Svět zažije zlatou éru turbodmychadel, tvrdí v brněnském Honeywellu

Emisní normy donutí také automobilky vyrábějící a prodávající své vozy v USA a v Číně osadit motory turbodmychadly. Přeplňování se dostane i do mild hybridů.
Svět zažije zlatou éru turbodmychadel, tvrdí v brněnském Honeywellu

Během příštích čtyř let po celém světě přibude bezmála čtvrt miliardy osobních vozů, které pohání přeplňovaný motor. Je to o 35 procent více, než kolik jich jezdí v současné době. Z předpovědi společnosti Honeywell Trasportation Systems, která turbodmychla vyvíjí a vyrábí,  dále vyplývá, že nejvíce se nových turbodmychadel dostane do vozů v regionech jako je Čína, Indie a rovněž USA.

Studii Honeywell v České republice exkluzivně poskytl Autorevue.cz.

„Spolu s dalším zpřísněním emisních předpisů se vyspělé automobilové trhy jako je USA a rychle rostoucí regiony typu Čína a Indie obracejí k turbodmychadlům s cílem zajistit čistší dopravu. Tím vzniká něco , čemu říkáme zlatý věk turba,“ řekl Olivier Rabiller, prezident a generální ředitel Honeywell Transportation Systems.

Test Porsche 911 Carrera S: turbo s malým T

Test Porsche 911 Carrera S: turbo s malým T

„Nasazení turba je relativně jednoduchou a levnou cestou, jak zajistit snížení emisí z automobilových motorů,“ vysvětluje Libor Urbanec, který je členem vedení brněnského výzkumného centra společnosti Honeywell .

Podle něho je to navíc odzkoušené a spolehlivé řešení. „Dnešní turbodmychadla jsou konstruována tak, aby při řádném zacházení vydržela celou životnost motoru,“ uvádí.

Nové technologie odborníci z brněnského Honeywellu připravují a zkouší také ve špičkových disciplínách motorsportu. Například ve zdejší laboratoři vyvíjejí a testují přeplňování pro speciály Le Mans, a také komponenty pohonné jednotky F1 Scuderia Ferrari.

Klepněte pro větší obrázek

Turbo pro motor Audi - vítězného speciálu z Le Mans 

Princip funkce turbodmychadla si můžete připomenout na následujícím videu:

Obecně platí, že použití turbodmychadla přinese v porovnání se stejně výkonným atmosférickým motorem snížení spotřeby paliva mezi 20 – 40 procenty.

Aby automobilky dokázaly splnit stále přísnější limity a současně nemusely redukovat výkon pohonných jednotek, jeví se podle Honeywellu v regionech Evropa a Čína jako optimální kubatura přeplňovaného motoru v rozmezí 1,2 a 1,7 litru a použití tří nebo čtyř válců. V USA je sice nyní typickým motorem atmosférický třílitrový šestiválec, ale i tam se vývoj bude podle předpokladů Honeywellu v relativně blízké budoucnosti ubírat směrem k přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcům.

Renault Clio Sport V6 (1998-2005): Radikální vzpomínka na R5 Turbo

Renault Clio Sport V6 (1998-2005): Radikální vzpomínka na R5 Turbo

Důležitou oblastí se stane masovější rozšíření elektrických dmychadel a elektrických turbodmychadel. Podmínkou je ale přechod z 12voltové na 48voltovou elektrickou soustavu. „U vznětových motorů má elektrické přeplňování potenciál výrazně snížit kromě CO2 také emise znečišťujících látek jako  jsou oxidy dusíku (NOX). Také přispěje ke splnění limitů v rámci evropského testu v reálném provozu (RDE),“ uvádí Urbanec.

Skutečně důležité se elektrické kompresory stanou podle předpokladů Honeywellu elektrické kompresory  v hybridních vozech, zejména v takzvaných  „mild“ hybridech. Ty, jak známo, v praxi elektrický motor obvykle nevyužívají k přímému pohonu, ale pouze asistují spalovacímu agregátu.

Klepněte pro větší obrázek

Řez elektrickým kompresorem v Audi SQ7

Honeywell ve své studii odhaduje, že v roce 2021 bude 70 procent těchto mild hybridů vybaveno turbodmychadlem nebo více dmychadly (elektrickým i mechanickým). Ze všech typů „elektrifikovaných“ vozů budou přitom i ve třetí dekádě 21. století nejrozšířenější právě tento druh hybridů. Z celkem 16 milionů vozidel jich bude 46 procent, 40 procent budou tvořit plug-in hybridy a jen 14 procent aut bude poháněno čistě elektřinou.

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

I nadále bude pokračovat vývoj klasických typů turbodmychadel. „V současné době dochází již k sériové výrobě turbodmychadel třetího typu pro zážehové motory. U nich došlo v porovnání s dřívějšími  generacemi k řadě úprav. Například se přistoupilo k evoluci turbín, došlo k přepracování ložiskového systému, upravila se těsnění a zejména přepouštěcí ventil. Díky unikátnímu řešení Honeywellu hlučnost klesla o pět až deset decibelů a současně se zlepšila ovladatelnost, snížilo opotřebení a dokonce o 0,5 procenta klesla také spotřeba.

Klepněte pro větší obrázek

Kompresory pro palivové články z Honeywellu jsou již namontované v této vodíkové Hondě

Honeywell se ale připravuje také na dobu, která nastane po skončení éry spalovacích motorů. V současnosti již dodává dvoustupňový elektrický kompresor pro vodíkový palivový článek zabudovaný do sériového vozu Honda Clarity FCV.

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

včera | Miro Mihálik | 10 příspěvků
Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

17.  3.  2019 | Jan Mička | 37 příspěvků
Minitest Kia Ceed SW 1.6 CRDi 7DCT: Litrový premiant za super peníze

Kia Ceed SW 1.6 CRDi 7DCT (minitest)

Zavazadlový prostor větší než u dosavadního lídra kategorie, příznivá cena a úsporný naftový motor. Kia Ceed SW tahá trumfy z rukávu jeden za druhým.

14.  3.  2019 | Vladimír Kadera | 67 příspěvků