Takto nechutné zranění může způsobit airbag i při banální nehodě. Stačí ignorovat základní pravilo

Vzduchové vaky umí zachránit život, ale pouze v případech, kdy je necháte správně pracovat. Pokud držíte kormidlo nahoře, hrozí přinejlepším ošklivé zranění.

Bezpečnostní prvek jménem airbag letos slaví sedmdesátileté výročí – za jeho autora je považován John W. Hetrick, který si jej nechal patentovat v roce 1953 (vynalezl ho o rok dříve). K jeho správnému fungování byl zapotřebí senzor nárazu, který v roce 1967 prodal vynálezce Allen Breed automobilce Chrysler. Prvním sériovým modelem s airbagem se stal Chevrolet Impala v roce 1972. Dnes už v našich končinách auto bez vzduchových vaků vlastně nekoupíte.

Aby airbag řidiče správně plnil svou funkci, musí fungovat společně s bezpečnostním pásem. Ten zadrží tělo, hlava pak může bezpečně padnout do nafouknutého polštáře. Pokud dojde k odpálení airbagu bez pásů, hrozí vážná zranění nebo rovnou smrt. Ale i pokud jste připoutaní, může vám vzduchový vak pěkně ublížit – stačí, když držíte volant nesprávným způsobem. Na Twitteru a diskuzních fórech Reddit se v nedávné době objevila řada snímků, na nichž uživatelé ukazují, co jim airbag v kombinaci s krytem na volantu udělal, když měli ruku v cestě vzduchového pytle.

Pokud držíte volant správně, tedy v poloze tři čtvrtě na tři, může se airbag správně rozvinout a ztlumit pohyb hlavy směrem kupředu. Pokud ho ale držíte na dvanácté hodině, dostanete od loga automobilky na středu volantu pěkně ošklivé „tetování“ na předloktí. Aby toho nebylo málo, vak paži vystřelí směrem k hlavě, takže hrozí ještě vážnější poranění. V naší galerii se můžete podívat, jak dokáže airbag označkovat lidské tělo i při relativně banálních nehodách.

Diskuze (15) Další článek: Nový Nissanu Qashqai dostal unikátní hybridní pohon. Spalovací motor se kol ani nedotkne

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,