Tata ruší velké plány, krize se dotkne i britské automobilové legendy

Trápení indické Taty začíná dopadat už i na její evropské aktivity. Plány na nové továrny automobilek Jaguar a Land Rover skončily v koši, stejně dopadne i nástupce modelu Defender, který stál u zrodu značky Land Rover.
Tata ruší velké plány, krize se dotkne i britské automobilové legendy

Land Rover dosud plánoval vyrábět dva nástupce Defenderu, který se s jen omezenými změnami vyráběl od vzniku automobilky po Druhé větové válce. Plány na jednodušší vozidlo, určené do terénu, ale nyní padají.

Auto, které se mělo spolu s obdobným vozem se značkou Tata vyrábět v Indii, zastavil propad indického trhu. Ten během posledních šest měsíců zažil nehorší pokles za 16 let, jen v dubnu se propadl o deset procent. Defender tak nahradí pouze luxusnější model zaměřený hlavně na soukromou klientelu.

 Kvůli krachu plánu na výrobu Defenderu nevznikne ani nová továrna v indickém městě Pune, kde nyní Tata vyrábí většinu svých vozů. Tata dala k ledu i již oznámenou stavbu motorárny pro její britské automobilky.

Škrty v původně rozsáhlých plánech přicházejí v reakci na neúspěch modelu Nano, označovaného za nejlevnější automobil na světě. Indická automobilka očekávala, že se jí v zemi, kde se většina lidí dopravuje na motorkách, podaří odstartovat revoluci. V Indii, kde je vlastnictví auta otázkou prestiže, se ale prodejům paradoxně právě díky nízké ceně nedaří.

Krize zasáhla i ocelárny

Potíže mají i další odnože indického gigantu. Podle webu Money Control americké televize CNBC Tata Steel chystá prodej některých svých evropských aktiv. Firma se možná zbaví svých britských a nizozemských oceláren Corus, za které v roce 2007 zaplatila dvanáct miliard dolarů.

Ocelářská divize Taty se neúspěšně snaží udržet evropské továrny v zisku. Od vstupu Indů na evropský trh poklesla místní poptávka po oceli o 30 procent. Firma už dříve řešila finanční potíže prodejem některých aktiv, předloni se například zbavila britské ocelárny Teesside Cast Products. Indické ocelárny Taty se sice nemusejí potýkat s nízkou poptávkou, kvůli chronickým výpadkům dodávek vody ale často stojí.

Recept na úspěch? IPO a vyšší ceny

Potřebné finance na přežití chce Tata získat i díky prodeji nových akcií. Tata Power, divize největší indické podnikatelské skupiny zaměřená na obnovitelné energetické zdroje, chystá na příští rok vstup na burzu.

Indický gigant se zjevně poučil i z neúspěchu Nana na domácím trhu. V Barmě, kde se nejlevnější auto světa brzy začne prodávat, nasadil cenovku, která je více než šestinásobná oproti ceně v Indii. Část této sumy jde ovšem na vrub místním vysokým daním.
 

Zdroj: E15.cz

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků