Takto se hasí doutnající hybrid. Hasiči topili BMW i8 ve vodní nádrži celých 24 hodin

Jak nejúčinněji uhasit stále doutnající hybrid? Podle nizozemských hasičů utopením v rozměrné vodní nádrži.

S neustálým rozšiřováním elektromobilů a hybridů na silnicích musí již nyní hasiči měnit postupy bezpečného hašení těchto vozidel v případě požáru. Vysokonapěťové kabely, bateriové moduly a jejich chemikálie představují zcela jiná rizika, než v případě hašení automobilu se spalovacím motorem. A nizozemští hasiči nyní ukázali, jak s takovým požárem nejúčinněji zatočit.

Když u jistého dealera vozů ve městě Breda začalo z dosud nejasné příčiny hořet hybridní BMW i8, na místo byli rychle zavoláni hasiči. Poté, co byly zlikvidovány samotné plameny, ovšem z útrob vozu nadále vycházel kouř. Na místo tak požárníci přivolali vodní nádrž, do které pro jistotu celý vůz ponořili.

Elektrická ofenziva BMW: U polárního kruhu značka testuje hned tři nové elektromobily

Elektrická ofenziva BMW: U polárního kruhu značka testuje hned tři nové elektromobily

K požáru hybridního vozu se hasičský sbor následně vyjádřil na svém Facebooku: „Auto bylo ponořeno do nádrže s vodou, jelikož kompletní uhašení podobných vozidel je často obtížné. Vůz zůstane v nádrži po dalších 24 hodin.“ Zpravodajství BN DeStem poté uvedlo, že voda kontaminovaná chemikáliemi z baterií vozu bude hasiči šetrně zlikvidována.

A podobně extrémních zásahů v případě požárů elektrických a hybridních vozidel bude určitě přibývat. Přestože ale všechny velké automobilky začínají své ofenzivy na trhu elektrifikovaných vozidel a tato auta budeme na cestách potkávat stále častěji, trénink hasičů k bezpečnému hašení těchto vozů je prý stále pozadu.

Žádná elektřina. Příští BMW M3 a M4 budou mít dvě turba a výkon 500 koní

Žádná elektřina. Příští BMW M3 a M4 budou mít dvě turba a výkon 500 koní

U baterií je největším rizikem jejich samovznícení, ke kterému může dojít i dlouhou dobu po zjevném uhašení požáru. Proto ostatně nizozemští hasiči nechali auto pod vodou celých 24 hodin. Kalifornská automobilka Tesla například uvádí, že k úplné likvidaci ohně a kompletnímu zchlazení bateriového modulu je někdy potřeba až 11.000 litrů vody.  

Mezi další rizika však patří i možné přetnutí vysokonapěťových kabelů, které se mohou nacházet nejen v přední a zadní části vozu u elektromotorů a baterií, ale mohou být vedeny i pod bočními panely karoserie. Rozřezávání vozu a vyprošťování posádky po nehodě je tak mnohem obtížnější a nebezpečnější.

Tesla Model Y oficiálně: Nový crossover ujede až 482 km, stovku zvládne za 3,5 vteřiny

Tesla Model Y oficiálně: Nový crossover ujede až 482 km, stovku zvládne za 3,5 vteřiny

Nedávný průzkum z USA uvedl, že pouhá čtvrtina z přibližného počtu 1,1 milionu hasičů v USA prošla určitých tréninkem v likvidování požárů elektromobilů. Což samozřejmě není zrovna ubezpečující zpráva jak pro majitele elektrických aut, tak pro samotné hasiče, kterým při zásahu hrozí nebezpečí.

První jízda se Škodou Kamiq 1.0 TSI: Revoluci nečekejte, poctivý kus auta ano

Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG (první svezení)

Už se těším, až si dnes večer sednu s šálkem horké kávy k počítači a zabořím se do diskuze pod tímto článkem. Na první dojem je totiž Škoda Kamiq opravdu dobrá.

21.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 193 příspěvků
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

19.  8.  2019 | Petr Schnagl | 13 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 78 příspěvků