Nástup přísnější emisní normy si vybral daň v podobě vyškrtnutí nejlepších agregátů z nabídek luxusních značek. Jaguar XJR575 už v Evropě nekoupíte, nás by to ale nemělo zase tak překvapovat.
Strašák skrývající se pod zkratkou WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test) naplno udeřil s koncem letních prázdnin. Řada automobilek aktuálně stále nemá k dispozici všechny agregáty pro nové modely, protože jednoduše nestíhá homologace, nastává odklon od manuálních převodovek a zářijovými prodejními statistikami se nesou samé propady. Auta jednoduše nejsou, což kdekdo nepamatuje za poslední desítky let.
Zprávy o tom, že ten či onen agregát, případně kombinaci určitého agregátu, pohonu a převodovky již nebudete moci pořídit, jsme za poslední měsíce vydávali celkem často. Nyní musíme chtě nechtě zabrousit i k Jaguaru, který byl nucen v Evropě ukončit prodej vrcholného modelu XJR575.
Pro mnohé je to modla s pětilitrovým osmiválcem o výkonu 575 koní a pohonem zadních kol. A ano, i my jsme z něj byli v mnohých ohledech na větvi, jenže Česka se tento stav týká už od května letošního roku. Tehdy Jaguar vydal zatím poslední ceník modelu XJ a v něm nejenom že nefiguruje XJR575, ale zároveň ani jiný motor než třílitrový turbodiesel o výkonu 300 koní.
Zajímavé je, že Jaguar prodává model XJR575 teprve od loňského podzimu, moc dlouho se tedy v Evropě nezdržel. Kasovní trhák to jistě nebyl, vždyť za celý loňský rok se v České republice prodaly pouze čtyři Jaguary XJ, o jeden méně, než kolik činil odbyt konkurenčního Maserati Quattroporte.
Poprvé za padesát let života XJ se v nabídce objevuje pouze naftový motor, až sem jsme to dopracovali. A jeho pokračování bude spíše hořko-sladké. Nástupce se má totiž objevit už v příštím roce a půjde o elektromobil. Že u nás po takových autem ještě není tak vysoká poptávka? Zatím ne, jenže to se v příštích letech změní. A navíc, pokud chce Jaguar uspět v Číně, bez elektrické limuzíny se neobejde.