Tato kombi Škoda mohla ohromit svět. Proč to nedotáhla až do konce?

Národ kutilů a chalupářů bez kombíku? Než dorazil Forman, i to se pod taktovkou AZNP po ukončení výroby Octavie Combi a Škody 1202 STW v 70. a 80. letech stalo. Vše ale mohlo být jinak, kdyby…

Praktické modely kombi jsou dnes naprosto samozřejmou a nedílnou součástí portfolia Škody, nicméně v historii mladoboleslavské automobilky tomu tak nebylo vždycky. Chybějící finanční prostředky, špatné vedení, ale také technické problémy spjaté s přechodem ke koncepci „vše vzadu“ byly ve stručnosti ty hlavní důvody, proč státní podnik AZNP nedokázal v letech 1973 až 1990 nabídnout svým zákazníkům žádný kombík.

Škoda 180/200 RS byla takové Porsche Východu. Znáte její příběh?

Škoda 180/200 RS byla takové Porsche Východu. Znáte její příběh?

Snaha zalepit díru zející ve výrobním programu přitom tady byla. Prioritou v zadáních pro vývojové oddělení byl téměř vždycky klasický sedan, v rámci jednotlivých projektů se však zcela běžně rozpracovávaly návrhy dalších karosářských verzí, a kromě sportovních kupé, kabrioletů či užitkových aut byly mezi nimi skoro pokaždé i kombíky.

Dnes samozřejmě už víme, jak tyto automobily ve stádiu funkčních prototypů, nebo jen ideových konceptů kvůli různým nepříznivým okolnostem, respektive z objektivních příčin dopadly. K zářným úspěchům AZNP je rozhodně zařadit nelze. Přesto máme za to, že by byla škoda, kdyby se na ně zapomnělo, a právě následující řádky si dávají za cíl osvěžit vám trochu paměť, případně ukázat dosud nepoznané.

Š 990 Combi: První pokus

Na počátku šedesátých let se zdálo, že kombi má u domácí automobilky své pevně stanovené místo. Z výrobních linek vyjížděla Škoda 1202 STW, známá pod přezdívkou „Stejšn“ (z anglického Station Wagon), a aby toho náhodou nebylo málo, k mání byl i menší čtyřmetrový model Octavia Combi.

Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Jak asi víte, oba stroje využívaly páteřový rám a klasickou koncepci s motorem uloženým vpředu podélně a pohonem zadních kol, v AZNP se však schylovalo k revoluci. Automobilka už nějakou dobu pracovala na zbrusu novém voze se samonosnou karoserií, čtyřválcem s hliníkovým blokem, především ale pohonnou jednotkou umístěnou až za zadní nápravou.

V roce 1964 se z něj vyklubala Škoda 1000 MB, přičemž té předcházela kromě jiného i flotila padesáti funkčních vzorků Š 990 Favorit NOV (Nový Osobní Vůz). Kombi mezi nimi nejdříve nebylo. Konstruktéři měli za úkol postavit kromě čtyřdveřové limuzíny i dvoudveřový sedan (později MBX) a otevřený sportovní roadster (Š 990/991). Poslední jmenovaný vůz měl však extrémní problémy s tuhostí karoserie, a tak vznikla zajímavá náhrada.

Kdo přesně přišel s nápadem postavit kombík s motorem vzadu, vám přesně říci nedokážeme, tato informace se v historických pramenech nedochovala. Dá se ale předpokládat, že to byl někdo, kdo tušil, že Octavia Combi i 1202 STW budou v blízké budoucnosti nutně potřebovat náhradu. A přestože pohonná jednotka ukrytá pod podlahou zadního zavazadlového prostoru může působit na první pohled praštěně, myšlenka to zase nebyla tak ojedinělá.

Wankel, diesel i turbo... Takto škodovky s motorem vzadu asi neznáte

Wankel, diesel i turbo... Takto škodovky s motorem vzadu asi neznáte

Auto naprosto stejné koncepce vyráběl od roku 1960 třeba Fiat. Zadní kola jeho modelu 500 s přídomkem Giardiniera poháněl ležatý půllitrový dvouválec o výkonu necelých 18 koní a měl docela úspěch. Podobně navržený byl také podstatně větší Chevrolet Corvair Lakewood s plochým šestiválcem o objemu 2,4 litru ze stejného roku, a pokud bychom měli zůstat v Evropě, za zmínku stojí také Volkswagen Type 3 1500 Variant z roku 1961 s čtyřtaktní patnáctistovkou typu boxer.

Škoda 990 Combi tedy nebyla na svou dobu taková šílenost, začala se ale rodit až o něco později. Jejím základem se stal čtyřiatřicátý funkční vzorek, sedan ze zkušební série NOV poté, co po nájezdu něco málo přes 31 tisíc kilometrů havaroval. Že šlo o starší bázi z roku 1961, prozrazovaly delší přední blatníky s vystupujícími světlomety a lomené chromované nárazníky, každopádně kombi bylo hotové až v únoru 1963.

Tedy prozatím jen karoserie s délkou 4115 mm, šířkou 1620 mm, výškou 1400 mm a rozvorem náprav 2400 milimetrů. Zadní části dominovaly vzhůru výklopné dveře o maximální šířce 1,1 metru, které v horní poloze držela dvoudílná, vlevo umístěná mechanická vzpěra.

Škoda Š 738: Favorit Coupé, který vznikl v jediném exempláři

Škoda Š 738: Favorit Coupé, který vznikl v jediném exempláři

Litrový agregát o maximálním výkonu 42 koní se pod zavazadelník nastěhoval až o tři měsíce později. Proč s takovým skluzem, asi není těžké uhodnout. Tvůrci museli nejdříve vymyslet, jak ho uložit, aby se vešel pod kryt, což vyřešili tím, že čtyřválec v podstatě položili na bok s hlavou válců umístěnou vlevo a výfukovým potrubím vyvedeným pod motorem. Chladič našel své místo vpravo, přístup k pohonné jednotce skrze malý obdélníkový otvor v podlaze ukrytý pod odnímatelnou deskou byl však tragický.

Ještě horší však byla jiná věc. Zatímco výše uvedené zahraniční kombíky s motorem vzadu a pohonem zadních kol měly agregáty chlazené vzduchem, škodovka dostala chlazení kapalinové. A jak se záhy ukázalo, byl to docela problém. Praktické zkoušky trvaly tři týdny. Škoda 990 Combi při nich najezdila téměř 6900 kilometrů a prokázala, že se dokáže rozjet na 115 km/h a při průměrné rychlosti 75 km/h jezdí za 7,6 litru benzínu na 100 kilometrů. Testy však odhalily opakované problémy s přehříváním.

Škoda 742 Oficiál: Pokus o luxusní stodvacítku pro papaláše. Nevyšel...

Škoda 742 Oficiál: Pokus o luxusní stodvacítku pro papaláše. Nevyšel...

Právě tento detail v kombinaci s mizerným přístupem ke čtyřválci a špatně využitelným zavazadelníkem nakonec zlomily tomuto automobilu vaz, ačkoli jeden pozitivní detail v rámci této anabáze zůstal. Na rozdíl od některých jiných prototypů kombík neskončil ve vysoké peci a dodnes je ozdobou továrního muzea.

TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

dnes | Petr Schnagl | 2 příspěvky
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

včera | Jan Mička | 68 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 56 příspěvků