Moderní konektivita aut je nebezpečnější než jízda pod vlivem. Zakázaná však není

Výsledky této studie vás zřejmě vůbec nepřekvapí. Aspoň tak ale můžeme obecně známý názor podložit čísly.

Ať už jde o koukání do displeje telefonu nebo do obrazovky infotainmentu, tato činnost bezpochyby snižuje pozornost řidiče za volantem a zvyšuje riziko nehody. Výrobci sice auta vybavují armádami asistentů a bezpečnostních systémů, mezitím ale rozptylují řidiče stále větším počtem displejů či dotykových ploch, na které stále častěji a po delší dobu obracíme zrak namísto koukání na silnici.

Řešit i prosté nastavení klimatizace už dnes v mnoha autech prostě nejde čistě hmatem, tedy natažením ruky na známý čudlík – stačí se podívat na nový VW Golf a zavrhnout propagované hlasové ovládání, které ani v současných autech nefunguje bez chyby. Nová studie britské organizace IAM RoadSmart se však nyní zaměřila především na populární rozhraní infotainmentů Apple CarPlay a Android Auto.

Hackeři vrátili zabezpečení aut na úroveň 80. let. Může se to týkat i vašeho vozu

Hackeři vrátili zabezpečení aut na úroveň 80. let. Může se to týkat i vašeho vozu

Výsledky studie totiž uvádí, že používání těchto rozhraní infotainmentů, která mají řidič pomoci nejen třeba s navigací, ale poskytnout i zábavu a pracovní využití řadou aplikací, je mnohdy nebezpečnější, než řízení pod vlivem alkoholu (ač pod legálním limitem, který je ve Velké Británii 0,8 promile). Používání infotainmentu dopadlo i hůře než jízda pod vlivem marihuany nebo při zmíněném textování.

Průzkum ukázal, že při používání těchto systémů řidiči v nejhorších případech sklonili zrak ze silnice až na 16 vteřin. To je při rychlosti 112 km/h více jak 500 ujetých metrů. Řidičům na legálním limitu požití alkoholu se podle studie snížila reakční doba na krizovou situaci o 12 %, u uživatelů marihuany o 21 %, textováním se snížila o 35 % a telefonováním bez hands-free o 46 %.

Žádné překvapení: Asistenční systémy řidiče otravují a jsou na obtíž, říká studie

Žádné překvapení: Asistenční systémy řidiče otravují a jsou na obtíž, říká studie

Právě ovládání rozhraní Android Auto a Apple CarPlay však zaznamenalo snížení reakční doby o 53 až 57 %. Dokonce hlasové ovládání mělo řidiče rozptýlit a snížit jeho pozornost o 30 až 36 %. Po dotázání řidičů na jejich odhad, kolik vteřin asi strávili nepozorností při koukání do obrazovky, se přitom většina mýlila o řadové 5 vteřin.

Nakonec tedy další potvrzení, že ačkoliv je telefonování a textování za volantem postihované zákonem, stále častější nastavování a klepání do dotykových displejů v nových autech je pro dopravu minimálně stejně nebezpečné, i když se bere jako samozřejmost moderní doby.

Se Škodou Octavia 2.0 TDI Evo poprvé v Česku: Musí být nejlepší. Daří se jí to?

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI Evo

Novou generaci Škody Octavia jsme poprvé vyzkoušeli rovnou na českých silnicích. Kombi s motorem 2.0 TDI Evo se tváří jako ideální služebák, navíc model jako takový nemá v rámci automobilky jednoduché poslání.

27.  3.  2020 | Jan Mička | 125 příspěvků
TEST Mazda CX-30 Skyactiv-X 6MAN vs. 6AT 4x4: Revoluční All In One?

Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X

Vznětová, zážehová, přeplňovaná, atmosférická, hybridní. Zdá se to sice k nevíře, ale všechna tato adjektiva popisují kompaktní SUV Mazda CX-30 s „dieselovým benzinem“ Skyactiv-X. Jen ne všechna najednou. Jaká tedy v reálném světě je a jak se liší čtyřkolka s automatem od předokolky s manuální převodovkou?

25.  3.  2020 | Petr Schnagl | 24 příspěvků
Minitest Honda Civic 5D 1.0 VTEC CVT: Stačilo po 5 letech jen posypat pepřem?

Honda Civic 1.0 VTEC CVT

Japonci Hondu Civic lehce vylepšili a poslali zpět na trh se zajímavou cenou. Stačí to ale k tomu, aby vyčnívala nad konkurencí?

21.  3.  2020 | Vladimír Kadera | 125 příspěvků