Takto se vyvíjel design volantů Škoda. Od ručního plynu až po páčky pro řazení

Řada z nás si to možná ještě pořádně neuvědomuje, nebude ale trvat dlouho a konvenční volanty z automobilů úplně zmizí. Pojďme si nyní připomenout, jak se vyvíjely volanty vozů Škoda.

Kdyby se mi někdo před patnácti lety snažil namluvit, že automobily budou jezdit zcela samy ještě před tím, než dozraji do důchodového věku, patrně bych ho nebral moc vážně. Tehdy to bylo ještě dost sci-fi, které do nás hustili například scénáristé akčního thrilleru Šestý den s bývalým guvernérem Kalifornie v hlavní roli, nyní už ale vím, že jsem se mýlil.

Čistíte volant svého vozu? Je na něm 10x více bakterií než v záchodě

Čistíte volant svého vozu? Je na něm 10x více bakterií než v záchodě

Nedá se nic dělat, soumrak skutečně řidičských automobilů se blíží. A tak nemíním pouze na základě rostoucího zájmu o vozy SUV, které ze zásady nemohou nabídnout tolik radosti, jako lehké sporťáky s přímým řízením a špičkovou zpětnou vazbou.

Automobilky už dlouho laborují s myšlenkami samojezdících vozů. Každý nový systém, který řidiči umožní pustit volant a nechat jízdu na elektronice, je součástí skládačky, která se ve svém skutečně použitelném stavu bude vyskytovat na silnicích v horizontu deseti let.

Jaguar vymyslel volant pro budoucnost. Můžete ho přenášet a mluvit na něj

Jaguar vymyslel volant pro budoucnost. Můžete ho přenášet a mluvit na něj

S tím bohužel odpadá prvek, bez kterého si jízdu vozem zatím neumíme úplně představit – volant. Nejdříve se bude nenápadně stahovat do pozadí, a sice pouze v plně autonomním režimu jízdy, ty nejvíce hi-tech automobilky jej už nebudou mít vůbec.

Třeba jako koncept Audi Aicon představený na letošním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Ten už dokonce nemá ani pedály. Pro řidiče to znamená konec více než stoleté historie konvenčního ovládání aut, kterou si prostřednictvím komentované fotogalerie proletíme na příkladu Škody Auto.

Nový přístup k autonomnímu řízení. Ford si patentoval odnímatelný volant a pedály

Nový přístup k autonomnímu řízení. Ford si patentoval odnímatelný volant a pedály

Náš „průlet“ začneme vozem Laurin & Klement Voiturette A, kterému bylo koncem října už 112 let. Už v roce 1905 měl vůz konvenční volant, avšak pouze dva pedály – spojku a brzdu. Plyn se ovládal ručně pákou na volantu, což je věc, kterou si v dnešním provozu snad ani neumíme představit.

Přes exponáty z dvacátých, třicátých, čtyřicátých a dalších let se postupně dostáváme k notoricky známým stodvacítkám, favoritům až feliciím až k současné octavii RS, která má volant nekruhový, dole zploštělý, a nechybí ani páčky pro řazení pod volantem.

Rozhodně si projděte přiloženou komentovanou galerii. Vidět více než stoletý vývoj na jednom „pásu“, se vám totiž jenom tak nepoštěstí.

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Renault Mégane Grandtour GT dCi

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu najde spousta. Zkoušený Mégane GT dCi je jedním z nich, jedna věc nám na něm ale nesedí. A motor to není.

včera | Jan Mička | 32 příspěvků
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

21.  11.  2017 | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků