Světlomety budoucnosti: LED, nebo laser?

Dnes si posvítíme na současnost, ale i budoucnost automobilových světlometů. Na jejich správné funkci závisí, jestli dojedete do svého cíle včas a bezpečně.

Jedním z předních světových lídrů ve výrobě a vývoji osvětlovací techniky a elektroniky pro prestižní světové automobilky je společnost HELLA. V české republice působí od roku 1992 a na globální úrovni již více než 110 let. 

HELLA je vždy na špici v rámci inovací ve svém oboru a každoročně investuje desítky milionů korun do svých vývojových center v Mohelnici a Ostravě. A vyplácí se to. Díky tomu mohla také jako první na světě přijít na trh s uceleným systém revolučního třířádkového ledkového projektoru MATRIX. Pod tímto názvem se skrývá trvale svítící, ale přitom neoslňující dálkové světlo, které si samo reguluje svoji intenzitu vzhledem k ostatním účastníkům silničního provozu. Matrix je nová generace adaptivních světlometů. Když už jsme u inovativních řešení, každým rokem vývojáři v HELLA, kterých je v české republice více než 500, podají téměř 250 patentů. Vývoj se za poslední dekádu posunul od halogenových světlometů k ledkovým a v poslední době také laserovým technologiím. Podle názoru vývojářů ale laser nebude nosnou technologií budoucnosti a to zejména z důvodu její nákladnosti a vysokých požadavků na bezpečnost. Zdá se tak, že prim budou hrát i nadále LED technologie.

mereni-fotometrickych-velicin-pomoci-goniofotometru.jpg

Vývoj nového světlometu je takový neustálý tanec mezi vejci. Ladí se designové a funkční požadavky zákazníka, světelný výkon, nákladovost, spolehlivost a také vyrobitelnost,“ říká Marek Olivík, systémový inženýr. V současné době se světlomet může skládat z více než 500 komponentů a čas mezi předáním úvodní představy designérů automobilky a zahájením sériové výroby může být až dva a půl roku. Mezi tím je třeba provést desítky tisíc hodin konstrukce, výpočtů a simulací. Ve fázi před zamražením konstrukce se provádějí simulace zaměřené na pevnost a odolnost proti vibracím, tepelné a světelné simulace a další. Ve fázi kvalifikace výrobku se zkouší odolnost proti vibracím a teplotním cyklům, odolnost vůči vlhkosti a chemikáliím, elektromagnetická kompatibilita a zkoumá se mnoho dalších vlivů, které ovlivňují funkčnost spolehlivost a životnost světlometu. Proto se do vývoje zapojují odborníci nejrůznějších profesí.

overeni-elektromagneticke-kompatibility.jpg

HELLA klade velký důraz na vlastní vývoj, a proto se rozhodla, že se během nejbližších dvou let stane z ostravského Technického centra největší evropské vývojové a testovací centrum celé společnosti. Potřeba specialistů a kvalifikovaných techniků ve vývoji i výrobě moderních světel je obrovská,“ říká Jan Bezděk, vedoucí předsériové výroby vzorků. Jedná se o široké spektrum pozic z oblasti aplikované elektroniky, vývoje optických systémů nebo pokročilé konstrukce plastových dílů. Uplatnění najdou také procesní inženýři, experti na robotizaci, konstruktéři a další. HELLA je přitom pověstná přátelskou atmosférou v pracovních týmech. Každý nováček dostane přiděleného kolegu, takzvaného Patrona. Ten se o něj v prvních měsících stará a poskytujeme veškerou pomoc v rámci adaptačního procesu. „Nemalým bonusem je i fakt, že člověk vidí denně na ulici světla projíždějících aut a může si říct, že na nich zanechal svůj otisk,“ dodává Jan Bezděk.

Doporučujeme

Články odjinud