Systém eCall bude od dubna povinný. Přinášíme vše, co musíte vědět

Systém eCall bude od dubna povinný. Přinášíme vše, co musíte vědět

Původně již od roku 2015 měl v Evropě začít fungovat systém pro přivolání pomoci v nouzi z automobilů. Nakonec se tak stává až od letošního dubna. Povinně mají být příslušné moduly zabudovávány o všech nově homologovaných vozů kategorií M1 a N1.

O tom, že by vůz, který havaruje třeba uprostřed noci na nějakém odlehlém místě, samočinně dokázal přivolat pomoc pro svoji momentálně indisponovanou posádku, se hovoří již od devadesátých let. Již tehdy měla firma Bosch patentovaný systém automatického tísňového volání z havarovaného automobilu. V Československu dokonce již v roce 1976 vyvinuli obdobu, která ovšem tehdy ještě fungovala na principu rádiového vysílání.

Po řadě odkladů se nakonec Evropská unie sjednotila na povinném zavedení a termínu spuštění systému eCall od 1. dubna 2018. Mezitím se už ale příslušný modul v interiérech vozů některých značek objevil již dlouho před tímto stanoveným datem. K pionýrům v této oblasti patřily například BMW, Volvo, Citroën a Peugeot, před termínem se objevil také ve Škodě Kodiaq a Superb. Nyní už mohou mít příslušné červené tlačítko s telefonkem všechny typy vozů Škoda s výjimkou Citigo, tam jde ovšem zatím o volitelnou výbavu.

"Funguje to stejně jako systém e-call, jehož přesnou verzi jako první dostane následovník současného vozu Rapid, ale zatím ho označujeme jako Škoda tísňové volání," upřesnil mluvčí tuzemské prodejní organizace Škoda Vítězslav Pelc.

1. Jak eCall funguje?

Pokud se stane tak závažná nehoda, že jsou aktivovány airbagy, vyšlou nárazové senzory signál jednotce a ta se propojí s operátory linky 112. Jednak vozidlo ihned odešle soubor dat a zároveň se otevře kanál pro hlasovou komunikaci. I když ale ve vozidle nikdo neodpovídá, dispečer vyšle na místo jednotlivé složky záchranného systému. Informace o tom, že se na té které komunikaci stala nehoda, vzápětí dostávají i pracovníci centra pro řízení dopravy.

Aby se minimalizovaly falešné poplachy, musí jednotka před "zavoláním" dostat signál od minimálně dvou čidel - tedy například z nárazových čidel, senzoru přetížení, od předpínačů bezpečnostních pásů či jednotky airbagů.

2. Proč se eCall zavádí?

Každý rok se v Evropě stane více než 1,3 milionu dopravních nehod. K tisícům lidí se záchranáři nedokážou dostat tak brzy, aby mohli zachránit život, případně zásadním způsobem zmírnit budoucí následky. "Jen v České republice každý rok zemře pět až deset lidí, kteří se při dopravní nehodě vážně zraní a nedokážou si přivolat pomoc a mají smůlu v tom, že nablízku není ani nikdo jiný, kdo by to udělal za ně," uvádí Tomáš Neřold, který je pověřený řízením Samostatného oddělení BESIP ministerstva dopravy.

Odhady odborníků mluví o top, že v budoucnosti by systém eCall mohl každý rok zachránit v Evropské unii životy 2500 účastníků dopravních nehod. Zpočátku budou čísla samozřejmě nižší, protože systém se teprve začne montovat do úplně nových typů vozů. Statistiky přitom udávají, že nehodu během prvního roku provozu má pouze osm procent vozidel.

3. Jakou informaci dostanou záchranáři?

Ihned po nárazu provázeném vystřelením airbagů se z vozidla odesílá speciální 92místný kód složený z číslic a písmen. Díky němu lze rozklíčovat, o jaký přesný typ vozu jde, na jaké palivo jezdí, i to, kolik lidí ve voze cestuje (respektive kolik bezpečnostních pásů bylo v okamžiku havárie zapnuto).

Další informace pak získají od posádky, pokud je schopná komunikovat. Díky tomu by se ve městě příjezd záchranářů na místo nehody měl ve městech urychlit o čtyřicet procent a mimo ně dokonce o celých padesát procent.

4. Pozná eCall, na které straně dálnice jsem havaroval?

Ano, jelikož součástí výše zmíněného kódu jsou i tři poslední polohy vozu. Ty se během jízdy neustále přepisují. V jednotce, která bývá obvykle umístěna na palubní desce nebo na stropě nad oběma předními sedačkami, je totiž umístěna i lokalizační modlu GPS využívající družice evropského navigačního systému Galileo.

Přesnost určení polohy je zhruba jeden metr. Z toho je zřejmé, že záchranáři přijedou k nehodě po správné polovině dálnice a nebudou muset přelézat prostřední svodidla. 

5. Lze eCall zneužít?

Za běžného provozu je SIM karta v modulu takzvaně uspána. Aktivuje se právě jen tehdy, když dojde k velké havárii. Druhou možností, jak spojení vyvolat, je zmáčknout tlačítko manuálně. To lze udělat například tehdy, když za zatáčkou spatříme čerstvě havarovaný vůz. Rozhodně nehrozí, že by tímto způsobem někdo mohl sledovat, kde se v danou chvíli s vozidlem pohybujete. Daleko snáze lze zjistit polohu vašeho mobilního telefonu.

6. Kolik bude eCall stát?

Už při schvalování příslušné legislativy se mluvilo o tom, že pro výrobce to bude znamenat dodatečné náklady ve výši kolem jedné stovky eur, tedy v přepočtu jde přibližně o 2500 Kč. Výrobci ale obvykle tuto sumu započítají do konečné základní ceny daného typu vozu. Samotné volání na linku 112 bude zdarma, stejně jako tomu je při volání na tísňové linky z jakéhokoli telefonu.

Tísňové volání by bylo možno sice na území ČR uskutečnit i bez SIM karty (totéž umí každý mobilní telefon), avšak v některých jiných zemích to možné není. Navíc SIM výrobci aut hodlají využít i pro doplňkovou službu, například pro spojení se značkovým servisem a podobně.

7. Je možno systémem eCall vybavit i starší auta?

Teoretická možnost samozřejmě je, pokud má vozidlo příslušné snímače (nárazová čidla a airbagy), ale výrobci to zřejmě nabízet nebudou. Navíc existují i náhradní řešení. Například spoleřnosti IBM a Bosch společně vyvinuly modul, který se zastrčí do 12voltové zásuvky v interiéru. Pokud je spárovaný s příslušnou aplikací ve smartphone, odešle se podobný tísňový signál jako z eCallu.

8. Dočkám se pomoci i v zahraničí?

Ano, systém je sjednocený pro všechny země Evropské unie. Měl by být funkční například také ve Švýcarsku, v Norsku, na Islandu i v Rusku.

Škoda Kodiaq

Škoda Kodiaq je po modelu Yeti druhé SUV značky Škoda. Využívá koncernovou platformu MQB a vyrábí se v České republice spolu se sesterským SUV Seatu. Kodiaq je první model Škody, který lze objednat v sedmimístném provedení, dostupný je také v provedení sport (RS).

Ceny a výbava • Test Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI/176 kW • Škoda Kodiaq RS

Doporučujeme

Články odjinud