Tajné: Saab chystá malé SUV a nový crossover

Saab patří do koncernu General Motors, který v poslední době provází jen problémy. V rámci restrukturalizace přišel mateřský koncern s několika změnami, které mají na budoucnost Saabu zásadní vliv. Některé projekty byly zastaveny, jiné dostaly zelenou.
Tajné: Saab chystá malé SUV a nový crossover

Zprávy o tom, že největší automobilový gigant, koncern General Motors, na tom není ekonomicky dvakrát nejlépe, nejsou žádnou novinkou. Jen v Evropě přišly kvůli úsporným projektům o práci tisíce zaměstnanců, a to v dceřinném Opelu. Doplatila na to i automobilka Saab, která je několik let ve ztrátě. General Motors dokonce uvažoval o uzavření hlavní výrobní haly ve švédském Trollhättanu.

Celý kolotoč se posunul, když vedení GM oficiálně prohlásilo, že Saab není na prodej, jak se někteří spekulanti domnívali. Spolu s tímto verdiktem došlo i na přesun výroby hlavní modelové řady 9-3 do německého Russelsheimu a z výrobních prostor ve Švédsku bude vyjíždět nový Cadillac BLS a Saab 9-5. Dle propočtů by díky tomuto kroku mohl koncern General Motors ušetřit až 200 milionu eur.

Pozastavené plány

Ještě v prosinci byly plány Saabu následující: na bázi Opelu Astra GTC postavit podobný hothatch s označením 9-1, pro novu generaci 9-3 využít co nejvíce komponentů z příštího Opelu Vectra a pro dvoumístný kabriolet měl jako předloha posloužit Saturn Sky. Do Evropy se měl také dostat Klepněte pro větší obrázek

`>model 9-7X, velké SUV s délkou 4,9 m, které se začalo prodávat na americkém trhu. Vůz by konkuroval Volvu XC90, ovšem vzhledem k úpravám, které by musel dostat, byl tento „nápad“ zavrhnut. 9-7X byl totiž vyvíjen speciálně pro americký trh, takže zcela chybí menší motory a nafťák.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Koncept Saturn Sky

Začátkem tohoto roku došlo v koncenru General Motors, vlastníka Saabu, k již zmíněné rozsáhlé restrukturalizaci, a vše dostalo rázný obrat. Šéf švédské automobilky, Peter Augustsson, podal 9. března demisi a do čela usedl Carl Peter Forster, prezident evropské větve GM. Ten všechny nevýhodné a nákladnější projekty definitivně smetl ze stolu, případně odsunul na neurčito. Podle Auto Motor und Sportu jde např. o hatchback 9-1 či zmíněný roadster. Naopak Autocar uvádí, že projekt 9-1 byl potvrzen a objeví se už příští rok. Jak vidno, nic není jisté...

9-6X: nový crossover?

Nové generace modelů 9-3 (nedávno byla uvedena verze 9-3 SportCombi) a 9-5 budou stát na nové platformě Epsilon 2, na které bude vyjede i nová generace Opelu Vectra. Na současné platformě Epsilon je postavena současná generace Vectry či Cadillac BLS. Epsilon 2 bude existovat ve dvou variantách, jedna bude využita pro 9-3, druhá pro 9-5. Nástupce modelu 9-5 je plánován na přelom roku 2007-8, 9-3 bude vystřídán dokonce až kolem roku 2008. Oba nové modely budou mít poháněnou přední nápravu, nejprestižnější verze se ale dočkají pohonu všech kol, pod kapotou se objeví také benzínové šestiválce. 

Velký otazník visí nad projektem 9-6X, což je de facto švédská verze nového crossoveru Subaru Tribeca. Ten byl představen na začátku roku a jde o sedmimístné MPV/SUV s tradičním symetrickým pohonem všech kol. Nebylo by to poprvé, co Saab se Subaru spolupracuje, první vlaštovkou byl model 9-2X, který má pod kapotou motory Subaru a současně používá jeho pohon všech kol. Zda se projekt 9-6X stane skutečností nebo zda bude odložen ad acta, se dozvíme snad už v dohledné době. Britský Autocar spekuluje, že by 9-6X mohl v budoucnu nahradit model 9-5 SportCombi.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Subaru Tribeca

Konkurence pro BMW X3

Daleko větší šanci na úspěch má však podle německého Auto Motor und Sport kompaktní SUV, které bude menší než 9-7X a které bude stát na platformě Theta plus. Půjde o prodlouženou verzi platformy Theta epsilon, která vznikla ve spolupráci GM s korejskými automobilkami. Na této platformě se již představil koncept Chevrolet S3X (délka 4,36 m) a sériový Chevrolet Equinox; počítá se také s tím, že poslouží také jako technický základ nového Opelu Frontera. Nové kompaktní SUV Saabu by mělo konkurovat vozům jako BMW X3 či připravovanému Audi Q5 a Mercedes-Benzu MLK.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Koncept Chevrolet S3X

Poznámka: Novinkou nepříliš zásadního charakteru je chystaný facelift modelu 9-5, který přijde už v letošním roce.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků