Měnily se nejen technologie, ale i tvar a samotný účel světlometů. Vždyť nejprve se jednalo o příplatkový prvek.
Muzeum mladoboleslavské automobilky nabízí nejedno zajímavé srovnání. Věnujte pozornost třeba světlometům. Z designového hlediska dávají autu výraz a i díky dennímu svícení jsou možná jedním z nejdůležitějších prvků. Jejich praktický účel pak netřeba rozvádět. To ovšem platí u dnešních aut...
Třeba v případě exponátu Laurin & Klement Vouiturette A jsou světlomety stavěny na úroveň pouhého doplňku, příplatkového prvku. V roce 1906, ze kterého vůz pochází, totiž nebyly povinné. Jedná se o vůbec první typ svícení v autě. Lampy používaly acetylen, který uvnitř hořel. Za plamenem se nachází zrcadlo, které paprsky rozptyluje před vůz. Jak prosté a... oslňující.
Tvar vystrčeného kruhu nezmizel ani na přelomu dvacátých a třicátých let. Z tohoto období pocházejí exponáty Škoda 110 a 645. Byla už elektrická a nejluxusnější typy mohly být vybaveny prvním primitivním přepínáním tlumených a dálkových světel. Světlomety byly upevněny na ocelové příčce, kterou bylo možno speciální pákou uvnitř naklápět. Řada 645 přidala vypískované logo na boku. Zřejmě poprvé se u Škody začalo o světlometu přemýšlet jako o designovém prvku v případě modelu Popular Monte Carlo s chromovými mřížkami.
Kruhový tvar zůstává, ovšem dává křivky celému přednímu blatníku - takový designérský úděl mají světlomety na první Octavii, v muzeu z roku 1960. Disponovala z dnešního pohledu velmi netradičním systémem přepínání potkávacích a dálkových světel – provádělo se sešlápnutím tlačítka na podlaze vlevo od spojky.
Model 125 přichází s hranatým designem, kdy jsou světlomety součástí přední masky. I směrová světla se stala u tohoto modelu součástí masky hned vedle světel – dříve bývala samostatně umístěna v nárazníku.
Inovace v technologii pak následovala až v novém století. Halogenové žárovky nahradila výkonnější a úspornější xenonová technika. První bi-xenonové světlomety s dynamickou regulací nastavení sklonu a s výsuvnými integrovanými ostřikovači ve voze Škoda se objevily v roce 2001 v první generaci Superbu. Tehdy šlo o výbavu na přání.
S technologií LED Škoda, stejně jako většina automobilek, poprvé začala jako se zdrojem denního svícení. Poprvé se tak konkrétně stalo u Octavie RS v roce 2009. Následovala nová Octavia a modernizovaný Superb druhé generace. Full LED technologii včetně potkávacích, dálkových, denních či mlhových světel dnes používají modely Octavia, Superb, Karoq a Kodiaq.