Tajné: Seat Leon Cupra a další novinky

Na letošní rok chystá Seat facelit Ibizy a Cordoby, na jaře příštího roku vyjedou ostré verze Leonu s výkony 200 a 245 koní, vedení zvažuje výrobu sportovního roadsteru na bázi konceptu Tango. A možná se objeví i malé SUV a Toledo kombi...
Tajné: Seat Leon Cupra a další novinky

Novou generací Leonu skončila obměna modelů španělského Seatu. Nový Leon, který přijíždí jako pětidveřový hatchback, se na trhu začne prodávat letos na podzim se stejnými motory, jaké nabízí Altea a Toledo: 1.6 MPI, 2.0 FSI, 1.9 TDI a 2.0 TDI. Na podzim také máme podle britského serveru What Car? čekat facelift Ibizy a Cordoby, který pravděpodobně více sjednotí přední masky s Alteou apod. Objeví se také nová výbava modelu Altea, a sice Reference Sport se sníženým podvozkem. některé zdroje mluví také o kombi odvozeném z Toleda, a sice pod klasickým názvem Vario.

Ostrý a ještě ostřejší Leon

Na jaře 2006 přibudou ke standardním verzím Leonu také podstatně ostřejší. Slabší FR s motorem 2.0 TFSI o výkonu 147 kW bude konkurovat koncernovému Golfu GTI, Octavii RS a Audi A3 2.0 TFSI a bude určeno těm, kteří sice baží po výkonu, ale nebudou disponovat dostatečným obnosem financí. Ve standardu lze předpokládat 17" litá kola, sportovní podvozek a přizpůsobený interiér.

Silnější Cupra pak bude mít v rámci koncernu konkurenci v Audi A3 s motorem 3.2 V6. Oproti A3 ale nebude mít s velkou pravděpodobností pod kapotou šestiválec, ale stejný motor jako FR, jen naladěný na cca 245 koní (tedy 180 kW). Současný model Leon Cupra má pod kapotou motor 1.8T 165 kW, verze FR pak standardní 1.8T 132 kW. Za příplatek bude Cupra nabízet i sekvenční převodovku DSG. Je pravděpodobné, že se po vzoru současné generace objeví i verze s pohonem všech kol. Otázkou je, zda bude 4motion kombinován s motorem 2.0 TFSI, nebo zda se pod kapotou objeví také motor 3.2 V6; současný Leon s pohonem 4x4 měl totiž pod kapotou šestiválcový motor 2.8 V6 150 kW.

Vzhled Cupry bude vycházet z konceptu, který se oproti sériovému provedení liší především většímy 19" litými koly (sériovka bude mít max. 18"), spojlery, jinými nárazníky a sportovním interiérem. Novinka se bude potýkat s konkurencí nejen z koncernu VW, ale také s vozy jako Opel Astra OPC (176 kW), Ford Focus ST (162 kW), Ford Focus RS (185-190 kW), Alfa Romeo 147 GTA (184 kW) apod.

Tip: Seat Leon Prototipo, představení sériového Leonu

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Seat Leon Prototipo

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Finální podoba Leonu

A co bude dál?

Ačkoliv by to byl logický krok, Seat neplánuje uvést na trh třídveřový Leon; bude v nabídce pouze s pěti dveřmi, a to i ve verzích FR a Cupra. Nový Leon ale není poslední novinkou této španělské automobilky, vedení neustále přemítá, jakými modely nabídku doplnit. Šéfdesigner Steve Lewis se snaží dotlačit vedení, aby byl na trh uveden skutečně sportovní model, který by šel ve stopách studie Tango. Ta byla uveden před čtyřmi lety a šlo o dvoudveřový roadster. Ačkoliv se už zdálo, že sériové Tango nikdy nespatří světlo světa, Lewis tuto možnost stále nevylučuje. Stačí jen, aby šéfové došli k závěru, že Tango přinese automobilce alespoň nulovou návratnost.

Bohužel na sportovních ambicích Seatu parazituje koncernový bráška Volkswagen, který je bohužel Seat „nadřazen“ a má jako majitel španělské automobilky poslední slovo. Proto čtyřmístný kabriolet kabriolet odvozený od Golfu s pevnou střechou nebude mít na sobě znak Seatu, ale dvojitého W. V plánu je ale ještě jeden vůz, dvoumístný roadster odvozený od Conceptu R s pohonem zadních kol. Vzhledem k tomu, že je tato koncepce blízká studii Tango, je možné, že roadster nakonec na sobě bude mít místo dvojitého véčka jednoduché esko. Rozhodně by to více zapadlo do koncernové strategie, kde Seat společně s Audi zastupuje sportovní divizi.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Koncept Seat Tango

Server What Car? zmiňuje též možnost, že by Seat mohl vstoupit do segmentu SUV. Zde už má bohaté zkušenosti mateřský Volkswagen, který má na trhu Touarega, plánuje jeho prodlouženou verzi stejně jako menší model Beduin. Chystá také CrossGolf a CrossFox, tedy jakousi imitaci offroadu s terénním oplastováním. Nicméně vše záleží na vedení koncernu, zda dojde k názoru, že by měl Seat šanci na úspěch. Nepředpokládám, že by Seat postavil skutečné SUV jako Touareg nebo Q7, ale spíše by mohl uvést offroad verzi Altey nebo Toleda ve stylu CrossGolfu.

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 2 příspěvky
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků