Systémy nočního vidění? Zatím exkluzivita

Tzv. systémy nočního vidění mají budoucnost. I když jsou automobilové světlomety stále dokonalejší, nepostihnou vše.

Stačí pohled do statistik nehodovosti, aby bylo zřejmé, že ačkoli je v noci mnohem menší intenzita silničního provozu, vzrůstá výrazně počet vážných nehody kvůli zhoršené viditelnosti. Některé automobilky začaly proto nabízet systémy nočního vidění inspirované přístroji určenými k vojenským účelům.

Aktivní nebo pasivní systémy

Systémy nočního vidění jsou zatím doménou luxusních automobilů, nicméně stejně jako u ostatních asistenčních systémů lze očekávat postupné rozšiřování do cenově dostupnějších segmentů.

V zásadě existují dva systémy nočního vidění – aktivní a pasivní. Aktivní systém montovaný do produktů značek Mercedes-Benz a Toyota/Lexus je vybaven speciálními světlomety, které vyzařují do okolí pro lidské oko neviditelné infračervené paprsky, jejichž odraz pak snímají kamery citlivé na světlo v tomto frekvenčním pásmu.

Klepněte pro větší obrázek

Pasivní systém používaný značkami Audi, BMW, Cadillac a Honda sám nic nevysílá, nýbrž jen vytváří obraz na základě snímání tepelného záření okolních předmětů. Je zřejmé, že kvalitnější obraz poskytuje aktivní systém, na druhou stranu pasivní systémy mívají větší dosah - až 300 metrů.

Automatické rozpoznávání chodců

Nejvyspělejší systémy jsou navíc vybaveny funkcí rozpoznávání chodců nebo i zvířat v blízkosti předpokládané dráhy jízdy vozidla. V případě nebezpečí je řidič včas upozorněn, aby mohl přizpůsobit řízení potenciálně nebezpečné situaci.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Systém automatického rozpoznávání chodců je založen na náročném zpracování a vyhodnocování obrazových dat. Výsledný obraz je zobrazován na velkoplošném displeji na přístrojové desce nebo prostřednictvím průhledového displeje do zorného pole řidiče.

První byl Cadilllac DeVille

První systém nočního vidění si mohli zákazníci objednávat pro vozy Cadillac DeVille modelového roku 2000 až 2005. V roce 2002 následovala Toyota/Lexus a od roku 2005 montují systémy nočního vidění do svých luxusních vozů německé automobilky BMW a Mercedes-Benz, následované loni značkou Audi. Systém nočního vidění vyrábí také japonská Honda, která nabízela jako první na světě funkci pro rozpoznávání chodců již na podzim 2004.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

 

bazar

Audi A4 2
Rok výroby: 2009
Stav: 167 580 km
Cena: 215 000 Kč
Audi A4 3
Rok výroby: 2008
Stav: 137 146 km
Cena: 276 000 Kč
Audi Allroad 3
Rok výroby: 2008
Stav: 174 660 km
Cena: 340 000 Kč
Audi A6 3
Rok výroby: 2006
Stav: 201 113 km
Cena: 180 000 Kč
Audi A3 1,8
Rok výroby: 1998
Stav: 153 237 km
Cena: 40 000 Kč
Audi A6 3
Rok výroby: 2011
Stav: 155 197 km
Cena: 590 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

22.  8.  2017 | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků