Tají Škoda problém s bezpečností Roomsteru?

Před pár dny zveřejnila agentura EuroNCAP výsledky crash testu nového Roomsteru. Jenže skvělý výsledek zastiňuje malý problém...
Tají Škoda problém s bezpečností Roomsteru?

Výsledek crash testu Škody Roomster

Náraz zepředu: 14 b. (88 %)
Náraz zboku: 18 b. (100 %)
Připomínače pásů: 2 b.
Celkem: 34 b.
Ochrana dětí: 40 b. (82 %)
Ochrana chodců: 14 b. (39 %)
Hvězdičky: posádka *****/děti ****/chodci **

Klepněte pro větší obrázek 

Škoda Roomster se v uplynulých týdnech podrobila tradičním crash testům, které pořádá asociace EuroNCAP. Prvotní elán z výsledku, který ukázal, že Roomster je prvním vozem naší automobilky s plným počtem hvězdiček, však brzy zastínila zcela jiná informace.

Tip: Podrobný výsledek testu s komentářem naleznete zde.

Mnoho lidí se ptalo, proč nebyl proveden crash test dříve a proč jsou tedy výsledky oznámeny po vcelku dlouhé době. Odpověď je nyní jasná. Škoda totiž z určitých důvodů v prvním testu neuspěla, proto zapracovala na odstranění chyb a poslala Roomster do testu podruhé. Výsledek druhého testu byl nyní oznámen.

Co donutilo automobilku k opakování testu?

Při první nárazové zkoušce totiž došlo k přetržení vedení kabelů od akumulátorů, čímž se systému, který opaluje airbagy a spustí mechanismus předpínačů pásů, nedostalo potřebné elektrické energie a tyto systémy nebyly při nehodě aktivovány. Díky tomuto v podstatě selhala ochrana posádky, protože vůz neaktivoval základní bezpečností systémy.

Škoda ovšem nelenila a zapracovala na odstranění této nebezpečné závady, posílila ochranu kabelů v tomto modelu a navíc do el. okruhu přidala kondensátory, které v případě nehody a případného přetržení vedení dokážou dodat energii systémům, které spustí airbagy a předpínače pásů.

Tímto zásahem se technický problém vozu v podstatě odstranil. Přestože se i při následném testu ukázalo, že dané náhradní řešení není zcela dokonalé, všechny systémy již plně fungovaly a Roomster získal výborné hodnocení.

Tají Škoda technickou závadu?

Ihned po zveřejnění této informace se strhla diskuse okolo informace, že Škoda nebude zpětně povolávat Roomstery z počátku výroby k odstranění této závady a neuspořádá tedy klasickou svolávací akci, kterých je dnes po světě na stovky.

Možné problémy se totiž týkají několika tisíc vozů s výrobním číslem TMBVCB5J875025783 a nižším.

Protože se jedná o vcelku zásadní problém v bezpečnosti vozu, snažili jsme se získat vyjádření kompetentních míst, zda jsou informace o tom, že automobilka nebude vozy svolávat pravdivé. Bohužel se nám přes veškerou snahu nepodařilo prozatím získat oficiální stanovisko.

Přesto není třeba zoufat, protože neoficiálně se nám vedlo o něco lépe. Automobilka v této chvíli analyzuje celou situaci a hledá řešení, jak „vadné” vozy opravit. Nyní se řeší, zda se tato oprava odehraje v rámci svolávací akce, nebo při příležitosti povinné návštěvy servisu dle servisních intervalů.

Druhá možnost by nebyla tak mediálně sledována a automobilce by tolik neuškodila. Zde se ovšem může lehce stát, že zákazník prostě na garanční prohlídky nejezdí a jezdil by tak v ne zcela bezpečném voze. Navíc případná oprava si vyžádá poměrně dost času, jelikož se nejedná o drobnou opravu, ale o přepracování poměrně velké části elektrické kabeláže, zapojení několika kondenzátorů a modifikaci software.

Zcela rozhodnuto má být v nejbližší možné době a definitivum má být známo nejpozději do konce ledna příštího roku.

Automobilka každopádně namítá, že vůz prošel klasickým homologačním řízením, jehož součástí jsou i nárazové testy. Při nich nedošlo k podobným problémům a vůz byl schválen do provozu na pozemních komunikacích a byl shledán zcela bezpečným.

Problémy, které nastaly při testech EuroNCAP, byly označeny za velmi specifické, které se mohou stát, ale tato pravděpodobnost je velmi nízká a majitelé těchto vozů se nemusejí o své zdraví bát.

Ať tak či onak, nadšení z první pětihvězdičkové Škody v historii náhled trochu opadlo. Velmi dobrý výsledek je zamlžen oparem možná liknavým přístupem automobilky k rešení celé věci a může se tak zdát, že automobilka se snaží problém zamlčet. Toto není pravda, jen o celé věci z pochopitelných důvodů nechce příliš nahlas mluvit. Kdo by také chtěl...

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků