Takto si Tatra představovala kancelář na kolech. Verzi Mobicom ale nikdo nechtěl

32 komentářů

Jan
16. listopadu • 2:02

O tyhle poslední Tatry - Electronicy, M95 a sedmistovky v době jejich vzniku nebyl velký zájem. Přitom se zpětně vzato - ironicky - jednalo vlastně o docela dobrou investici. Jelkož vznikly v nepatrných sériích, drží se jejich ceny na relativně slušné hladině. Ve své době to bylo rozhodně velice "out" auto, technologicky za zenitem a navíc se silnou komunistickou zátěží.
Automobilku rozhodně zastihla historie, narozdíl od té mladoboleslavské, zcela nepřipravenou. 613 byla odjakživa prodělečný projekt a ani 815 to neměla po revoluci lehké - podnik nastavený na prodkuci přes 20 000 vozidel, měl najednou odbyt pro stěží čtvrtinu. Pokud měla mít Tatra vůbec nějakou šanci na přežití, musela by hned v roce 90 udělat zásadní facelift, podobný tomu, ke kterému se odhodlala v modelové řadě 95 a nejpozděj v devadesátemém prvním nebo druhém mít na trhu sedmistovku, a to jak v krátké tak dlouhé verzi. V takové konstelaci by se jí možná na pár let podařilo udržet prodkuci na podobných číslech jako před revolucí. I tak by to bylo ale málo, a nejpozděj s představením prvního Supebu (2000), by to pravděpodobně zavřeli.
Vzhledem k tomu, že se nakonec k nějakým dílčím modernizacím dokopali (respektive ředitel Beneda je prosadil) lze říci, že co potřebovala Tatra po revoluci v prvé řadě, byla jasná vize co dál.

Alternativa
5. listopadu • 10:35

Nebyl u toho osmiválce trošku problém s vyšší spotřebou benzínu? Konkurence asi nabízela do svých limuzín i úspornější dieselové motory. Kdyby do té "kanceláře na kolech" dali nějaký pořádný tatrovácký diesel, třeba by to bylo z hlediska provozu úspornější ...;-)

Martin S.
5. listopadu • 23:52

Se spotřebou problém nebyl. Provozuji mnoho let starší variantu ještě s karburátory -Tatra 613-3 . Spotřeba se prakticky pohybuje kolem 11 l /100 km. Což je hodnota docela nízká vzhledem k objemu motoru, počtu válců, hmotnosti vozu a způsobu přípravy směsi karburátory. Současníci Tatry 613, renomovaných značek, na tom byli se spotřebou mnohdy hůře. Podobná spotřeba vychází i u vozů s vícebodovým vstřikováním paliva. K otázce na dieselové motory je třeba připomenout,že v 70 až 80 letech byly tyto motory pro reprezentativní vůz nevhodné, málo kultivované,těžké, hlučné apod. Začátkem 90 let se sice situace začala pomalu měnit, ale stále je pro pětimetrový rychlý reprezentační sedan nejvhodnější zážehový víceválcový motor s příjemnou charakteristikou a plochou křivkou točivého momentu. Tyto vlastnosti motor Tatry 613 splňuje a navíc za doprovodu sytého barytónu.

Lord Owl
9. listopadu • 8:33

Souhlas, ten zvuk bych si chtěl pouštět z MP3 přehrávače. Nenahrál to někdo někam ?? :D

Alternativa
11. listopadu • 13:05

Vyhledávač Google najde na dotaz "zvuk tatra 613" nějaká videa i se zvukem. A když se dá do vyhledávání jen "zvuk tatra", tak najde i videa s náklaďáky nebo dokonce reálně ozvučené modely. Kdoví, jak by asi nějaká ta Tatra 613 jezdila a zněla, kdyby měla i předělaný/upravený/zmenšený(?) diesel z nákladních Tater?

kahless
3. listopadu • 11:45

Jasně, T613-4 přinesla jen nepatrný upgrade na původní platformě, která nebyla konstrukčně nejmladší a dokonce pak mladší T700 není nic jiného než "Tatra 613 typ 700" aby nemuseli znovu homologovat. Nevím, ale proč srovnáváte západní limuzíny s T613, když už předchozí T603 vznikala v tajnosti před komunistickým režimem. T613 byla vyráběna s ne moc dlouhou životností, celá karoserie byla měněna jako náhradní díl a auto nebylo vůbec určeno pro soukromý segment. Auto mělo fůru prvků sdílených s jinými vozy - jsem si celkem jistej, že na západě toto v takové míře podstupovat nemuseli (http://t613.wz.cz/dily_jinde.html... ). Srovnávejte spíš úsilí konkrétních lidí co se snažili vlastní pílí za sakra špatných podmínek vytvořit na naše poměry dost slušné auto.

Jano
2. listopadu • 10:00

Bohužiaľ koncepcia Tatra 613 bola v 1990 beznádejne zastaralá. A serepetičky do interieru to nezachránili. Zbytočne predražovali tento YoungTimer. 1, 5 milióna KČ bola cena krásneho domu. Bohužiaľ celé zle.

Zdenek Kolaci Travi
1. listopadu • 22:10

No jo to byly casy, 613 jeste chteli papalasi a melo to alespon italskej design. To novou Rajdu 4x4 které rozbili motor ve verzi podvodnik, darebak, tunelar a demagog Marek Havlicek uz nikdo nechce.

kolkyno
1. listopadu • 11:43

niektore vozidla tatry nemali uzriet ani svetlo sveta...

jean
31. října • 13:22

Naozaj pekný interiér z konca 70. rokov. Počkať, auto je z roku 1993. To mi nevychádza :-D

Adam
31. října • 14:26

srovnejte to s favoritem, golfem 2, apod.Ten interiér byl v té době módní a standartní, rozhodně ne zastaralý. U pozdější produkce díky malým objemům výroby těžil z ruční výroby, a tím pádem u západních aut nedosažitelných materiálu, jako dřevěný volant, obložení palubní desky že dřeva v kombinaci s prošívanou kůži apod.I když podvozku auta v roce 93 samozřejmě už dávno ujel vlak, tak až do konce produkce se jednalo o jednoznačně pro posádku nejpohodlnější auta. Kvalita sedadel, a pohodlí se neopakovatelné. Motor i když zastaralý, byl taky úžasný. Opět něco co dnes už nemáte šanci získat.

Jano
2. listopadu • 10:05

Ale prosím Vás. Ten motor bola absolútna vykopávka.:::))) Odležaná zdochlina. Prepáčte som fanúšik Tatry ale nemôžem Vás podporiť. Uz aj Porsche zmenilo koncepciu v tej dobe. Tatra mala 40 ročný motor. Skutočne svetový unikát. Všade chápali aj vo Wartburgu aj v Škode, že v roku 1994 nemôžu predávať motor z roku 1954.

Martin S.
2. listopadu • 18:24

Vážený, kde jste přišel na to ,že motor Tatry 613 byl odložená zdechlina 40 let stará. Za prvé, motor neměl s předchozím agregátem kromě počtu válců a chlazení přímo vzduchem nic společného. Bez nadsázky lze tvrdit, že motor Tatry 613 je nejsilnější částí celého vozu. Za druhé, parametry motoru, jeho chování a v neposlední řadě podstatný nárůst výkonu a točivého momentu po instalaci vícebodového vstřikování paliva mluví zcela jasně. Doporučuji si zjistit fakta a poté něco napsat.

Rs
31. října • 23:44

fabia 1.0 tsi nabídne lepší dynamiku než tatra s osmiválcem. tak to bohužel je.

Adam
1. listopadu • 12:13

Hmm, to ani omylem

jean
31. října • 22:16

Golf 2 v roku 1994? A kde, v južnej Afrike? Navyše, golf je auto pre plebs, toto je (chcela by byť) luxusná limuzína. S klasse mala lepší interiér o 15 rokov skôr. A výbavu tiež. Aj bezpečnostnú.

Jig
1. listopadu • 17:06

Nechápu zač ty mínusy. Však má pravdu. Golf II se prodával od 83 roku a byl určen pro naprosto odlišnou cílovku.

Marek M. (Marek_)
31. října • 15:41

Srovnat s favoritem nebo golfem? A proč? Vždyť toto se tvářilo jako manažerská limuzína a taky za to chtěli tolik peněz. Takže srovnávat min. se soudobým BMW 5 nebo 7, případně s podobnými auty.

Adam
31. října • 16:46

To by nebylo moc férové, 613 byla v té době už na konci výroby, ..... 613-700 už měla přístrojovou 'soudobou'.
Ale samozřejmě je o tři roky mladší

brk77
31. října • 21:12

700 byla spíš jen facelift. Za tři roky prodali 62 kusů.Favorit byl "levný", i když za 4 roky zdražil 2,5x. Tatra výhodu nízké ceny neměla. V té době byla symbolem podnikatelského úspěchu Mazda 626, která začínala na 550 tisících. Jestli 626 byla nebo nebyla pro zastaralou 613 konkurencí, je irelevantní. Všechny věci za západu byly tou dobou vnímané jako něco extra. Naopak ojeté Tatry ve velkém vyprodávaly státní podniky a jezdili tím šmelináří, co prodávali dovezenou elektroniku na burzách. Nikdo ze soukromé sféry nechtěl dál za auto takovou brutální pálku a pak jezdit skoro tím samým, co ti trhovci. Bez revolučního modelu, jako byl u Škodovky ten Favorit, neměli šanci.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Lord Owl
2. listopadu • 8:03

Situaci dost ovlivňovala sama fabrika, která chodila v té době po kolenou, všude dluhy. Nezbylo na dynamičtější vývoj a prognózy na menší a ekonomicky dravější model byly v čoudu.... ke konci 90. let se velkým autům prostě obecně nedařilo, jiné automobilky taky zastavovaly jejich výrobu (Opel Senator, Lancia Kappa, Mitsubishi Sigma a další). Tenkrát začaly vznikat uni-krabice smrsklé do sebe, bez ohledu na komfort vzrostlejších lidí (nejen přes bachor), jako Fabia a spol.

Allamarein
31. října • 15:07

Bohužel, image komunistického auta pro papaláše Tatře taky moc k lepší budoucnosti nepřispěla.

31. října • 13:10

Takovouto sracku nemohli myslet ani vazne v roce 1990...za 1.3mio, k smichu... Tatra byla out uz po roce 1960, udrzovalo ji pri zivote jen KSC...

<|>
31. října • 16:48

Nechápu, proč máš mínusy. Sami soudruzi chtěli několikrát osobní vozy Tatra zrušit a jezdit v Čajkách nebo co to měli Rusové. Výroba byla nerentabilní a vozy minimálně v už v 80.letech stály za pendrek. Pro zachování výroby asi rozhodl obecný populismus (lid by se v rámci regionu bouřil, kdyby byla zavřena Tatra) a možnost tam přelít státní peníze z jiných výdělečných oborů. Tatrováci byli tedy krytí a jejich šlendrián se ukázal v plném světle v 90.letech. Tahle sračka za 1.3mil ? Za tu cenu šlo sehnat bmw 750i. Škodováci, ti si prošli plnou krizí trošku dříve a před revolucí vypadl Favorit což bylo taky všelijaké, ale proti předchůdci to byl pokrok a prodával se omezeně i na západě. Ale tohle?

beibej
31. října • 23:35

Prej za 1,3 míče novou 750i :-D Chlapečku běž šoupat nohama když tomu nerozumíš!!!!

<|>
1. listopadu • 13:50

Těsně před revolucí ano, pak ty ceny dost letěly vzhůru. Ale i tak. V polovině desadesátých bylo levnější Volvo devítistovka, než Tatra.

Mirek
31. října • 20:24

Co tady se člověk nedočte za pitomosti, to mi rozum nebere.

Jyrka Syrka
31. října • 19:31

Myslím, že v tom hrála nemalou roli ta řekněme inženýrská hrdost na tradici, že jsme jako národ byli v minulosti schopni vyrábět auta světových parametrů. T603 vznikala také ve fabrice papalášům navzdory. Tatra by samozřejmě nezanikla protože vyráběla náklaďáky světové kvality nejen pro RVHP.
Podobná situace byla např, ve výrobě ručních palných zbraní. I když by se zdálo, že by nám sověti byli schopni nadiktovat použití Kalašnikova, Češi si prosadili VZ58, který nebyl s Kalachem kompatiblní a v zahraničí ho mnozí hodnotí lépe.

jogurt
31. října • 11:00

Poslední pěkná 613 byla chromka neboli T613 a T613-2, tyhle oplastované paskvily sice měly malinko lepší techniku, ale duch a krása italského designu vzaly za své.

Jyrka Syrka
31. října • 12:51

souhlas

JirkaX
31. října • 15:13

já nesouhlas..

Jyrka Syrka
31. října • 17:59

Mě se líbí především toto "duch a krása italského designu vzaly za své." myslím že to jogurt vyjádřil přesně. Tedy já to tak také cítím.

Doporučujeme

Články odjinud