Tajné: Seat Leon Cupra a další novinky

Na letošní rok chystá Seat facelit Ibizy a Cordoby, na jaře příštího roku vyjedou ostré verze Leonu s výkony 200 a 245 koní, vedení zvažuje výrobu sportovního roadsteru na bázi konceptu Tango. A možná se objeví i malé SUV a Toledo kombi...
Tajné: Seat Leon Cupra a další novinky

Novou generací Leonu skončila obměna modelů španělského Seatu. Nový Leon, který přijíždí jako pětidveřový hatchback, se na trhu začne prodávat letos na podzim se stejnými motory, jaké nabízí Altea a Toledo: 1.6 MPI, 2.0 FSI, 1.9 TDI a 2.0 TDI. Na podzim také máme podle britského serveru What Car? čekat facelift Ibizy a Cordoby, který pravděpodobně více sjednotí přední masky s Alteou apod. Objeví se také nová výbava modelu Altea, a sice Reference Sport se sníženým podvozkem. některé zdroje mluví také o kombi odvozeném z Toleda, a sice pod klasickým názvem Vario.

Ostrý a ještě ostřejší Leon

Na jaře 2006 přibudou ke standardním verzím Leonu také podstatně ostřejší. Slabší FR s motorem 2.0 TFSI o výkonu 147 kW bude konkurovat koncernovému Golfu GTI, Octavii RS a Audi A3 2.0 TFSI a bude určeno těm, kteří sice baží po výkonu, ale nebudou disponovat dostatečným obnosem financí. Ve standardu lze předpokládat 17" litá kola, sportovní podvozek a přizpůsobený interiér.

Silnější Cupra pak bude mít v rámci koncernu konkurenci v Audi A3 s motorem 3.2 V6. Oproti A3 ale nebude mít s velkou pravděpodobností pod kapotou šestiválec, ale stejný motor jako FR, jen naladěný na cca 245 koní (tedy 180 kW). Současný model Leon Cupra má pod kapotou motor 1.8T 165 kW, verze FR pak standardní 1.8T 132 kW. Za příplatek bude Cupra nabízet i sekvenční převodovku DSG. Je pravděpodobné, že se po vzoru současné generace objeví i verze s pohonem všech kol. Otázkou je, zda bude 4motion kombinován s motorem 2.0 TFSI, nebo zda se pod kapotou objeví také motor 3.2 V6; současný Leon s pohonem 4x4 měl totiž pod kapotou šestiválcový motor 2.8 V6 150 kW.

Vzhled Cupry bude vycházet z konceptu, který se oproti sériovému provedení liší především většímy 19" litými koly (sériovka bude mít max. 18"), spojlery, jinými nárazníky a sportovním interiérem. Novinka se bude potýkat s konkurencí nejen z koncernu VW, ale také s vozy jako Opel Astra OPC (176 kW), Ford Focus ST (162 kW), Ford Focus RS (185-190 kW), Alfa Romeo 147 GTA (184 kW) apod.

Tip: Seat Leon Prototipo, představení sériového Leonu

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Seat Leon Prototipo

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Finální podoba Leonu

A co bude dál?

Ačkoliv by to byl logický krok, Seat neplánuje uvést na trh třídveřový Leon; bude v nabídce pouze s pěti dveřmi, a to i ve verzích FR a Cupra. Nový Leon ale není poslední novinkou této španělské automobilky, vedení neustále přemítá, jakými modely nabídku doplnit. Šéfdesigner Steve Lewis se snaží dotlačit vedení, aby byl na trh uveden skutečně sportovní model, který by šel ve stopách studie Tango. Ta byla uveden před čtyřmi lety a šlo o dvoudveřový roadster. Ačkoliv se už zdálo, že sériové Tango nikdy nespatří světlo světa, Lewis tuto možnost stále nevylučuje. Stačí jen, aby šéfové došli k závěru, že Tango přinese automobilce alespoň nulovou návratnost.

Bohužel na sportovních ambicích Seatu parazituje koncernový bráška Volkswagen, který je bohužel Seat „nadřazen“ a má jako majitel španělské automobilky poslední slovo. Proto čtyřmístný kabriolet kabriolet odvozený od Golfu s pevnou střechou nebude mít na sobě znak Seatu, ale dvojitého W. V plánu je ale ještě jeden vůz, dvoumístný roadster odvozený od Conceptu R s pohonem zadních kol. Vzhledem k tomu, že je tato koncepce blízká studii Tango, je možné, že roadster nakonec na sobě bude mít místo dvojitého véčka jednoduché esko. Rozhodně by to více zapadlo do koncernové strategie, kde Seat společně s Audi zastupuje sportovní divizi.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Koncept Seat Tango

Server What Car? zmiňuje též možnost, že by Seat mohl vstoupit do segmentu SUV. Zde už má bohaté zkušenosti mateřský Volkswagen, který má na trhu Touarega, plánuje jeho prodlouženou verzi stejně jako menší model Beduin. Chystá také CrossGolf a CrossFox, tedy jakousi imitaci offroadu s terénním oplastováním. Nicméně vše záleží na vedení koncernu, zda dojde k názoru, že by měl Seat šanci na úspěch. Nepředpokládám, že by Seat postavil skutečné SUV jako Touareg nebo Q7, ale spíše by mohl uvést offroad verzi Altey nebo Toleda ve stylu CrossGolfu.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 31 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků