Tank oslaví v pátek devadesát let od prvního nasazení

15. září roku 1916 byl do boje poprvé nasazen tank. Premiéru si tato zbraň odbyla u řeky Sommy, kde v té době již více než pět měsíců probíhaly kruté zákopové boje.

S vývojem pásového bojového vozidla začala hned  v roce 1914, tedy na samém počátku války, Velká Británie. Velkou zásluhu na jeich vzniku měl Sir Winston Churchill, pozdější premiér, který v té době ustavil komisi mající za úkol pracovat na prvních prototypech. Stroj, který díky její práci vznikl, nesl název Mark I.

Protože se v té době jednalo o revoluční a hlavně strategickou zbraň, byla výroba prvních tanků přísně tajná.  Dělníci pracující na jeho výrobě byli najímáni pro výrobu nádrží na vodu. A zde vznikl také název tohoto monstra (z anglického tank = nádrž).

První tanky vůbec nepřipomínaly ty dnešní, boční profil byl kosodélníkový a kolem jeho obvodu se táhly velké ocelové pásy. Otočná věž chyběla a děla byla umístěna ve výklencích na bocích.

Křest ohněm proběhl v bitvě u obce Flers a Courcelette. Přestože bylo nasazení tanků velmi efektivní a v místě jejich výskytu se okamžitě podařilo jednotkám postoupit, jejich celkový strategický význam byl vzhledem k malému počtu nevýznamný. Navíc vykazovaly značnou poruchovost. Z celkových padesáti kusů jich osmnáct odmítlo poslušnost ještě před nasazením do boje.

Přes spornost výsledků prvního operačního nasazení začaly i armády ostatní zemí okamžitě pracovat na vývoji podobných zbraní. Vůz, který byl původně navržen pro podporu pěchoty, se časem vyvinul do stroje výrazně promlouvajícího do vývoje válek.

Vůbec největší nasazení tanků se odehrálo v roce 1943 v bitvě u Kursku. Ruská a německá vojska tam nasadila celkově 6000 tanků. Zde se naplno projevily nedostatky obrněných monster. Tanky se totiž stávaly poměrně snadnou kořistí pro pěchotu a ukázalo se, že jejich životnost v boji není příliš dlouhá.

Druhá světová válka přinesla i změnu konstrukce tanků, ze které čerpají konstruktéři až do dnešních dnů. K vrcholům této techniky dnes bezesporu patří americký M1 Abrams, německý Leopard 2 nebo britský Challenger 2. Všechny monstra váží okolo 60 tun, disponují motory s výkony přes 1000 koní a na dobrém povrchu dokáží uhánět až 70 km/h.

Tanky jsou dnes vybaveny nejmodernějšími systémy, které dokáži lokalizovat nepřítele. Automatické zaměřování dokáže za pohybu udržet hlaveň v takové poloze, aby byla maximalizována přesnost střely. Aktivní i pasivní ochrana chrání posádku před střelami a pro případ boje v zamořeném prostředí jsou tanky vybaveny systémy ochrany před radiací, chemickým, resp. biologickým útokem.

Klepněte pro větší obrázek
Mark II
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  
M1 Abrams --- Challenger II --- Leopard II


Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

včera | Radek Pecák | 6 příspěvků
Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

16.  1.  2018 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků