Tatra 75 Sport (1934): Legenda o Hugu Haasovi

Jedním z nejzajímavějších exponátů olomoucké Veteran Areny je legendami opředený roadster Tatra 75 Sport. Ačkoli s ním zřejmě Hugo Haas nejezdil, rozhodně jde o výjimečný automobil.
Seznam kapitol
  1. Střední třída z Kopřivnice, Tatra 75 Sport
  2. Technické údaje, Fotogalerie

Střední třída z Kopřivnice

Letos je tomu 80 let, co byla v nabídce kopřivnické automobilky Tatra řada T57 z roku 1931 doplněna větším, do střední třídy zasazeným modelem Tatra 75. Jeho premiéra proběhla již na vídeňském autosalonu v dubnu roku 1933, nicméně první vůz byl svému majiteli dodán až o rok později.

Klepněte pro větší obrázek
Tatra 75 Sport na závodu do vrchu Brno - Soběšice 2013

Typ T75 z řady T57 přímo vycházel, ovšem na první pohled vynikal nově řešenou přídí s prohnutou, bohatě žebrovanou maskou, jež nahradila typické „žehličky“ vzduchem chlazených tater zavedené v roce 1923 premiérou legendárního modelu Tatra 11. Tatra 75 oproti menší řadě T57 vynikala rozvorem náprav prodlouženým o 150 mm na 2 700 mm, rozchodem kol rozšířeným o 50 mm na 1 250 mm a standardně dodávanými, účinnými kapalinovými brzdami Lockheed, ale hlavně větším motorem OHV s objemem 1 688 ccm a výkonem 30 koní (22 kW).

Retro | Technika | Škoda | Fascinace

Pět nejzajímavějších motorů z Československa

Ten si pochopitelně zachovával tehdy běžnou „tatrováckou koncepci“ s protiběžnými písty (boxer) a chlazením vzduchem, samozřejmostí byl i podvozek s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami pruženými příčně uloženými listovými pery (vzadu jedno, vpředu dvě ve tvaru paralelogramu s fixací na bloku motoru).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tento luxusní kabriolet Tatra 75 se zakázkovou vysokomýtskou karoserií Sodomka se překvapivě vrátil k ploché přídi (Oldtimer Festival Slavkov, 2007)

Použití většího motoru přineslo zvýšení konstrukční rychlosti na 90 km/h, ovšem v době doznívající hospodářské krize rostly obavy ze zvýšené spotřeby paliva. Proto byla standardní čtyřstupňová převodovka (3. a 4. stupeň měly kola s šikmým ozubením pro omezhení hlučnosti) u většiny vyrobených vozů řady T75 standardně doplněna volnoběžkou se zvláštní řadicí pákou umožňující při částečném zatížení řazení bez spojky.

Za příplatek se na podlaze mohla objevit i třetí řadicí páka, jež zasouvala rychloběh zvyšující nejvyšší rychlost v závislosti na hmotnosti konkrétní stavby i přes 110 km/h. Řidič pak měl k dispozici osm rychlostí pro jízdu vpřed a dvě pro jízdu vzad.

Tatra 75 Sport

Opusťme nyní ale základní řadu T75 a zaměřme se na v úvodu zmíněnou verzi Sport, jež patří k nejzajímavějším stavbám meziválečné československé automobilové výroby. V dílnách firmy Bohemia z České Lípy, od roku 1932 rovněž součásti Ringhofferových závodů, v nichž se stavěly zejména účelové nástavby na podvozcích užitkových vozů Tatra, vznikly zřejmě jen tři (možná jich ale mohlo být i pět) specificky tvarované roadstery se „sedadlem pro tchýni“ v zádi, známé dnes jako vozy Tatra 75 Sport.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
V článku vzpomínaná Tatra 75 Sport v expozici olomoucké Veteran Areny

Vůz na snímcích má podvozek s číslem 30 661 a motor 175 820 a dokončen byl v českolipských dílnách Bohemia během roku 1935. Ačkoli podle legendy tento vůz používala hvězda prvorepublikového filmového průmyslu a brněnský rodák Hugo Haas, byl tento automobil objednán bratislavským řezníkem Vladimírem Čalounem, v jehož majetku se prokazatelně nacházel ještě na počátku roku 1940, tedy v době, kdy už byl Haas v USA a pracoval na své úspěšné kariéře v Hollywoodu.

Retro | Zajímavosti | Technika | Fascinace | Cestování

10 automobilových muzeí v ČR, která stojí za návštěvu

Jde zřejmě o třetí z tří prameny zmiňovaných vozů, jenž byl (možná jako jediný) doplněn kryty zadních kol a opatřen dvoutónovým zeleným lakováním. Tato tatra se zřejmě v Bratislavě a jejím blízkém okolí pohybovala až do roku 1978, kdy ji koupil tehdejší předseda Klubu přátel historických vozidel Dušan Klíma z Dunajské Lužné.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Také speciální série roadsterů T75 karosárny Bohemia si zachovávala typickou koncepci, jež v půli třicátých let dominovala výrobě v kopřivnické automobilce Tatra

Ten s vozem po částečné renovaci odjezdil celou řadu vzpomínkových jízd včetně těch dálkových, v rámci nichž se tento roadster podíval i do Maďarska, Holandska nebo Lotyšska. Svého stávajícího stříbrno-rudého zbarvení se vůz dočkal až v roce 1997.

Design | Retro | Zajímavosti | Sportovní auta | Fascinace | Ostatní značky

Brno – Soběšice 2013: (chvílemi) pěkně ostrý závod (+ 142x foto)

Nyní se vyobrazený vůz Tatra 75 Sport nachází ve sbírkách olomoucké Veteran Areny a v uplynulých letech prošel náročnou renovací, přičemž nepůvodní zbarvení (jistě efektní) autu nakonec zůstalo. Velmi příjemnou je skutečnost, že nejde o žádný zakonzervovaný exponát, ale o neuvěřitelně elegantní, ale hlavně plně provozuschopný vůz.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Střední třída z Kopřivnice, Tatra 75 Sport
  2. Technické údaje, Fotogalerie
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků