Takto SSSR nabízel auta západu. Podívejte se na dobové propagační fotky

I když byl západ nepřítelem, automobilky sovětského svazu se snažily s vlastními produkty zaujmout i zákazníky daleko za železnou oponou. A k tomu samozřejmě patřily i stylové propagační fotky tehdejších zázraků sovětské techniky.

Jak už jsme se rozplývali u fotografií starých konceptů z 60. a 70. let, dobové propagační snímky automobilů měly jednoduše větší kouzlo než dnes. Překvapivě to možná platí i v případě reklamních fotek vozů Sovětského svazu, který se na konci 50. let rozhodl svými modely zaplnit i západní státy.

K tomuto kroku SSSR dokonce ustanovilo speciální orgán Avtoexport, který měl export automobilů na starost. S tímto přístupem byla samozřejmě nutná i řádná propagace domácích vozů. Letáky často vyzdvihovaly spolehlivost a odolnost modelů, kdežto nízké ceny sovětských aut se postaraly o zbytek. I když více na severu, například takový Moskvič-408 byl v 60. letech jedním z nejprodávanějších automobilů ve Finsku.

Úžas starých konceptů a jejich fotografií: Budoucnost spojovaly s realitou

Úžas starých konceptů a jejich fotografií: Budoucnost spojovaly s realitou

V 70. letech už začínaly do světa proudit i nové modely Lady. Rodinka na pikniku, pohoda s gramofonem v kufru, dnes klasický „žigul“ byl nabízen jako ideální, prostorné vozidlo pro rodinu. Skandinávie, Francie, Itálie, Západní Německo, Velká Británie a taky Kanada či Austrálie, automobilka VAZ vyrábějící Lady se snažila své „tanky“ prodat takřka všude.

A pochopitelně nešlo jen o automobily VAZu, kromě Lady a Moskviče si na západním trhu hledala zájemce i buržoazní Volha GAZ-24 nebo kompaktní ukrajinský ZAZ-966. Právě roztomilý ZAZ našel úspěch nečekaně ve Francii a zemích Skandinávie.

TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Avtoexportu se dařilo, i když se třeba nabídkou nemohl rovnat zavedených západním značkám s mnohem pokročilejší technikou. Pouze v rámci Lady se ale v nejlepších letech dostalo ročně za železnou oponu na 100.000 aut. Pro určité trhy byly vytvářeny unikátní edice vyhovující tamním podmínkám a poptávce. Jistou chvíli na konci 70. let byl zisk Avtoexportu vyšší než profit Sovětského svazu z prodeje zemního plynu.

S pořádným exportem se pokračovalo až do začátku 90. let a reklamy se pochopitelně vyvíjely. Na letáku „šikovné a levné“ Lady Samara pro francouzský trh tak najdete kdoví proč elegantně oblečenou ženu na pštrosovi… rozhodně si tedy projděte celou galerii.

Minitest Mercedes-Benz Vito Tourer Family 114 CDI: Na míru k vašim službám

Mercedes-Benz Vito Tourer Family (minitest)

Mít větší než běžnou rodinu znamená kromě jiného i obtížnější výběr auta. Především pak dnes, když jsou minivany na ústupu. Stojí za to dát přednost osobní dodávce od Mercedesu před čímkoli jiným?

17.  1.  2019 | Miro Mihálik | 2 příspěvky
TEST Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive: To nejlepší z Česka?

Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive

Sportovní Seaty mají nesmírně dlouhou tradici. Teprve loni se je ale Španělé rozhodli seskupit je pod jednu značku a dát jim novou identitu. A protože SUV v dnešní době táhnou, stal se průkopníkem model Ateca.

15.  1.  2019 | Jan Mička | 28 příspěvků
Minitest Mazda 6 2.5 Skyactiv-G A/T: Mimo čas a obvyklé mantinely

Mazda 6 2.5 Skyaktiv-G A/T (minitest)

Vzepřít se jednou provždy kalendáři, jen mládí, nikdy stáří, zpívá v jednom ze svých šlágrů božský Kája. Máme ale tak trochu dojem, že si něco podobného může pobrukovat i Mazda se svou šestkou.

10.  1.  2019 | Miro Mihálik | 88 příspěvků