Tak už i ve Stockholmu "ujeli": za vjezd do města se platí mýtné

Švédské hlavní město spustilo zkušební provoz obdoby londýnského mýtného. Přestože švédské hlavní město netrpí dopravními kolapsy, jako jiné hlavní města v Evropě, rozhodli se představitelé města pro výběr mýtného za vjezd do centra, aby se snížilo dopravní zatížení na minimum. Za vjezd tak nyní řidič zaplatí 60 švédských korun (přibližně 180 Kč), což je zhruba polovina částky, na kterou vás přijde celodenní vjezd do centra britského Londýna.

Představitelé města nechali vybudovat speciální zařízení v hodnotě 3,8 mld. švédských korun (přibližně 11,7 mld. Kč), které za pomoci speciálních kamer čte všechny poznávací značky automobilů, které vjedou do centra. Řidič poté zpětně uhradí danou sumu za vjezd. Již první den po zavedení ukázal, že toto je správná cesta. Doprava totiž v nejfrekventovanějších místech klesla o téměř 20 procent.

Pavel Janda dodává: Chraň nás Bůh od takových pošetilostí. Podobné systémy pouze tahají peníze z kapes těm, kteří autem do centra vjet prostě musejí a přirozeně odrazují ty, kteří mohou za stejným účelem zamířit jinam. Třeba za nákupy. To se na první pohled může zdát jako dvojí výhra, ve skutečnosti je to ale mnohonásobná prohra.

Tahat peníze z kapes těm, kteří platí daně (a ve Švédsku sakra velké) za to, aby mohli ve své zemi a svém městě žít a pracovat, je přinejmenším nemorální. Každý den budou trestáni za to, že jedou do města pracovat nebo se bavit. Smutné. Odrazovat pak od návštěvy centra (co si budeme povídat, kdo je zvyklý na auto, zajede do centra autem nebo vůbec ne) ty ostatní, je pak pouze hrubým nepochopením dnešní doby. Automobilismus je prostě běžnou součástí našeho každodenního života. Centrum města není (a nebo alespoň nebývalo...) centrem proto, aby si zde turisté pořizovali snímky katedrál, ale mělo by být centrem obchodu, kultury, života. Co z toho se v centru bude dít, když jej nikdo ze Švédů nebude navštěvovat? Odpověď je prostá: Nic. Všichni raději zamíří do obchodních center na periferiích, které se dříve nebo později stanou novými centry měst. Kdo by co dělal v "centru", kde nebudou žádní lidé - kde nebude poptávka, nebude ani nabídka a je jedno, jestli se začneme bavit o prodeji bot, vstupenek na divadelní vystoupení nebo čemkoli jiném. Nic z toho se zde dít nebude. A to chceme? Já ne, centrum je také místem k životu, není jen na okrasu.

Pro příklad nemusíme chodit daleko, není totiž nutné ani zpoplatňovat vjezd do centra, stačí tam udělat výlučně draze placená parkoviště a poplatky za ně tvrdě vymáhat. Přesně to se nyní děje v Českých Budějovicích. A výsledek? Centrum se zvolna vylidňuje a toto přitom není ideální příklad, Budějovice jsou malé a do města i tak dorazí spousta lidí "jen tak". Zeptejte se obchodníků na náměstí a v okolí, stále méně si jich může dovolit vysoké nájmy, které přestávají mít svou cenu. Plechové nákupní centrum s parkovištěm je pro spoustu lidí atraktivnější než sice malebné centrum, kde se ale "nedá zaparkovat". Při zachování tohoto trendu se z centra brzy stane vylidněné místo...

Švédové ale nejsou hloupí a zvolili "vyčůrané" řešení (chtěl jsem napsat šalamounské, ale nositel tohoto jména by se musel obracet v hrobě, moč se neurazí). Poplatek za vjezd totiž účtují pouze Švédům, máte-li cizí značku, do města vjíždíte gratis. No není to skvělé? Hazardovat s přízní utráceníchtivých cizinců nebudeme, ale domácí pěkně zkasírujeme - Švéd totiž nemá na výběr, třeba Němec by si vjezd do města dvakrát rozmýšlel. Být Švédem, už si míchám pro stockholmskou radnici molotovův koktejl, něco podobného mi přijde být naprosto nehorázné...

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků