Moderní konektivita aut je nebezpečnější než jízda pod vlivem. Zakázaná však není

58 komentářů

JohnST
21. března • 2:04

V nemecku v mnohych motoristickych casopisoch robili ankety ake pristroje v aute ludia preferuju ci LED budiky alebo klasiku 65% nemcov chce klasiku. Vyrobci to tam davaju pre setrenie nakladov nakolko fyzicky ovladac je drahsi ako jedna obrazovka a zobrazi mi vsetko. Bude zaujimave sledovat tento trend a ked sa ukaze v praxi pri nejakych nehodach, ze to bolo zapricinene infotainmentom auta budu zaloby. V Amerike iste.

wonn
21. března • 15:11

Uvidíme, ale obrazovky podle mě jen tak neskončí, je to moderní, dobré pro marketing, takže automobilky se toho nevzdají. Cestu zpátky vám žádný markeťák neodsouhlasí. Pokud se ukáže, že to má vliv na řízení, tak spíš u všeho začnou vyskakovat varování, že se nemáš hrabat v nastavení když řídíš. Takže kromě složitého hledání v menu přibude ještě i neustálé zavírání výstražných oken :) těším se na to....

Petr
22. března • 9:35

Přesně tak, momentálně jsou obrazovky jasným trendem a budou se cpát všude, protože to je cool a levnější.
Myslím si, že časem se paradoxně klasické analogové budíky stanou výsadou luxusních vozů.
Je to taková paralela s klasickými hodinkami - všichni momentálně musí mít super chytré hodinky, které změří i každé prdnutí, ale není nad klasické Omegy atd.

EL2020
21. března • 10:22

v Německu je v Německu, ale dnešní automobilky cílí především na čínského mileniála a tam jsou preference samozřejmě úplně jiné. Proto taky auta vypadají, jak vypadají.

.
21. března • 6:51

Napíší do návodu nenastavovat za jízdy a jsou z toho venku.

Jozef
20. března • 21:28

Dysplej odpútava pozornosť pri šoférovaní !!!

x12345678
20. března • 21:31

zejména pokud je šofér dyslektik

wonn
20. března • 20:41

Já jsem dost velký odpůrce nastavování přes displeje. Navíc většina moderních displejů je strašně škaredě zabudovaná do palubky, takže i proto mám proti nim averzi. Ani digitální budíky se mi nelíbí. Velký displej je samozřejmě super z důvodu navigace, čitelného zobrazení rádia a dalších údajů, pro nastavení různých parametrů když auto stojí, ale ty nejčastěji používané funkce by prostě měly mít čudlíky.No a různé aplikace pro poslech hudby z netu, kde se člověk musí složitě prohrabovat, než si něco pustí, do auta podle mě vůbec nepatří. A pokud si takovou hudbu chtějí pustit třeba pasažéři, víc se mi líbí možnost když si to zapnou na mobilu a do auta pustí přes BT.

EL2020
20. března • 13:16

Jinak ten bambilion displayů má ještě jeden efekt a sice, že člověka docela slušně oslňuje a on pak v noci o dost hůř vidí na silnici. Pak si lidi stěžují, že jim auto nesvítí, resp. že novější auta svítí hůř než starší, což není pravda, je to naopak, ale je obrovský rozdíl, jestli je v autě tma a nebo vám něco svítí do ksichtu. To platí i o externích navigacích a mobilech v držáčích - jas je potřeba stáhnout úplně na minimum. Efekt je samozřejmě tím horší, čím víc cool vysoko zařízení je (tímto se nezastávám prastarých koncernových navigací u kolen).

Driver
20. března • 14:54

Je to přesně naopak. Ty integrovaná řešení mají automatické řízení denní a noční režim, několik stupňů jasu a ještě to je řízené fotosenzorem světla, který dle toho, zda slunce zaleze za mrak, nebo jedeš ve stínu, mění neustále kontrast a jas. Kromě toho ty displaye mají jinou technologii podsvícení než je běžné. Jezdím s šest let s displayem místo budíků a víceméně trasy kolo 1000km v kuse a jediné, co mohu potvrdit, jsou experti v Puntu, Zafiře, jakékoliv staré plechovce co tě napadne, BEZ DISPLAYŮ, a mají o půlnoci TOMTOM na skle vedle ksichtu na přísavce, na denní režim!!! a tak jasně, že to oslňuje i mě, když ho předjíždím :-O:-D

mpolan
21. března • 11:01

Ani bych neřekl. Naopak, mobily reagují na světlo skvěle, ale auta mají buď možnost ručního nastavení jasu nebo nic. Jen pár výjimek má automatiku, a žádné auto nemá OLED panel, kde by svítilo jen to skutečně důležité namísto celé plochy LCD.

MM
20. března • 18:33

Taky jezdím s dipleji místo ručiček už pár let a s tímhle souhlasit nemohu. Ikdyž si jas stlumím na minimum, tak to rozhodně velmi oslňuje, protože těc hosvětlených ploch je prostě příliš. Vždyť displej v CLS má asi 75cm!!!! V zimě vypínám i ty moderní osvětlené linky kolem palubní desky. Zlaté BMW, kde se dá aspoň hlavn ídisplej zcela vypnout.

homer
20. března • 16:57

Ty svym autem zijes ale pro me je auto jenom ochrana pred neprizni pocasi pri presunu. Vic po nem nechci.

EL2020
20. března • 15:16

Aby ten noční režim byl opravdu noční, chtělo by to alespoň oled displaye, což tedy nevím, jak kde je. V levnějších infotaimentech to není a řeší se podsvícení (což je v principu vždycky špatně, i když je samozřejmě regulovatelné, to má samozřejmě i každý mobil, ale stejně je to moc a je potřeba to (i u toho oled) ještě ručně stáhnout.

Dr.Iver
20. března • 12:37

Louskání mnohasetstránkového manuálu je hezká teorie ale zcela odtržená od praktického života. Mnoho funkcí v autě má pro většinu lidí mizivou nebo nulovou přidanou hodnotu (typicky různé jízdní režimy - většina lidí stejně jezdí na Comfort nebo Normal, ambientní podsvětlení interiéru, ukazatele a vyhodnocení ekojízdy atd atd..). Většina lidí chce prostě sednout do auta a jet a ovládat ho intuitivně. Není nad hardwarové tlačítko s obecně známým a srozumitelným symbolem po kterém poslepu hmátnu a mám ve zlomku vteřiny co potřebuju. Na rozdíl od proklikávání se nějakým menu za jízdy a přemýšlením kam tu funkci nějakej pomatenej ajťák, který to dával dohromady, ukryl. Nemluvě o lidech, kteří každou chvíli střídají auta - ti by pak nedělali nic jiného než studovali manuály...

Petr
20. března • 15:45

Amen, s tímto příspěvkem se plně ztotožňuji.

EL2020
20. března • 13:22

K tomu střídání aut - dobrý postřeh. Tak jako je ve všech autech volant, plyn a brzda na stejném místě, nebyla by od věci nějaká unifikaci i v této oblasti.

Driver
20. března • 12:01

Téma "rozptylování" není o zdrojích které rozptylují, ale o mentalitě řidiče. Buď hodlám jezdit ohleduplně a nebo na vše seru. Technologie a auta nehrají roli. Oblečení taky nehraje roli, ani značka vozu, celé to je jen o člověku, kterého řídí ego a chce si něco dokázat (jaký je ču-ák) ;-)

Driver
20. března • 11:53

Klikbajt jak vyšitý, ale oprávněně, rozporuplné a kontroverzní téma to bude ještě dlouho. Problematika má dvě úrovně. 1) Není každý cílovka každého zboží. Pokud chci jezdit z bodu A do B třeba do práce pár minut, a chci kupovat pneu za 800kč novou, a nechci platit za multimediální on line infotaimenty navíc, tak sednu do běžného malého auta za 2-3-4stovky tisíc kč a nemám problém, a nekritizuji něco, co není pro mě. A pokud v autě sedím delší štreky a mám rád technologie, tak neřeším to, že má někdo místo podvozku lešeňovky, a užívám si moderní konektivitu a technologie a připlatím si za to.
2) Pokud používám moderní technologie, tak musím vědět, že není moudré zadávat adresu když jedu městem, kde za každým rohem skáčou chodci pod kola, atd... Zkrátka počkám za městem na rovinku, kde nic nehrozí, nebo to mám předem před startem. A ve finále, téměř vše je zautomatizované, dneska už ani nepouštíš android auto, ok gůgl, navigovat letiště to a to, a v autě se to samo přepne na infotaiment jen mobil zapojím do kabelu, a waze už navádí. A v autech je zcela vše automatické, takže tam není ani třeba nic ovládat a když ano, zastavím, koupím kafe, změním cíl, a jedu. Nevidím problém.
3) veškeré problémy jsou způsobené tím, když někdo řeší produkty, kterých není cílová skupina. Ukazuje pouze svou demenci, když nechápe tak triviální věci ;-) (Klasicky elektromobil) :-D

mpolan
21. března • 10:58

Vcelku bys měl pravdu, kdyby ten problém nezasahoval už i levná a malá auta. Ani to hlasové zadávání do navigace není zrovna spolehlivé, takže ho nepoužívám.

Josef
20. března • 10:04

Co k tomu říci? Asi jen to, že se svět zbláznil... Dříve se řešila u aut ergonomie, aby tlačítka a páčky byly snadno dostupné a přehledné a rychlo použitelné i po hmatu bez toho aby je musel člověk hledat očima. A dnes narůstá počet displejů, barviček, obrázků, ovládacích "roletek" v menu, však to všichni známe...
Po tom, co jsem měl možnost potkat v Praze na okruhu ze Smíchova těsně před Baranďákem divně se "pohybující" audinku v pruhu, abych při předjíždění uviděl za volantem krasavici s mobilem v ruce u ucha, na volantu nějaký zápisník (jestli ho držela, nebo byl v nějakém držáku, nebo ho přidržovala druhou rukou to jsem nepostřehl...) a koukala se přtom kdo ví kam, tak si dávám větší pozor. Člověk může očekávat cokoliv (a jestli se někdo během řízení auta ještě "hrabe" v rozbalovacím menu "skvělého" "moderního" "ovladače", to člověk nepozná)... Potom je smůla být v provozu na místě a řešit neřešitelné, když takový "exot" vjede do protisměru nebo se lekne a udělá něco instinktivně nesmyslného a "kmitá" s autem ve smyku ze strany na stranu po celé šířce vozovky....

Josef
20. března • 10:27

Chtěl jsem tím sdělit, že problém je v člověku, ale asi by se tomu nemělo instalací všech možných sarapatiček ze strany výrobců napomáhat, protože se vždy najde mezi řidiči skupina "exotů", která udělá bohužel starosti těm nomálně myslícím a uvažujícícím řidičům (a odpovědným - uvědomělým si své odpovědnosti za sebe a i druhé, které mohou svým konáním postihnout).

Kavárník
20. března • 9:53

Stačí používat mozek. Emaily a sms nechám až po jízdě, hovory přes handsfree. Hudba- po městě radio, na delší cestu hodím playlist a pak už do toho nehrabu. Navku nepoužívám. Někomu asi přijde vhod aktuální dopravní info, i to si lze nastavit před cestou a už na to nešahat.To, že má vůz nějaké funkce a možnosti, ještě neznamená, že je musím neustále používat a stát se otrokem, který obsluhuje elektronická udělátka a k ničemu. Vše s rozumem.

jogurt
20. března • 9:49

Nesmysl na n-tou. Stačí nebýt pračlověk, vzít manuál, přečíst si ho a naučit se ty systémy používat. V mém autě mi stačí jedno jediné tlačítko na volantu na ovládání celého infotainmentu včetně navigace, rádia, topení, stěračů atd hlasem. Česky. Na nic nikde jinde sahat nemusím.
A pokud před vyjetím připojím telefon k portu, auto samo nabídne aktivaci Android Auto, jedním stiskem potvrdím a mohu vyjet. Dál opět vše hlasem.
Problém vůbec není v systémech. Problém je v lidech, co je neumí používat.

Falko
20. března • 11:57

Fakt? Co to je za auto?

jogurt
20. března • 14:57

SQ7

Falco
21. března • 13:59

Kecás sq7 se nedá ovládat jednim tlačítkem.

x12345678
20. března • 20:55

Tak audi má sice hlasovou volbu v češtině vyřešenou se všech asi nejlépe a je to opravdu zcela použitelné, ale 90% řidičů to stejně nepoužívá.

Josef
20. března • 10:39

Je ale násobně různými testy a výzkumy prokázané, že i "hands free" telefonování negativně ovlivňujě vnímání dopravní situace řidičem a jeho reakční časy. Zkrátka - člověk za volantem by se měl věnovat jen řízení a akorát mět puštěnou rozumnou muziku nebo radio.
Stejně tak by řidič za jízdy neměl kouřit a jíst...
Já mám za jízdy mobil vypnutý a zapínám ho pouze při bezpečnostích přestávkách a samozřejmě v cíli cesty. Zdraví a život má člověk jen jedno a každý zlomek sekundy v kritických okamžicích se počítá. (Zejména, když po silnicích jezdí početné stádo "exotů" a člověk nikdy neví co a kdy udělají...).

asd
20. března • 10:52

Jenže ještě víc než handsfree rozptyluje spolujezdec, na kterého se při skoro každý občac otočí.
A radio taky rozptyluje, i když ne tak jako handsfree.
Takže pokud to vezmeme ad absurdum, měli bychom zakázat radia a pod pokutou zakázat cestujícím mluvit za jízdy s řidičem (jako kdysi byli cedulky v MHD) a nebo raději jezdit v autech v jednom, bez cestujících.

EL2020
20. března • 13:10

Spolujezdec tak nerozptyluje, protože i on (na rozdíl od člověka na telefonu) vnímá dopravní situaci...

.
20. března • 19:05

Zrovna to samé jsem chtěl napsat.

asd
20. března • 10:53

...při rozhovoru...

Josef
20. března • 11:06

Proto jsem uvedl specifikaci "rozumnou muziku nebo radio" - čili něco, co pomáhá udržovat pozornost a funguje naopak jako opatření proti monotónosti a "uspávání". S tím rozhovorem se spolucestujícím je to obdobné. Určitě není špatný nic neřešící rozhovor se spolujezdcem "o ničem" na rozdíl od "rozhovoru" s manželkou v rámci řešení partnerského konfliktu, což za volant usrčitě nepatatří. To jsou ale věci naprosto všeobecně známé, které se už všudemožně diskutovaly a řešily v časopisech, pořadech vysílaných v TV a radiu, internetu. Stejně tak i kouření a jídlo zavolantem.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Mirek
20. března • 12:03

Nebyl jsem u toho, ale náš obchodník, podle vyprávění zúčastněných, při rozhovoru přes handsfree přehlédl, že před ním auta brzdí a zůstávají stát. Na poslední chvíli, po důrazném upozornění spolujezdce řízení strhl do svodidel tak, že se podvozkem dostal až na ta svodidla.
Vidím to osobně každý den v práci u mladých, neustále musí být online, musí být na facebooku... Vícekrát jsem se jich ptal jestli to nepřehání a slyšel jsem vždy dokola ten samý nesmysl, že kdo tam není, jako by nebyl. Dovedu si tedy živě představit, jak to těmto lidem musí trhat žíly za volantem auta, kdyby nemohli neustále zbytečně s někým komunikovat.... A pozornost řidiče je rázem snížená.

Kavárník
20. března • 12:31

Přesněji řečeno, jsou závislí a z fleku by se mohli jít léčit.

Mirek
20. března • 20:16

Asi máš pravdu. Ještě můžu dodat, že se zmíněným obchodníkem občas jezdím služebně. Jednou jsem to počítal a tak co 10 až 15 minut měl pětiminutový služební rozhovor. Když tak člověk jede tři hodiny..., také jsem ho párkrát upozornil, ať zvolní, když telefonuje.

