Systémy nočního vidění? Zatím exkluzivita

Tzv. systémy nočního vidění mají budoucnost. I když jsou automobilové světlomety stále dokonalejší, nepostihnou vše.

Stačí pohled do statistik nehodovosti, aby bylo zřejmé, že ačkoli je v noci mnohem menší intenzita silničního provozu, vzrůstá výrazně počet vážných nehody kvůli zhoršené viditelnosti. Některé automobilky začaly proto nabízet systémy nočního vidění inspirované přístroji určenými k vojenským účelům.

Aktivní nebo pasivní systémy

Systémy nočního vidění jsou zatím doménou luxusních automobilů, nicméně stejně jako u ostatních asistenčních systémů lze očekávat postupné rozšiřování do cenově dostupnějších segmentů.

V zásadě existují dva systémy nočního vidění – aktivní a pasivní. Aktivní systém montovaný do produktů značek Mercedes-Benz a Toyota/Lexus je vybaven speciálními světlomety, které vyzařují do okolí pro lidské oko neviditelné infračervené paprsky, jejichž odraz pak snímají kamery citlivé na světlo v tomto frekvenčním pásmu.

Klepněte pro větší obrázek

Pasivní systém používaný značkami Audi, BMW, Cadillac a Honda sám nic nevysílá, nýbrž jen vytváří obraz na základě snímání tepelného záření okolních předmětů. Je zřejmé, že kvalitnější obraz poskytuje aktivní systém, na druhou stranu pasivní systémy mívají větší dosah - až 300 metrů.

Automatické rozpoznávání chodců

Nejvyspělejší systémy jsou navíc vybaveny funkcí rozpoznávání chodců nebo i zvířat v blízkosti předpokládané dráhy jízdy vozidla. V případě nebezpečí je řidič včas upozorněn, aby mohl přizpůsobit řízení potenciálně nebezpečné situaci.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Systém automatického rozpoznávání chodců je založen na náročném zpracování a vyhodnocování obrazových dat. Výsledný obraz je zobrazován na velkoplošném displeji na přístrojové desce nebo prostřednictvím průhledového displeje do zorného pole řidiče.

První byl Cadilllac DeVille

První systém nočního vidění si mohli zákazníci objednávat pro vozy Cadillac DeVille modelového roku 2000 až 2005. V roce 2002 následovala Toyota/Lexus a od roku 2005 montují systémy nočního vidění do svých luxusních vozů německé automobilky BMW a Mercedes-Benz, následované loni značkou Audi. Systém nočního vidění vyrábí také japonská Honda, která nabízela jako první na světě funkci pro rozpoznávání chodců již na podzim 2004.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

 

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 7 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků