Světlomety (2): Světlo pro všechny situace

V dnešním pokračování našeho popisu aktuálních trendů v osvětlovací technice se zaměříme na adaptivní světlomety.

V minulém díle jsme se soustředili především na nejčastěji používané druhy světelných zdrojů, nyní se blíže podíváme na ty svítilny, jež umožňují změny rozvržení světelného toku v závislosti na aktuálních podmínkách. Funkce adaptivních světlometů může mít různé podoby. V závislosti na jízdních podmínkách a směru jízdy přizpůsobuje řídicí jednotka například směr světelného kužele, rozložení světla na vozovku nebo dosvit.

Nejjednodušší adaptivní funkcí jsou tzv. odbočovací světlomety, které přicházejí ke slovu jen při relativně nízké rychlosti jízdy a pod úhlem cca 45° osvětlují krajnici a blízké okolí vozovky po stranách vozidla při průjezdu prudkou zatáčkou, případně chodník při odbočování na křižovatkách. Kromě rychlosti jízdy bývá aktivace odbočovacích světlometů závislá především na úhlu natočení volantu a někdy též na aktivaci směrových ukazatelů. Odbočovací světlomety mohou být realizovány přidáním vhodného zdroje světla do tělesa hlavních světlometů nebo příslušnou adaptací mlhových světlometů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vidění „za roh“

Sofistikovanější konstrukcí se vyznačují natáčecí adaptivní světlomety, které bývají často doplněny výše uvedenými doplňkovými odbočovacími světlomety. U natáčecích světlometů jsou projektory či reflektory hlavních světlometů natáčeny v závislosti na rychlosti a směru jízdy (natočení volantu, případně i úhlová rychlost vozidla kolem svislé osy), a to až o 15°, čímž se zlepšuje osvětlení vozovky při průjezdu zatáčkou až o 90 %. Rozsah natáčení světlometu postačuje k osvětlení zatáček do poloměru cca 200 m. Natáčení projekčního modulu nebo reflektoru zajišťuje krokový elektromotor podle pokynů elektronické řídicí jednotky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Všestranné světlomety

Cíleným natáčením zdroje světla ve svislé i horizontální rovině je možné měnit rozložení světla a dosvit v závislosti na rychlosti jízdy. Adaptivní světlomety tak mohou nabízet nejen natáčecí funkci, ale i další režimy osvětlení např. pro jízdu na dálnici (zvýšení výkonu žárovky, resp. prodloužení dosvitu bez oslňování ostatních řidičů), ve městě (důraz na široké osvětlení krajnic) nebo za špatného počasí (menší odrážení světla od mokré vozovky). Světlomety některých vozů disponují rovněž přepínáním mezi pravostranným a levostranným provozem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Systémová integrace

Další zvýšení přizpůsobivosti světlometů přineslo využití kamerového snímání a následného vyhodnocování situace před vozidlem, které umožnilo zavést automatické přepínání mezi potkávacími a dálkovými světlomety, resp. plynulé zacloňování částí světelného kužele trvale zapnutých dálkových světlometů. Ještě větší možnosti pro adaptivní řízení světlometů skýtají světlomety LED a neustále rozšiřovaná integrace jednotlivých vozidlových systémů. Natáčecí funkce tak může využívat například údaje z navigačního systému.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek


 

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků