Takto SSSR nabízel auta západu. Podívejte se na dobové propagační fotky

I když byl západ nepřítelem, automobilky sovětského svazu se snažily s vlastními produkty zaujmout i zákazníky daleko za železnou oponou. A k tomu samozřejmě patřily i stylové propagační fotky tehdejších zázraků sovětské techniky.

Jak už jsme se rozplývali u fotografií starých konceptů z 60. a 70. let, dobové propagační snímky automobilů měly jednoduše větší kouzlo než dnes. Překvapivě to možná platí i v případě reklamních fotek vozů Sovětského svazu, který se na konci 50. let rozhodl svými modely zaplnit i západní státy.

K tomuto kroku SSSR dokonce ustanovilo speciální orgán Avtoexport, který měl export automobilů na starost. S tímto přístupem byla samozřejmě nutná i řádná propagace domácích vozů. Letáky často vyzdvihovaly spolehlivost a odolnost modelů, kdežto nízké ceny sovětských aut se postaraly o zbytek. I když více na severu, například takový Moskvič-408 byl v 60. letech jedním z nejprodávanějších automobilů ve Finsku.

Úžas starých konceptů a jejich fotografií: Budoucnost spojovaly s realitou

Úžas starých konceptů a jejich fotografií: Budoucnost spojovaly s realitou

V 70. letech už začínaly do světa proudit i nové modely Lady. Rodinka na pikniku, pohoda s gramofonem v kufru, dnes klasický „žigul“ byl nabízen jako ideální, prostorné vozidlo pro rodinu. Skandinávie, Francie, Itálie, Západní Německo, Velká Británie a taky Kanada či Austrálie, automobilka VAZ vyrábějící Lady se snažila své „tanky“ prodat takřka všude.

A pochopitelně nešlo jen o automobily VAZu, kromě Lady a Moskviče si na západním trhu hledala zájemce i buržoazní Volha GAZ-24 nebo kompaktní ukrajinský ZAZ-966. Právě roztomilý ZAZ našel úspěch nečekaně ve Francii a zemích Skandinávie.

TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Avtoexportu se dařilo, i když se třeba nabídkou nemohl rovnat zavedených západním značkám s mnohem pokročilejší technikou. Pouze v rámci Lady se ale v nejlepších letech dostalo ročně za železnou oponu na 100.000 aut. Pro určité trhy byly vytvářeny unikátní edice vyhovující tamním podmínkám a poptávce. Jistou chvíli na konci 70. let byl zisk Avtoexportu vyšší než profit Sovětského svazu z prodeje zemního plynu.

S pořádným exportem se pokračovalo až do začátku 90. let a reklamy se pochopitelně vyvíjely. Na letáku „šikovné a levné“ Lady Samara pro francouzský trh tak najdete kdoví proč elegantně oblečenou ženu na pštrosovi… rozhodně si tedy projděte celou galerii.

Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

včera | Vladimír Kadera | 15 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik
TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDi EAT8: Cena za design

Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8

Kombi varianta nové 508 je pohledný a jemně avantgardní vůz, však také po zásluze získal letos ocenění Red Dot Design Award. Není to ale jediná jeho cena za design. Cenu za design totiž zaplatí i zákazníci. Jak fakticky, tak především v přeneseném významu.

13.  10.  2019 | Petr Schnagl | 105 příspěvků