Tato kombi Škoda mohla ohromit svět. Proč to nedotáhla až do konce?

Národ kutilů a chalupářů bez kombíku? Než dorazil Forman, i to se pod taktovkou AZNP po ukončení výroby Octavie Combi a Škody 1202 STW v 70. a 80. letech stalo. Vše ale mohlo být jinak, kdyby…

Praktické modely kombi jsou dnes naprosto samozřejmou a nedílnou součástí portfolia Škody, nicméně v historii mladoboleslavské automobilky tomu tak nebylo vždycky. Chybějící finanční prostředky, špatné vedení, ale také technické problémy spjaté s přechodem ke koncepci „vše vzadu“ byly ve stručnosti ty hlavní důvody, proč státní podnik AZNP nedokázal v letech 1973 až 1990 nabídnout svým zákazníkům žádný kombík.

Škoda 180/200 RS byla takové Porsche Východu. Znáte její příběh?

Škoda 180/200 RS byla takové Porsche Východu. Znáte její příběh?

Snaha zalepit díru zející ve výrobním programu přitom tady byla. Prioritou v zadáních pro vývojové oddělení byl téměř vždycky klasický sedan, v rámci jednotlivých projektů se však zcela běžně rozpracovávaly návrhy dalších karosářských verzí, a kromě sportovních kupé, kabrioletů či užitkových aut byly mezi nimi skoro pokaždé i kombíky.

Dnes samozřejmě už víme, jak tyto automobily ve stádiu funkčních prototypů, nebo jen ideových konceptů kvůli různým nepříznivým okolnostem, respektive z objektivních příčin dopadly. K zářným úspěchům AZNP je rozhodně zařadit nelze. Přesto máme za to, že by byla škoda, kdyby se na ně zapomnělo, a právě následující řádky si dávají za cíl osvěžit vám trochu paměť, případně ukázat dosud nepoznané.

Š 990 Combi: První pokus

Na počátku šedesátých let se zdálo, že kombi má u domácí automobilky své pevně stanovené místo. Z výrobních linek vyjížděla Škoda 1202 STW, známá pod přezdívkou „Stejšn“ (z anglického Station Wagon), a aby toho náhodou nebylo málo, k mání byl i menší čtyřmetrový model Octavia Combi.

Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Jak asi víte, oba stroje využívaly páteřový rám a klasickou koncepci s motorem uloženým vpředu podélně a pohonem zadních kol, v AZNP se však schylovalo k revoluci. Automobilka už nějakou dobu pracovala na zbrusu novém voze se samonosnou karoserií, čtyřválcem s hliníkovým blokem, především ale pohonnou jednotkou umístěnou až za zadní nápravou.

V roce 1964 se z něj vyklubala Škoda 1000 MB, přičemž té předcházela kromě jiného i flotila padesáti funkčních vzorků Š 990 Favorit NOV (Nový Osobní Vůz). Kombi mezi nimi nejdříve nebylo. Konstruktéři měli za úkol postavit kromě čtyřdveřové limuzíny i dvoudveřový sedan (později MBX) a otevřený sportovní roadster (Š 990/991). Poslední jmenovaný vůz měl však extrémní problémy s tuhostí karoserie, a tak vznikla zajímavá náhrada.

Kdo přesně přišel s nápadem postavit kombík s motorem vzadu, vám přesně říci nedokážeme, tato informace se v historických pramenech nedochovala. Dá se ale předpokládat, že to byl někdo, kdo tušil, že Octavia Combi i 1202 STW budou v blízké budoucnosti nutně potřebovat náhradu. A přestože pohonná jednotka ukrytá pod podlahou zadního zavazadlového prostoru může působit na první pohled praštěně, myšlenka to zase nebyla tak ojedinělá.

