Jak vznikal nádherný Tatraplan? Dobové fotky odhalují zákulisí vývoje prototypů

Zajímavé snímky z minulosti ukazují především práci na aerodynamice vozu a také řadu předprodukčních prototypů.

Tatraplan neboli Tatru 600 můžete označit za naprostou ikonu řady osobních vozidel kopřivnické automobilky, a to nejen díky elegantním tvarům známé proudnicové karoserie. Mezi nadšenci do starých československých vozů tak nadále vzbuzuje vlnu zájmu, což potvrzují i zajímavé fotografie z období vývoje, které se nyní objevily na FB skupině fanoušků starých tatrovek.

Jak je známo, vývoj Tatraplanu, ještě s původním označením T 107, odstartoval koncem druhé světové války, přičemž novinka měla navázat na úspěchy a tradici předešlých aerodynamických vozů značky. Zveřejněné fotografie tak ukazují právě i záběry z testování aerodynamiky vozu ve větrném tunelu, nejprve samozřejmě na řadě zmenšených modelů.

Před 70 lety se finišovalo s Tatraplanem. Tento vůz měl i výchovnou funkci

Před 70 lety se finišovalo s Tatraplanem. Tento vůz měl i výchovnou funkci

Na svou dobu měla nová Tatra skvělou hodnotu součinitele odporu vzduchu Cx mezi 0,32 a 0,33. Než se ale ocelová samonosná karoserie dostala do své konečné designové formy, předcházelo jí ve vývoji hned několik prototypů včetně ranné makety ze dřeva. Na fotkách tak zahlédnete i první prototyp z roku 1946 nazývaný Ambrož a druhý dokončený vůz jménem Josef z roku 1947.

První dvojice vozů poskytla inženýrům základ pro vývoj a vychytání much u dalších prototypů, kde se kromě samotného designu řešila i technika. V galerii tak najdete celkem šest původních prototypů Tatraplanu. Stačí pak dodat, že v T 600 se nakonec objevil vzduchem chlazený plochý čtyřválec o objemu 1,95 litru a výkonu 38 kW (52 koní) v kombinaci se čtyřstupňovou převodovkou.

Tatra T26/30 by strčila do kapsy i dnešní SUV. Přes 90 let staré záběry to dokazují

Tatra T26/30 by strčila do kapsy i dnešní SUV. Přes 90 let staré záběry to dokazují

Parádu nedělal Tatraplan pouze v Českoslovenku, kde byl nicméně pro běžné zájemce nedostupný a fungoval hlavně jako služební vůz pro státní a stranické funkcionáře. V rámci exportu se model podíval i dále do Evropy, některé exempláře dokonce i do zámoří.

V dnešní době je Tatraplan sběratelským kouskem s nemalou hodnotou. V produkci také nebyl dlouho, jen čtyři roky (1948 – 1952), a vzniklo celkem 6342 vozů. Ostatně nedávno byl jeden kus na prodej u klasické divize české Mototechny za rovné 2 miliony korun. V nabídce už není, zřejmě tak nového majitele již našel.

Nová Škoda Fabia je luxusnější. Už jsme ji řídili, bude to největší malé auto na trhu

Škoda Fabia IV 1.0 TSI DSG

Čtvrtá generace Škody Fabia je za rohem, představí se už v květnu, od léta si ji budete moci objednat v rámci předprodeje a s podzimem dorazí na showroomy a k prvním zákazníkům.

včera | Jiří Baborský | 65 příspěvků
TEST Volkswagen Golf GTE 1.4 PHEV: Dobrý přítel bohatého pendlera

Volkswagen Golf GTE

Plug-in hybridní GTE je nejvýkonnější eko verzí Volkswagenu Golf. Slibuje úsporný provoz i vysoký výkon, jak ale funguje v podmínkách české zimy?

24.  2.  2021 | Richard Herbich | 26 příspěvků
TEST Kia e-Soul 64 kWh: Sladký život s volty a ampéry i v třeskutých mrazech?

Kia e-Soul 64 kWh

První generace Kie Soul se světu představila už v roce 2008 a pro značku představovala důležitý milník. V té době Kia nabízela vcelku fádně vypadající picanta, ria nebo cee’dy a funky krabička na čtyřech kolech byla konečně vozem, po které bylo možné toužit.

21.  2.  2021 | Richard Herbich | 42 příspěvků