| Oddělení lakovny v závodě Porsche Lipsko Zdroj: Porsche

| Oddělení lakovny v závodě Porsche Lipsko | Zdroj: Porsche

| Oddělení lakovny v závodě Porsche Lipsko Zdroj: Porsche

| Oddělení lakovny v závodě Porsche Lipsko | Zdroj: Porsche

| Oddělení lakovny v závodě Porsche Lipsko Zdroj: Porsche

| Oddělení lakovny v závodě Porsche Lipsko | Zdroj: Porsche

| Oddělení lakovny v závodě Porsche Lipsko Zdroj: Porsche

| Oddělení lakovny v závodě Porsche Lipsko | Zdroj: Porsche

| Oddělení lakovny v závodě Porsche Lipsko Zdroj: Porsche

| Oddělení lakovny v závodě Porsche Lipsko | Zdroj: Porsche

| Oddělení lakovny v závodě Porsche Lipsko Zdroj: Porsche

| Oddělení lakovny v závodě Porsche Lipsko | Zdroj: Porsche

| Oddělení lakovny v závodě Porsche Lipsko Zdroj: Porsche
| Oddělení lakovny v závodě Porsche Lipsko Zdroj: Porsche
| Oddělení lakovny v závodě Porsche Lipsko Zdroj: Porsche
| Oddělení lakovny v závodě Porsche Lipsko Zdroj: Porsche
6
Fotogalerie

Takto funguje lakovna Porsche: Lidské oči vystřídali roboti, nejvyšší kvalitu hlídá AI

Roboty a lidský přístup už v lakovně německé značky dnes doplňuje samozřejmě i umělá inteligence.

Také Porsche nás nechá čas od času nakouknout do zákulisí procesu výroby svých modelů. Tentokrát přichází s krátkým videem přibližujícím práci moderní lakovny, respektive její kontroly kvality ve svém závodě v Lipsku, kde vzniká Panamera i nejnovější elektrický Macan. Vysoce efektivní roboty používá značka k lakování již desítky let, nejnovější technologie zde nicméně zajišťují snazší odhalení případných nedostatků.

Navzdory přesnosti a konzistenci nanášení laků dnešními roboty je samozřejmě nutné karoserie i nadále vizuálně kontrolovat, aby bylo možné odhalit případné vady laku. Až donedávna se tyto pracné a časově náročné kontroly musely provádět osobně, těma nejbystřejšíma očima, vždy s přirozeným rizikem lidské chyby. Nyní už však pracovníkům Porsche v oblasti kontroly pomáhá také dvojice robotů pro automatickou detekci vad.

Robotická ramena, vybavená výkonnými senzory, skenují celý vnější povrch karoserie každého sériově vyráběného modelu v Lipsku. Každých 2,5 mm pořídí jeden snímek, takže během 72sekundového kontrolního cyklu jich dohromady nashromáždí zhruba 100.000. Tyto snímky jsou pak analyzovány sítí 10 počítačů pro zpracování obrazu, které hledají i ty nejmenší nedostatky povrchu – dírky, rýhy, částečky prachu nebo jiných nečistot.

Pokud je identifikována vada, zaznamená se její přesná poloha s milimetrovou přesností. Údaje jsou poté předány na dokončovací linku, kde tým pracovníků provede již potřebné opravy laku. Umístění vady přitom vidí na podrobně vytvořeném 3D modelu, který doplňují snímky místa ve vysokém rozlišení a také podrobnosti o kategorii vady. To umožňuje týmu problém rychle najít a zvolit vhodný způsob opravy.

Každou vadu přitom systém zaznamenává, kategorizuje a analyzuje s pomocí algoritmů umělé inteligence a takzvaného hlubokého učení. Díky tomu lze včas identifikovat opakující se chyby ve výrobě a průběžně upravovat samotný proces lakování. Dříve pomalá a pracná manuální kontrola povrchů se tak nyní provádí automaticky a celý proces skenování a vyhodnocení trvá méně než 100 sekund.

Porsche

Porsche je německý výrobce sportovních automobilů. Firmu založil v roce 1931 Ferdinand Porsche. V roce 1961 vznikl první model legendární řady 911, která se stále vyrábí.

V roce 2009 Porsche – coby velmi profitabilní automobilku – ovládl Volkswagen.

Porsche 718 • Porsche 911 • Porsche Taycan • Porsche Panamera • Porsche Macan • Porsche Cayenne

Doporučujeme

Články odjinud