Světlomety (1) - od žárovek až po diody LED

Přední světlomety patří mezi nejdůležitější prvky aktivní bezpečnosti. Ve dvou dílech si přiblížíme vývoj osvětlovací techniky.

Přední světlomety automobilů prodělaly v posledních dvou desetiletích obrovský vývoj. Dlouhou dobu vládly této oblasti neohroženě žárovky s kovovým vláknem nahrazované postupně halogenovými žárovkami s lepšími vlastnostmi.

Začátkem 90. let se pak v sériové výrobě objevily první výbojky, nejprve pro potkávací, posléze i pro dálkové světlomety (tzv. bi-xenonové světlomety) a o necelá dvě desetiletí později následovaly první přední světlomety s diodami LED pro všechny osvětlovací funkce.

Klepněte pro větší obrázek

Žárovka má v praxi stále navrch

Navzdory výrazně lepším vlastnostem novějších zdrojů světla (výbojky, diody LED) převažují v sériové výrobě stále žárovky. Důvod je nasnadě: nízká cena a jednoduchá výměna v případě poruchy. Výkonové parametry a životnost halogenových žárovek se navíc daří neustále zlepšovat, takže do starého železa ještě zdaleka nepatří.

Na skutečnosti, že jsou žárovky žárovými zdroji světla s relativně nízkou světelnou účinností, u nichž představuje převážná část vyzařované energie ztrátu v podobě tepla, se však už moc nezmění.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Výbojky: výhody s vyššími náklady

Cenový rozdíl mezi výbojkami a žárovkami se v průběhu let výrazně zmenšil, ale stále je dost velký na to, aby velkou část provozovatelů vozidel od jejich volby odradil. Na rozdíl od žárovek vzniká světlo výbojem mezi elektrodami umístěnými ve vhodném médiu (např. xenon s přísadou kovových solí). K zapálení výbojky je zapotřebí vysoké střídavé napětí, které způsobí přeskočení jiskry mezi oběma elektrodami a vytvoření elektrického oblouku v ionizovaném plynu.

Výhodou je více než dvojnásobný světelný tok v porovnání s halogenovou žárovkou, nižší spotřeba energie, delší životnost a barva světla podobná dennímu světlu.

Klepněte pro větší obrázek

LED: světlomety budoucnosti?

Ještě lepší vlastnosti vykazují elektroluminiscenční diody LED (Light Emitting Diode), což jsou polovodičové prvky, které přeměňují elektrický proud přímo na světlo. Výsledkem je vysoká účinnost, barevná stálost světla, které má blíž k dennímu světlu než z ostatních zdrojů světla, a vysoká úroveň jasu a kontrastu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Diody LED pro funkce potkávacích a dálkových světlometů dosahují již dostatečného světelného výkonu, a tak se vývoj zaměřuje především na další snižování spotřeby energie a výrobních nákladů a na optimální rozložení světla v závislosti na jízdních podmínkách, které je realizováno prostřednictvím techniky adaptivních světlometů, jíž bude věnován příští díl.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

 

 


 

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 29 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků