T.27: další elektrický prcek Gordona Murraye

Gordon Murray je nejlépe znám coby konstruktér slavného McLarenu F1, ale jeho záběr zahrnuje i elektrická minivozítka.

Vytvořil legendární třímístný McLaren F1, který byl na sklonku dvacátého století nejrychlejším cestovním vozem světa, ale ještě před tím bodoval řadou svérázných konstrukčních řešení pro týmy Formule 1, především pro Brabham. Doba ale pokročila, nyní se jeho společnost Gordon Murray Design systematicky zabývá konstrukcí a výrobou kompaktních městských vozítek na elektrický pohon. Možná si vzpomenete na loňský červenec, kdy jsme vám podrobně představili jeho stavbu T.25 City Car, včera Gordon Murray světu odhalil další vývojový stupeň v podobě vylepšeného modelu T.27.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Model T.27 je dalším vývojovým stupněm staršího typu T.25

Podle Murraye trvalo jeho zaměstnancům rozkreslit projekt a postavit prototyp jen 17 měsíců, a to včetně konstrukce nové pohonné jednotky vyvinuté společností Zytek Automotive Ltd. (elektrickou pohonnou soustavu nedávno připravila také pro letitou britskou značku Ginetta Cars a její kupé Ginetta G50). Projekt T.27 prý dosud stál v přepočtu astronomických 243 504 000 Kč, z nichž zhruba polovinu kryl britský státní fond pro technologickou strategii.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
T.27 při včerejší prezentaci v Londýně / Základní technické údaje

Záměrem Murraye je vytvořit zcela nový druh automobilu (kolik takových projektů již bylo…), který by vyřešil problémy s emisemi CO2 a dopravní situací ve městech. Zároveň si nechal patentovat výrobní proces iStream, jenž mu údajně umožní vyrábět skutečně lehká a bezpečná malá auta. „Lehká stavba je nejsilnějším prostředkem, jaký máme v boji proti emisím a spotřebě paliva,“ tvrdí Gordon Murray. „To platí pro všechna vozidla, zvláště pak pro elektromobily, neboť přinášejí také možnost zástavby lehkých  akumulátorů, což výrazně zvyšuje bezpečnost provozu a snižuje výrobní náklady.“

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Jeden z prototypů T.27 při nárazovém testu podle metodiky EuroNCAP

Ve prospěch jeho tvrzení hovoří také skutečnost, že nový model T.27 dosáhl velmi dobrých výsledků v nárazových testech EuroNCAP (v nich přitom bez jakýchkoli potíží dopadl také nárazovým testem vyzkoušený elektromobil Mitsubishi i-MiEV). Podle Murraye je jeho T.27 vůbec nejhospodárnějším elektromobilem současnosti, ve srovnání se Smartem EV spotřebuje v průměru o 29 % méně energie, o 36 % méně než již zmíněné Mitsubishi i-MiEV a o plných 86 % méně energie než Mini-E. Společnost Gordon Murray Design v současnosti jedná o sériové výrobě modelu T.27 se třemi společnostmi a produkční provedení bude představeno na začátku letošního listopadu. 

bazar

MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 61 840 km
Cena: 430 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2007
Stav: 65 750 km
Cena: 140 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků