Takto SSSR nabízel auta západu. Podívejte se na dobové propagační fotky

I když byl západ nepřítelem, automobilky sovětského svazu se snažily s vlastními produkty zaujmout i zákazníky daleko za železnou oponou. A k tomu samozřejmě patřily i stylové propagační fotky tehdejších zázraků sovětské techniky.

Jak už jsme se rozplývali u fotografií starých konceptů z 60. a 70. let, dobové propagační snímky automobilů měly jednoduše větší kouzlo než dnes. Překvapivě to možná platí i v případě reklamních fotek vozů Sovětského svazu, který se na konci 50. let rozhodl svými modely zaplnit i západní státy.

K tomuto kroku SSSR dokonce ustanovilo speciální orgán Avtoexport, který měl export automobilů na starost. S tímto přístupem byla samozřejmě nutná i řádná propagace domácích vozů. Letáky často vyzdvihovaly spolehlivost a odolnost modelů, kdežto nízké ceny sovětských aut se postaraly o zbytek. I když více na severu, například takový Moskvič-408 byl v 60. letech jedním z nejprodávanějších automobilů ve Finsku.

Úžas starých konceptů a jejich fotografií: Budoucnost spojovaly s realitou

Úžas starých konceptů a jejich fotografií: Budoucnost spojovaly s realitou

V 70. letech už začínaly do světa proudit i nové modely Lady. Rodinka na pikniku, pohoda s gramofonem v kufru, dnes klasický „žigul“ byl nabízen jako ideální, prostorné vozidlo pro rodinu. Skandinávie, Francie, Itálie, Západní Německo, Velká Británie a taky Kanada či Austrálie, automobilka VAZ vyrábějící Lady se snažila své „tanky“ prodat takřka všude.

A pochopitelně nešlo jen o automobily VAZu, kromě Lady a Moskviče si na západním trhu hledala zájemce i buržoazní Volha GAZ-24 nebo kompaktní ukrajinský ZAZ-966. Právě roztomilý ZAZ našel úspěch nečekaně ve Francii a zemích Skandinávie.

TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Avtoexportu se dařilo, i když se třeba nabídkou nemohl rovnat zavedených západním značkám s mnohem pokročilejší technikou. Pouze v rámci Lady se ale v nejlepších letech dostalo ročně za železnou oponu na 100.000 aut. Pro určité trhy byly vytvářeny unikátní edice vyhovující tamním podmínkám a poptávce. Jistou chvíli na konci 70. let byl zisk Avtoexportu vyšší než profit Sovětského svazu z prodeje zemního plynu.

S pořádným exportem se pokračovalo až do začátku 90. let a reklamy se pochopitelně vyvíjely. Na letáku „šikovné a levné“ Lady Samara pro francouzský trh tak najdete kdoví proč elegantně oblečenou ženu na pštrosovi… rozhodně si tedy projděte celou galerii.

TEST Range Rover Evoque P250: Stojí tvrdohlavý nezmar za skoro 2 miliony?

Range Rover Evoque P250

Range Rover si prostě nedá říct a i do městského crossoveru nabízí všemožnou výbavu do terénu. Je tolik kilogramů navíc opravdu potřeba? A poradí si s tím mild-hybridní pohon?

dnes | Vladimír Kadera | 1 příspěvek
TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

18.  7.  2019 | Petr Schnagl | 11 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

17.  7.  2019 | Jan Mička | 69 příspěvků