Tatra 603 (1955-1975): Vzduch a obliny

Avantgardní šestsettrojka je legendou. Aerodynamická limuzína ladných tvarů vznikala po dvě dekády a kdysi se v ní mohli vozit jen vyvolení. Dnes vzbuzuje obzvláště na západ od našich hranic obdiv.
Seznam kapitol
  1. Tatra 603: Vývoj a první série
  2. Tatra 603: Třetí série, prototypy
  3. Tatra 603: Fotogalerie

Tatra na počátku padesátých let minulého věku musela ukončit výrobu osobních vozů, měly jí zůstat pouze těžké nákladní. Nevedly ji k tomu ekonomické důvody jako později na konci milénia, nýbrž direktivní nařízení. Poslední série Tatraplanů 600 vznikaly dokonce v AZNP Mladá Boleslav, kde se k ním, pravda, chovali dost macešsky a kvalita klesala. Výrobu luxusních limuzín dostal totiž v rámci RVHP (Rady vzájemné hospodářské pomoci) na starosti Sovětský svaz, konkrétně automobilky GAZ a ZIS (pozdější ZIL).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
První návrhy tvarového řešení 603 byly dílem Františka Kardause

Jenomže československá vláda potřebovala reprezentační automobil pro státní úřady, velvyslanectví a stranické funkcionáře a ZIMy z Gorkého, dnešního Nižného Novgorodu zrovna kvalitou nevynikaly. Vývoj tak vlastně probíhal tajně, zelenou z patřičných mást dostal až v lednu 1954. Tatraplany s plochým čtyřválcem 1952 cm3/38 kW nebyly dostatečně prestižní a výroba typu 87 s vidlicovým osmiválcem 2970 cm3/55 kW už také skončila.

20 legendárních českých aut, na která neumíme zapomenout

20 legendárních českých aut, na která neumíme zapomenout

Ano, 603 vznikala v neveselé době temna za železnou oponou, vývoj vedl šéf smíchovské Tatry Vladimír Popelář a převážně černé vozy sloužily vládnoucí garnituře včetně ředitelů velkých státních (pardon, národních) podniků a tajné služby. Nicméně se jedná o veledílo, které dnes poutá pozornost, kdekoli se objeví. První návrhy baculaté aerodynamické karoserie nakreslil výtvarník František Kardaus, mimochodem tvůrce tvarů tramvaje Tatra T3, se kterou se můžeme svézt dodnes. Maketa v životní velikosti (1954) pak dostala mohutnou stabilizační ploutev jako její předchůdci. Finální design byl dílem Zdeňka Kováře.

Typická tatra

Motor 603 F zkonstruoval Julius Mackerle, odzkoušel se už ve sportovním prototypu T602 Tatraplan Sport, měly jej některé běžné Tatraplany, 87, monoposty 607 a nákladní 805. Vzduchem chlazený hliníkový vidlicový osmiválec s devadesátistupňovým úhlem rozevření měl tyčkový rozvod OHV, nacházel se až za zadní nápravou a vážil 180 kg. Z objemu 2545 cm3 dával zprvu 70 kW při 4800 otáčkách, používal dva dvojité spádové karburátory Jikov. Ano, vzhledem k velikosti se jeho výkon jevil jako lehce poddimenzovaný... O přenos síly se starala čtyřstupňová plně synchronizovaná přímo řazená převodovka s řadicí pákou na sloupku řízení, pod tenkým dvouramenným volantem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vzduchem chlazený dvouapůllitr V8 se ukrýval v zádi. Vlevo interiér jednoho z prototypů

Podvozek s rozvorem 2750 mm měl vpředu vzpěry McPherson a vlečená ramena, vzadu se nacházely pro Tatru tradiční výkyvné polonápravy, teleskopické tlumiče a vinuté pružiny pak vytvářely optimální komfort šestici pasažérů na palubě. Díky dvaceticentimetrové světlosti 603 zvládla i horší cesty, vozy měly už z továrny nezávislé benzinové topení. Brzdy však byly dlouho jen bubnové. Zajímavý údaj představovalo rozložení hmotnosti na obě nápravy 47:53, u vozu motorem vzadu unikátní. Typickým znakem všech šestsettrojek bylo zadní panoramatické okno rozdělené na dva díly. Některé prototypy měly dvoudílné i to přední, než se přešlo k celistvému, první funkční vzorek jezdil od září 1955. Následná ověřovací série čítala deset kusů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tatry 603 první série charakterizovala příď se třemi světlomety

5,06 m dlouhé, 1,91 m široké (i se zrcátky) a 1,53 m vysoké vozy s pohotovostní hmotností 1450 kg upalovaly minimálně 160 km/h (údaj výrobce), ale ve skutečnosti dokázaly překročit stosedmdesátku. Jenže akcelerace z klidu na stovku jim trvala 19 s. Samonosná karoserie se pyšnila součinitelem odporu vzduchu 0,36. Třináctilitrová spotřeba byla víceméně standardem, nádrž o objemu 55 l tedy vyschla po zhruba 430 kilometrech, pokud ovšem řidič nepřekročil stodvacetikilometrovou rychlost.

Tatra 75 Sport (1934): Legenda o Hugu Haasovi

Tatra 75 Sport (1934): Legenda o Hugu Haasovi

Zavazadelníky disponovala šestsettrojka dvěma, do přídě se vešlo 370 l, pod ním se nacházela samostatná rezerva v „šuplíku“, za zadními sedadly bylo pak k dispozici dalších 120 l. První série měla tři hlavní reflektory pod společným krytem, nejdříve jednodílným, pak trojdílným. Tatra dokonce experimentovala s natáčením toho prostředního.

Ćerné i dvoubarevné

V propagačních filmech i na fotografiích se skvěly vozy v módních dvoubarevných kombinacích, jenže těch bylo opravdu velmi málo. Západní země se jich navíc i přes velký zájem až na několik málo jednotek nedočkaly, třeba v SRN stály zpočátku 15 tisíc marek. Proto není tolik známá. Exportovaly se spíše do „bratrských“ států východního bloku, Bulharska, Maďarska a Sovětského svazu, v NDR sloužily také jako vládní vozidla.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dvoubarevné lakování bylo v 50. a na začátku 60. let velmi oblíbené, mnoho 603 v něm ale nejezdilo. Vpravo model 1959 se stylistickými změnami

603 absolvovala mezinárodní premiéru na zimní olympiádě v Cortině d'Ampezzo v lednu 1956. Představila se také domácím, na brněnském veletrhu v září 1956, za půl roku poté, na jaře 1957 se s konečnou platností rozběhla výroba První „sériový“exemplář dostal ale už v prosinci 1956 prezident Antonín Zápotocký k narozeninám.

Galerie aut českých prezidentů: Škodovky, Tatrovky, ZILy i BMW

Galerie aut českých prezidentů: Škodovky, Tatrovky, ZILy i BMW

Následovaly prezentace na IAA 1957 a v Ženevě a Paříži o rok později. Velmi známá je fotografie před bruselským Atomiem z Expa 1958, model '59 dostal první výraznější stylistické změny, lesklá lišta ve spodní části boků tvořila od té doby obrácené písmeno Z. Změnou pro rok 1960 byl motor 603 G se zmenšeným objemem na 2472 cm3, aby se vešel do dvouapůllitrové třídy. Výkon však zůstal zachován.

Druhá série

Druhá série z brněnského veletrhu 1962 dostala jinou příď, trojici hlavních světlometů nahradila čtveřice, už bez krytu, navíc rozdělená na dvě poloviny a bohatě zdobená chromem. Majitelé tater, i starších předválečných 77 a 87, byli perzekvováni Veřejnou bezpečností (policií), neboť používání prostředního bylo postaveno „mimo zákon“. Museli z něj vymontovat žárovku a zakrýt jej.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tatra 603-2 se čtyřmi reflektory a spoustou chromu

Důležitou novinkou se stal příčný zkrutný stabilizátor vpředu, který spolu se zvětšeným rozchodem vzadu zlepšil jízdní vlastnosti, podařilo se potlačit přetáčivost při ostré jízdě i citlivost na boční vítr, na pohodlí se ovšem nezměnilo díkybohu nic. Přepracována byla i palubní deska. Krátce poté, v roce 1964, přišel na řadu agregát 603 H s výkonem zvětšeným na 77 kW, čímž evoluce pod zadní kapotou dospěla do své finální fáze. Poslední modely druhé série měly posilovač brzd, zvýšené čelní sklo, které zlepšilo výhled směrem vpřed a směrovky v předních blatnících dostaly oranžovou barvu.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Tatra 603: Vývoj a první série
  2. Tatra 603: Třetí série, prototypy
  3. Tatra 603: Fotogalerie
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

dnes | Michal Žďárský
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků