Tank oslaví v pátek devadesát let od prvního nasazení

15. září roku 1916 byl do boje poprvé nasazen tank. Premiéru si tato zbraň odbyla u řeky Sommy, kde v té době již více než pět měsíců probíhaly kruté zákopové boje.

S vývojem pásového bojového vozidla začala hned  v roce 1914, tedy na samém počátku války, Velká Británie. Velkou zásluhu na jeich vzniku měl Sir Winston Churchill, pozdější premiér, který v té době ustavil komisi mající za úkol pracovat na prvních prototypech. Stroj, který díky její práci vznikl, nesl název Mark I.

Protože se v té době jednalo o revoluční a hlavně strategickou zbraň, byla výroba prvních tanků přísně tajná.  Dělníci pracující na jeho výrobě byli najímáni pro výrobu nádrží na vodu. A zde vznikl také název tohoto monstra (z anglického tank = nádrž).

První tanky vůbec nepřipomínaly ty dnešní, boční profil byl kosodélníkový a kolem jeho obvodu se táhly velké ocelové pásy. Otočná věž chyběla a děla byla umístěna ve výklencích na bocích.

Křest ohněm proběhl v bitvě u obce Flers a Courcelette. Přestože bylo nasazení tanků velmi efektivní a v místě jejich výskytu se okamžitě podařilo jednotkám postoupit, jejich celkový strategický význam byl vzhledem k malému počtu nevýznamný. Navíc vykazovaly značnou poruchovost. Z celkových padesáti kusů jich osmnáct odmítlo poslušnost ještě před nasazením do boje.

Přes spornost výsledků prvního operačního nasazení začaly i armády ostatní zemí okamžitě pracovat na vývoji podobných zbraní. Vůz, který byl původně navržen pro podporu pěchoty, se časem vyvinul do stroje výrazně promlouvajícího do vývoje válek.

Vůbec největší nasazení tanků se odehrálo v roce 1943 v bitvě u Kursku. Ruská a německá vojska tam nasadila celkově 6000 tanků. Zde se naplno projevily nedostatky obrněných monster. Tanky se totiž stávaly poměrně snadnou kořistí pro pěchotu a ukázalo se, že jejich životnost v boji není příliš dlouhá.

Druhá světová válka přinesla i změnu konstrukce tanků, ze které čerpají konstruktéři až do dnešních dnů. K vrcholům této techniky dnes bezesporu patří americký M1 Abrams, německý Leopard 2 nebo britský Challenger 2. Všechny monstra váží okolo 60 tun, disponují motory s výkony přes 1000 koní a na dobrém povrchu dokáží uhánět až 70 km/h.

Tanky jsou dnes vybaveny nejmodernějšími systémy, které dokáži lokalizovat nepřítele. Automatické zaměřování dokáže za pohybu udržet hlaveň v takové poloze, aby byla maximalizována přesnost střely. Aktivní i pasivní ochrana chrání posádku před střelami a pro případ boje v zamořeném prostředí jsou tanky vybaveny systémy ochrany před radiací, chemickým, resp. biologickým útokem.

Klepněte pro větší obrázek
Mark II
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  
M1 Abrams --- Challenger II --- Leopard II


bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků