Světla z autobusu nebo kombajnu? I takové díly jsou na ikonických autech

Vývoj každého moderního automobilu stojí hotový majlant, jenže po vyrobení stovek tisíc kusů se peníze vrátí, Jenže, co když máte v plánu vyrobit pouze několik stovek či desítek jednotek? Poohlídnete se pod již vyvinutých dílech jinde. V extrémních případech si od zavedeného výrobce koupíte rovnou celý motor. Máme pro vás výběr 13 nejzajímavějších případů, kdy výrobci exkluzivního zboží sáhli po běžném zboží...

1) Zadní světla vzal McLaren F1 autobusu

Legendární McLaren F1, který v roce 1992 zkonstruoval tým Gordona Murryaho, se může pochlubit hned několika komponenty, které jste mohli najít nejen na zcela obyčejných automobilech, ale dokonce i na autobusech. Když vynecháme dvanáctiválcový motor, který byl zkonstruován na základech prvního poválečného mnichovského dvanáctiválce M70, pak jsou to například zpětná zrcátka z VW Corrado, a také zadní kulaté svítilny, které celé roky používal výrobce autobusů Bova. Také ještě několik dalších společností, zabývajících se výrobou zemědělských strojů.

Podívejte se důkazy na obrázcích:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

McLaren F1 (1992-1998): Nejrychlejší na světě

McLaren F1 (1992-1998): Nejrychlejší na světě

2) Francouzský díl na britském supersportu

Dalším, neméně zbožňovaným britským supersportem 90. let, jehož konstruktéři se uchýlili k použití levných dílů z běžných automobilů, je Jaguar XJ220. Zadní koncové svítilny pocházejí z obyčejného Roveru 200, ovšem Jaguar byl rafinovanější než většina ostatních a svítilny překryl vodorovnými plastovými lamelami, díky nimž byl plebejský původ velmi dobře maskován. Jaguar XJ200 také adoptoval zpětná zrcátka z Citroënu CX.

Srovnejte díly na vozech dárců a příjemců:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Supersport opět na farmě, tentokrát došlo na Jaguar XJ220

Supersport opět na farmě, tentokrát došlo na Jaguar XJ220

3) Noble hledal díly i v Asii

Automobilka Noble byla ve své době zjevení. Dokonale navržená sportovní nádobíčka byla do určité míry kompilací dílů nejrůznějších značek, mezi nimiž vynikaly především použité pohonné jednotky - dvakrát přeplňovaný V6 z Fordu Mondeo, později rovněž dvakrát přeplňovaný V8 od Yamahy, který v atmosférickém provedení požívalo také Volvo. První představený model M12 z roku 2003 používal zadní lampy z Mondea Mk.I, M400 z roku 2005 zase ze sedanu Hyundai Sonata.

Pro porovnání klikněte na následující snímky:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Noble M600: britská bestie je tady

Noble M600: britská bestie je tady

4) Aston Martin Virage byla hotová skládanka

Také slavný Aston Martin, který má nyní poměrně vysoká čísla vyrobených kusů, se v minulosti musel uchýlit k nákupu "od vedle". Aston Martin Virage z roku 1989 si vypůjčil přední světlomety z Audi 200, zadní pocházely z koncernového VW Scirocco Mk.I. Tento model, kterého vzniklo 365 kusů, byl vůbec takovou zajímavou skládankou, jelikož volant byl od GM, Jaguar daroval panel klimatizace a Ford ovladače.

Oba páry světel můžete porovnat na následujících fotografiích:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Aston Martin Virage: vítané doplnění

Aston Martin Virage: vítané doplnění

5) Aston DB7 se ovládá páčkami z Fordu

Dalším Astonem, který se musel spokojit z díly z obyčejných rodinných automobilů, byl DB7. Jeho zadní lampy si původně nechala vyrobit japonská Mazda (323F z roku 1989) a uvnitř se to jen hemžilo přepínači a ovladači z dílen Modrého oválu.

Na fotografiích se přesvědčíte, že v tomto případě shodný díl do očí nebije:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Aston Martin DB7 Zagato – angličan s italskou krví

Aston Martin DB7 Zagato – angličan s italskou krví

6) Trojúhelníky sluší více focusu než SSC Ultimate Aero

Jestli vám někdy připadalo supersportovní SSC Ultimate Aero něčím povědomé, pak jste měli správné tušení. Tomuto rekordmanovi daroval přední světlomety Ford Focus Mk.I. A můžete si být jistí, že v případě klasického hatchbacku vypadaly daleko lépe a rozhodně nepůsobily, že každou chvíli vypadnou na zem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

SSC Ultimate Aero II: veyronobijec podrobněji

SSC Ultimate Aero II: veyronobijec podrobněji

7) Opel Tigra dárcem i pro americkou legendu

Jestli jste fanoušky 24hodinovky Le Mans, pak vám jméno Callaway C12R nebude cizí. Americký závodní automobil, postavený na základech Corvette C5, měl kdysi velmi slušně nakročeno k tomu, aby se stal legendou, když v roce 2001 vyhrál kvalifikaci Le Mans a s přehledem porazil všechny Porsche i Ferrari. Silniční verze Callaway C12, které vzniklo pouhých 25 kusů, se chlubí zadními lampami, které pozná každý majitel Opelu Tigra Mk.I.

Toto využití levného dílu se povedlo. Klikněte si na fotografie pro jejich zvětšení:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Corvette Callaway SC610 přijíždí s 610 koňmi, na Z06 to nestačí

Corvette Callaway SC610 přijíždí s 610 koňmi, na Z06 to nestačí

8) Passat pootočili na bok

Někdy stačí zadní světla prohodit, pootočit o 90°a téměř nikdo nepozná, odkud že to vlastně jsou. Konstruktéři britského GT vsadili u modelu Invicta S1 z roku 2002 na lampy z VW Passat B5. Tento vzácný model se vyráběl až do roku 2012, kdy slavná značka Invicta po čtvrté ve své dlouhé historii upadla v bankrot.

Vtipné a levné. Přesvědčte se sami:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Invicta S1: britský sporťák míří na silnici

Invicta S1: britský sporťák míří na silnici

9) Italští designéři se spokojili s japonskou klasikou

Když Audi přebíralo Lamborghini, bylo to zrovna v době uvedení modernizovaného Diabla s 6litrovým motorem V12. Audi narychlo rozhodlo, že zmizí výklopné světlomety. Byly nahrazeny klasickými světly z Nissanu 300ZX. Tento model se stal dárcem předních světlometů ještě jednou, a to dokonce vlastnímu „pokrevnímu“ sourozenci  - silniční verzi závodní placky Nissan R390.

Čelní pohled na všechny tři vozy je důkazem:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Lamborghini Alar 777, kultovní Diablo se vrací

Lamborghini Alar 777, kultovní Diablo se vrací

10) Domácí díly se také hodí

Rallye speciál Ford RS200 pro skupinu B byl dobovou ukázkou toho, když stavíte auto stylem „Co dům dal“. To proto, že Ford chtěl tak moc závodit, že na nějaký zdlouhavý designový proces nebyl čas. Proto nejen zadní světlomety, ale také čelní rám i s oknem a dveře pocházejí z Fordu Sierra. Dveře však úplně zaměnitelné nebyly, protože je konstruktéři museli zkrátit.

Zadní pohled na oba vozy prozrazuje, že nelžeme: 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Ford RS200 (1984): velká očekávání, smutný osud…

Ford RS200 (1984): velká očekávání, smutný osud…

11) Lotus zaklepal také u Fiatu

Také Lotus moc dobře ví, jaké to je, když se musí výrazně omezit náklady. Tento výrobce jedněch z nejlepších sportovních vozů mnohokrát balancoval nad finanční propastí, a proto si občas vypomohl díly z obyčejných aut. Jako například zadními světlomety z Fiatu X1/9 (Lotus Esprit S1), Roveru SD1 (Lotus Esprit S2 a S3) a Toyoty AE86 (Lotusu Esprit S4). Kličky dveří se shodovaly těma z modelu Austin Alegro, nebo Opel Calibra. O převodovkách a dalších stěžejních komponentech ani nemluvě.

Příklady použití shodných dílů vidíte v následující fotogalerii: 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Lotus chystá lehké a dynamické SUV. Bude konkurentem Macanu?

Lotus chystá lehké a dynamické SUV. Bude konkurentem Macanu?

12) Pagani šetřil na panelu klimatizace 

Jeden by si řekl, že když zaplatí desítky milionů korun za auto, jehož ročně vznikají pouhé kusy, bude mít doma absolutní exkluzivitu. No, není tomu tak ani v případě něčeho tak unikátního, jako je Pagani Zonda. Její ovládací panel klimatizace totiž pochází z Roveru 45. A mimochodem, úplně první inkarnaci této ručně vyráběné silniční rakety poháněl obyčejný dvanáctiválec M120 od Mercedesu, který pracoval také pod kapotou Mercedesu-Benz S600 W140.

Lepší materiál leccos zamaskuje. Posuďte sami:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Podobný případ se týká také audiosoustavy Maserati Quattroporte, která pochází z dílny Peugeotu a můžete jí najít například v Peugeotu Partner.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

13) Líbí se vám světla diabla? Mají je i kombajny

A nakonec tu máme světla Hella 4169, která v 90. letech minulého století očividně patřila k bestselerům. Protože kromě firmy Claas, vyrábějící kombajny a jiné zemědělské stroje, jste je mohli najít mimo jiné na autech, jako Sallen S7, Lamborghini Diablo či Pagani Zonda S...

Vypadají sexy, i když v jednom se shodují. Následující obrázky jsou důkazem:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 360 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 871 km
Cena: 275 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 420 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 480 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: 19 970 km
Cena: 480 000 Kč
Nissan X-Trail 1,6
Rok výroby: 2015
Stav: 45 218 km
Cena: 450 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

včera | Milan Lažanský | 14 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků