Světlomety (2): Světlo pro všechny situace

V dnešním pokračování našeho popisu aktuálních trendů v osvětlovací technice se zaměříme na adaptivní světlomety.

V minulém díle jsme se soustředili především na nejčastěji používané druhy světelných zdrojů, nyní se blíže podíváme na ty svítilny, jež umožňují změny rozvržení světelného toku v závislosti na aktuálních podmínkách. Funkce adaptivních světlometů může mít různé podoby. V závislosti na jízdních podmínkách a směru jízdy přizpůsobuje řídicí jednotka například směr světelného kužele, rozložení světla na vozovku nebo dosvit.

Nejjednodušší adaptivní funkcí jsou tzv. odbočovací světlomety, které přicházejí ke slovu jen při relativně nízké rychlosti jízdy a pod úhlem cca 45° osvětlují krajnici a blízké okolí vozovky po stranách vozidla při průjezdu prudkou zatáčkou, případně chodník při odbočování na křižovatkách. Kromě rychlosti jízdy bývá aktivace odbočovacích světlometů závislá především na úhlu natočení volantu a někdy též na aktivaci směrových ukazatelů. Odbočovací světlomety mohou být realizovány přidáním vhodného zdroje světla do tělesa hlavních světlometů nebo příslušnou adaptací mlhových světlometů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vidění „za roh“

Sofistikovanější konstrukcí se vyznačují natáčecí adaptivní světlomety, které bývají často doplněny výše uvedenými doplňkovými odbočovacími světlomety. U natáčecích světlometů jsou projektory či reflektory hlavních světlometů natáčeny v závislosti na rychlosti a směru jízdy (natočení volantu, případně i úhlová rychlost vozidla kolem svislé osy), a to až o 15°, čímž se zlepšuje osvětlení vozovky při průjezdu zatáčkou až o 90 %. Rozsah natáčení světlometu postačuje k osvětlení zatáček do poloměru cca 200 m. Natáčení projekčního modulu nebo reflektoru zajišťuje krokový elektromotor podle pokynů elektronické řídicí jednotky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Všestranné světlomety

Cíleným natáčením zdroje světla ve svislé i horizontální rovině je možné měnit rozložení světla a dosvit v závislosti na rychlosti jízdy. Adaptivní světlomety tak mohou nabízet nejen natáčecí funkci, ale i další režimy osvětlení např. pro jízdu na dálnici (zvýšení výkonu žárovky, resp. prodloužení dosvitu bez oslňování ostatních řidičů), ve městě (důraz na široké osvětlení krajnic) nebo za špatného počasí (menší odrážení světla od mokré vozovky). Světlomety některých vozů disponují rovněž přepínáním mezi pravostranným a levostranným provozem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Systémová integrace

Další zvýšení přizpůsobivosti světlometů přineslo využití kamerového snímání a následného vyhodnocování situace před vozidlem, které umožnilo zavést automatické přepínání mezi potkávacími a dálkovými světlomety, resp. plynulé zacloňování částí světelného kužele trvale zapnutých dálkových světlometů. Ještě větší možnosti pro adaptivní řízení světlometů skýtají světlomety LED a neustále rozšiřovaná integrace jednotlivých vozidlových systémů. Natáčecí funkce tak může využívat například údaje z navigačního systému.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek


 

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků