Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak je na tom s jízdními vlastnostmi? Zjišťovali jsme to v serpentinách i centru katalánské Barcelony.

Japonská automobilka poprvé uvedla model CX-5 v roce 2012. Jako první se pyšnil designovým jazykem Kodo a technologií pohonných jednotek, kterou dnes již velmi dobře známe pod označením Skyactiv. Mazda k dnešnímu dni vyvezla tento model do 120 zemí světa a celkem prodala 1,5 milionu kusů.

Mazda CX-5 odhalena. Dostane speciální lak a drobné inovace

Mazda CX-5 odhalena. Dostane speciální lak a drobné inovace

S tímto sympatickým základem přivedla na svět druhou generaci, která má být stylovým, temperamentním a inteligentním vozidlem. Navíc má zákazníkům v segmentu SUV přinést nový rozměr potěšení z jízdy. O pravdivosti těchto slov jsme se osobně přesvědčovali během evropské premiéry v Barceloně.

Design, který funguje

Nová Mazda CX-5 se oproti svému předchůdci, alespoň co do designu, nedočkala radikálních změn. Mrzet ji to ale rozhodně musí. Vzhled automobilu je charismatický a zkrátka funguje. Navíc do segmentu plného krabicovitých tvarů přináší svěží a dynamický zevnějšek.

Když jsme vozy na parkovišti viděli vzorově vyrovnané v jednotlivých barevných provedeních, shodli jsme se, že mu vlastně sluší všechny. Oproti předchozí generaci se největší změny odehrály na přídi, která má nově agresivnější vzhled a užší světlomety. Drobným výstřelkem je snad jen vystouplé logo v masce. Tento "dudlík" ale zaregistrujete až při velmi pečlivém zkoumání.

První dojmy: Střecha Mazdy MX-5 RF je důmyslná jako origami

První dojmy: Střecha Mazdy MX-5 RF je důmyslná jako origami

Ani rozměrově nedošlo oproti předchůdci k výraznějším odchylkám. Tou nejvýraznější je změna výšky, která se o 35 milimetrů snížila. Šířka i rozvor kol zůstávají na stejných hodnotách, délka se pak liší o 10 milimetrů. Podrobněji si design Mazdy CX-5 můžete prohlédnout v následujícím spotu...

Pozitivní dojmy přetrvávají i po usednutí do interiéru. Ve voze se sedí poměrně vysoko, což jen umocňuje dobrý rozhled z vozu. Překvapí také vzdušnost a prostornost vnitřních partií. Že je CX-5 vhodným kandidátem pro rodinu s dětmi nezmínila Mazda náhodou. Dokonce si dovolíme tvrdit, že model by byl skvělým parťákem i na dlouhé cesty pro pět dospělých.

Se 180 centimetry si řidič udělá dostatek pohodlí a ještě si s dostatečnou rezervou v oblasti kolen a hlavy sedne "sám za sebe". Prostor v interiéru si navíc pochvaloval i kolega, který měl oproti našemu redaktorovi o nějaký ten centimetr navíc. Komfortem pro cestující naštěstí neutrpěl zavazadlový prostor, který disponuje 509 litry.

Mazda bude mít benzinový motor na principu vznětového

Mazda bude mít benzinový motor na principu vznětového

Víko kufru lze navíc nově obsloužit i pohybem nohy pod zadním nárazníkem. Oproti svým konkurentům přichází Mazda s tímto řešením později. Na prezentaci se dozvídáme, že japonští tvůrci jsou k podobným vychytávkám značně nedůvěřiví, i proto nasazení této novinky trvalo o něco déle.

Sympatickým počinem je pak head-up displej, který údaje o jízdě a trase promítá přímo na čelní sklo automobilu. Zatímco zobrazení dat na klasický průhledný štít na mě vždy působí spíše rušivě, informace přímo na skle jsou příjemnou změnou. Cestující pak jistě ocení také USB porty vpředu i vzadu.

Fotogalerie: S Mazdou CX-5 v Barceloně

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Jezdí na jedničku

Jako první jsme, byť jen z pozice spolujezdce, okusili 2,2litrovou naftovou jednotku s výkonem 110 kW a šestistupňovou manuální převodovkou. Už po prvních stovkách metrů si všímáme, že motor je nesmírně kultivovaný a v kabině je i ve vyšších rychlostech opravdu klid. Zajímala nás zejména spotřeba, kterou jsme si vynulovali na několikakilometrovou dálniční pasáž cesty. Její hodnota se v cíli ustálila lehce nad 6,5 litry na sto kilometrů.

Druhou zkušenost, tentokrát již za volantem, jsme získali s dvoulitrovým benzínem o výkonu 118 kW, který se taktéž pároval s manuální převodovkou. V zatáčkách je vůz sebejistý a dobře si poradil i s nezpevněnými cestami, na které jsme při putování v okolí Barcelony také vjeli. Reakce podvozku na drtivou většinu nedostatků silnic byly zanedbatelné. Lehká a přesná byla také spolupráce s řadící pákou. Po jízdní stránce tedy CX-5 rozhodně nezklamala, naopak.

Facelift Mazdy 3 detailně: Přehled cen, motorizací a výbav

Facelift Mazdy 3 detailně: Přehled cen, motorizací a výbav

Počítadlo spotřeby jsme si tentokrát nechali zapnuté po celou dobu jízdy. Po asi 140 kilometrech, které obsahovaly stoupání do serpentin, dálniční úseky i popojíždění v zahuštěném centru města, se hodnota ustálila na 8,5 litrech.

Zamrzelo nás, že jsme se nesetkali s hlavní novinkou - 2,5litrovou benzínovou jednotkou s možností vypnutí prvního a posledního válce. Jedná se o nejsilnější motor, který můžete v útrobách nové CX-5 očekávat, navíc se páruje jen s pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Tento agregát však bude novinářům detailně představen až později.

A co cena?

Nejlevnější variantou je benzínový dvoulitr s výkonem 121 kW a šestistupňovou manuální převodovkou, který v základní výbavě Emotion (jediný vůz, který v ní seženete) vyjde na 560 900 Kč. 

První evropské muzeum Mazdy bude v Německu. Má 45 modelů

První evropské muzeum Mazdy bude v Německu. Má 45 modelů

Nejdostupnějším dieselem je pak 2,2litrová jednotka se 110 koňmi a manuálem v provedení Challenge. Ta přijde na 720 900 Kč. Jen dodejme, že za pohon všech kol se u japonské automobilky připlácí 50 tisíc korun.

Zmiňovaná novinka v podobě 2,5litrového benzínu s možností deaktivace válců sice k otestování nebyla, českou cenu této specifikace však již známe. Motor se nabízí pouze s pohonem všech kol a automatickou převodovkou, navíc jen v provedení Revolution TOP. Takový vůz pak vyjde na 907 900 Kč.

Sympatický crossover pro širokou cílovku

Již během evropské premiéry bylo přítomným novinářům nastíněno, že nová Mazda CX-5 je vozem pro širokou cílovou skupinu. Svými schopnostmi má totiž uspokojit nejen spontánní řidiče, ale třeba i workoholiky či početné rodiny, tedy uživatele, kteří ve voze tráví velké množství času.

Jaké automobily se u nás nejlépe prodávaly před 10 lety?

Jaké automobily se u nás nejlépe prodávaly před 10 lety?

A během prvních jízd jsme se přesvědčili, že tento slib se japonskému výrobci podařilo naplnit. Nová Mazda CX-5 je charismaticky vypadajícím autem, jehož hlavní předností je komfortní a tichá jízda. Opomenout ale nesmíme ani bohaté množství prostoru, které tento crossover nabízí.

Fotogalerie: Mazda CX-5 na oficiálních snímcích

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

bazar

Mazda 6 2,2
Rok výroby: 2009
Stav: 109 440 km
Cena: 180 000 Kč
Mazda 6 2
Rok výroby: 2009
Stav: 102 370 km
Cena: 177 000 Kč
Mazda 6 2,2
Rok výroby: 2009
Stav: 158 018 km
Cena: 184 000 Kč
Mazda 6 2
Rok výroby: 2003
Stav: 146 719 km
Cena: 66 000 Kč
Mazda 6 1,8
Rok výroby: 2005
Stav: 146 207 km
Cena: 93 000 Kč
Mazda 6 2
Rok výroby: 2006
Stav: 121 723 km
Cena: 140 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků