Takto se vyvíjel design volantů Škoda. Od ručního plynu až po páčky pro řazení

Řada z nás si to možná ještě pořádně neuvědomuje, nebude ale trvat dlouho a konvenční volanty z automobilů úplně zmizí. Pojďme si nyní připomenout, jak se vyvíjely volanty vozů Škoda.

Kdyby se mi někdo před patnácti lety snažil namluvit, že automobily budou jezdit zcela samy ještě před tím, než dozraji do důchodového věku, patrně bych ho nebral moc vážně. Tehdy to bylo ještě dost sci-fi, které do nás hustili například scénáristé akčního thrilleru Šestý den s bývalým guvernérem Kalifornie v hlavní roli, nyní už ale vím, že jsem se mýlil.

Čistíte volant svého vozu? Je na něm 10x více bakterií než v záchodě

Čistíte volant svého vozu? Je na něm 10x více bakterií než v záchodě

Nedá se nic dělat, soumrak skutečně řidičských automobilů se blíží. A tak nemíním pouze na základě rostoucího zájmu o vozy SUV, které ze zásady nemohou nabídnout tolik radosti, jako lehké sporťáky s přímým řízením a špičkovou zpětnou vazbou.

Automobilky už dlouho laborují s myšlenkami samojezdících vozů. Každý nový systém, který řidiči umožní pustit volant a nechat jízdu na elektronice, je součástí skládačky, která se ve svém skutečně použitelném stavu bude vyskytovat na silnicích v horizontu deseti let.

Jaguar vymyslel volant pro budoucnost. Můžete ho přenášet a mluvit na něj

Jaguar vymyslel volant pro budoucnost. Můžete ho přenášet a mluvit na něj

S tím bohužel odpadá prvek, bez kterého si jízdu vozem zatím neumíme úplně představit – volant. Nejdříve se bude nenápadně stahovat do pozadí, a sice pouze v plně autonomním režimu jízdy, ty nejvíce hi-tech automobilky jej už nebudou mít vůbec.

Třeba jako koncept Audi Aicon představený na letošním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Ten už dokonce nemá ani pedály. Pro řidiče to znamená konec více než stoleté historie konvenčního ovládání aut, kterou si prostřednictvím komentované fotogalerie proletíme na příkladu Škody Auto.

Nový přístup k autonomnímu řízení. Ford si patentoval odnímatelný volant a pedály

Nový přístup k autonomnímu řízení. Ford si patentoval odnímatelný volant a pedály

Náš „průlet“ začneme vozem Laurin & Klement Voiturette A, kterému bylo koncem října už 112 let. Už v roce 1905 měl vůz konvenční volant, avšak pouze dva pedály – spojku a brzdu. Plyn se ovládal ručně pákou na volantu, což je věc, kterou si v dnešním provozu snad ani neumíme představit.

Přes exponáty z dvacátých, třicátých, čtyřicátých a dalších let se postupně dostáváme k notoricky známým stodvacítkám, favoritům až feliciím až k současné octavii RS, která má volant nekruhový, dole zploštělý, a nechybí ani páčky pro řazení pod volantem.

Rozhodně si projděte přiloženou komentovanou galerii. Vidět více než stoletý vývoj na jednom „pásu“, se vám totiž jenom tak nepoštěstí.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský | 14 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků