Tank oslaví v pátek devadesát let od prvního nasazení

15. září roku 1916 byl do boje poprvé nasazen tank. Premiéru si tato zbraň odbyla u řeky Sommy, kde v té době již více než pět měsíců probíhaly kruté zákopové boje.

S vývojem pásového bojového vozidla začala hned  v roce 1914, tedy na samém počátku války, Velká Británie. Velkou zásluhu na jeich vzniku měl Sir Winston Churchill, pozdější premiér, který v té době ustavil komisi mající za úkol pracovat na prvních prototypech. Stroj, který díky její práci vznikl, nesl název Mark I.

Protože se v té době jednalo o revoluční a hlavně strategickou zbraň, byla výroba prvních tanků přísně tajná.  Dělníci pracující na jeho výrobě byli najímáni pro výrobu nádrží na vodu. A zde vznikl také název tohoto monstra (z anglického tank = nádrž).

První tanky vůbec nepřipomínaly ty dnešní, boční profil byl kosodélníkový a kolem jeho obvodu se táhly velké ocelové pásy. Otočná věž chyběla a děla byla umístěna ve výklencích na bocích.

Křest ohněm proběhl v bitvě u obce Flers a Courcelette. Přestože bylo nasazení tanků velmi efektivní a v místě jejich výskytu se okamžitě podařilo jednotkám postoupit, jejich celkový strategický význam byl vzhledem k malému počtu nevýznamný. Navíc vykazovaly značnou poruchovost. Z celkových padesáti kusů jich osmnáct odmítlo poslušnost ještě před nasazením do boje.

Přes spornost výsledků prvního operačního nasazení začaly i armády ostatní zemí okamžitě pracovat na vývoji podobných zbraní. Vůz, který byl původně navržen pro podporu pěchoty, se časem vyvinul do stroje výrazně promlouvajícího do vývoje válek.

Vůbec největší nasazení tanků se odehrálo v roce 1943 v bitvě u Kursku. Ruská a německá vojska tam nasadila celkově 6000 tanků. Zde se naplno projevily nedostatky obrněných monster. Tanky se totiž stávaly poměrně snadnou kořistí pro pěchotu a ukázalo se, že jejich životnost v boji není příliš dlouhá.

Druhá světová válka přinesla i změnu konstrukce tanků, ze které čerpají konstruktéři až do dnešních dnů. K vrcholům této techniky dnes bezesporu patří americký M1 Abrams, německý Leopard 2 nebo britský Challenger 2. Všechny monstra váží okolo 60 tun, disponují motory s výkony přes 1000 koní a na dobrém povrchu dokáží uhánět až 70 km/h.

Tanky jsou dnes vybaveny nejmodernějšími systémy, které dokáži lokalizovat nepřítele. Automatické zaměřování dokáže za pohybu udržet hlaveň v takové poloze, aby byla maximalizována přesnost střely. Aktivní i pasivní ochrana chrání posádku před střelami a pro případ boje v zamořeném prostředí jsou tanky vybaveny systémy ochrany před radiací, chemickým, resp. biologickým útokem.

Klepněte pro větší obrázek
Mark II
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  
M1 Abrams --- Challenger II --- Leopard II


Minitest Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT: Přepísknutý budget

Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT (minitest)

Pokud potřebujete levný kombík, důvod vynechat z výběru Tipo vážně nemáte. Fiat ho prodává za slušné peníze. Co když ale chcete diesel, automat a lepší výbavu? Bude Ital pořád ještě takové terno?

včera | Miro Mihálik | 32 příspěvků
TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 28 příspěvků