Tata ruší velké plány, krize se dotkne i britské automobilové legendy

Trápení indické Taty začíná dopadat už i na její evropské aktivity. Plány na nové továrny automobilek Jaguar a Land Rover skončily v koši, stejně dopadne i nástupce modelu Defender, který stál u zrodu značky Land Rover.
Tata ruší velké plány, krize se dotkne i britské automobilové legendy

Land Rover dosud plánoval vyrábět dva nástupce Defenderu, který se s jen omezenými změnami vyráběl od vzniku automobilky po Druhé větové válce. Plány na jednodušší vozidlo, určené do terénu, ale nyní padají.

Auto, které se mělo spolu s obdobným vozem se značkou Tata vyrábět v Indii, zastavil propad indického trhu. Ten během posledních šest měsíců zažil nehorší pokles za 16 let, jen v dubnu se propadl o deset procent. Defender tak nahradí pouze luxusnější model zaměřený hlavně na soukromou klientelu.

 Kvůli krachu plánu na výrobu Defenderu nevznikne ani nová továrna v indickém městě Pune, kde nyní Tata vyrábí většinu svých vozů. Tata dala k ledu i již oznámenou stavbu motorárny pro její britské automobilky.

Škrty v původně rozsáhlých plánech přicházejí v reakci na neúspěch modelu Nano, označovaného za nejlevnější automobil na světě. Indická automobilka očekávala, že se jí v zemi, kde se většina lidí dopravuje na motorkách, podaří odstartovat revoluci. V Indii, kde je vlastnictví auta otázkou prestiže, se ale prodejům paradoxně právě díky nízké ceně nedaří.

Krize zasáhla i ocelárny

Potíže mají i další odnože indického gigantu. Podle webu Money Control americké televize CNBC Tata Steel chystá prodej některých svých evropských aktiv. Firma se možná zbaví svých britských a nizozemských oceláren Corus, za které v roce 2007 zaplatila dvanáct miliard dolarů.

Ocelářská divize Taty se neúspěšně snaží udržet evropské továrny v zisku. Od vstupu Indů na evropský trh poklesla místní poptávka po oceli o 30 procent. Firma už dříve řešila finanční potíže prodejem některých aktiv, předloni se například zbavila britské ocelárny Teesside Cast Products. Indické ocelárny Taty se sice nemusejí potýkat s nízkou poptávkou, kvůli chronickým výpadkům dodávek vody ale často stojí.

Recept na úspěch? IPO a vyšší ceny

Potřebné finance na přežití chce Tata získat i díky prodeji nových akcií. Tata Power, divize největší indické podnikatelské skupiny zaměřená na obnovitelné energetické zdroje, chystá na příští rok vstup na burzu.

Indický gigant se zjevně poučil i z neúspěchu Nana na domácím trhu. V Barmě, kde se nejlevnější auto světa brzy začne prodávat, nasadil cenovku, která je více než šestinásobná oproti ceně v Indii. Část této sumy jde ovšem na vrub místním vysokým daním.
 

Zdroj: E15.cz

bazar

Land Rover Range Rover Evoque 2,2
Rok výroby: 2013
Stav: 35 747 km
Cena: 750 000 Kč
Land Rover Discovery 2,7
Rok výroby: 2008
Stav: 215 968 km
Cena: 270 000 Kč
Land Rover Discovery 2,7
Rok výroby: 2006
Stav: 249 042 km
Cena: 230 000 Kč
Land Rover Freelander 2
Rok výroby: 2002
Stav: 206 036 km
Cena: 90 000 Kč
Land Rover Discovery 2,7
Rok výroby: 2009
Stav: 204 070 km
Cena: 300 000 Kč
Land Rover Range Rover 3
Rok výroby: 2003
Stav: 279 830 km
Cena: 165 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků