Věřili byste, že tyto dva volanty od sebe dělí více než 100 let?

Věřili byste, že tyto dva volanty od sebe dělí více než 100 let?

Volant vozu Laurin & Klement Voiturette A z roku 1905. Už tehdy měl konvenční tvar, plyn se však dávkoval páčkou uprostřed.

Volant vozu Laurin & Klement Voiturette A z roku 1905. Už tehdy měl konvenční tvar, plyn se však dávkoval páčkou uprostřed.

Laurin & Klement Škoda 110 z roku 1925. Volant vypadá podobně jako u Voiturette A a ruční plyn zůstal přesto zachován, vedle toho ale přibyl klasický pedál plynu.

Laurin & Klement Škoda 110 z roku 1925. Volant vypadá podobně jako u Voiturette A a ruční plyn zůstal přesto zachován, vedle toho ale přibyl klasický pedál plynu.

Škoda 860 z roku 1932 už měla i páčky pro přepínání světel a směrovek.

Škoda 860 z roku 1932 už měla i páčky pro přepínání světel a směrovek.

Superb 4000 z roku 1940 už je však měl na přístrojové desce.

Superb 4000 z roku 1940 už je však měl na přístrojové desce.

Škoda 1201 „Sedan“ z roku 1952 měla uprostřed volantu klakson, houstnoucí doprava to vyžadovala.

Škoda 1201 „Sedan“ z roku 1952 měla uprostřed volantu klakson, houstnoucí doprava to vyžadovala.

Škoda 450 z roku 1959 měla klakson řešený jako půlkruh. Lépe se tak ovládal.

Škoda 450 z roku 1959 měla klakson řešený jako půlkruh. Lépe se tak ovládal.

Škoda 1000 MB už měla opět páčky pod volantem. Ovládaly se jimi světla, směrovky, a dokonce i klakson.

Škoda 1000 MB už měla opět páčky pod volantem. Ovládaly se jimi světla, směrovky, a dokonce i klakson.

Tohle musí znát snad každý. Volant Škody 120 L z roku 1984 byl vyroben v měkčeného plastu, nechybělo už ani ovládání stíračů a ostřikovačů.

Tohle musí znát snad každý. Volant Škody 120 L z roku 1984 byl vyroben v měkčeného plastu, nechybělo už ani ovládání stíračů a ostřikovačů.

Favorit z konce osmdesátých let design nastolený Škodou 120 téměř neposunul. Mohl však být obšitý kůží.

Favorit z konce osmdesátých let design nastolený Škodou 120 téměř neposunul. Mohl však být obšitý kůží.

Ani Felicia na tom u některých verzí nebyla lépe. Od roku 1996 mohl mít volant jiný tvar, klakson na obou ramenou, a dokonce i airbag.

Ani Felicia na tom u některých verzí nebyla lépe. Od roku 1996 mohl mít volant jiný tvar, klakson na obou ramenou, a dokonce i airbag.

A nyní již Octavia RS z roku 2017. Tvar volantů současných škodovek je až na malé výjimky (či deriváty) v podstatě stejný.

A nyní již Octavia RS z roku 2017. Tvar volantů současných škodovek je až na malé výjimky (či deriváty) v podstatě stejný.

Volant vozu Laurin & Klement Voiturette A z roku 1905. Už tehdy měl konvenční tvar, plyn se však dávkoval páčkou uprostřed.
Laurin & Klement Škoda 110 z roku 1925. Volant vypadá podobně jako u Voiturette A a ruční plyn zůstal přesto zachován, vedle toho ale přibyl klasický pedál plynu.
Škoda 860 z roku 1932 už měla i páčky pro přepínání světel a směrovek.
Superb 4000 z roku 1940 už je však měl na přístrojové desce.
12
Fotogalerie

Takto se vyvíjel design volantů Škoda. Od ručního plynu až po páčky pro řazení

Řada z nás si to možná ještě pořádně neuvědomuje, nebude ale trvat dlouho a konvenční volanty z automobilů úplně zmizí. Pojďme si nyní připomenout, jak se vyvíjely volanty vozů Škoda.

Kdyby se mi někdo před patnácti lety snažil namluvit, že automobily budou jezdit zcela samy ještě před tím, než dozraji do důchodového věku, patrně bych ho nebral moc vážně. Tehdy to bylo ještě dost sci-fi, které do nás hustili například scénáristé akčního thrilleru Šestý den s bývalým guvernérem Kalifornie v hlavní roli, nyní už ale vím, že jsem se mýlil.

Nedá se nic dělat, soumrak skutečně řidičských automobilů se blíží. A tak nemíním pouze na základě rostoucího zájmu o vozy SUV, které ze zásady nemohou nabídnout tolik radosti, jako lehké sporťáky s přímým řízením a špičkovou zpětnou vazbou.

Automobilky už dlouho laborují s myšlenkami samojezdících vozů. Každý nový systém, který řidiči umožní pustit volant a nechat jízdu na elektronice, je součástí skládačky, která se ve svém skutečně použitelném stavu bude vyskytovat na silnicích v horizontu deseti let.

S tím bohužel odpadá prvek, bez kterého si jízdu vozem zatím neumíme úplně představit – volant. Nejdříve se bude nenápadně stahovat do pozadí, a sice pouze v plně autonomním režimu jízdy, ty nejvíce hi-tech automobilky jej už nebudou mít vůbec.

Třeba jako koncept Audi Aicon představený na letošním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Ten už dokonce nemá ani pedály. Pro řidiče to znamená konec více než stoleté historie konvenčního ovládání aut, kterou si prostřednictvím komentované fotogalerie proletíme na příkladu Škody Auto.

Náš „průlet“ začneme vozem Laurin & Klement Voiturette A, kterému bylo koncem října už 112 let. Už v roce 1905 měl vůz konvenční volant, avšak pouze dva pedály – spojku a brzdu. Plyn se ovládal ručně pákou na volantu, což je věc, kterou si v dnešním provozu snad ani neumíme představit.

Přes exponáty z dvacátých, třicátých, čtyřicátých a dalších let se postupně dostáváme k notoricky známým stodvacítkám, favoritům až feliciím až k současné octavii RS, která má volant nekruhový, dole zploštělý, a nechybí ani páčky pro řazení pod volantem.

Rozhodně si projděte přiloženou komentovanou galerii. Vidět více než stoletý vývoj na jednom „pásu“, se vám totiž jenom tak nepoštěstí.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud