Systém eCall bude od dubna povinný. Přinášíme vše, co musíte vědět

Původně již od roku 2015 měl v Evropě začít fungovat systém pro přivolání pomoci v nouzi z automobilů. Nakonec se tak stává až od letošního dubna. Povinně mají být příslušné moduly zabudovávány o všech nově homologovaných vozů kategorií M1 a N1.
Systém eCall bude od dubna povinný. Přinášíme vše, co musíte vědět

O tom, že by vůz, který havaruje třeba uprostřed noci na nějakém odlehlém místě, samočinně dokázal přivolat pomoc pro svoji momentálně indisponovanou posádku, se hovoří již od devadesátých let. Již tehdy měla firma Bosch patentovaný systém automatického tísňového volání z havarovaného automobilu. V Československu dokonce již v roce 1976 vyvinuli obdobu, která ovšem tehdy ještě fungovala na principu rádiového vysílání.

Po řadě odkladů se nakonec Evropská unie sjednotila na povinném zavedení a termínu spuštění systému eCall od 1. dubna 2018. Mezitím se už ale příslušný modul v interiérech vozů některých značek objevil již dlouho před tímto stanoveným datem. K pionýrům v této oblasti patřily například BMW, Volvo, Citroën a Peugeot, před termínem se objevil také ve Škodě Kodiaq a Superb. Nyní už mohou mít příslušné červené tlačítko s telefonkem všechny typy vozů Škoda s výjimkou Citigo, tam jde ovšem zatím o volitelnou výbavu.

Systém eCall definitivně schválen. Povinný bude od roku 2018

Systém eCall definitivně schválen. Povinný bude od roku 2018

"Funguje to stejně jako systém e-call, jehož přesnou verzi jako první dostane následovník současného vozu Rapid, ale zatím ho označujeme jako Škoda tísňové volání," upřesnil mluvčí tuzemské prodejní organizace Škoda Vítězslav Pelc.

1. Jak eCall funguje?

Pokud se stane tak závažná nehoda, že jsou aktivovány airbagy, vyšlou nárazové senzory signál jednotce a ta se propojí s operátory linky 112. Jednak vozidlo ihned odešle soubor dat a zároveň se otevře kanál pro hlasovou komunikaci. I když ale ve vozidle nikdo neodpovídá, dispečer vyšle na místo jednotlivé složky záchranného systému. Informace o tom, že se na té které komunikaci stala nehoda, vzápětí dostávají i pracovníci centra pro řízení dopravy.

Aby se minimalizovaly falešné poplachy, musí jednotka před "zavoláním" dostat signál od minimálně dvou čidel - tedy například z nárazových čidel, senzoru přetížení, od předpínačů bezpečnostních pásů či jednotky airbagů.

2. Proč se eCall zavádí?

Každý rok se v Evropě stane více než 1,3 milionu dopravních nehod. K tisícům lidí se záchranáři nedokážou dostat tak brzy, aby mohli zachránit život, případně zásadním způsobem zmírnit budoucí následky. "Jen v České republice každý rok zemře pět až deset lidí, kteří se při dopravní nehodě vážně zraní a nedokážou si přivolat pomoc a mají smůlu v tom, že nablízku není ani nikdo jiný, kdo by to udělal za ně," uvádí Tomáš Neřold, který je pověřený řízením Samostatného oddělení BESIP ministerstva dopravy.

Policie má nejvýkonnější auta v historii. Podívejte se, v čem jezdila dosud

Policie má nejvýkonnější auta v historii. Podívejte se, v čem jezdila dosud

Odhady odborníků mluví o top, že v budoucnosti by systém eCall mohl každý rok zachránit v Evropské unii životy 2500 účastníků dopravních nehod. Zpočátku budou čísla samozřejmě nižší, protože systém se teprve začne montovat do úplně nových typů vozů. Statistiky přitom udávají, že nehodu během prvního roku provozu má pouze osm procent vozidel.

3. Jakou informaci dostanou záchranáři?

Ihned po nárazu provázeném vystřelením airbagů se z vozidla odesílá speciální 92místný kód složený z číslic a písmen. Díky němu lze rozklíčovat, o jaký přesný typ vozu jde, na jaké palivo jezdí, i to, kolik lidí ve voze cestuje (respektive kolik bezpečnostních pásů bylo v okamžiku havárie zapnuto).

Další informace pak získají od posádky, pokud je schopná komunikovat. Díky tomu by se ve městě příjezd záchranářů na místo nehody měl ve městech urychlit o čtyřicet procent a mimo ně dokonce o celých padesát procent.

4. Pozná eCall, na které straně dálnice jsem havaroval?

Ano, jelikož součástí výše zmíněného kódu jsou i tři poslední polohy vozu. Ty se během jízdy neustále přepisují. V jednotce, která bývá obvykle umístěna na palubní desce nebo na stropě nad oběma předními sedačkami, je totiž umístěna i lokalizační modlu GPS využívající družice evropského navigačního systému Galileo.

Přesnost určení polohy je zhruba jeden metr. Z toho je zřejmé, že záchranáři přijedou k nehodě po správné polovině dálnice a nebudou muset přelézat prostřední svodidla. 

Před ostrou zatáčkou zatrubte. Co asi nevíte o předpisech v zahraničí

Před ostrou zatáčkou zatrubte. Co asi nevíte o předpisech v zahraničí

5. Lze eCall zneužít?

Za běžného provozu je SIM karta v modulu takzvaně uspána. Aktivuje se právě jen tehdy, když dojde k velké havárii. Druhou možností, jak spojení vyvolat, je zmáčknout tlačítko manuálně. To lze udělat například tehdy, když za zatáčkou spatříme čerstvě havarovaný vůz. Rozhodně nehrozí, že by tímto způsobem někdo mohl sledovat, kde se v danou chvíli s vozidlem pohybujete. Daleko snáze lze zjistit polohu vašeho mobilního telefonu.

6. Kolik bude eCall stát?

Už při schvalování příslušné legislativy se mluvilo o tom, že pro výrobce to bude znamenat dodatečné náklady ve výši kolem jedné stovky eur, tedy v přepočtu jde přibližně o 2500 Kč. Výrobci ale obvykle tuto sumu započítají do konečné základní ceny daného typu vozu. Samotné volání na linku 112 bude zdarma, stejně jako tomu je při volání na tísňové linky z jakéhokoli telefonu.

Proč si pořídit nové auto? Tento crashtest ukázal rozdíl dvaceti let vývoje

Proč si pořídit nové auto? Tento crashtest ukázal rozdíl dvaceti let vývoje

Tísňové volání by bylo možno sice na území ČR uskutečnit i bez SIM karty (totéž umí každý mobilní telefon), avšak v některých jiných zemích to možné není. Navíc SIM výrobci aut hodlají využít i pro doplňkovou službu, například pro spojení se značkovým servisem a podobně.

7. Je možno systémem eCall vybavit i starší auta?

Teoretická možnost samozřejmě je, pokud má vozidlo příslušné snímače (nárazová čidla a airbagy), ale výrobci to zřejmě nabízet nebudou. Navíc existují i náhradní řešení. Například spoleřnosti IBM a Bosch společně vyvinuly modul, který se zastrčí do 12voltové zásuvky v interiéru. Pokud je spárovaný s příslušnou aplikací ve smartphone, odešle se podobný tísňový signál jako z eCallu.

Laso, vodotrysk, děravý hrnec... Znáte význam všech kontrolek ve vašem autě?

Laso, vodotrysk, děravý hrnec... Znáte význam všech kontrolek ve vašem autě?

8. Dočkám se pomoci i v zahraničí?

Ano, systém je sjednocený pro všechny země Evropské unie. Měl by být funkční například také ve Švýcarsku, v Norsku, na Islandu i v Rusku.

Minitest Audi Q5 3.0 TDI quattro: Náskok díky šesti válcům?

Audi Q5 3.0 TDI quattro (minitest)

Obligátní třílitrový turbodiesel obohatil nabídku Audi Q5 na českém trhu teprve nedávno. Jde o druhý nejdražší a zároveň druhý nejsilnější agregát nabídky, otázkou ale zůstává, jestli je ho vůbec potřeba.

dnes | Jan Mička | 11 příspěvků
TEST Mercedes-Benz X 250d 4Matic: Hvězda dělnické třídy?

Mercedes X 250d 4Matic

Někdy je snaha konkurovat soupeřům tak velká, že neváháte sáhnout po snadném a levném řešení, což se ale nemusí vyplatit. Může se Navara s hvězdou na přídi postavit Amaroku?

24.  4.  2018 | Miro Mihálik | 19 příspěvků
TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové lodi Volkswagenu nové generaci SUV Touareg. Než se tak stane, pojďme si něco říci o nejvýkonnějším provedení nabídky.

19.  4.  2018 | Jan Mička | 44 příspěvků