Také málo používaný vůz potřebuje péči. Hvězda Wheeler Dealers radí, jak na to

19 komentářů

eLzyx
3. května • 11:04

moje zkušenost s delší odstávkou neveteránského auta. Moje Volvo S60 jsem měl odstavené cirka 4 roky, protože jsem využíval spíše služebního auta. I tak jsem auto občas projel, protože narozdíl od malorážkové nafty umí udělat radost. Roční nájezd s tímto autem byl kolem 1000km/rok. Dostávalo to ob rok nový olej, filtry a dojelo se na STK. Vtipné bylo, že jsem to pro jistotu i přezouval na zimáky a zpátky. Kdyby náhodou bylo auta potřeba (služebák v servisu, potřeba jet za hranice atp.). Přesto jsem pro uvedení do denního provozu musel vyměnit brzdy, výfuk, spoustu silentbloků na podvozku, baterku ... to všechno začalo při denním používání hodně rychle odcházet.
Stání "na dešti" mu nijak neublížilo. Lak pořád parádní, těsnění dveří OK. Koroze nula.
Auto jsem nechtěl prodat, protože jsem ho před lety výhodně koupil, má málo najeto, je jinak ve skvělém stavu a kdybych potřeboval jiné, tak na trhu podobné nejsou. Peněz bych za to moc taky nedostal (paradoxně bych za to dostal dnes více peněz jak před 5 lety), finanční nouzí taky netrpím ... prostě nebyl důvod.
Co se týče renovovaného veterána, tak ačkoliv není poskládaný, tak motor spouštím pravidelně. Soudobý benzin jej dokáže za cirka 2 měsíce zalepit tak, že je to na rozborku karburátoru.

Emkejx
3. května • 8:08

Nedavno som kuk WD a tak krasne spravili rx7 z '83... Este aj original hlinikove disky zrepasovali ze boli ako nove. Slint...

Marty
2. května • 11:12

Máti nejela se svojí Fábkou už určitě rok a přikryla auto plachtou a zatížila. Plachta po roce vlivem počasí šla do popelnice. Tam kde se plachta na plno opírala o auto (prostředek střechy nad předním sklem) šel do háje bezbarvý lak. Je tam flek bez laku a v okolí už puchýřky, takže tam už jde pryč také.

Medvěd
2. května • 12:01

Tak pokud to auto stálo venku, tak se nedivím, to udělá plachta dost škody. Mám víkendové auto v garáži pod plachtou na střeše mám fleecovou podložku s přesahem přes okna a na přední i zadní kapotě rovněž.

e32
1. května • 20:55

Všechno je +- pravda, nemám s tím problém. Ale za sebe bych doplnil vstupní podmínku. Absolutně suchá, větraná garáž. Většin řadových garáží z 60-70 let jsou ve skutečnosti trochu vlhké, přesto jak se lidé v inzerátech chlubí že ne. Dát auto na delší dobu do garáže, která má vlhký jen rožek je po čase jeho smrt. Palivo bez biosložky a občas citlivě protáhnout. Baterka odpojedná, pohyblivé části typu čudlíky sedadla pásy kliky občas pohnout. Přemýšlel jsem koupit v hobby marketu velké igelity na malování. Koupit svářečku na mikrotenové sáčky. Najet autem na igelit, počkat až zcela vychladne. Dát tam plechovku s jímačem vlkhosti a poté přiklopit druhým igelitem a hermeticky po obvodu zavařit. Celé v garáži. Bohužel jsem to nikde neviděl. Proč je můj nápad blbost?

Allamarein
3. května • 11:52

Takhle se ukládala kdysi i vojenská technika. Celoobal s vysoušečem nebo s aktivním sušením. Ale stejně to chce tak jednou za 5-8 let překonzervovat. A samozřejmě mít možnost sehnat nové pryžové díly, protože ty zpuchří vždycky.

Medvěd
2. května • 8:21

Blbost to úplně není už jsem někde něco podobného viděl. Nebo po zabaleni auta vysát vzduch. Nicméně to komplikuje potřebu to občas za dobu odstávky nastartovat a nechat probehnout. Také nechat otevřené dveře, aby se nevymačkávalo těsnění.

Medvěd
2. května • 8:17

Bez bioslozek není takřka nic, Verva apod. obsahuje ETBE méně problematickou náhradu klasické bioslozky. EuroOil prodává (tvrdí) naftu bez bioslozek. Já dávám při dlouhodobé odstávce VIF.

petr r. (petrumr)
2. května • 8:50

já stabilizátor paliva, i tu hondí varinu nastartuješ na drc.

simson33
1. května • 19:59

Jedna důležitá věc v článku podle mého názoru schází.
Kdo chce auto odstavovat na delší dobu, měl by do nádrže natankovat palivo, které neobsahuje přidané biosložky (líh). Ty už po 3 měsících mohou degradovat a způsobit zanesení vstřikovacího systému. Někde jsem četl, že vysokooktanová paliva (jako třeba Shell V-Power Racing 100) jsou z tohoto pohledu lepší, než běžný Natural 95.

Jenyk
1. května • 18:21

Jednou měsíčně projet a všechno zmiňované se provede automaticky. I v zimě se najde jednou za měsíc doba, kdy je sucho a auto se dá vytáhnout. Tedy, je-li pojízdné a s papíry, že....

eLzyx
3. května • 10:51

neplatné doklady nejsou důvodem pro stání v garáži. Obvykle takové auto máte na vlastním pozemku, kde lze tu kraťoučkou vyjížďku provést. I kdyby to mělo být na krátkém dvorku. Tam je akorát blbé to, že při zajetí zpátky do garáže stojíte opět na stejné části pneumatiky, celou váhu vozu nesou ty samé kuličky v ložiscích, nebo třeba manžety na poloosách zůstanou také ve stejné pozici. Ale aspoň to trošku prožene olej motorem, převodovkou, servem. Odtrhne to přirezlé destičky/pakny atp.
Případně je takové auto v garážovém komplexu, kde je provoz takového auta také všem šumafuk.

.
1. května • 17:33

"promazání všech spojů kvalitním kolomazem" Taky dobré. :-)

HRD
1. května • 16:16

Tak opět naprosto podělaný překlad: Když už chcete překládat zahraniční věci, naučte se to. Třeba výraz "nakopnout motor" bez cívky je stejná blbost jako naplnit cedník vodou. Motor bez cívky můžete maximálně protáčet, nikdy ho ale nenakopnete. Protože nakopnout motor znamená nahodit ho, nastartovat...
Jinak takovýhle věci jsem dělal před 40 lety s odstaveným Wartburgem: Po vyšroubování svíček nalít do válců olej, ručně za klíňák protočit motor, aby se válce promazaly, pak znovu lehce zašroubovat svíčky. (Před startem se budou vyndávat a motor se opět ručně protočí). Přifoukat kola, nadzvednout stěrače, gumová těsnění dveří a oken natřít glycerinem. S autem čas od času popojet tlačením, aby kola neměla otlačené plošky a pootáčela se. Občas dobít baterii. Nic nového, kdo dříve auto "ukládal na zimu", tak to zná.

Pion
5. května • 17:26

Kolega ma wartburg po otcovi a robi to doteraz- ako ho poznam tak auto je ako nove:-D

Michal
1. května • 15:41

Někdo má veterána a aby nezrezl tak to stejně dělá.

Kundaj & Hovnaj
1. května • 15:17

Námto příde zbitečný.

Slávek
1. května • 16:17

Zbytečný jsou nýmandi jako ty: Negramotný a ještě navíc blbí k tomu :-D

Pajošek
2. května • 3:33

Ale nick má tuze luxusní :-D :-D :-D

Doporučujeme

Články odjinud