Nojono
20. března • 10:05

Mám to stejně, a ještě navíc to samo zpomaluje do vesnic, před zatáčkami i na základě omezení dopravní značkou. Nic z toho není problém. problém je to, že to nechápe český systém, kdy omezení na 30 má začátek, ale "zapomněli" na značku konec omezení rychlosti.

Optimista
21. března • 17:31

řidič je snad od slova řídit, kdyby měl čumět do displeje tak by se mu říkalo čumič ne :-D, a kdo neumí na 30 ubrat sám tak nemá snad v autě co dělat, kdyby alespoň ty fičury nebyly čím dál častěji v základu a šla by kára koupit bez nich, jenže to je tak když místo strojaře dnes dělá auta ajták s marketákem :-D

řidič
20. března • 10:31

přesně, je potřeba se s tím naučit. a taky bych zmínil, že ta auta, která mají moderní systémy na ovládání mají taky moderní systémy na upozornění. takže i když se přinejhorším stane, že se řidič podívá na chvíli na display, auto pá vteřin samo sleduje cestu. celkově se bezpečnost podle mně jednoznačně zvyšuje. a dovolím si ještě poznámku, že statistiky o nehodovosti by obecně chtělo přepočítávat ne podle počtu nehod, ale podle celkem ujetých kilometrů.

Tias
20. března • 10:43

Teorie o tom, že to není konektivitou, ale lidma, kteří ji neumějí užívat má 2 zásadní trhliny.
1) Strašně lidí neumí užívat moderní technologie, není mi ani 30, zvládám ovládat všechny běžné systémy a zařízení, ale když jsem si sednul do nového A-class s MBUX, tak to byl chaos a ovládal to za mě pár dní spolujezdec, protože to ovládání na volantu považuju za uživatelsky chaotické, natož, když si tam sedne běžný 45 letý občan:)
2) Starým lidem a lidem s podprůměrnou schopností ovládat moderní technologie se výrazně zužuje trh. Sen německého důchodce jménem VW GOLF už dneska 70 letej skopčák neumí ovládat (nebo si může vzít nějaké totální holátko s 50Kw, kde to není).

Kavárník
20. března • 10:58

Co jsem si všiml a slyšel. Lidé 50+ věku na to hlavně vůbec nevidí. Mají problém se zrakem na vzdálenost do 1m.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Josef
20. března • 11:08

... a když mají i lidé nasazené brýle na dálku, tak je to ještě horší. (na multifokálky si každý nezvykne...)

jogurt
20. března • 14:55

Hmmm,...a jste si pánové jistí, že jsou v takovém případě zdravotně způsobilí řídit vozidlo?

Mirek
20. března • 15:13

Odkdy brýle na dálku, pokud nemají zrovna zabroušené popelníky, ubírají něco na zdravotní způsobilosti řídit?

jogurt
20. března • 17:16

Pokud nevidí na přístroje, tak jo. Například na tachometr....

Mirek
20. března • 18:48

Neznám nikoho, kdo by neviděl na tachometr s brýlemi na dálku a to znám dost řidičů, co ty brýle nosí. Ty ano? A opět, někde v předpisech je něco o brýlích na dálku, že by to zamezovalo v řízení? Já znám jen povinnost nosit brýle, pokud to má lékařem nařízené.
nevidět na nějaký multimediální "tablet" vedle volantu s malými písmeny nejde slučovat s například tachometrem, a o tom tady je řeč. Neříkej, že nevíš o čem ten článek byl, tady stačí dokonce i ten nadpis.

jogurt
20. března • 19:17

Kavárník jasně psal: Mají problém s viděním pod 1 metr... což je například tachometr.. takový člověk má mít buď odpovídající pomůcku, nebo zákaz řízení pro nezpůsobilost.

Mirek
20. března • 20:08

A jak to Kavárník ví, že mají problém vidět pod jeden metr, nosí brýle a má ten problém, jeho názor je zákon? Oba předjímáte stav vidění druhých, své domněnky povyšujete nad realitu. Můj syn měl čtyři dioptrie na dálku a bezpečně četl s brýlemi vše asi kolem čtyřiceti centimetrů, používal je běžně ve škole při čtení a psaní. Dnes, pár let po laserové operaci, bychom mu vidění mohli všichni závidět.

Nojono
20. března • 20:53

No jistě, laserovou korekcí vyřešíte zcela nebo částečně trvalou refrakční vadu. Ale nevyřešíte presbyopii, což je problém téměř všech lidí 45 až 55+ ->>. Tam pak jsou jen dvě možnosti: multifokální náhrada čočky (připravte si 80 000Kč), nebo multifokální brejle (bez operace, ale každých pár let nové, takže na ceně operace jste do 10let). A ti co za to ty prachy nedají, jezdí ač pořádně nevidí.

Mirek
21. března • 11:33

Tak já jsem v té kategorii + , mám brýle na dálku 0.5, ale po poslední kontrole na doporučení očního lékaře brýle používám jen, když mám unavené oči při řízení auta. Při kontrole jsem přečetl bez brýlí vše, co člověk se zdravým zrakem.
Na ten laser zapomeň, to byl jen dodatek k vyřešení problémů mého syna. Já jen upozornil na to, že nevidím důvod nevidět údaje na přístrojové desce s brýlemi na dálku, když je mám od očí cca 70 cm, a to si myslím, že není zrovna úplně ostření na blízko, tedy tebou vzpomínanou vetchozrakost.

Tias
20. března • 10:45

A auto není primárně o tom, aby se člověk celé dny učil, jak si zapnout vyhřívání, snížit teplotu v autě apod.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
jogurt
20. března • 13:59

Dáte jeden, dva či tři mega za technické zařízení a nenaučíte se s ním zacházet? Nó, to je dost hloupé, nemyslíte?

Dr.Iver
20. března • 14:27

Hloupé je, když triviální funkce, jakou je např. změna klimatu, která se posledních několik dekád ovládala prostým otočením kolečka nebo stisknutím tlačítka, které nahmatám poslepu bez ztráty pozornosti, nahrazuje proklikáváním menu na upatlaném lesknoucím se displeji za jízdy s odpoutáním pozornosti na mnoho vteřin. Řízení auta není teenage hra na tabletu, to je pořád ovládání stroje, který se pohybuje...

Driver
20. března • 14:41

Je vidět, že jezdíš v autě velmi starém, jinak bys viděl naopak, že zatím, co v běžném autě hledáš ovladače pod koleny, tak na tom displayi který je v zorném poli stačí kliknout a nebo potáhnout či říct je mi zima, chci zahřát ruce a podobně. ;-)

Dr.Iver
20. března • 15:57

Ani nechci vědět co jsi kdy v jakém autě hledal pod koleny. V běžných autech i z této dekády jsou ovladače umístěné na středovém panelu a saháš na ně po paměti. Navíc fungují na principu on/off nebo např. víš, že jednocvaknutí kolečka přenastaví teplotu o půl stupně. Hardwarové tlačítko je vždy na stejném místě. To vše se dá zvládat i na rozbité silnici a při změnách směru. Naopak na displeji se musíš trefit do ikony, někdy předtím ještě listovat, odezvy displejů jsou v různých autech různé. Navíc ten před tebou si mohl ten bordel na displeji přeuspořádat úplně jinak takže trochu kvíz co kde najdu. I hlasové ovládání je zatím často k smíchu, zákazníci jsou spíše testeři. Jen Benz s MBUXem to má odladěné.

jogurt
20. března • 14:54

To fosilním jedincům nevysvětlíš. Oni to chtějí stejně jako před 30 lety.

.
20. března • 18:58

Pokud jsi to náhodou nezaregistroval, tak jsou i auta za tři stovky ve kterých je skoro vše ovládáno přes displej. A zrovna tak kolečka topení byla a někde jsou dosud.

Doporučujeme

Články odjinud