Takto se vyvíjely světlomety Škodovek. Acetylen a diody dělí více než 100 let

12 komentářů

Petr Jorpalidis
11. dubna • 8:38

NEMÁTE PRAVDU,světlomety NEvyráběla NIkdy Škoda Ml.Bol.,ale pouze AUTOPAL - Nový Jičín(nynější Varroc) a do Škodovky se jen dodávaly k montáži do aut.
Máte v tom zmatek...pracoval jsem v Autopalu 40 let,takže vím,o čem píšu!!!

Sarcasticus
11. dubna • 13:41

O výrobě světlometů ovšem nikde v článku není ani zmínka. Bylo tam původně něco o výrobě a zmizelo to? Anebo jste omylem zaměnil vývoj z hlediska historie s vývojem/výrobou z hlediska technického? ;-)

Vzpomínka
10. dubna • 11:36

V jedné kapitole románu Dědeček automobil od A. Branalda byla zmínka při popisu zapalování těch acetylénových světometů, že předtím byly spolehlivější petrolejové lampy, které ale dávaly "světla za krejcar". Je tedy možné, že kdysi zkoušeli ve firmě Laurin&Klement jako úplně první petrolejové lampy ještě těmi před acetylénkami, ale jejich svítivost byla zřejmě horší.

dilema
10. dubna • 20:20

Těm acetylénovým lampám se říkalo karbidky, protože acetylén v nich vznikal kapáním vody na karbid vápenatý (https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Karbidka ). V té knize jeli tenkrát tuším přes Vídeň na Semmering a karbidky jim na okraji města zhasly, takže mechanik nesl před autem zapálenou svíčku v papírovém kornoutu a vyhýbali se všem vídeňským strážníkům, aby je za jízdu bez osvětlení nezavřeli. Ale za Vídní už byla taková tma, že ani svíčka nestačila, takže tam přespali ve voze a pokračovali dál až ráno.

bzzz
10. dubna • 13:30

Diky za pripomenuti jedne uzasne (nejen detske) knizky.

kepke
10. dubna • 10:54

superb nemá full led přední světlomety..... ;-) i mistr autor se někdy utne :-D

uprchly obratel
10. dubna • 9:58

V dobe bezne dostupnych zesilovacu svetla, nocniho videni, termokamer a pocitacoveho zpracovani obrazu si z technologii automobilovych svetel uzasem sedneme na zadek. Tohle vsechno by bylo mozne podniknout pro zvyseni bezpecnosti jizdy za tmy, lec ono se tak nejak nechce. Je zajimave, ze zatimco pomerne pokrocilymi entertainment systemy jsou dnes vybaveny jiz pomerne levna auta, systemy podpory jizdy v noci, kterezto podle meho nazoru zasadne prispivaji ke zvyseni bezpecnosti, jsou vyhrazeny jen pro opravdu drahe vozy.Dokonce si dovolim spekulovat, zda by povinnost takovych systemu nemela podstatne vetsi dopad na snizeni poctu umrti na silnicich nez prave zavadeny system eCall.A to jsem v teto me uvaze z duvodu ceny nebral v uvahu podporu AI, lidary a ani rozsirenou realitu. Ocekavam, ze jiz za 10 let budou tyto technologie dostupne i pro pomerne levne vozy.

Joe Doe
10. dubna • 8:29

Pozor, tento clanok je naozaj len o svetlometoch Skodoviek. Svetlomety ostatnych automobiliek sa vyvijali uplne inak. :-P

Luděk Klinkovský
10. dubna • 8:17

Většinu z nich jsme vyráběli u nás ve fabrice v Šenově u Nového Jičína dnes Varroc, dříve Autopal. Zdravíme z údržby.....

vana
10. dubna • 16:49

Takže tu katastrofu pro Fabie máte na svědomí taky vy ?
A kdo vyrábí ty příšerné PMW stroboskopující koncové světla pro Passaty ? V noci jsou opravdovou pastvou pro oči ...3-[

Zelí
11. dubna • 14:40

V době výroby fóbie autopal pro šádewerke nedělal nic. To dělala Hella a ALCZ.

vana
10. dubna • 6:42

V tomhle přehledu významných milníků Škody chybí ještě halogenová světla z Fabie - bezpochyby nejvíc oslňující světlomety v dějinách automobilismu

Doporučujeme

Články odjinud