Systémy nočního vidění? Zatím exkluzivita

Tzv. systémy nočního vidění mají budoucnost. I když jsou automobilové světlomety stále dokonalejší, nepostihnou vše.

Stačí pohled do statistik nehodovosti, aby bylo zřejmé, že ačkoli je v noci mnohem menší intenzita silničního provozu, vzrůstá výrazně počet vážných nehody kvůli zhoršené viditelnosti. Některé automobilky začaly proto nabízet systémy nočního vidění inspirované přístroji určenými k vojenským účelům.

Aktivní nebo pasivní systémy

Systémy nočního vidění jsou zatím doménou luxusních automobilů, nicméně stejně jako u ostatních asistenčních systémů lze očekávat postupné rozšiřování do cenově dostupnějších segmentů.

V zásadě existují dva systémy nočního vidění – aktivní a pasivní. Aktivní systém montovaný do produktů značek Mercedes-Benz a Toyota/Lexus je vybaven speciálními světlomety, které vyzařují do okolí pro lidské oko neviditelné infračervené paprsky, jejichž odraz pak snímají kamery citlivé na světlo v tomto frekvenčním pásmu.

Klepněte pro větší obrázek

Pasivní systém používaný značkami Audi, BMW, Cadillac a Honda sám nic nevysílá, nýbrž jen vytváří obraz na základě snímání tepelného záření okolních předmětů. Je zřejmé, že kvalitnější obraz poskytuje aktivní systém, na druhou stranu pasivní systémy mívají větší dosah - až 300 metrů.

Automatické rozpoznávání chodců

Nejvyspělejší systémy jsou navíc vybaveny funkcí rozpoznávání chodců nebo i zvířat v blízkosti předpokládané dráhy jízdy vozidla. V případě nebezpečí je řidič včas upozorněn, aby mohl přizpůsobit řízení potenciálně nebezpečné situaci.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Systém automatického rozpoznávání chodců je založen na náročném zpracování a vyhodnocování obrazových dat. Výsledný obraz je zobrazován na velkoplošném displeji na přístrojové desce nebo prostřednictvím průhledového displeje do zorného pole řidiče.

První byl Cadilllac DeVille

První systém nočního vidění si mohli zákazníci objednávat pro vozy Cadillac DeVille modelového roku 2000 až 2005. V roce 2002 následovala Toyota/Lexus a od roku 2005 montují systémy nočního vidění do svých luxusních vozů německé automobilky BMW a Mercedes-Benz, následované loni značkou Audi. Systém nočního vidění vyrábí také japonská Honda, která nabízela jako první na světě funkci pro rozpoznávání chodců již na podzim 2004.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

 

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků