé světové války byl tento automobil ukrýván nejprve v garážích Hradu a později na zámku v Lánech, kam byl také přidělen po skončení války.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků