Tají Škoda problém s bezpečností Roomsteru?

Před pár dny zveřejnila agentura EuroNCAP výsledky crash testu nového Roomsteru. Jenže skvělý výsledek zastiňuje malý problém...
Tají Škoda problém s bezpečností Roomsteru?

Výsledek crash testu Škody Roomster

Náraz zepředu: 14 b. (88 %)
Náraz zboku: 18 b. (100 %)
Připomínače pásů: 2 b.
Celkem: 34 b.
Ochrana dětí: 40 b. (82 %)
Ochrana chodců: 14 b. (39 %)
Hvězdičky: posádka *****/děti ****/chodci **

Klepněte pro větší obrázek 

Škoda Roomster se v uplynulých týdnech podrobila tradičním crash testům, které pořádá asociace EuroNCAP. Prvotní elán z výsledku, který ukázal, že Roomster je prvním vozem naší automobilky s plným počtem hvězdiček, však brzy zastínila zcela jiná informace.

Tip: Podrobný výsledek testu s komentářem naleznete zde.

Mnoho lidí se ptalo, proč nebyl proveden crash test dříve a proč jsou tedy výsledky oznámeny po vcelku dlouhé době. Odpověď je nyní jasná. Škoda totiž z určitých důvodů v prvním testu neuspěla, proto zapracovala na odstranění chyb a poslala Roomster do testu podruhé. Výsledek druhého testu byl nyní oznámen.

Co donutilo automobilku k opakování testu?

Při první nárazové zkoušce totiž došlo k přetržení vedení kabelů od akumulátorů, čímž se systému, který opaluje airbagy a spustí mechanismus předpínačů pásů, nedostalo potřebné elektrické energie a tyto systémy nebyly při nehodě aktivovány. Díky tomuto v podstatě selhala ochrana posádky, protože vůz neaktivoval základní bezpečností systémy.

Škoda ovšem nelenila a zapracovala na odstranění této nebezpečné závady, posílila ochranu kabelů v tomto modelu a navíc do el. okruhu přidala kondensátory, které v případě nehody a případného přetržení vedení dokážou dodat energii systémům, které spustí airbagy a předpínače pásů.

Tímto zásahem se technický problém vozu v podstatě odstranil. Přestože se i při následném testu ukázalo, že dané náhradní řešení není zcela dokonalé, všechny systémy již plně fungovaly a Roomster získal výborné hodnocení.

Tají Škoda technickou závadu?

Ihned po zveřejnění této informace se strhla diskuse okolo informace, že Škoda nebude zpětně povolávat Roomstery z počátku výroby k odstranění této závady a neuspořádá tedy klasickou svolávací akci, kterých je dnes po světě na stovky.

Možné problémy se totiž týkají několika tisíc vozů s výrobním číslem TMBVCB5J875025783 a nižším.

Protože se jedná o vcelku zásadní problém v bezpečnosti vozu, snažili jsme se získat vyjádření kompetentních míst, zda jsou informace o tom, že automobilka nebude vozy svolávat pravdivé. Bohužel se nám přes veškerou snahu nepodařilo prozatím získat oficiální stanovisko.

Přesto není třeba zoufat, protože neoficiálně se nám vedlo o něco lépe. Automobilka v této chvíli analyzuje celou situaci a hledá řešení, jak „vadné” vozy opravit. Nyní se řeší, zda se tato oprava odehraje v rámci svolávací akce, nebo při příležitosti povinné návštěvy servisu dle servisních intervalů.

Druhá možnost by nebyla tak mediálně sledována a automobilce by tolik neuškodila. Zde se ovšem může lehce stát, že zákazník prostě na garanční prohlídky nejezdí a jezdil by tak v ne zcela bezpečném voze. Navíc případná oprava si vyžádá poměrně dost času, jelikož se nejedná o drobnou opravu, ale o přepracování poměrně velké části elektrické kabeláže, zapojení několika kondenzátorů a modifikaci software.

Zcela rozhodnuto má být v nejbližší možné době a definitivum má být známo nejpozději do konce ledna příštího roku.

Automobilka každopádně namítá, že vůz prošel klasickým homologačním řízením, jehož součástí jsou i nárazové testy. Při nich nedošlo k podobným problémům a vůz byl schválen do provozu na pozemních komunikacích a byl shledán zcela bezpečným.

Problémy, které nastaly při testech EuroNCAP, byly označeny za velmi specifické, které se mohou stát, ale tato pravděpodobnost je velmi nízká a majitelé těchto vozů se nemusejí o své zdraví bát.

Ať tak či onak, nadšení z první pětihvězdičkové Škody v historii náhled trochu opadlo. Velmi dobrý výsledek je zamlžen oparem možná liknavým přístupem automobilky k rešení celé věci a může se tak zdát, že automobilka se snaží problém zamlčet. Toto není pravda, jen o celé věci z pochopitelných důvodů nechce příliš nahlas mluvit. Kdo by také chtěl...

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků