Tatru 613 proslavil i šílený moment v F1. V závodě srazila pilota a praskaly kosti

Ačkoliv měla především zachraňovat, Tatra 623 je do historie zapsána možná nejznáměji jako speciál paradoxně způsobující bolest.

Neděle 13. srpna 1995, Velká cena Maďarska, okruh Hungaroring a přímý přenos závodu zaznamenává vskutku bizarní moment, který pro mnohé fanoušky Formule 1 z celého světa zviditelní jindy přehlíženou verzi záchranářské Tatry 613. Nutno ale říct, že se svým působením v šampionátu se tehdy Tatra rozloučila opravdu slušnou ránou.

Ale postupně. Přestože byste při pomyšlení na Tatru 613 vzpomněli spíše na klasické limuzíny papalášů, velkou služební kariéru si model s osmiválcem střihl také u záchranářských složek. Přestavby k tomuto využití prováděla v průběhu 80. a 90. let externí společnost AMK Narex, která kromě sanitních vozů vytvářela i verze pro požární sbory nebo asistenční služby.

Sanitky Škoda zachraňují životy už více než 110 let. Prohlédněte si jejich vývoj

Sanitky Škoda zachraňují životy už více než 110 let. Prohlédněte si jejich vývoj

Takto upravené 613 byly schváleny samotnou Tatrou a obdržely nové označení 623. Záchranářské tatrovky se přitom vydávaly i do zahraničí a pomocnou rukou byly i v případě Velké ceny Maďarska, na které pravidelně působily již od roku 1986.

Technika i výbava zásahových vozů se postupně vyvíjela, tudíž na inkriminované Velké ceně v roce 1995 už sloužila jedna z posledních verzí 623-R, jež měla odlehčenou karoserii a větší, výkonnější čtyřlitrový vzduchem chlazený V8 produkující kolem 300 koní (221 kW). Maximálně dosahovala rychlosti přes 250 km/h.

Samopal na prsou i agenti s naftou. Tatra kolem světa zažila velký filmový návrat

Samopal na prsou i agenti s naftou. Tatra kolem světa zažila velký filmový návrat

K bizarní nehodě při závodě v roce 1995 nicméně takové rychlosti nebylo třeba. Dodnes je možné Tatru připsat k jedinému (zdokumentovanému) případu, kdy záchranářský vůz či safety car v závodě srazil pilota Formule 1. A japonský pilot Taki Inoue se zase může označit za jediného smolaře, kterému se něco podobného přihodilo.

Ostatně Inoue bude touto chvílí znám možná i více, než svou nechvalně špatnou kariérou v šampionátu F1. Z jeho monopostu týmu Footwork-Hart se začalo během závodu kouřit a Inoue nakonec zastavil u okraje tratě, po chvíli vystupujíc z vozu, zatímco již traťoví maršálové začali kouřící vůz preventivně hasit.

Potvrzeno: Velká cena Číny se kvůli koronaviru prozatím odkládá. V kalendáři zůstává

Potvrzeno: Velká cena Číny se kvůli koronaviru prozatím odkládá. V kalendáři zůstává

Následně dochází na moment zmatku, kdy Inoue pobízí jednoho z maršálů, aby pokračoval v hašení motorového prostoru. Ztraceno v překladu, japonský pilot se rychle rozhoduje sám popadnout hasicí přístroj u svodidel a drahou techniku malého týmu alespoň částečně zachránit. V tu chvíli už však dojíždí na místo i záchranářská Tatra 623-R, která kříží cestu Japonci spěchajícímu zpátky uhasit svůj monopost.

Inoue je z boku sražen na kapotu Tatry, jeden z maršálů se střetu těsně vyhýbá a pohotoví fotografové jsou na místě a bdělí, aby tento bizarní moment v historii F1 zachytili. Přestože by se mohla reakce Inoueho, který následně v bolestech upadá na zem, zdát přehnaná, nakonec se ukáže, že mu Tatra zlomila nohu. Britský komentátor Jonathan Palmer u opakovaného záběru jen stihne vyhrknout: „Dobrý bože, no to je naprosto otřesné!“

I když se Tatra 623-R zrovna v tomto závodě neukázala jako ten nejlepší zachránce, na ukončení její kariéry ve službách šampionátu F1 to nemělo větší vliv. Během následující sezóny totiž FIA zavedla standardizovanou flotilu záchranářských vozů a safety carů nasazených při každém závodu. Už tehdy byly zvoleny vozy značky Mercedes-Benz, v roce 1996 bylo safety carem C36 AMG.

Mimo Formuli 1 pak ještě Tatry 623 působily v mnoha oborech další řadu let, s přestavbami ovšem Narex skončil v roce 1998. Slušný počet exemplářů přitom existuje dodnes a jeden zachovalý kousek je samozřejmě vystaven také v muzeu Tatry v Kopřivnici.

AMG

AMG je německá společnost, která se zabývá závodními úpravami a sportovním tuningem vozů Mercedes-Benz. Společnost byla založena v roce 1967 dvojicí Hans Werner Aufrecht a Erhard Melcher. Většinou se značka uvádí jako Mercedes-AMG.

Mercedes-AMG GT Black Series • Mercedes-AMG GLB

Za volantem sériového Hyundaie i20 1.0 T-GDI mHEV: Kdo se může od koho učit?

Hyundai i20 1.0 T-GDI

Třetí generace Hyundaie i20 se už nechce od konkurentů jen učit, ale v řadě ohledů hodlá stanovit nová měřítka.

včera | Martin Jeník | 12 příspěvků
Za volantem nové Cupry Leon ST PHEV: Sportovní hlavně naoko, přesto důležitá

Cupra Leon ST eHybrid

Ačkoliv to tak při pohledu na registrační značku nemusí vypadat, novou Cupru Leon jsme poprvé testovali na českých silnicích. Jako první na trh vstoupí externě dobíjený hybrid, který však předpokládané sportovní zážitky dost naředil.

25.  10.  2020 | Jan Mička | 25 příspěvků
Minitest Toyota GR Supra Dynamic 2.0: Dobře maskovaná vzpomínka na Celicu?

Toyota GR Supra Dynamic 2.0

Menší výkon, nižší cena. Zaujme Toyota Supra i ve střízlivém provedení se čtyřválcem pod kapotou?

21.  10.  2020 | Vladimír Kadera | 7 příspěvků