Wankel, diesel i turbo... Takto škodovky s motorem vzadu asi neznáte

Wankel, diesel i turbo... Takto škodovky s motorem vzadu asi neznáte

Auto naprosto stejné koncepce vyráběl od roku 1960 třeba Fiat. Zadní kola jeho modelu 500 s přídomkem Giardiniera poháněl ležatý půllitrový dvouválec o výkonu necelých 18 koní a měl docela úspěch. Podobně navržený byl také podstatně větší Chevrolet Corvair Lakewood s plochým šestiválcem o objemu 2,4 litru ze stejného roku, a pokud bychom měli zůstat v Evropě, za zmínku stojí také Volkswagen Type 3 1500 Variant z roku 1961 s čtyřtaktní patnáctistovkou typu boxer.

Škoda 990 Combi tedy nebyla na svou dobu taková šílenost, začala se ale rodit až o něco později. Jejím základem se stal čtyřiatřicátý funkční vzorek, sedan ze zkušební série NOV poté, co po nájezdu něco málo přes 31 tisíc kilometrů havaroval. Že šlo o starší bázi z roku 1961, prozrazovaly delší přední blatníky s vystupujícími světlomety a lomené chromované nárazníky, každopádně kombi bylo hotové až v únoru 1963.

Tedy prozatím jen karoserie s délkou 4115 mm, šířkou 1620 mm, výškou 1400 mm a rozvorem náprav 2400 milimetrů. Zadní části dominovaly vzhůru výklopné dveře o maximální šířce 1,1 metru, které v horní poloze držela dvoudílná, vlevo umístěná mechanická vzpěra.

Škoda Š 738: Favorit Coupé, který vznikl v jediném exempláři

Škoda Š 738: Favorit Coupé, který vznikl v jediném exempláři

Litrový agregát o maximálním výkonu 42 koní se pod zavazadelník nastěhoval až o tři měsíce později. Proč s takovým skluzem, asi není těžké uhodnout. Tvůrci museli nejdříve vymyslet, jak ho uložit, aby se vešel pod kryt, což vyřešili tím, že čtyřválec v podstatě položili na bok s hlavou válců umístěnou vlevo a výfukovým potrubím vyvedeným pod motorem. Chladič našel své místo vpravo, přístup k pohonné jednotce skrze malý obdélníkový otvor v podlaze ukrytý pod odnímatelnou deskou byl však tragický.

Ještě horší však byla jiná věc. Zatímco výše uvedené zahraniční kombíky s motorem vzadu a pohonem zadních kol měly agregáty chlazené vzduchem, škodovka dostala chlazení kapalinové. A jak se záhy ukázalo, byl to docela problém. Praktické zkoušky trvaly tři týdny. Škoda 990 Combi při nich najezdila téměř 6900 kilometrů a prokázala, že se dokáže rozjet na 115 km/h a při průměrné rychlosti 75 km/h jezdí za 7,6 litru benzínu na 100 kilometrů. Testy však odhalily opakované problémy s přehříváním.

Škoda 742 Oficiál: Pokus o luxusní stodvacítku pro papaláše. Nevyšel...

Škoda 742 Oficiál: Pokus o luxusní stodvacítku pro papaláše. Nevyšel...

Právě tento detail v kombinaci s mizerným přístupem ke čtyřválci a špatně využitelným zavazadelníkem nakonec zlomily tomuto automobilu vaz, ačkoli jeden pozitivní detail v rámci této anabáze zůstal. Na rozdíl od některých jiných prototypů kombík neskončil ve vysoké peci a dodnes je ozdobou továrního muzea.

TEST Ford Mustang Bullitt: Všechno nejlepší, Franku!

Ford Mustang Bullitt

Bylo by fajn se v testu Fordu Mustang vyhnout otřepaným frázím o amerických svalech a podobně. Obávám se ale, že dnes to nevyjde. Obzvláště, když tady máme ikonický Bullitt!

včera | Jan Mička | 50 příspěvků
TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Mercedes-Benz S 560 kabrio: Bez střechy až do posledních paprsků

Mercedes-Benz S 560 kabrio

S faceliftem Mercedesu třídy S přišly na řadu i verze kupé a kabriolet. Testování sice připadlo na říjen, nemáte ale jediný důvod k obavám.

6.  11.  2018 | Milan Lažanský | 15 příspěvků