Tata ruší velké plány, krize se dotkne i britské automobilové legendy

Trápení indické Taty začíná dopadat už i na její evropské aktivity. Plány na nové továrny automobilek Jaguar a Land Rover skončily v koši, stejně dopadne i nástupce modelu Defender, který stál u zrodu značky Land Rover.
Tata ruší velké plány, krize se dotkne i britské automobilové legendy

Land Rover dosud plánoval vyrábět dva nástupce Defenderu, který se s jen omezenými změnami vyráběl od vzniku automobilky po Druhé větové válce. Plány na jednodušší vozidlo, určené do terénu, ale nyní padají.

Auto, které se mělo spolu s obdobným vozem se značkou Tata vyrábět v Indii, zastavil propad indického trhu. Ten během posledních šest měsíců zažil nehorší pokles za 16 let, jen v dubnu se propadl o deset procent. Defender tak nahradí pouze luxusnější model zaměřený hlavně na soukromou klientelu.

 Kvůli krachu plánu na výrobu Defenderu nevznikne ani nová továrna v indickém městě Pune, kde nyní Tata vyrábí většinu svých vozů. Tata dala k ledu i již oznámenou stavbu motorárny pro její britské automobilky.

Škrty v původně rozsáhlých plánech přicházejí v reakci na neúspěch modelu Nano, označovaného za nejlevnější automobil na světě. Indická automobilka očekávala, že se jí v zemi, kde se většina lidí dopravuje na motorkách, podaří odstartovat revoluci. V Indii, kde je vlastnictví auta otázkou prestiže, se ale prodejům paradoxně právě díky nízké ceně nedaří.

Krize zasáhla i ocelárny

Potíže mají i další odnože indického gigantu. Podle webu Money Control americké televize CNBC Tata Steel chystá prodej některých svých evropských aktiv. Firma se možná zbaví svých britských a nizozemských oceláren Corus, za které v roce 2007 zaplatila dvanáct miliard dolarů.

Ocelářská divize Taty se neúspěšně snaží udržet evropské továrny v zisku. Od vstupu Indů na evropský trh poklesla místní poptávka po oceli o 30 procent. Firma už dříve řešila finanční potíže prodejem některých aktiv, předloni se například zbavila britské ocelárny Teesside Cast Products. Indické ocelárny Taty se sice nemusejí potýkat s nízkou poptávkou, kvůli chronickým výpadkům dodávek vody ale často stojí.

Recept na úspěch? IPO a vyšší ceny

Potřebné finance na přežití chce Tata získat i díky prodeji nových akcií. Tata Power, divize největší indické podnikatelské skupiny zaměřená na obnovitelné energetické zdroje, chystá na příští rok vstup na burzu.

Indický gigant se zjevně poučil i z neúspěchu Nana na domácím trhu. V Barmě, kde se nejlevnější auto světa brzy začne prodávat, nasadil cenovku, která je více než šestinásobná oproti ceně v Indii. Část této sumy jde ovšem na vrub místním vysokým daním.
 

Zdroj: E15.cz

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 29 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků