Tak to je on, úplně poslední Land Rover Defender, který testujeme jako nové auto

Tak to je on, úplně poslední Land Rover Defender, který testujeme jako nové auto

Do testu dorazila závěrečná edice Heritage

Do testu dorazila závěrečná edice Heritage

Jak jste si určitě stihli všimnout, auto svým vzhledem odkazuje na své předky

Jak jste si určitě stihli všimnout, auto svým vzhledem odkazuje na své předky

Jedním z retro-prvků je například maska chladiče

Jedním z retro-prvků je například maska chladiče

Defender je osobitý stroj, který má nezaměnitelné kouzlo

Defender je osobitý stroj, který má nezaměnitelné kouzlo

Heritage poznáte třeba podle původního loga automobilky. To najdete na sedadlech...

Heritage poznáte třeba podle původního loga automobilky. To najdete na sedadlech...

...vzadu na karoserii...

...vzadu na karoserii...

...na masce...

...na masce...

...no prostě všude

...no prostě všude

Třeba i pod autem

Třeba i pod autem

Sedadla této verze mají speciální čalounění. Vypadají skvěle

Sedadla této verze mají speciální čalounění. Vypadají skvěle

Malá nápověda pro řazení a opět historické logo

Malá nápověda pro řazení a opět historické logo

Pracoviště řidiče je ergonomicky ne zrovna ideální a dost malé. Defender je zkrátka z doby, kdy se člověk musel přizpůsobit

Pracoviště řidiče je ergonomicky ne zrovna ideální a dost malé. Defender je zkrátka z doby, kdy se člověk musel přizpůsobit

Také madlo dveří je specialitou této edice

Také madlo dveří je specialitou této edice

Stejně jako kůží potažená řadicí páka

Stejně jako kůží potažená řadicí páka

Staré logo najdeme i na volantu

Staré logo najdeme i na volantu

Interiér obecně je plný krásných detailů

Interiér obecně je plný krásných detailů

Sedadla jsou mimochodem překvapivě příjemná

Sedadla jsou mimochodem překvapivě příjemná

Zelený panel je další specialitou testované edice

Zelený panel je další specialitou testované edice

Šestistupňový manuál je celkem přesný. Překvapivě...

Šestistupňový manuál je celkem přesný. Překvapivě...

Takže představení máme za sebou. Nasedáme a vyrážíme nejprve do města

Takže představení máme za sebou. Nasedáme a vyrážíme nejprve do města

Parkování ve městě není žádný med

Parkování ve městě není žádný med

Zpočátku budete mít za autem vždy obří rezervu

Zpočátku budete mít za autem vždy obří rezervu

Důvod je tento, dozadu nevidíte skoro nic

Důvod je tento, dozadu nevidíte skoro nic

Další specialita Defenderu - jestli chcete uvnitř něco schovat, není moc kam

Další specialita Defenderu - jestli chcete uvnitř něco schovat, není moc kam

Jízda je stejně osobitá jako samotný automobil

Jízda je stejně osobitá jako samotný automobil

Defender má ideální rychlost 90 km/h a je skoro jedno, po čem jedete

Defender má ideální rychlost 90 km/h a je skoro jedno, po čem jedete

Vyzkoušeli jsme i akceleraci z nuly na 100 km/h. Defík je nejpomalejším vozem, jaký jsme kdy měřili

Vyzkoušeli jsme i akceleraci z nuly na 100 km/h. Defík je nejpomalejším vozem, jaký jsme kdy měřili

Interiér je při jízdě kolem 80 km/h celkem příjemný, jakmile zrychlíte, dočkáte se výrazného hluku

Interiér je při jízdě kolem 80 km/h celkem příjemný, jakmile zrychlíte, dočkáte se výrazného hluku

Ten má na svědomí mimo jiné také naftový čtyřválec, který už dobře známe z předchozích testů

Ten má na svědomí mimo jiné také naftový čtyřválec, který už dobře známe z předchozích testů

Jestli Defík nemá něco rád, tak to jsou ostré zatáčky

Jestli Defík nemá něco rád, tak to jsou ostré zatáčky

Na dálnici můžete jet třeba i 150 km/h, ale běda jak zafouká boční vítr

Na dálnici můžete jet třeba i 150 km/h, ale běda jak zafouká boční vítr

Samozřejmě jsme během posledního týdne testování Defenderu vyrazili i mimo silnice

Samozřejmě jsme během posledního týdne testování Defenderu vyrazili i mimo silnice

Na sněhu to je ale spíše o kvalitách pneumatik

Na sněhu to je ale spíše o kvalitách pneumatik

A tak došlo jen na decentní focení

A tak došlo jen na decentní focení

Nic, co by Defender nezvládl s prstem v nose

Nic, co by Defender nezvládl s prstem v nose

Ještě jedná přírodní póza...

Ještě jedná přírodní póza...

Tohle je jediné terénní překvapení našeho testu. Zamrzlá a sněhem zapadaná louže se propadla

Tohle je jediné terénní překvapení našeho testu. Zamrzlá a sněhem zapadaná louže se propadla

Byla celkem hluboká

Byla celkem hluboká

Stačilo samozřejmě jenom přidat plyn

Stačilo samozřejmě jenom přidat plyn

Tady šlo ale trochu do tuhého. Někdo měl ten hovězí nápad zkoušet na namrzlém a sněhem pokrytém povrchu, jestli Defík vyjede prudký svah. Zatím to vypadalo slibně...

Tady šlo ale trochu do tuhého. Někdo měl ten hovězí nápad zkoušet na namrzlém a sněhem pokrytém povrchu, jestli Defík vyjede prudký svah. Zatím to vypadalo slibně...

...ale tady se Defender zastavil...

...ale tady se Defender zastavil...

...a tady, i když to není moc vidět, už sáňkuje dolů

...a tady, i když to není moc vidět, už sáňkuje dolů

Po focení ještě na skok domů, než večer vyrazíme zpět do Prahy

Po focení ještě na skok domů, než večer vyrazíme zpět do Prahy

A začalo sněžit. To je dobře, zimní cestování má Defender rád

A začalo sněžit. To je dobře, zimní cestování má Defender rád

Škoda, že nesněžilo ještě více

Škoda, že nesněžilo ještě více

Defender vás láká na jízdu jen tak mimo města do polí. Neodolal jsem

Defender vás láká na jízdu jen tak mimo města do polí. Neodolal jsem

Několikrát jsem místo cesty domů vyrazil do přírody

Několikrát jsem místo cesty domů vyrazil do přírody

Bylo přece potřeba si Defender pořádně užít

Bylo přece potřeba si Defender pořádně užít

Opět jenom taková decentní terénní rozcvička

Opět jenom taková decentní terénní rozcvička

Tohle je prostředí, které Defender miluje. Pryč od města...

Tohle je prostředí, které Defender miluje. Pryč od města...

Pohled na svět z Defenderu je jako pohled z koně. Dost možná ten nejhezčí?

Pohled na svět z Defenderu je jako pohled z koně. Dost možná ten nejhezčí?

A noční projížďky zasněženou krajinou mají také hodně co do sebe

A noční projížďky zasněženou krajinou mají také hodně co do sebe

Přestože byla taková zima, že mi málem upadly prsty při focení

Přestože byla taková zima, že mi málem upadly prsty při focení

Jiskřivý sníh, skoro úplněk, jasná obloha. Zimní idylka jako blázen...

Jiskřivý sníh, skoro úplněk, jasná obloha. Zimní idylka jako blázen...

Během testu jsem si opakovaně říkal, že mi Defender před domem sluší

Během testu jsem si opakovaně říkal, že mi Defender před domem sluší

Upřímně se k tomu nepořádku, co tu máme, hodí více, než nějaké GLC Coupé AMG...

Upřímně se k tomu nepořádku, co tu máme, hodí více, než nějaké GLC Coupé AMG...

Soused se ptal, jestli nechci půjčit hrablo, abych si odklidil sníh před brankou. Tak jsem mu poděkoval, nastartoval a odjel

Soused se ptal, jestli nechci půjčit hrablo, abych si odklidil sníh před brankou. Tak jsem mu poděkoval, nastartoval a odjel

V kontextu ostatních aut naplno vynikne, jak je Defík speciální

V kontextu ostatních aut naplno vynikne, jak je Defík speciální

Trochu hůře se do něj nastupuje a vzhledem k tomu, jak je velký, to s využitím vnitřního prostoru není moc ideální. Vadí to někomu?

Trochu hůře se do něj nastupuje a vzhledem k tomu, jak je velký, to s využitím vnitřního prostoru není moc ideální. Vadí to někomu?

Opakovaný problém. Když chcete jít nakoupit a v autě máte něco, co by nemělo být vidět, není kam to dát...

Opakovaný problém. Když chcete jít nakoupit a v autě máte něco, co by nemělo být vidět, není kam to dát...

Vyrazit do kina? Ale ovšem. Jen je velká otázka, zda se vejdete do podzemní garáže

Vyrazit do kina? Ale ovšem. Jen je velká otázka, zda se vejdete do podzemní garáže

A tak jsme parkovali kousek vedle. Alespoň jsme se mohli pokochat pohledem na terénní minulost a na to, co si představují výrobci pod pojmem „terénní auto“ nyní

A tak jsme parkovali kousek vedle. Alespoň jsme se mohli pokochat pohledem na terénní minulost a na to, co si představují výrobci pod pojmem „terénní auto“ nyní

Ten týden strašně utekl. Sotva jsem se rozkoukal, už jsem musel auto vrátit

Ten týden strašně utekl. Sotva jsem se rozkoukal, už jsem musel auto vrátit

Dobrou zprávou je fakt, že tento konkrétní Defender zůstane v rukách Land Roveru, tak třeba se ještě někdy svezeme

Dobrou zprávou je fakt, že tento konkrétní Defender zůstane v rukách Land Roveru, tak třeba se ještě někdy svezeme

Defender je ztělesněná historie. I když chápu důvody, proč musí pryč z výroby, pořád jsem si jistý, že mi bude chybět

Defender je ztělesněná historie. I když chápu důvody, proč musí pryč z výroby, pořád jsem si jistý, že mi bude chybět

No nic, tak se těšme na Defender druhé generace . Následující fotky už nepotřebují komentář, tak se pokochejte a případně zavzpomínejte na tenhle speciální stroj. Jestli máte nějaké konkrétní zážitky, do diskuze s nimi...

No nic, tak se těšme na Defender druhé generace . Následující fotky už nepotřebují komentář, tak se pokochejte a případně zavzpomínejte na tenhle speciální stroj. Jestli máte nějaké konkrétní zážitky, do diskuze s nimi...

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Land Rover Defender Heritage

Do testu dorazila závěrečná edice Heritage
Jak jste si určitě stihli všimnout, auto svým vzhledem odkazuje na své předky
Jedním z retro-prvků je například maska chladiče
Defender je osobitý stroj, který má nezaměnitelné kouzlo
86
Fotogalerie

Tak trochu jiný test: Úplně poslední týden s Land Roverem Defender

Kapitoly článku:


Po městě za trest. Nebo ne?

Limitovaná edice samozřejmě nezmění absolutně vůbec nic na základním uspořádání. Sedíte nalepeni na dveřích, s volantem neuděláte nic, i kdybyste se přetrhli, pedály jsou posunuté doleva a pokud máte větší nos, budete se skoro dotýkat čelního skla. Takový je zkrátka Defender. Tedy vlastně, ehm..., byl.

Má první cesta míří na celní úřad. To víte, o Vánocích jsem se rozšoupl a objednal si mikinu z Ameriky. Takže vzhůru do města. Hned první metry vždycky znamenají úsměv. Jednička je tak krátká, že se mě o něco později Jirka ptal, jestli náhodou nemá zařazenou redukci. Vezmete za velkou páku, která ale jde poměrně přesně, dáte dvojku, zespoda se ozve rázné mechanické cvaknutí a za hluku známého dieselového čtyřválce akcelerujete asi tak o 20 km/h, než musíte proces zopakovat, protože se už o slovo hlásí trojka. Pokud zrovna někde ve městě potkáte sérii ne úplně inteligentně seřízených semaforů, budete furt řadit. Alespoň se rychle naučíte, že ten pedál, který máte pod levou nohou, opravdu není spojka, ale je to brzda.

_DSC1512.jpg_DSC1510.jpg_DSC1505.jpg_DSC1515.jpg_DSC1511.jpg
Stejně jako má pohled z koně na svět své kouzlo, i pohled na silnici z LR Defenderu má svůj půvab. Ve městě budete bojovat s parkováním, kdy dozadu není vidět nic, ale také třeba s odkládáním drobností. Co se nevejde mezi sedadla, to není kam schovat

Jízdu ve městě neulehčí ani velký rejd, obzvlášť u testované stodesítky. A pak tu je ještě jedna věc. Dozadu nevidíte ale vůbec nic. Při parkování někam do řady vás možná nezajímají obrubníky, ale jestli chcete být alespoň trochu ohleduplní vůči svému okolí, budete muset prostě vylézt z auta a podívat se, kolik vám vzadu ještě zbývá.

Zdálo by se, že je cestování po městě za trest, ale to jsou jen drobné nevýhody. Defender je do města skvělý. Má pěkně hranatou karoserii, takže alespoň směrem dopředu přesně víte, jestli vám to při otáčení ještě vyjde. Hlavně tu jsou ale kovové nárazníky. Takže když to nevyjde, Defender to moc bolet nebude.

Moc vás nezajímají ani koleje, kanály, dlažební kostky nebo retardéry. Naopak. V Praze to na některých místech vypadá, že na radnicích jednotlivých částí sedí jenom fanoušci Defenderu. Rovná silnice je nuda. Tak z toho uděláme alespoň malý off-road.

_DSC1485.jpg_DSC1491.jpg_DSC1483.jpg
Jen tak pro zábavu jsme změřili hodnoty zrychlení a zpomalení. Ne na zasněžené silnici, tyhle fotky tu jsou jen pro ilustraci, ale na suchém asfaltu. Defender potřebovala na stovku zhruba 19 s. Jak známo, s Defenderem se nespěchá

Nový nejpomalejší

Druhý den po vyzvednutí přišlo na řadu základní focení a když už v autě sedíme dva, proč nezměřit dynamiku jako u ostatních. No, výsledek vidíte níže. Defender je naše nové nejpomalejší auto (i když by to byl se Smartem těsný souboj). Třeba proto, že musíte neustále řadit, třeba proto, že to je almara s takovou aerodynamikou, že snad i přepravní kontejner by měl menší odpor vzduchu, nebo proto, že jde o auto dost těžké. Ale koho to zajímá. Defender má takovou svou klasickou vlastnost. Ideální rychlost je zhruba 80 - 100 km/h a je skoro jedno, co máte pod koly.

Land Rover Defender Heritage: naměřené hodnoty 
Akcelerace z místa  
0-50 km/h (s) 5,14
0-80 km/h (s) 11,53
0-100 km/h (s) 18,99
Brzdění   
50-0 km/h (s, m) 3,70, 53,64
80-0 km/h (s, m) 2,86, 32,59
100-0 km/h (s, m) 1,74, 12,2

Jinak ale nakonec verze Heritage nebyla při jízdě tak hrozná a především bych pocitově neřekl, že šlo o až tak pomalý automobil. Jenom tu jsou různé speciality. Ano, další speciality. Od té doby, co jsem se odstěhoval mimo Prahu, musím téměř denně jezdit po dálnici. Defender nemá problém jet 130 km/h a když seberete odvahu, můžete jet i 150 km/h. Motor ale není příklad kultivovanosti a není to ani příklad reklamy na ticho. Ve 120 km/h už to v autě pěkně hučí. Pořád ale můžete poslouchat rádio. Jen je potřeba dát ho poněkud více nahlas.

_DSC1550.jpg_DSC1607.jpg
Jakmile překročíte 100 km/h, začne uvnitř stoupat hluk. Od motoru, od převodovky, od karoserie nebo od ventilace, která sama o sobě je dost hlučná

V době testu konečně přišla do ČR zima a to znamenalo také puštěné topení. Topí dobře, o to nic, ale větrák je neuvěřitelně hlasitý. Už na jedničku hučí, jak zákon káže, co teprve když si chcete přitopit více a dáte tam dvojku. Takže to máte aerodynamiku, větrák, motor, pohon všech kol. Na dálnici to všechno hučí, rádio máte na plné koule. Pak zastavíte na benzince, vypnete motor, uděláte, co potřebujete, zase vlezete do auta, nastartujete a rádio začne řvát takovým způsobem, že vám to urve hlavu.

Na dálnicích mi Defík kromě toho všeho opět připomněl, jako sílu má boční vítr. Vysoká almara s těžištěm kdo ví kde a vysokými pneumatikami vás umí pěkně potrápit, když se do ní v rychlosti kolem 140 km/h opře vítr. Alespoň Defík jasně ukáže, že takhle se s ním prostě po dálnicích nejezdí. S Defíkem se jednou provždy nespěchá. A když, tak v terénu. 

_DSC1501.jpg_DSC1521.jpg

Land Rover

První vůz Land Rover vznikl ve Velké Británii v roce 1947 jako inspirace americkým Jeepem.

V roce 1978 se značka specializující se na terénní automobily oddělila od Rover Company. Vlastnilo ji BMW a Ford, od roku 2008 patří k indickému Tata Motors.

Range Rover • Range Rover Velar • Range Rover Evoque • Land Rover Discovery • Land Rover Defender

Doporučujeme

Články odjinud