Švýcaři vyvíjejí převratný systém pro boj s CO2. Nástup elektroaut už ale nezastaví

Boj se škodlivými emisemi má mnoho podob. Nový švýcarský patent vypadá slibně, dost dobře si ale nedokážeme představit jeho aplikaci na osobní automobily.

Značná část emisí oxidu uhličitého pochází z odvětví dopravy – například v Evropě za ně ve 40 % mohou nákladní automobily. Vědci ze Švýcarského federálního technologického institutu v Lausanne (EPFL) přišli s novou metodou zachycování oxidu uhličitého z výfuků, která by mohla snížit emise až o 90 %.

Porsche prodává odpustky za vysoké emise. Majitelé vozů mohou pomoci třeba lesům

Porsche prodává odpustky za vysoké emise. Majitelé vozů mohou pomoci třeba lesům

Svůj nápad, který si již nechali patentovat, publikovali v článku v odborném časopise Frontiers in Energy Research. Konkrétně navrhují zachytávat oxid uhličitý z výfukového potrubí nákladního automobilu a proměnit ho na kapalinu, která bude uložena v nádrži na střeše vozidla.

Místo výfuku zkapalnění

Odborníci už dokonce mají odpověď na Nerudovskou otázku „Kam s ním?“ Zkapalněný oxid uhličitý může být poté dopraven na čerpací stanici, kde ho lze znovu použit různými způsoby, včetně přeměny na konvenční palivo s využitím obnovitelné energie.

Koncern FCA našel šikovnou kličku, jak se vyhnout pokutám za vysoké emise

Koncern FCA našel šikovnou kličku, jak se vyhnout pokutám za vysoké emise

V praxi to má fungovat tak, že horké výfukové plyny jsou nejprve ochlazeny a oddělí se voda. Následně procházejí „speciálními absorpčními materiály vyvinutými v EPFL“, kde dojde k izolaci oxidu uhličitého od ostatních plynů, jako je dusík a kyslík.

Poté je čistý oxid uhličitý extrahován a pomocí tepla, pocházejícího z motoru vozidla, stlačen, čímž dojde ke změně jeho skupenství na kapalinu. Ta pak může být uložena v nádrži připevněné ke střeše vozidla a následně (třeba během tankování) uložena na čerpací stanici.

Zatím jen pro náklaďáky

Ve stávajícím stavu je celý systém použitelný jen pro velká vozidla, jako jsou autobusy nebo nákladní vozy. Jeho součástí je totiž „kapsle“ o rozměrech 2 × 0,9 × 1,2 metrů a celé zařízení váží 7 % z celkového užitečného zatížení kamionu. Vědci počítají s tím, že touto cestou by mělo být možné recyklovat 90 % emisí oxidu uhličitého.

VW I.D. chce mít neutrální uhlíkovou stopu. Emise bude šetřit už při výrobě

VW I.D. chce mít neutrální uhlíkovou stopu. Emise bude šetřit už při výrobě

Systém zachycování CO2 je v tuto chvíli pouze ve stádiu konceptu a jeho autoři odhadují, že realizace a nasazení v reálném světě bude trvat několik let. Dalším krokem bude vývoj prototypu pro vyzkoušení experimentálních prvků v praxi.

Pokud systém, vyvinutý švýcarskými vědci, bude možné nasadit do praxe, mohl by zpomalit nástup elektromobilů. „I když používání elektrických vozidel pro osobní dopravu může přispět ke zlepšení situace, snížení emisí z komerční dopravy – jako jsou kamiony nebo autobusy – je mnohem větší výzvou.“ konstatují v oficiální zprávě.

Zákaz předjíždění pro kamiony se rozšíří na další úseky dálnic. Nepůjde pouze o D1

Zákaz předjíždění pro kamiony se rozšíří na další úseky dálnic. Nepůjde pouze o D1

Hlavní výhodou tohoto systému je, že ho lze, na rozdíl od elektrických nebo vodíkových motorů, použít jako dodatečně instalovanou výbavu stávajících vozidel. Může tak zásadně neutralizovat jejich dopad na emise uhlíku.

Autor: Karel Kilián

Článek připravila redakce VTM.cz

Minitest Piaggio MP3 300 HPE Sport: Tak trochu auto, tak trochu skútr, 100% cool

Piaggio MP3 300 HPE Sport

Rádi byste požívali výhod skútru, ale na jednu stopu nemáte řidičák nebo odvahu? Pak doporučujeme tříkolové Piaggio MP3, omlazené a s posíleným motorem.

5.  7.  2020 | Jiří Baborský | 9 příspěvků
S elektrickou Mazdou MX-30 poprvé v Česku: Když to musí být, ať je to takhle!

Mazda MX-30

Nenechejte se zmást německou espézetkou. Novou Mazdu MX-30 jsme poprvé zkoušeli na českých silnicích a doslova nás nadchla!

2.  7.  2020 | Jan Mička | 32 příspěvků
TEST Dacia Duster 1.0 TCe LPG: Přesně tuhle bych si klidně koupil!

Dacia Duster 1.0 TCe LPG

I Dacia musela zdražovat. SUV Duster, které pořídíte i v tovární úpravě na LPG, si však stále drží velmi příznivou cenu. A víte co? Plynovou verzi bych si klidně sám koupil.

28.  6.  2020 | Jan Mička | 107 příspěvků