Světová premiéra Volvo S60

Nový vůz Volvo S60 vyvolává zvenku silné asociace na coupé, ale ve skutečnosti se uvnitř jedná o prostorný sedan. Působivý a temperamentní design dodává vozu zřetelný sportovní charakter. Přesto je dostatečně prostorný a praktický pro komfortní cestování pěti cestujících
Světová premiéra Volvo S60
Design

Nový vůz Volvo S60 vyvolává zvenku silné asociace na coupé, ale ve skutečnosti se uvnitř jedná o prostorný sedan. Působivý a temperamentní design dodává vozu zřetelný sportovní charakter. Přesto je dostatečně prostorný a praktický pro komfortní cestování pěti cestujících.
Z hlediska řeči designu je Volvo S60 jasně Volvem, neboť se jedná o snadno rozpoznatelného člena této rodiny. Zároveň má silnou individualitu a drží si svojí vlastní pozici.Velké množství inspirace vzešlo od vozu Volvo C70 coupé, avšak s požadavkem na nový tvar kombinovaný se čtyřmi dveřmi.

Sladění bylo dosaženo zešikmením zadní části vozu a následným pokračováním směrem dopředu - střecha, čelní sklo a prostor pro posádku byly posunuty dopředu, tzv. “Cab forward” design. Výsledkem je impozantní výhled přes velké čelní sklo, se všemi přístroji a ovládacími prvky v zorném poli řidiče a v jeho pohodlném dosahu.

Interiér

K dispozici jsou dva různé typy designu interiéru, Dynamic a Comfort. Verze Dynamic je dokonce ještě více tvarovaná tak, aby měl vůz více charakter vozu s uspořádáním míst 2+2, zatímco verze Comfort slouží spíše pro komfort i třetího cestujícího na zadním sedadle. Bezpečnostní konstrukce interiéru používá stejný systém jako ostatní modely platformy, ale byla pečlivě přizpůsobena v souladu s nezbytnými specifickými předpoklady vozu S60.

Ochrana interiéru je v přední části provedena hlavně prostřednictvím bezpečnostních pásů s předpínači a omezovači zatížení. To znamená, že pás má schopnost snímat a dle toho přizpůsobit své aktivování tak, aby byla poskytnuta nejlepší možná úroveň ochrany.

Bezpečnostní pásy pracují spolu s dvoufázovými airbagy, které jsou dalším opatřením, který vůz použije v případě, že je nutné zvýšit úroveň ochrany vzhledem k síle nárazu.
Boční airbagy se pohybují spolu se sedadly v souladu se stanovenou konstrukční filosofií firmy Volvo, takže vždy chrání cestující z optimální polohy. Dále byla přepracována nafukovací clona – IC – tak, aby vyhovovala specifické geometrii vozu S60. V případě boční kolize také chrání hlavy cestujících na zadních sedadlech tak, že zakryje postranní okna a rámy dveří.

Oblasti interiéru, ve kterých by v případě kolize mohlo hrozit riziko nárazu do hlavy, byly učiněny “ohleduplnějšími” z hlediska jejich designu, upevňovacích prvků a použitých materiálů. V některých oblastech, aby byl nápor nárazu absorbován (nikoli cestujícími), byly za panely instalovány přídavné vycpávky pohlcující energii.

Motory

Síla stojící za vozem Volvo S60 přichází výhradně v podobě pěti-válcových benzínových motorů (celkem 5 variant), s přeplňováním nebo bez přeplňování. Nejsilnějším je pětiválec s objemem 2.3 a vysokotlakým přeplňováním dosahující výkonu 250 ks při 5200 ot./min. Točivý moment 330 Nm je k dispozici v rozmezí od 2500 ot./min do 5200 ot./min. Na druhém konci nabídky stojí atmosférický pětiválec s objemem 2.4 litru dosahující výkonu 140 ks pří 4500 ot./min a točivého momentu 220 Nm při 3750 ot./min.

Přeplňované motory se vyznačují bleskovou odezvou a mohutným výkonem již od nízkých otáček motoru a všechny nabízí vynikající ekonomickou spotřebu paliva. Faktem je, že spotřeba paliva se u všech verzí motoru pohybuje mezi 8.4 litrů/100 km (140 k bez přeplňování) až po umírněných 9.3 litrů/100 km (250 k s vysokotlakým přeplňováním) v kombinovaném provozu dle normy EU 1999/100.

Všechny motory bez přeplňování splňují úrovně americké normy ULEV resp. EURO 4, zatímco přeplňované motory splňují normu LEV, resp. EURO 3.

Výkony motorů jsou přenášeny na přední poháněná kola prostřednictvím pětistupňové přímořazené převodovky případně pětistupňové automatické převodovky, která může být vybaveny i funkci sekvenčního řazení.

Podvozek

Zavěšení předních kol vozu S60 je stejné jako je používáno na ostatních modelech sdílejících stejnou platformu. Je opatřené pružícími jednotkami McPherson s dolními příčnými rameny. Vzadu je nezávislé zavěšení kol Volvo typu multi-link.

Jednou z výhod systému multi-link je, že umožňuje používat princip “jedna funkce-jeden komponent”, aby nedocházelo k žádným kompromisům. Vlastnosti, jako jsou podélná stabilita a podélné řízení, boční síly, vyrovnávání odklonu kol a změna úhlu řízení následkem naklonění vozu v zatáčce, nejsou kombinované ve stejné komponentě zavěšení kol, ale jsou udržovány samostatně a optimalizovány bez vzájemné závislosti, čímž nedochází ke kompromisním řešením.

Minimální nebo žádná odchylka v rozchodu zadních kol (Volvo S60 má nejširší rozchod kol ve své třídě) byla vždy považována za velmi důležitou vlastnost vozů Volvo. Vyrovnávání odklonu kol v zavěšení zadních kol, je nezbytné pro dosažení vysoké schopnosti pohlcení bočních sil a stability při projíždění ostrých zatáček i při úhybných manévrech, a to zejména při plně naloženém voze. Volvo nikdy nesmí při jízdě překvapit řidiče náhlou změnou chování vozu.

S Volvem rovněž nesmí docházet k poklesu nebo zvednutí přední části vozu během prudkého brzdění nebo silného zrychlování. Karosérie musí setrvávat v co možno nejhorizontálnější poloze. Toho je dosaženo díky geometrii upravené proti poklesu přední části vozidla při brždění (anti-dive) v předním a zadním zavěšení kol a pomocí systému proti zvednutí přední části vozidla při zrychlování (anti-lift), který je použit na přední nápravě.

Stabilita při prudkém brždění v zatáčce je ještě dále vylepšena geometrií předních kol, která pro tento případ umožňuje polohu negativní sbíhavosti, zatímco zavěšení zadních kol má efekt pozitivní sbíhavosti, čímž je dosaženo lepší rovnováhy.

Brzdy

Brzdy ABS jsou také opatřené funkcí elektronického rozdělování brzdné síly (EBD) pro optimální brzdnou účinnost.
Několik verzí vozu S60 je vybaveno stabilizačním systémem STC – pro kontrolu stability a trakce – v rámci standardního vybavení, zatímco vyspělejší a dynamický systém pro kontrolu stability a trakce (DSTC) s aktivním protismykovým systémem je dodáván jako výbava na přání.

Komfort

Vůz musí být současně pohodlný, tichý a bez vibrací, ale současně musí poskytovat potěšení a zážitek ze sportovního charakteru jízdy.

Jízdní komfort ve voze S60 nebyl obětován na oltář sportovního charakteru. Místo toho byly všechny žádané vlastnosti zkombinované takovým způsobem, že bylo dovedně postaráno nejen o sportovní charakter, ale i o komfort. Například v parametrech pružin a tlumičů.

Pro Volvo S60 jsou k dispozici dvě volitelná nastavení podvozku s rozdílnými úrovněmi tuhosti a komfortu.

Pneumatiky a kola jsou k dispozici v několika verzích a velikostech, a to v závislosti na použitém motoru a nastavení podvozku. Rozměr největších a nejširších pneumatik standardně dodávaných z výroby je 225/45-17".

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Volvo C30 2
Rok výroby: 2007
Stav: 87 116 km
Cena: 130 000 Kč
Volvo S40 2
Rok výroby: 2007
Stav: 150 985 km
Cena: 150 000 Kč
Volvo V50 2
Rok výroby: 2007
Stav: 189 517 km
Cena: 126 000 Kč
Volvo XC60 2,4
Rok výroby: 2010
Stav: 123 591 km
Cena: 430 000 Kč
Volvo S40 2
Rok výroby: 2004
Stav: 191 195 km
Cena: 83 000 Kč
Volvo C30 2
Rok výroby: 2009
Stav: 212 489 km
Cena: 120 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků