Takto se vyvíjely světlomety Škodovek. Acetylen a diody dělí více než 100 let

Měnily se nejen technologie, ale i tvar a samotný účel světlometů. Vždyť nejprve se jednalo o příplatkový prvek.

Muzeum mladoboleslavské automobilky nabízí nejedno zajímavé srovnání. Věnujte pozornost třeba světlometům. Z designového hlediska dávají autu výraz a i díky dennímu svícení jsou možná jedním z nejdůležitějších prvků. Jejich praktický účel pak netřeba rozvádět. To ovšem platí u dnešních aut...

Třeba v případě exponátu Laurin & Klement Vouiturette A jsou světlomety stavěny na úroveň pouhého doplňku, příplatkového prvku. V roce 1906, ze kterého vůz pochází, totiž nebyly povinné. Jedná se o vůbec první typ svícení v autě. Lampy používaly acetylen, který uvnitř hořel. Za plamenem se nachází zrcadlo, které paprsky rozptyluje před vůz. Jak prosté a... oslňující.

29 kapitol z automobilové historie v obrazech. Víte, odkdy se používá volant?

29 kapitol z automobilové historie v obrazech. Víte, odkdy se používá volant?

Tvar vystrčeného kruhu nezmizel ani na přelomu dvacátých a třicátých let. Z tohoto období pocházejí exponáty Škoda 110 a 645. Byla už elektrická a nejluxusnější typy mohly být vybaveny prvním primitivním přepínáním tlumených a dálkových světel. Světlomety byly upevněny na ocelové příčce, kterou bylo možno speciální pákou uvnitř naklápět. Řada 645 přidala vypískované logo na boku. Zřejmě poprvé se u Škody začalo o světlometu přemýšlet jako o designovém prvku v případě modelu Popular Monte Carlo s chromovými mřížkami.

Kruhový tvar zůstává, ovšem dává křivky celému přednímu blatníku - takový designérský úděl mají světlomety na první Octavii, v muzeu z roku 1960. Disponovala z dnešního pohledu velmi netradičním systémem přepínání potkávacích a dálkových světel – provádělo se sešlápnutím tlačítka na podlaze vlevo od spojky.

Model 125 přichází s hranatým designem, kdy jsou světlomety součástí přední masky. I směrová světla se stala u tohoto modelu součástí masky hned vedle světel – dříve bývala samostatně umístěna v nárazníku.

Se Škodovkami 4x4 za polárním kruhem: Která je nejzábavnější?

Se Škodovkami 4x4 za polárním kruhem: Která je nejzábavnější?

Inovace v technologii pak následovala až v novém století. Halogenové žárovky nahradila výkonnější a úspornější xenonová technika. První bi-xenonové světlomety s dynamickou regulací nastavení sklonu a s výsuvnými integrovanými ostřikovači ve voze Škoda se objevily v roce 2001 v první generaci Superbu. Tehdy šlo o výbavu na přání.

S technologií LED Škoda, stejně jako většina automobilek, poprvé začala jako se zdrojem denního svícení. Poprvé se tak konkrétně stalo u Octavie RS v roce 2009. Následovala nová Octavia a modernizovaný Superb druhé generace. Full LED technologii včetně potkávacích, dálkových, denních či mlhových světel dnes používají modely Octavia, Superb, Karoq a Kodiaq.

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

dnes | Jan Mička | 2 příspěvky
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 19 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků