Takto SSSR nabízel auta západu. Podívejte se na dobové propagační fotky

I když byl západ nepřítelem, automobilky sovětského svazu se snažily s vlastními produkty zaujmout i zákazníky daleko za železnou oponou. A k tomu samozřejmě patřily i stylové propagační fotky tehdejších zázraků sovětské techniky.

Jak už jsme se rozplývali u fotografií starých konceptů z 60. a 70. let, dobové propagační snímky automobilů měly jednoduše větší kouzlo než dnes. Překvapivě to možná platí i v případě reklamních fotek vozů Sovětského svazu, který se na konci 50. let rozhodl svými modely zaplnit i západní státy.

K tomuto kroku SSSR dokonce ustanovilo speciální orgán Avtoexport, který měl export automobilů na starost. S tímto přístupem byla samozřejmě nutná i řádná propagace domácích vozů. Letáky často vyzdvihovaly spolehlivost a odolnost modelů, kdežto nízké ceny sovětských aut se postaraly o zbytek. I když více na severu, například takový Moskvič-408 byl v 60. letech jedním z nejprodávanějších automobilů ve Finsku.

Úžas starých konceptů a jejich fotografií: Budoucnost spojovaly s realitou

Úžas starých konceptů a jejich fotografií: Budoucnost spojovaly s realitou

V 70. letech už začínaly do světa proudit i nové modely Lady. Rodinka na pikniku, pohoda s gramofonem v kufru, dnes klasický „žigul“ byl nabízen jako ideální, prostorné vozidlo pro rodinu. Skandinávie, Francie, Itálie, Západní Německo, Velká Británie a taky Kanada či Austrálie, automobilka VAZ vyrábějící Lady se snažila své „tanky“ prodat takřka všude.

A pochopitelně nešlo jen o automobily VAZu, kromě Lady a Moskviče si na západním trhu hledala zájemce i buržoazní Volha GAZ-24 nebo kompaktní ukrajinský ZAZ-966. Právě roztomilý ZAZ našel úspěch nečekaně ve Francii a zemích Skandinávie.

TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Avtoexportu se dařilo, i když se třeba nabídkou nemohl rovnat zavedených západním značkám s mnohem pokročilejší technikou. Pouze v rámci Lady se ale v nejlepších letech dostalo ročně za železnou oponu na 100.000 aut. Pro určité trhy byly vytvářeny unikátní edice vyhovující tamním podmínkám a poptávce. Jistou chvíli na konci 70. let byl zisk Avtoexportu vyšší než profit Sovětského svazu z prodeje zemního plynu.

S pořádným exportem se pokračovalo až do začátku 90. let a reklamy se pochopitelně vyvíjely. Na letáku „šikovné a levné“ Lady Samara pro francouzský trh tak najdete kdoví proč elegantně oblečenou ženu na pštrosovi… rozhodně si tedy projděte celou galerii.

Lada

Lada je značka ruského výrobce AvtoVAZ, dnes jediná. Vznikla v roce 1970 a byla velmi populární v celém sovětském bloku.

AvtoVAZ je od roku 2008 součástí skupiny Renault-Nissan-Lada a Lada je v Rusku stále nejoblíbenější značkou.

Lada Niva • Lada 4x4 • Lada Vesta Cross

TEST Peugeot e-208 GT 100 kW: Cizelace městského auta pro nadšence

Peugeot e-208 GT

Peugeot 208 se prodává i v elektrické variantě. Zkusili jsme si kousek v nejvyšší výbavě GT.

včera | Vladimír Kadera | 13 příspěvků
Nový Hyundai i20 může vzbudit poprask! Řídili jsme prototyp s litrovým motorem

Hyundai i20 1.0 T-GDI

Nový Hyundai i20 je očekávaným soupeřem fabie a spol. Přijede až v říjnu, my už jsme jej ale exkluzivně vyzkoušeli.

20.  9.  2020 | Jiří BaborskýOndřej Mára | 47 příspěvků
Poprvé za volantem Škody Octavia RS iV: Eso v rukávu spořivého manažera

Škoda Octavia RS iV

Nová Škoda Octavia RS je k mání ve třech verzích pohonu. Vyzkoušeli jsme tu, která je z pohledu techniky nejkomplikovanější.

17.  9.  2020 | Vladimír Kadera | 89 příspěvků