T.27: další elektrický prcek Gordona Murraye

Gordon Murray je nejlépe znám coby konstruktér slavného McLarenu F1, ale jeho záběr zahrnuje i elektrická minivozítka.

Vytvořil legendární třímístný McLaren F1, který byl na sklonku dvacátého století nejrychlejším cestovním vozem světa, ale ještě před tím bodoval řadou svérázných konstrukčních řešení pro týmy Formule 1, především pro Brabham. Doba ale pokročila, nyní se jeho společnost Gordon Murray Design systematicky zabývá konstrukcí a výrobou kompaktních městských vozítek na elektrický pohon. Možná si vzpomenete na loňský červenec, kdy jsme vám podrobně představili jeho stavbu T.25 City Car, včera Gordon Murray světu odhalil další vývojový stupeň v podobě vylepšeného modelu T.27.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Model T.27 je dalším vývojovým stupněm staršího typu T.25

Podle Murraye trvalo jeho zaměstnancům rozkreslit projekt a postavit prototyp jen 17 měsíců, a to včetně konstrukce nové pohonné jednotky vyvinuté společností Zytek Automotive Ltd. (elektrickou pohonnou soustavu nedávno připravila také pro letitou britskou značku Ginetta Cars a její kupé Ginetta G50). Projekt T.27 prý dosud stál v přepočtu astronomických 243 504 000 Kč, z nichž zhruba polovinu kryl britský státní fond pro technologickou strategii.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
T.27 při včerejší prezentaci v Londýně / Základní technické údaje

Záměrem Murraye je vytvořit zcela nový druh automobilu (kolik takových projektů již bylo…), který by vyřešil problémy s emisemi CO2 a dopravní situací ve městech. Zároveň si nechal patentovat výrobní proces iStream, jenž mu údajně umožní vyrábět skutečně lehká a bezpečná malá auta. „Lehká stavba je nejsilnějším prostředkem, jaký máme v boji proti emisím a spotřebě paliva,“ tvrdí Gordon Murray. „To platí pro všechna vozidla, zvláště pak pro elektromobily, neboť přinášejí také možnost zástavby lehkých  akumulátorů, což výrazně zvyšuje bezpečnost provozu a snižuje výrobní náklady.“

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Jeden z prototypů T.27 při nárazovém testu podle metodiky EuroNCAP

Ve prospěch jeho tvrzení hovoří také skutečnost, že nový model T.27 dosáhl velmi dobrých výsledků v nárazových testech EuroNCAP (v nich přitom bez jakýchkoli potíží dopadl také nárazovým testem vyzkoušený elektromobil Mitsubishi i-MiEV). Podle Murraye je jeho T.27 vůbec nejhospodárnějším elektromobilem současnosti, ve srovnání se Smartem EV spotřebuje v průměru o 29 % méně energie, o 36 % méně než již zmíněné Mitsubishi i-MiEV a o plných 86 % méně energie než Mini-E. Společnost Gordon Murray Design v současnosti jedná o sériové výrobě modelu T.27 se třemi společnostmi a produkční provedení bude představeno na začátku letošního listopadu. 

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 17 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků