42
Fotogalerie

Světla z autobusu nebo kombajnu? I takové díly jsou na ikonických autech

Vývoj každého moderního automobilu stojí hotový majlant, jenže po vyrobení stovek tisíc kusů se peníze vrátí, Jenže, co když máte v plánu vyrobit pouze několik stovek či desítek jednotek? Poohlídnete se pod již vyvinutých dílech jinde. V extrémních případech si od zavedeného výrobce koupíte rovnou celý motor. Máme pro vás výběr 13 nejzajímavějších případů, kdy výrobci exkluzivního zboží sáhli po běžném zboží...

1) Zadní světla vzal McLaren F1 autobusu

Legendární McLaren F1, který v roce 1992 zkonstruoval tým Gordona Murryaho, se může pochlubit hned několika komponenty, které jste mohli najít nejen na zcela obyčejných automobilech, ale dokonce i na autobusech. Když vynecháme dvanáctiválcový motor, který byl zkonstruován na základech prvního poválečného mnichovského dvanáctiválce M70, pak jsou to například zpětná zrcátka z VW Corrado, a také zadní kulaté svítilny, které celé roky používal výrobce autobusů Bova. Také ještě několik dalších společností, zabývajících se výrobou zemědělských strojů.

Podívejte se důkazy na obrázcích:

mclaren_f1_gtr_95_p440_cpj_rit-56e01f15c82f0.jpgmclaren_f1_gtr_95_p440_cpj_rit-k.jpgMclaren-F1-bmw.jpgVolkswagen-Corrado_SLC-1993-1280-01.jpg

2) Francouzský díl na britském supersportu

Dalším, neméně zbožňovaným britským supersportem 90. let, jehož konstruktéři se uchýlili k použití levných dílů z běžných automobilů, je Jaguar XJ220. Zadní koncové svítilny pocházejí z obyčejného Roveru 200, ovšem Jaguar byl rafinovanější než většina ostatních a svítilny překryl vodorovnými plastovými lamelami, díky nimž byl plebejský původ velmi dobře maskován. Jaguar XJ200 také adoptoval zpětná zrcátka z Citroënu CX.

Srovnejte díly na vozech dárců a příjemců:

1989-rover-200-3.jpgJaguar-XJ220-1992-1280-0c.jpgJaguar-XJ220-1992-1600-01.jpg47a1dad1a2484.jpg

3) Noble hledal díly i v Asii

Automobilka Noble byla ve své době zjevení. Dokonale navržená sportovní nádobíčka byla do určité míry kompilací dílů nejrůznějších značek, mezi nimiž vynikaly především použité pohonné jednotky - dvakrát přeplňovaný V6 z Fordu Mondeo, později rovněž dvakrát přeplňovaný V8 od Yamahy, který v atmosférickém provedení požívalo také Volvo. První představený model M12 z roku 2003 používal zadní lampy z Mondea Mk.I, M400 z roku 2005 zase ze sedanu Hyundai Sonata.

Pro porovnání klikněte na následující snímky:

2004_hyundai_sonata_sedan_gls_rq_oem_1_500.jpg2005-noble-m400-driver-side-rear-quarter-view-12.jpgmondeo-mk-i-vid-szadi.jpgNoble-M12_GTO_3R-2003-1280-03.jpg

4) Aston Martin Virage byla hotová skládanka

Také slavný Aston Martin, který má nyní poměrně vysoká čísla vyrobených kusů, se v minulosti musel uchýlit k nákupu "od vedle". Aston Martin Virage z roku 1989 si vypůjčil přední světlomety z Audi 200, zadní pocházely z koncernového VW Scirocco Mk.I. Tento model, kterého vzniklo 365 kusů, byl vůbec takovou zajímavou skládankou, jelikož volant byl od GM, Jaguar daroval panel klimatizace a Ford ovladače.

Oba páry světel můžete porovnat na následujících fotografiích:

18vpugyqu4v34jpg.jpgAston_Martin-Virage-1988-1280-02.jpgAston_Martin-Virage-1988-1280-05.jpgVolkswagen Scirocco Mk2 (2).jpg

5) Aston DB7 se ovládá páčkami z Fordu

Dalším Astonem, který se musel spokojit z díly z obyčejných rodinných automobilů, byl DB7. Jeho zadní lampy si původně nechala vyrobit japonská Mazda (323F z roku 1989) a uvnitř se to jen hemžilo přepínači a ovladači z dílen Modrého oválu.

Na fotografiích se přesvědčíte, že v tomto případě shodný díl do očí nebije:

aston-martin-db7-db7-volante-1993-1999-4674_11505_969X727.jpgmazda-323-fastback-1989.jpg

6) Trojúhelníky sluší více focusu než SSC Ultimate Aero

Jestli vám někdy připadalo supersportovní SSC Ultimate Aero něčím povědomé, pak jste měli správné tušení. Tomuto rekordmanovi daroval přední světlomety Ford Focus Mk.I. A můžete si být jistí, že v případě klasického hatchbacku vypadaly daleko lépe a rozhodně nepůsobily, že každou chvíli vypadnou na zem.

blueblackdoorup.jpgFORDFocus5Doors-2827_1.jpg

7) Opel Tigra dárcem i pro americkou legendu

Jestli jste fanoušky 24hodinovky Le Mans, pak vám jméno Callaway C12R nebude cizí. Americký závodní automobil, postavený na základech Corvette C5, měl kdysi velmi slušně nakročeno k tomu, aby se stal legendou, když v roce 2001 vyhrál kvalifikaci Le Mans a s přehledem porazil všechny Porsche i Ferrari. Silniční verze Callaway C12, které vzniklo pouhých 25 kusů, se chlubí zadními lampami, které pozná každý majitel Opelu Tigra Mk.I.

Toto využití levného dílu se povedlo. Klikněte si na fotografie pro jejich zvětšení:

callaway-c12-002.jpgopel-tigra-03.jpg

8) Passat pootočili na bok

Někdy stačí zadní světla prohodit, pootočit o 90°a téměř nikdo nepozná, odkud že to vlastně jsou. Konstruktéři britského GT vsadili u modelu Invicta S1 z roku 2002 na lampy z VW Passat B5. Tento vzácný model se vyráběl až do roku 2012, kdy slavná značka Invicta po čtvrté ve své dlouhé historii upadla v bankrot.

Vtipné a levné. Přesvědčte se sami:

3194.jpgVolkswagen-Passat-2000-1280-02.jpg

9) Italští designéři se spokojili s japonskou klasikou

Když Audi přebíralo Lamborghini, bylo to zrovna v době uvedení modernizovaného Diabla s 6litrovým motorem V12. Audi narychlo rozhodlo, že zmizí výklopné světlomety. Byly nahrazeny klasickými světly z Nissanu 300ZX. Tento model se stal dárcem předních světlometů ještě jednou, a to dokonce vlastnímu „pokrevnímu“ sourozenci  - silniční verzi závodní placky Nissan R390.

Čelní pohled na všechny tři vozy je důkazem:

1998_Nissan_R390GT12.jpga2f3331b762dd0ddff7eb4e64cb6a998.jpgLamborghini-Diablo_6.0-2001-1280-07.jpg

10) Domácí díly se také hodí

Rallye speciál Ford RS200 pro skupinu B byl dobovou ukázkou toho, když stavíte auto stylem „Co dům dal“. To proto, že Ford chtěl tak moc závodit, že na nějaký zdlouhavý designový proces nebyl čas. Proto nejen zadní světlomety, ale také čelní rám i s oknem a dveře pocházejí z Fordu Sierra. Dveře však úplně zaměnitelné nebyly, protože je konstruktéři museli zkrátit.

Zadní pohled na oba vozy prozrazuje, že nelžeme: 

Ford-Sierra.jpgthis-ford-rs200-evolution-is-factory-fresh-fully-for-sale-1476934510603-1000x750.jpg

11) Lotus zaklepal také u Fiatu

Také Lotus moc dobře ví, jaké to je, když se musí výrazně omezit náklady. Tento výrobce jedněch z nejlepších sportovních vozů mnohokrát balancoval nad finanční propastí, a proto si občas vypomohl díly z obyčejných aut. Jako například zadními světlomety z Fiatu X1/9 (Lotus Esprit S1), Roveru SD1 (Lotus Esprit S2 a S3) a Toyoty AE86 (Lotusu Esprit S4). Kličky dveří se shodovaly těma z modelu Austin Alegro, nebo Opel Calibra. O převodovkách a dalších stěžejních komponentech ani nemluvě.

Příklady použití shodných dílů vidíte v následující fotogalerii: 

723009998-12.jpg78_Esprit-05.jpg

12) Pagani šetřil na panelu klimatizace 

Jeden by si řekl, že když zaplatí desítky milionů korun za auto, jehož ročně vznikají pouhé kusy, bude mít doma absolutní exkluzivitu. No, není tomu tak ani v případě něčeho tak unikátního, jako je Pagani Zonda. Její ovládací panel klimatizace totiž pochází z Roveru 45. A mimochodem, úplně první inkarnaci této ručně vyráběné silniční rakety poháněl obyčejný dvanáctiválec M120 od Mercedesu, který pracoval také pod kapotou Mercedesu-Benz S600 W140.

Lepší materiál leccos zamaskuje. Posuďte sami:

fsdfdfe.jpgldskjfvfodkdgfi.jpg

Podobný případ se týká také audiosoustavy Maserati Quattroporte, která pochází z dílny Peugeotu a můžete jí najít například v Peugeotu Partner.

cfdrtf.jpgkjjhugz.jpg

13) Líbí se vám světla diabla? Mají je i kombajny

A nakonec tu máme světla Hella 4169, která v 90. letech minulého století očividně patřila k bestselerům. Protože kromě firmy Claas, vyrábějící kombajny a jiné zemědělské stroje, jste je mohli najít mimo jiné na autech, jako Sallen S7, Lamborghini Diablo či Pagani Zonda S...

Vypadají sexy, i když v jednom se shodují. Následující obrázky jsou důkazem:

Lamborghini-Diablo_6.0-2001-1280-08.jpgpicture.jpgSaleen-S7-2002-1280-09.jpg

Aston Martin

Aston Martin je britský výrobce luxusních sportovních automobilů. Je pojmenován dle zakladatele Lionela Martina a závodu Aston Hill.

Od roku 1994 byl majitelem automobilky Ford. V roce 2007 značka přešla pod britské konsorcium Prodrive.

Aston Martin VantageAston Martin DB11 Aston Martin Vanquish

Doporučujeme

Články odjinud