Trh s automobily se neustále mění, ale odjakživa jsem byl zvyklý na to, že když se podívám do ceníků Land Roveru, vždy tam najdu Defender. Tahle jistota je minulostí. Po šedesáti osmi letech...
Kapitoly článku:
Když jsem byl ještě mladý junák, téměř vždy jsem měl na otázku, co si přeješ k narozeninám, svátku nebo Vánocům, automatickou odpověď. Autíčko. Jeden čas, a to už je opravdu hodně dávno, mě neuvěřitelně bavily plastové stavebnice Monti System. Tahle ryze česká věc vznikla v roce 1984, kdy Kovozávod Semily nabídl první model. Můžete hádat jednou, o které auto šlo. Jistě, byl to Defender.
I mně se tak samozřejmě stalo, že jsem jednou rozbalil krabičku s rozloženým autem v měříku 1:35 a tam byl Defender pick-up. Mimochodem na jedné novinářské prezentaci jsem zažil menší déjá vu, kdy v rámci všeobecného veselí po oficiální části přišla na řadu zábava a museli jsme ty stejné stavebnice skládat na čas. Abych se moc nerozepisoval, přesně tohle je moje první vzpomínka na Defender. Byl to malý plastový pick-up a já měl do řidičáku ještě mnoho let. Proč to píšu?
Nedávno jsem šel vyzvednout testovací Land Rover Defender. Pokolikáté za mou novinářskou kariéru, to už si snad ani nepamatuji. Na test jsme tentokrát dostali provedení Heritage, které vzniklo z prostého a svým způsobem nepříjemného důvodu. Je to závěrečná limitovaná edice. Výroba Defenderu minulý týden skončila a já jsem bezpečně věděl, že až tento testovací exemplář vyzvednu, budu mít k dispozici definitivně posledních sedm dní na test Defenderu coby nového auta.
Seznamte se, tohle je historicky úplně poslední klasický Defender, který testujeme jako nové auto. Jde o limitovanou edici Heritage
Obvykle, když jdete pro auto, ve vás převládají pocity očekávání (když tedy zrovna nejdete pro Octavii, kterou už jste testovali ve dvaceti jiných variantách...). Jaké asi bude? Tentokrát ale šlo skoro až o počínající nostalgii. Sakra, co si pamatuji za celý svůj život, Defender tady vždy byl. A teď, z ničeho nic, najednou zmizí...
Začíná to na showroomu
Závěrečnou trojici limitovaných Land Roverů Defender představila automobilka začátkem minulého roku. Už tenkrát mi bylo jasné, co je z této trojice nejhezčí. Land Rover připravil drsnou verzi Adventure, luxusní Autobiography a retro provedení Heritage. Čeští zájemci si mohli pořídit pouze Heritage a Adventure, Land Rover objednal jako testovací auto právě Heritage. Jak tam takhle jedno lednové úterý testovací Defík, u takového auta až nepatřičně naleštěný, stál, říkal jsem si, že fotky nelhaly. Vypadá prostě skvěle.
Heritage poznáte úplně jednoduše. Má světle zelenou barvu karoserie, bílou střechu, zelená kola a mnoho krásných detailů odkazujících na Series I. Land Rover například nasadil masku chladiče velmi podobnou tomu, co nosívali dávní předchůdci dnešní verze, především ale na autě najdete původní loga Land Roveru, a to úplně všude. Vpředu, vzadu, v interiéru...
Edici Heritage poznáte podle původní masky a hlavně podle starého loga Land Rover. Vůz má světlezelenou barvu (také jde o odkaz do minulosti) a bílou střechu. Moc mu to sluší
Obvyklý proces předání vyřizujeme velmi rychle. Na Defenderu není moc co poškodit, takže je klasická prohlídka stavu auta dost stručná. Riziková je snad pouze střecha a ta už od předchozích redakcích nějaké ty šrámy má. Zřejmě se bude muset měnit, a tak nemáme co ztratit. Beru od slečny klíče, loučíme se a vyrážíme.
I když mám Defender snad po patnácté, znovu mne překvapuje, jak se do auta nastupuje. Velká světlá výška, karoserie postavená na rámu, malinkaté dveře. Musíte se vyhoupnout do sedla přes relativně malý otvor a na relativně malé místo. To už k tomu zkrátka patří. Jen se nemohu zbavit dojmu, že je tahle verze nějaká vyšší.
Také interiér je plný různých detailů. Sedadla mají příjemné a dobře vypadající čalounění, volant i řadicí páky jsou potaženy kůží. Jakmile otevřete dveře, dýchne na vás kus automobilové historie
Hned napoprvé jde také jen těžko přehlédnout interiér. Sedadla vypadají báječně a kabina nabízí některé vyloženě luxusní detaily. Jakmile vezmete do ruky tu obrovskou řadicí páku, zjistíte, že je očalouněna kůží a to samé platí o páce pro řazení redukce a uzavírání diferenciálu. Kůži dostal i volant, středový panel pro změnu nese zelenou barvu karoserie a opět tady nechybí staré logo Land Roveru. Popravdě, i kdyby tady nebyly tyhle retro prvky, vždy na vás v Defenderu dýchne minulost. Zde je ten závan ještě silnější.