Kia Rio: nová generace okusila německé silnice
Značka Kia prošla v posledních dvou dekádách zajímavým vývojem. Pokud už máte tak jako já svá mladá léta dávno za sebou, jistě si vzpomenete na model Sephia, který byl začátkem devadesátých let po republice prodáván podobně jako Bony před Tuzexem. Pouliční prezentace s moderně vyhlížejícím vozem a zajímavou cenovkou tehdy docela zabraly a setkání se Sephií na české silnici bylo spíše na hodinovém než denním pořádku.
Nevím, jak tento vůz jezdil, jeho kvalita a trvanlivost ale dozajista nepatřila k nejsilnějším stránkám. Schválně, kdy naposledy jste Sephii na silnici vůbec viděli a když už, tak kdy naposledy nevypadala jako dostihový kůň, z něhož žokej práv|ě vymačkal poslední zbytky života? V mém případě budou obě odpovědi blízké něčemu jako „hodně dávno”, Sephie se zkrátka obrátily v prach.
Jenže od dob tohoto modelu uplynula řada let a Kia dnes chce být důstojnou konkurencí značkám jako je naše Škoda a nabízet velmi kvalitní vozy s moderní technikou a slušnou výbavou za ceny, z nichž se vám neprotočí panenky (tedy takováto je pozice Škody alespoň v zahraničí, u nás míří trochu výše). Po vesměs pozitivních zkušenostech s mnoha vozy značky Kia v posledních letech se dá říci, že se to firmě daří. A úspěchy nesklízí zdaleka jen u nás.
V souladu se snahou automobilky posouvat se stále výše se také stále častěji setkáváme se špionážními fotografiemi jejích chystaných produktů. Že Kia vyrábí své vozu u nás a na Slovensku asi netřeba dlouze mluvit, má ale pro Evropu také své vývojové centrum v německém Rüsselsheimu. Nedávno u něj byla zachycena nová generace modelu Picanto, dnes tu máme první fotografie nové Kiy Rio.
Přistižený prototyp sie nepostrádá maskování, jde však již jen o jakési návleky, pod nimi se nachází hotový vůz. Rio tak prochází závěrečnou fázi testů, které přecházejí uvedení vozu na trh. K tomu by mělo dojít již začátkem roku 2011, tedy během nejbližších měsíců.
Většina vzhledových detailů nám zůstává skryta, domýšlet si vzhledové podrobnosti můžeme leda podle automobilkou avizovaného „svěžího evropského designu”. Technicky by ale nové Rio nemělo skýtat větší překvapení. Stát by totiž mělo na stejných základech jako bratříček Hyundai i20 a mj. tak nabídnout stejné motory o objemu 1,4 a 1,6 litru.
Na definitivní informace si ale musíme ještě chvíli počkat. Veřejnou premiéru lze očekávat na březnovém autosalonu v Ženevě.
Foto © Automedia
Fotky nového Ria máme zatím jen tři, je na nich ale vidět vše co zatím viděno být může
Toyota Prius MPV: rodinný hybrid znovu přistižen
Toyota v posledních týdnech začala s postupným odhalováním nového Priusu MPV, moc daleko to ale zatím nedotáhla. Přesto zřejmě od čerstvých špionážních fotografií očekáváte odhalení takřka nemaskovaného vozu, vždyť oficiální premiéra musí přijít co nevidět. Bohužel tomu tak ale není. Toyota si svou novinku stále pečlivě střeží a maskování je pořád výrazné. Přesto jsou to zatím nejlepší fotky japonského rodinného hybridu, které jsme zatím mohli vidět.
Pár podrobnějších pohledů ale fotografie i přes výrazné maskování přece jen nabízejí. Třeba koncová světla se již za svůj vzhled nestydí a i řešení přídě si lze snadno domyslet. Jasná je nicméně velikost a základní tvary vozu, které jsou mimochodem velmi podobné Mazdě 5.
Zatím nevíme, jaké uspořádání Prius MPV nabídne, nejblíže realitě ale bude zřejmě sedmimístná konfigurace s dvojicí sedadel schovanou pod dnem zavazadlového prostoru. Také není jisté, zda zadní dveře budou posuvné, nebo běžně otevíratelné. Maskování naznačuje druhou variantu, ale může takto být řešeno účelově.
Pod kapotou očekáváme nové hybridní ústrojí s dvouapůllitrovým benzinovým motorem a zatím neznámým elektromotorem, který by měl být ovšem rovněž silnější než u současného Priusu. Akumulátory by již měly být od začátku výroby lithio-iontové, jejich kapacita je ale zatím též neznámou.
Oficiální informace čekáme od Toyoty každým týdnem. Původně jsme doufali v premiéru vozu na nadcházející Auto Show v Los Angeles, s ohledem na ospalé postupné odhalování bychom ale sázeli spíše na lednový NAIAS v Detroitu.
Foto © Automedia
Toyota Prius MPV nemá k premiéře daleko, maskování ale zatím stále skrývá mnohé
VW Lupo 2012: vlk se vrátil do hor
Nová generace již pět let nevyráběného Volkswagenu Lupo má spatřit světlo světa za necelý rok. Nejnovější informace totiž hovoří o premiéře modelu na autosalonu ve Frankfurtu na podzim roku 2011 a nemáme důvod jim nevěřit. Již před měsícem jsme vám totiž přinesli špionážní fotografie vozu z testů v Údolí smrti, nyní už se ale Lupo vrátilo do jemu poněkud přirozenějších podmínek - na silnici vedoucí pod Grossglockner, nejvyšší horu Rakouska. A právě při této příležitosti byl zachycen našimi pohotovými špióny, tentokrát ovšem s videokamerou.
Můžete se tak vůbec poprvé podívat, jak to Lupu šlape. Krom spekulací nad datem veřejné premiéry mnoho nových informací nemáme, můžeme tak jen zopakovat již zmíněné. Vůz by se měl vyrábět nejen ve standardním třídvéřovém, ale i pětidvéřovém provedení s prodlouženým rozvorem. Pod kapotou by se měly objevit ty nejmenší „lidové” motory - litrový tříválec na bezin a čtyřválce 1,2 TDI a TSI s výkony 75 a 86 koní. Chybět by navíc neměla ani elektrická verze s technikou konceptu E-Up! a výkonem přes 80 koní. Co naopak s jistotou chybět bude (my to ale nebudeme postrádat ani v nejmenším...) je dříve uvažovaný dvouválec TDI, jak aktuálně potvrdil přímo Volkswagen.
Nové Lupo by se mělo dostat k dealerům již koncem roku 2011 za cenu okolo 10 000 Eur (245 tisíc Kč), tedy alespoň v konvenčních verzích. Elektrický vlk by pak měl začít škubat žebříčky prodejnosti elektromobilů v průběhu roku 2013.
Porsche 911 998: kupé i kabriolet ztrácí maskování
Přiznejme si, že přiložené snímky působí poněkud zvláštně, neboť krom samotných nových Porsche na nich není vidět vůbec nic. Autor si totiž nepřál, aby ze snímků bylo poznat kde vozy přistihl, neboť by tím mohl být prozrazen. To lze pochopit a ostatně není podstatné, jestli je za objektem našeho zájmu pole, les nebo třeba Oblast 51, samotné auto to do jiného světla nepostaví.
Aby toho nebylo málo, snímky jsou pořízeny z velké dálky, a tak nejsou stoprocentně kvalitní. Přesto ukazují více než jakékoli dřívější špionážní fotografie nové 911, a tak si můžeme prohlédnout, kam směruje vývoj poslední inkarnace zuffenhausenské klasiky.
Alespoň po designové stránce nesměřuje vývoj prakticky nikam a je to tak dobře. Porsche 911 vypadá už desítky let téměř stejně a jakákoli větší změna by mu jen uškodila. Na prototypech si přesto můžeme všimnout pár odlišností - přední světla se zdají být více skloněna, vnější zpětná zrcátka se přesunula z rohu předních oken do dveří a zadní světla se zřejmě dočkají ještě ostřeji řezaných rysů, než je tomu u faceliftované 911 997.
A co to Porsche vlastně testuje? Zprvu jsme si mysleli, že jde o verzi turbo, ale při bližším zkoumání je zjevné, že otvory pro přívod vzduchu v zadních blatnících jsou pouhá falsa stejně jako zadní přítlačná křídla na jednom z přistižených kupé. Jde tedy o verze Carrera nebo Carrera S, které by se měly dostat na trh jako první. O technice zatím mnoho nevíme, dá se však očekávat použití obdobně objemných šetiválcových „boxerů” jako u současné generace s o něco vyšším výkonem, zbylé technické finesy jako pohon všech kol nebo automat PDK by měly zůstat bez větších změn.
Vůz se má představit světu již v roce 2011 a vzhledem k původu automobilky by největší smysl dávala premiéra na podzimním autosalonu ve Frankfurtu. Uvidíme.
Foto © Automedia
Porsche 911 nové generace s relativně skromným maskováním jako kupé i kabriolet
Nový Opel Zafira stále ladí formu
Původně byl debut nové generace Opelu Zafira očekáván již na letošním pařížském autosalonu, ale více než měsíc po jeho skončení si můžeme otevřeně říci, že to bylo očekávání veskrze marné. Zafira do Paříže zkrátka nedorazila.
Opel ale rozhodně nadále počítá s jejím uvedením na trh, o čemž svědčí i dnešní špionážní video. To zachycuje kompaktní SUV pod stále dosti výrazným hávem kamufláže, i přes ní jsou ale patrné dynamické rysy chystané novinky. Oproti dřívější skicám a špionážním snímkům má zachycený vůz jiank tvarovaný přední nárazník a plošší střechu.
Pod kapotou očekáváme čtyřválcové benzinové i naftové motory s výkony od 115 do 180 koní, zda i tentokrát dojde na poněkud „ujetou” Zafiru OPC zůstává zatím nejasné.
Podobně lze komentovat možný datum veřejné premiéry. S vozem se počítá pro modelový rok 2012, což dává dvě možnosti pro první představení - březnový autosalon v Paříži, nebo zářijový ve Frankfurtu. S ohledem na německý původ Opelu bychom si vsadili spíše na druhou možnost, i když od původně očekávané letošní premiéry je značně vzdálena. V současné nelehké době není ničím až tak zvláštním, že automobilky s vývojem nových modelů tolik nespěchají.