Tank oslaví v pátek devadesát let od prvního nasazení

15. září roku 1916 byl do boje poprvé nasazen tank. Premiéru si tato zbraň odbyla u řeky Sommy, kde v té době již více než pět měsíců probíhaly kruté zákopové boje.

S vývojem pásového bojového vozidla začala hned  v roce 1914, tedy na samém počátku války, Velká Británie. Velkou zásluhu na jeich vzniku měl Sir Winston Churchill, pozdější premiér, který v té době ustavil komisi mající za úkol pracovat na prvních prototypech. Stroj, který díky její práci vznikl, nesl název Mark I.

Protože se v té době jednalo o revoluční a hlavně strategickou zbraň, byla výroba prvních tanků přísně tajná.  Dělníci pracující na jeho výrobě byli najímáni pro výrobu nádrží na vodu. A zde vznikl také název tohoto monstra (z anglického tank = nádrž).

První tanky vůbec nepřipomínaly ty dnešní, boční profil byl kosodélníkový a kolem jeho obvodu se táhly velké ocelové pásy. Otočná věž chyběla a děla byla umístěna ve výklencích na bocích.

Křest ohněm proběhl v bitvě u obce Flers a Courcelette. Přestože bylo nasazení tanků velmi efektivní a v místě jejich výskytu se okamžitě podařilo jednotkám postoupit, jejich celkový strategický význam byl vzhledem k malému počtu nevýznamný. Navíc vykazovaly značnou poruchovost. Z celkových padesáti kusů jich osmnáct odmítlo poslušnost ještě před nasazením do boje.

Přes spornost výsledků prvního operačního nasazení začaly i armády ostatní zemí okamžitě pracovat na vývoji podobných zbraní. Vůz, který byl původně navržen pro podporu pěchoty, se časem vyvinul do stroje výrazně promlouvajícího do vývoje válek.

Vůbec největší nasazení tanků se odehrálo v roce 1943 v bitvě u Kursku. Ruská a německá vojska tam nasadila celkově 6000 tanků. Zde se naplno projevily nedostatky obrněných monster. Tanky se totiž stávaly poměrně snadnou kořistí pro pěchotu a ukázalo se, že jejich životnost v boji není příliš dlouhá.

Druhá světová válka přinesla i změnu konstrukce tanků, ze které čerpají konstruktéři až do dnešních dnů. K vrcholům této techniky dnes bezesporu patří americký M1 Abrams, německý Leopard 2 nebo britský Challenger 2. Všechny monstra váží okolo 60 tun, disponují motory s výkony přes 1000 koní a na dobrém povrchu dokáží uhánět až 70 km/h.

Tanky jsou dnes vybaveny nejmodernějšími systémy, které dokáži lokalizovat nepřítele. Automatické zaměřování dokáže za pohybu udržet hlaveň v takové poloze, aby byla maximalizována přesnost střely. Aktivní i pasivní ochrana chrání posádku před střelami a pro případ boje v zamořeném prostředí jsou tanky vybaveny systémy ochrany před radiací, chemickým, resp. biologickým útokem.

Klepněte pro větší obrázek
Mark II
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  
M1 Abrams --- Challenger II --- Leopard II


Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 1 příspěvek
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků