Moderní konektivita aut je nebezpečnější než jízda pod vlivem. Zakázaná však není

Výsledky této studie vás zřejmě vůbec nepřekvapí. Aspoň tak ale můžeme obecně známý názor podložit čísly.

Ať už jde o koukání do displeje telefonu nebo do obrazovky infotainmentu, tato činnost bezpochyby snižuje pozornost řidiče za volantem a zvyšuje riziko nehody. Výrobci sice auta vybavují armádami asistentů a bezpečnostních systémů, mezitím ale rozptylují řidiče stále větším počtem displejů či dotykových ploch, na které stále častěji a po delší dobu obracíme zrak namísto koukání na silnici.

Řešit i prosté nastavení klimatizace už dnes v mnoha autech prostě nejde čistě hmatem, tedy natažením ruky na známý čudlík – stačí se podívat na nový VW Golf a zavrhnout propagované hlasové ovládání, které ani v současných autech nefunguje bez chyby. Nová studie britské organizace IAM RoadSmart se však nyní zaměřila především na populární rozhraní infotainmentů Apple CarPlay a Android Auto.

Hackeři vrátili zabezpečení aut na úroveň 80. let. Může se to týkat i vašeho vozu

Hackeři vrátili zabezpečení aut na úroveň 80. let. Může se to týkat i vašeho vozu

Výsledky studie totiž uvádí, že používání těchto rozhraní infotainmentů, která mají řidič pomoci nejen třeba s navigací, ale poskytnout i zábavu a pracovní využití řadou aplikací, je mnohdy nebezpečnější, než řízení pod vlivem alkoholu (ač pod legálním limitem, který je ve Velké Británii 0,8 promile). Používání infotainmentu dopadlo i hůře než jízda pod vlivem marihuany nebo při zmíněném textování.

Průzkum ukázal, že při používání těchto systémů řidiči v nejhorších případech sklonili zrak ze silnice až na 16 vteřin. To je při rychlosti 112 km/h více jak 500 ujetých metrů. Řidičům na legálním limitu požití alkoholu se podle studie snížila reakční doba na krizovou situaci o 12 %, u uživatelů marihuany o 21 %, textováním se snížila o 35 % a telefonováním bez hands-free o 46 %.

Žádné překvapení: Asistenční systémy řidiče otravují a jsou na obtíž, říká studie

Žádné překvapení: Asistenční systémy řidiče otravují a jsou na obtíž, říká studie

Právě ovládání rozhraní Android Auto a Apple CarPlay však zaznamenalo snížení reakční doby o 53 až 57 %. Dokonce hlasové ovládání mělo řidiče rozptýlit a snížit jeho pozornost o 30 až 36 %. Po dotázání řidičů na jejich odhad, kolik vteřin asi strávili nepozorností při koukání do obrazovky, se přitom většina mýlila o řadové 5 vteřin.

Nakonec tedy další potvrzení, že ačkoliv je telefonování a textování za volantem postihované zákonem, stále častější nastavování a klepání do dotykových displejů v nových autech je pro dopravu minimálně stejně nebezpečné, i když se bere jako samozřejmost moderní doby.

Vylepšené Mini SE Countryman nás fakt bavilo! Tříválec do zásuvky má síly až až

Mini Cooper SE Countryman All4

Jen pár desítek hodin před tím, než Česká republika na vládním semaforu zčervenala, jsme si stihli odskočit do Německa na projížďku s vylepšeným plug-in hybridním Mini Countryman. A ta jízda fakt stála za to!

včera | Jan Mička | 7 příspěvků
TEST Peugeot e-208 GT 100 kW: Cizelace městského auta pro nadšence

Peugeot e-208 GT

Peugeot 208 se prodává i v elektrické variantě. Zkusili jsme si kousek v nejvyšší výbavě GT.

24.  9.  2020 | Vladimír Kadera | 13 příspěvků
Nový Hyundai i20 může vzbudit poprask! Řídili jsme prototyp s litrovým motorem

Hyundai i20 1.0 T-GDI

Nový Hyundai i20 je očekávaným soupeřem fabie a spol. Přijede až v říjnu, my už jsme jej ale exkluzivně vyzkoušeli.

20.  9.  2020 | Jiří BaborskýOndřej Mára | 47 příspěvků