Svět zažije zlatou éru turbodmychadel, tvrdí v brněnském Honeywellu

Emisní normy donutí také automobilky vyrábějící a prodávající své vozy v USA a v Číně osadit motory turbodmychadly. Přeplňování se dostane i do mild hybridů.
Svět zažije zlatou éru turbodmychadel, tvrdí v brněnském Honeywellu

Během příštích čtyř let po celém světě přibude bezmála čtvrt miliardy osobních vozů, které pohání přeplňovaný motor. Je to o 35 procent více, než kolik jich jezdí v současné době. Z předpovědi společnosti Honeywell Trasportation Systems, která turbodmychla vyvíjí a vyrábí,  dále vyplývá, že nejvíce se nových turbodmychadel dostane do vozů v regionech jako je Čína, Indie a rovněž USA.

Studii Honeywell v České republice exkluzivně poskytl Autorevue.cz.

„Spolu s dalším zpřísněním emisních předpisů se vyspělé automobilové trhy jako je USA a rychle rostoucí regiony typu Čína a Indie obracejí k turbodmychadlům s cílem zajistit čistší dopravu. Tím vzniká něco , čemu říkáme zlatý věk turba,“ řekl Olivier Rabiller, prezident a generální ředitel Honeywell Transportation Systems.

Testy | Sportovní auta | Kupé | Porsche

Test Porsche 911 Carrera S: turbo s malým T

„Nasazení turba je relativně jednoduchou a levnou cestou, jak zajistit snížení emisí z automobilových motorů,“ vysvětluje Libor Urbanec, který je členem vedení brněnského výzkumného centra společnosti Honeywell .

Podle něho je to navíc odzkoušené a spolehlivé řešení. „Dnešní turbodmychadla jsou konstruována tak, aby při řádném zacházení vydržela celou životnost motoru,“ uvádí.

Nové technologie odborníci z brněnského Honeywellu připravují a zkouší také ve špičkových disciplínách motorsportu. Například ve zdejší laboratoři vyvíjejí a testují přeplňování pro speciály Le Mans, a také komponenty pohonné jednotky F1 Scuderia Ferrari.

Klepněte pro větší obrázek

Turbo pro motor Audi - vítězného speciálu z Le Mans 

Princip funkce turbodmychadla si můžete připomenout na následujícím videu:

Obecně platí, že použití turbodmychadla přinese v porovnání se stejně výkonným atmosférickým motorem snížení spotřeby paliva mezi 20 – 40 procenty.

Aby automobilky dokázaly splnit stále přísnější limity a současně nemusely redukovat výkon pohonných jednotek, jeví se podle Honeywellu v regionech Evropa a Čína jako optimální kubatura přeplňovaného motoru v rozmezí 1,2 a 1,7 litru a použití tří nebo čtyř válců. V USA je sice nyní typickým motorem atmosférický třílitrový šestiválec, ale i tam se vývoj bude podle předpokladů Honeywellu v relativně blízké budoucnosti ubírat směrem k přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcům.

Retro | Technika | Sportovní auta | Fascinace | Renault

Renault Clio Sport V6 (1998-2005): Radikální vzpomínka na R5 Turbo

Důležitou oblastí se stane masovější rozšíření elektrických dmychadel a elektrických turbodmychadel. Podmínkou je ale přechod z 12voltové na 48voltovou elektrickou soustavu. „U vznětových motorů má elektrické přeplňování potenciál výrazně snížit kromě CO2 také emise znečišťujících látek jako  jsou oxidy dusíku (NOX). Také přispěje ke splnění limitů v rámci evropského testu v reálném provozu (RDE),“ uvádí Urbanec.

Skutečně důležité se elektrické kompresory stanou podle předpokladů Honeywellu elektrické kompresory  v hybridních vozech, zejména v takzvaných  „mild“ hybridech. Ty, jak známo, v praxi elektrický motor obvykle nevyužívají k přímému pohonu, ale pouze asistují spalovacímu agregátu.

Klepněte pro větší obrázek

Řez elektrickým kompresorem v Audi SQ7

Honeywell ve své studii odhaduje, že v roce 2021 bude 70 procent těchto mild hybridů vybaveno turbodmychadlem nebo více dmychadly (elektrickým i mechanickým). Ze všech typů „elektrifikovaných“ vozů budou přitom i ve třetí dekádě 21. století nejrozšířenější právě tento druh hybridů. Z celkem 16 milionů vozidel jich bude 46 procent, 40 procent budou tvořit plug-in hybridy a jen 14 procent aut bude poháněno čistě elektřinou.

Testy | SUV | Audi

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

I nadále bude pokračovat vývoj klasických typů turbodmychadel. „V současné době dochází již k sériové výrobě turbodmychadel třetího typu pro zážehové motory. U nich došlo v porovnání s dřívějšími  generacemi k řadě úprav. Například se přistoupilo k evoluci turbín, došlo k přepracování ložiskového systému, upravila se těsnění a zejména přepouštěcí ventil. Díky unikátnímu řešení Honeywellu hlučnost klesla o pět až deset decibelů a současně se zlepšila ovladatelnost, snížilo opotřebení a dokonce o 0,5 procenta klesla také spotřeba.

Klepněte pro větší obrázek

Kompresory pro palivové články z Honeywellu jsou již namontované v této vodíkové Hondě

Honeywell se ale připravuje také na dobu, která nastane po skončení éry spalovacích motorů. V současnosti již dodává dvoustupňový elektrický kompresor pro vodíkový palivový článek zabudovaný do sériového vozu Honda Clarity FCV.

Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 74 258 km
Cena: 720 000 Kč
Audi A6 2.967
Rok výroby: 2011
Stav: 173 701 km
Cena: 350 000 Kč
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2007
Stav: 199 739 km
Cena: 135 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků